wtorek, 21 stycznia 2020

Czech Raildays 2018 (15) – wagony pasażerskie


Kończąc relację z targów Czech Raildays 2018 (tu link do wcześniejszego materiału) zajmę się zaprezentowanymi wagonami pasażerskimi.

Na początek pociąg wystawiony przez spółkę Kladenská dopravní a strojní s.r.o. z miejscowości Kladno w Czechach. Dokładnie dwa kolorowe (zielone z elementami szarymi, czarnymi i żółtymi) wagony podpięte do lokomotywy E499.0042 z firmy firmy IDS Cargo (prezentowałem ją tutaj).

Co to za wagony? Niestety do żadnego z nich nie wszedłem. Oba odpowiednio zmodernizowane – przerobione. Pierwszy z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3. Zgodnie z informacjami naniesionymi na boku pojazdu, na miejscach siedzących może nim podróżować 56 osób, a na leżących 28 osób. Jest też część barowa dla 12 osób.

Drugi to wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1. Jego wnętrze jest przystosowane do prowadzenia imprez tanecznych. Taki „party wagon”.

Oba pojazdy (wraz z niepokazanym na targach drugim wagonem kuszetką serii Bc) tworzą Zážitkový vlak, czyli tłumacząc „pociąg przygodowy”. Jest on wynajmowany na różnego typu imprezy (np. spotkanie firmowe, konferencja, urodziny itp.). Trasa przejazdu dowolna. Klient sam ją może stworzyć.

Czym zajmuje się spółka Kladenská dopravní a strojní s.r.o.? Obsługuje kolejowy transport towarowy i pasażerski oraz remontuje i wynajmuje tabor. Działa na terenie Czech i Słowacji.


E499.0042, Czech Raildays 2018
Elektrowóz E499.0042, do którego podpięto Zážitkový vlak.


Wagon z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018

Wagon z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018
Wagon z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3.


Wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018

Wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018
Ostatni element „pociągu przygodowego”, czyli wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1.


WAGON SERVICE travel sro to firma ze Słowacji, która specjalizuje się w turystyce kolejowej. Posiada także swoje wagony. Jeden z nich, zmodernizowaną kuszetkę pokazano w Ostrawie.

To wagon pochodzący z niemieckich kolei DB, serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5 ze stacji Bratysława. Roku produkcji niestety nie ustaliłem. Znalazłem natomiast tabliczkę informującą, że przebudowę wykonano w niemieckiej firmie VIS Halberstadt w roku 200? – niestety ostatnia cyfra na tabliczce znamionowej nie była czytelna. Tamta modernizacja była wykonana na potrzeby kolei DB. Obecna, to najprawdopodobniej dzieło którejś z czeskich lub słowackich firm remontowych.

Co ciekawe, w Internecie dostępne są zdjęcia z 2017 roku, prezentujące ten wagon kursujący w  pełnym oznakowaniu kolei DB.


Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018
Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5 jako oferta firmy WAGON SERVICE travel sro.


Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018
Wnętrze kuszetki firmy WAGON SERVICE travel sro.


Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018
Tabliczka znamionowa umieszczona na podwoziu kuszetki.


Za ex kuszetką z DB prezentowano dwa wagony kolei czeskich ČD (České dráhy). Restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7 i konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4. Niestety nie wchodziłem do nich. Najprawdopodobniej pierwszego dnia targów nie było to możliwe.


Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7, České dráhy, Czech Raildays 2018

Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7, České dráhy, Czech Raildays 2018

Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7, České dráhy, Czech Raildays 2018
Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7 kolei České dráhy. 


Wagon konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4, České dráhy, Czech Raildays 2018

Wagon konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4, České dráhy, Czech Raildays 2018
Wagon konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4 kolei České dráhy.


Za taborem ČD ustawiono wagon salonkę przewoźnika ČD Cargo. Serii SR nr 55 54 87-29 004-4. Rocznik 1969. Stacja macierzysta Ústí nad Labem.


Wagon salonka serii SR nr 55 54 87-29 004-4, ČD Cargo, Czech Raildays 2018

Wagon salonka serii SR nr 55 54 87-29 004-4, ČD Cargo, Czech Raildays 2018
Salonka serii SR nr 55 54 87-29 004-4 przewoźnika ČD Cargo.


Tyle w temacie Czech Raildays 2018. W późniejszym czasie zaproszę Was jeszcze na dworzec Ostrava-Svinov, na którym przez dłuższy czas czekałem na autobus powrotny do Krakowa.

Już wkrótce zaprezentuję materiały z kolejnej edycji targów. Wyjątkowej, bo dwudziestej. Tu link.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

wtorek, 14 stycznia 2020

Komunikacja miejska w Pafos (2)


Ponownie zapraszam na Cypr, do miasta Pafos. W temacie tamtejszej komunikacji miejskiej pisałem już o biletach (tu link). Pora zatem na informacje o liniach i obsługującym je taborze.

Firma Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ) obsługująca cały dystrykt Pafos korzysta z trzech dworców komunikacji miejskiej. Dwa na terenie miasta Pafos (Karavella – tam także dworzec komunikacji międzymiastowej; Kato – pętla Harbor, czyli Port) i w miejscowości Polis. Te dwa pierwsze udało mi się osobiście odwiedzić.

Bez wątpienia najnowocześniejszy i godny uwagi jest dworzec Kato, czyli pętla Harbor. Na jej terenie zlokalizowano liczne stanowiska odstawcze dla autobusów mających np. przerwę w kursowaniu. Stanowiska odjazdowe umieszczono na jezdni, stosując odpowiednie oznakowanie poziome, wskazujące, z którego miejsca odjeżdżają dane linie. Terminal pasażerski to klimatyzowana poczekalnia z rozsuwanymi ścianami. Kiedy nie ma dokuczliwego upału, otwiera się ją. W poczekalni można bezpłatnie pobrać prezentowaną we wcześniejszym wpisie broszurkę z rozkładami jazdy dla całego dystryktu Pafos. Same zaś rozkłady dzielą się na zimowe (1 grudnia – 31 marca), letnie (1 kwietnia – 30 listopada) oraz całoroczne dla linii o niskiej częstotliwości. Informacje o wprowadzeniu zimowego lub letniego rozkładu podawane są na stronie internetowej Paphos City Buses. Indywidualne rozkłady zawierają także szczegóły dotyczące terminów zmian częstotliwości kursowania.

Podstawowe linie docierające do pętli Harbor to 611 (z Parku Wodnego) i 615 (z Coral Bay). Kursują z maksymalną częstotliwością co 10 minut i cieszą się bardzo dużą frekwencją, szczególnie trasa 615. 


Pafos, Cypr, dworzec autobusowy Kato, czyli pętla Harbor
Dworzec autobusowy Kato, czyli pętla Harbor. Zbliża się godzina 17:00. Nie ma już takiego upału (na pewno zdaniem miejscowych), więc klimatyzacja w budynku dworcowym została wyłączona, a ściany rozsunięto. Po lewej stronie stanowiska początkowe. Natomiast z tyłu znajdują się miejsca postojowe - odstawcze. Widać na nich jednego z Mercedesów Citaro (TKYF 759). Po lewej stronie jest (niewidoczny na zdjęciu) taki sam parking. 12.07.2018.


Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ), rozkład jazdy
Umieszczony w poczekalni dworca Kato monitor wyświetlający godziny najbliższych odjazdów poszczególnych linii. 16.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro z Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ). Ten oznaczony rejestracją KYG 326 pojazd właśnie zakończył kurs linii 611 z Parku Wodnego i podstawiony przy stanowisku nr 3 oczekuje na odjazd powrotny. To rocznik 2010. Z tego stanowiska korzystają także linie o znacznie mniejszej częstotliwości kursów: 612 na lotnisko (odjazdy co 70 minut) i 631 do Petra tou Romiou (różna częstotliwość - bez ustalonego cyklu, łącznie 10 kursów), obok atrakcji turystycznej: Skała Afrodyty. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
 Mercedes-Benz Citaro o rejestracji TKYF 759, rocznik 2010. Autobus odstawiony na jednym z licznych miejsc postojowych. Reklama identyczna jak na powyższym KYG 326. Piwo KEO to produkt lokalny, cypryjski. Pod tą marką dostępne są także inne alkohole, które warto zakupić np. jako spożywcza pamiątka z tej wyspy. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Ponownie Mercedes-Benz Citaro o rejestracji KYG 326 reklamujący produkty monopolowe KEO. Co ciekawe, 20% udziałów w KEO ma Cypryjski Kościół Prawosławny. Autobus obsługując linię 611 w kierunku końcówki Waterpark (Park Wodny) przejeżdża przez ciągnącą się wzdłuż wybrzeża aleję Posejdona. Dochodziło południe, więc temperatura nie sprzyjała robieniu zdjęć na rozgrzanym asfalcie. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro, którego oznaczenia niestety nie ustaliłem (poprzez ciekawą lokalną roślinność) stoi odstawiony na jednym z miejsc postojowych dworca Kato. W tle wjeżdżający na pętlę inny MB Citaro - jeden z najnowszych przedstawicieli tego modelu we flocie Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ): MKN 082. Rocznik 2015. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Citaro z fragmentu powyższego zdjęcia (MKN 082) w pełnej okazałości. Na autobusie reklama miejscowego potentata na rynku nieruchomości - firma Leptos. Pojazd nie obsługuje żadnej linii, to przejazd techniczny. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Citaro o rejestracji TKYE 102 (rocznik 2010) podstawione na stanowisku pierwszym dworca Kato. Autobus obsługuje kurs drugiej z głównych linii - 615 do Coral Bay. Frekwencja dość spora, ale pasażerowie to głównie (a w tym przypadku przypuszczalnie wszyscy) turyści. W październiku 2019 portal Cypr24.eu podał, że 90% mieszkańców wyspy korzysta z samochodów prywatnych. Jak napisano, władze starają się to zmienić, poprzez zwiększanie ilości kursów i wydłużenie godzin kursowania komunikacji miejskiej. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Druga pętla linii 615: Coral Bay. Tuż przy pętli jest plaża z niesamowicie ciepłą wodą. Taplałem się w niej krótko po wykonaniu tych zdjęć. Było już po godzinie 18:00, a ludzi wciąż przebywało tam dość sporo. Trochę wcześniej musiał być więc niezły tłok. Prezentowany Mercedes-Benz Citaro o rejestracji TKYF 873 był jedynym przedstawicielem tej marki, którego udało mi się udokumentować bez reklamy. To rocznik 2010.


Inne ważne linie docierające na dworzec Kato to 618, która z częstotliwością co 15 minut odjeżdża do dworca Karavella oraz 610 do Targu Miejskiego (Municipal Market). Także co 15 minut.

Pozostałe trasy mają rzadszą częstotliwość.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Jest godzina 21:47. Na dworcu Kato stoją podstawione dwa Mercedesy Citaro. Po lewej #KYE 632 jako linia 618 do dworca Karavella (aż do północy z częstotliwością co 15 minut), a po prawej #KVA 032 na linii 615 do Coral Bay (ostatni odjazd o godzinie 0:30, o tej porze także co 15 minut, według rozkładu jazdy to już komunikacja nocna - od 18:00, a linia 618 cały czas jako komunikacja dzienna). Temperatura powietrza: +28 stopni C. 16.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro o rejestracji KYG 646 jako linia 610 do centrum Pafos, czyli do pętli Municipal Market. Autobus podstawiony na dworcu Kato. 13.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Wnętrze powyższego Citaro #KYG 646 obsługującego kurs linii 610 w relacji Harbor - Municipal Market. 13.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Ponownie Mercedes-Benz Citaro #KYG 646. Przystanek końcowo-początkowy Municipal Market (Targ Miejski) na ulicy Petraki Miltriadou. Roztacza się stąd piękny widok na miasto i morze. Po drugiej stronie ulicy znajduje się (w pewnej odległości) targowisko, od którego nazwę wzięła ta końcówka. Dodatkową „atrakcją” tej lokalizacji jest szpaler srebrnych słupków blokujących (odpowiednik polskich słupków U-12c). 13.07.2018.


Pośród taboru Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ) nie znajdziemy autobusów przegubowych. Największe pojazdy to 12-metrowe solówki. Przeważają Mercedesy Citaro w różnych wersjach, także najnowszej. W trakcie mojego tygodniowego pobyty w Pafos (lipiec 2018) nie widziałem żadnego innego autobusu miejskiego tej wielkości. Źródła internetowe podają, że było także kilka sztuk Hispano Habit. Być może wówczas już je wycofano (po dostawie nowych Citaro) lub po prostu miałem pecha i nie natrafiłem na nie. Autobusy malowane są na niebiesko, często posiadają reklamy. Nie mają numerów taborowych – jako identyfikatory służą zatem tylko tablice rejestracyjne.

Mercedesy-Benzy Ctaro z ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ udokumentowałem także w wersji ruchomej. Na poniższym filmie zobaczycie pojazd linii 611 na alei Posejdona. Potem pojawi się 615 z Coral Bay w trakcie wjazdu na dworzec Kato. Kolejna scena to odjazd Citaro z pętli Harbor (najprawdopodobniej zjazd do zajezdni – not In service). Potem jeszcze dwa zjazdy, pospieszny przejazd 615 i odjazd linii 606 do Geroskipou (Pafiako) – trasa ta kursuje około raz na godzinę. Dalszy materiał to okolica dworca Karavella i sam dworzec (odjazd z niego linii 618), a na koniec przewężenia drogi w rejonie wykopalisk archeologicznych i finalnie lotniskowa linia 612 na alei Posejdona.




Do tematu komunikacji miejskiej w Pafos powrócę już wkrótce.



Blog Transportowy na Facebooku



poniedziałek, 6 stycznia 2020

Nowe filmy – grudzień 2019


Ostatnio tradycją stało się, że na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies publikuję tylko dwa filmy miesięcznie. Tak było również w grudniu 2019.

Pierwsze z nagrań powstało 3 listopada 2019 w Krakowie, na pętli tramwajowej Mistrzejowice. Zobaczycie na nim między innymi tramwaje obsługujące linie zwykłe, np. EU8N #HL414 na trasie nr 14. Jednak głównym powodem, dla którego dotarłem wówczas do Mistrzejowic były linie dodatkowe, tak zwane cmentarne. 

Na linii 86 do Wzgórz Krzesławickich kursowały wówczas już kolejny dzień wyjątkowo na tę okazję złączone potrójne składy Konstal 105Na. Ponoć już po raz ostatni w historii krakowskiej komunikacji miejskiej, więc obowiązkowo musiałem je udokumentować. Niestety trafiłem tylko na jednego takiego „potrójniaka”. Składał się on z wagonów o numerach HZ267 + HZ268 + HZ269. Pozostałe brygady linii 86 obsługiwały wagony PESA 2014N.




Drugi materiał filmowy nagrałem w piątek 27 grudnia 2019 w Tychach. Kilka autobusów i trolejbusów udokumentowanych przy dworcu kolejowym oraz na ul. Towarowej. Np. MAZ 215 #289 z PKM Tychy.




Tramwaje na pętli Mistrzejowice w dniu 3 listopada 2019 oraz tyskie autobusy i trolejbusy będą w późniejszym czasie bohaterami oddzielnych wpisów.


Wpisy z tagiem Solaris

piątek, 3 stycznia 2020

Wiadukty – tramwaje 2005


Po prezentacji starszych zdjęć Jelcza i Autosanów z krakowskiego MPK (tu link), ponownie zapraszam do stolicy Małopolski, tym razem w rejon węzła Wiadukty. W dniu 16 marca 2005 (środa), około godziny 14:00 fotografowałem tam kilka tramwajów. 

Miejscem tej sesji fotograficznej był rejon pomiędzy przystankami „Darwina” i „Wiadukty”, gdzie znajdują się kultowe sploty szyn na dwóch wiaduktach wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej. W związku z budową trasy S7, już za jakiś czas przestaną one istnieć. Obecnie przyciągają osoby fotografujące tramwaje dosłownie z całego świata.

Jednym z utrwalonych wówczas tramwajów był ex wiedeński skład Lohner E1 + C3 na linii nr 1 do Wzgórz Krzesławickich. Zjeżdżał on ze splotu szyn na wiadukcie nad ul. Łowińskiego. To wagony o numerach 107 i 567. Silnikowy z roku 1967, a doczepny z 1961. Oba od roku 2004 w Krakowie. Skład ten nadal jest eksploatowany, jednak już pod innym oznaczeniem: HW107 + HB507. Wagon silnikowy nie ma już charakterystycznej pojedynczej lampy przedniej (zastąpiona lampą podwójną).


Lohner E1 + C3, MPK Kraków

Lohner E1 + C3, MPK Kraków
Lohner E1 + C3 #107 + 567 zjeżdża z charakterystycznego splotu szyn na wiadukcie nad ul. Łowińskiego. Tak malowane były początkowo wszystkie (za wyjątkiem czerwonego #101) „wiedeńczyki” wprowadzane do ruchu w Krakowie. 16.03.2005.


Pomiędzy wiaduktami sfotografowałem wagon MAN GT6 #191 na linii nr 5 do Wzgórz Krzesławickich. To rocznik 1963, z Norymbergii do Krakowa sprowadzony w roku 2001. Jego eksploatacja została zakończona po wypadku w roku 2009, gdy najechał na tył ostatniego wagonu 105Na trójskładu linii 4. Rannych zostało wówczas 14 osób.


MAN GT6, MPK Kraków
MAN GT6 #191. W VAG Nürnberg był oznaczony numerem 325.


Innego MAN-a GT6 na linii 5 fotografowałem w tym samym miejscu, lecz w przeciwnym kierunku (do pętli Krowodrza Górka). To pojazd oznaczony numerem 180. Rocznik 1964. Do Krakowa sprowadzony w roku 2000. Przez MPK eksploatowany do około roku 2008, a następnie trafił na poligon strażacki w Częstochowie. W Internecie znajdziemy zdjęcia pokazujące go w tamtej lokalizacji w październiku 2016 (to najpóźniejsze zdjęcie, jakie udało mi się odszukać).


MAN GT6, MPK Kraków
MAN GT6 #180. Wówczas ten model wagonu był podstawą obsługi linii nr 5, wtedy jeszcze kursującej przez ul. Długą.


Z wiaduktu nad torami kolejowymi zjeżdża MAN GT6 #181. Linia nr 5 do Wzgórz Krzesławickich. Zdjęcie jest niestety nieostre, ale publikuję je ze względu na historyczność. To rocznik 1964, w Krakowie od roku 2000.

Rok po wykonaniu tego nieudanego zdjęcia wagon nie był już eksploatowany.


MAN GT6, MPK Kraków
MAN GT6 #181. 


Pomiędzy wiaduktami na linii nr 4 do Wzgórz Krzesławickich jedzie potrójny Konstal 105Na, czyli wówczas stała obsługa tej trasy w dni robocze i soboty. To wagony o numerach 451 + 452 + 453. Wszystkie z roku 1980. Skład skasowano w roku 2010 (wówczas pod oznaczeniem 714 + 715 + 716, przenumerowanie w roku 2007).


Konstal 3x105Na, MPK Kraków
Konstal 3x105Na #451 + 452 +453. Po wybudowaniu węzła Kocmyrzowska na nowej drodze S7 to miejsce bardzo zmieni się. Nie będzie już charakterystycznych splotów torów.


Ostatnim utrwalonym wówczas tramwajem był skład 3x Konstal 105Na na linii 4 do Wzgórz Krzesławickich. Wagony o numerach 482 + 483 + 484 sfotografowałem już w innym miejscu, pomiędzy przystankami „Darwina”, a „Wzgórza Krzesławickie I” (to obecnie przystanek o nazwie „Jarzębiny”). To roczniki 1976 (dwa pierwsze wagony) i 1983 (ostatni). Pojazdy te już nie istnieją. Dwa pierwsze wytrwały do roku 2011, a ostatni do 2013.


Konstal 3x105Na, MPK Kraków
Konstal 3x105Na #482 + 483 + 484.


W dalszej części fotograficznej podróży po roku 2005 zaproszę na zimowe spotkanie z kursującymi po Krakowie autobusami. Będą Scanie i Jelcz PR-110. Tu link.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

wtorek, 31 grudnia 2019

Ponownie PKM Świerklaniec na lotnisku


W październiku 2017 pisałem o przegubowcach z PKM Świerklaniec wypożyczonych firmie WAS (WELCOME Airport Services), która zapewnia obsługę naziemną kilkudziesięciu liniom lotniczym z całego świata. Tu link. Wracam do tematu, bo nie był to wówczas mój ostatni kontakt z tymi autobusami na terenie lotniska w Pyrzowicach (Katowice Airport).

Mowa o dwóch MAN-ach Lion’s City G. Przewoźnik oznaczył je jako 1211 i 1222. Po wynajmie na lotnisku wróciły one do obsługi komunikacji miejskiej. W sezonie wakacyjnym 2018 ponownie trafiły do Pyrzowic, do firmy WAS.

Oba z autobusów udało mi się sfotografować 19 lipca 2018. Byłem wówczas na pokładzie samolotu linii Travel Service, który obsługiwał czarterowy rejs z cypryjskiego Pafos. Warunki pogodowe nie pomagały w robieniu zdjęć. Było ciemno i padał deszcz. W dodatku aparat fotograficzny musiałem wyjąć z plecaka w iście ekspresowym tempie, bo pojazdy przemieszczały się. Okno także nie należało do najczystszych.

MAN-y czekały na pasażerów mojego lotu.


MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport
Dwa „miejskie lwy” na zlanej deszczem płycie katowickiego lotniska oczekują na pasażerów lotu z Pafos.


MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport

MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport
Za stojącymi przegubowcami kołował Airbus węgierskich linii Wizz Air. Niestety nie udało mi się ustalić danych tej maszyny.


MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport

MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport
MAN-y ruszają, a ja szykuję się do wysiadania. Za przednimi szybami autobusy mają wstawione duże tablice z tymczasowymi numerami taborowymi nadanymi przez WAS: #1211 to wówczas #0135, a #1222 to #0136.


Autobus nr 1222 obecnie nie jest eksploatowany przez PKM Świerklaniec. Po zakończeniu wypożyczenia na lotnisko w Pyrzowicach, pod koniec 2018 roku został on wydzierżawiony do PKM Jaworzno. Otrzymał tam nr taborowy 331.

Natomiast MAN nr 1211 po kolejnym lotniskowym epizodzie powrócił do obsługi tras PKM Świerklaniec. Z informacji krążących po Internecie wynika, że w roku 2019 nie był on już wynajmowany przez firmę WAS.


Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 28 grudnia 2019

Nikola TRE


Niedawno pisałem o wodorowej ciężarówce Hyundai HDC-6 Neptune (tu link). Teraz wracam do tematu ekologicznego taboru ciężarowego. Bohaterem jest jednak inna marka: Iveco.

Producent ten na początku grudnia 2019 przesłał poniższy materiał prasowy. Dotyczył on zorganizowanej w Turynie konferencji prasowej. Jej wspólnymi gospodarzami były Iveco, FPT Industrial i Nikola Corporation. Ogłoszono wówczas, że celem tego partnerstwa jest stworzenie transportu z zerową emisją. Wspólny owoc takiego działania to pojazd Nikola TRE.

Jak podano: „Iveco, FPT Industrial i Nikola Corporation przedstawiły 3 grudnia 2019 roku zakres i plany umowy joint venture i współpracy zawartej w celu przyspieszenia transformacji przemysłu w kierunku neutralności emisji ciężkich samochodów ciężarowych klasy 8 w Ameryce Północnej i Europie poprzez zastosowanie technologii ogniw paliwowych. Dzieje się to zaledwie trzy miesiące po ogłoszeniu przez CNH Industrial, 3 września, strategicznego partnerstwa z Nikolą, przy zaangażowaniu Iveco, marki pojazdów użytkowych oraz FPT Industrial, odpowiedzialnej za układy napędowe.”

Dalej przeczytamy, że: „Głównym celem umowy jest wykorzystanie odpowiedniej wiedzy partnerów, w celu wdrożenia na rynek ciężkich pojazdów ciężarowych o zerowej emisji spalin i wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu branży, dzięki nowemu modelowi biznesowemu. Partnerstwo obejmuje utworzenie europejskiej spółki joint venture, w celu opracowania i dystrybucji pojazdów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz akumulatorowo-elektrycznymi na rynek europejski. Nikola zapewni wiodącą w swojej klasie wiedzę na temat ogniw paliwowych i zaawansowaną technologię, a także przełomowy model biznesowy zapewniający pierwszy w branży produkt finansowy obejmujący wszystkie usługi pozwalające użytkować pojazd. Iveco, wraz z FPT Industrial, wniosą swoją wiedzę inżynieryjną i produkcyjną do uprzemysłowienia elektrycznych ciężarówek z ogniwami paliwowymi oraz akumulatorami.”

„Iveco, FPT Industrial i Nikola rozpoczęły opracowywanie pierwszej ciężarówki joint venture: akumulatorowej Nikola TRE, która oparta jest na nowej platformie Iveco S-WAY i integruje technologię ciężarówki, elementy sterowania i multimedia firmy Nikola. Testy mają rozpocząć się w połowie 2020 roku, a europejska publiczna premiera planowana jest w trakcie targów pojazdów użytkowych IAA 2020. Wsparcie sprzedaży i obsługi posprzedażnej Nikola TRE zapewni szeroka europejska sieć dealerów Iveco.”

Trevor Milton, CEO Nikola Motors, stwierdził: „Ta współpraca przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom. Od momentu wprowadzenia Nikola ONE w 2016 r. kierowcy ciężarówek i urzędnicy pytali kiedy sprowadzimy pojazdy Nikola do Europy. Nikola TRE to wspaniały i innowacyjny pojazd tak różny od innych ciężarówek na świecie. Potrzebowaliśmy odpowiedniego partnera, który pomógłby nam wejść na rynek europejski, a CNH Industrial jest właściwym partnerem handlowym. Podczas gdy inni producenci OEM zwalniają dziesiątki tysięcy pracowników, Nikola tworzy tysiące miejsc pracy i zmusza przemysł transportowy do reagowania i ukierunkowania na zerową emisję. Zobacz, co osiągnęliśmy w ciągu trzech miesięcy, a teraz wyobraź sobie, co osiągniemy za trzy lata dzięki naszemu partnerowi CNH Industrial.”

Gerrit Marks, prezes ds. pojazdów użytkowych i specjalnych, dodał: „Nasz przemysł, napędzany zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji, szybko się zmienia, a młode pokolenia domagają się stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, w celu zapewnienia ochrony środowiska. Wodór i energia elektryczna, w zależności od misji, są jedynymi realnymi rozwiązaniami dla zielonej energii i mają tę zaletę, że pozwalają poszczególnym krajom stać się bardziej niezależnym od paliw kopalnych. Teraz jest czas na działanie i dostarczenie rozwiązania zerowej emisji, które opiera się na technologii elektrycznej ogniw paliwowych. Wykorzystujemy tę technologię w sposób przemyślany i zdecydowany, rozpoczynając proaktywną transformację sektora transportu.”

Hubertus M. Mühlhauser, CEO CNH Industrial, stwierdził: „Coraz większy nacisk na diametralne ograniczenie emisji z motoryzacji, skłania nasz przemysł do szybkiego poszukiwania zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Wspólne przedsięwzięcie z Nikolą jest świadectwem wiedzy technicznej obu partnerów, które przyniesie wymierne korzyści środowiskowe europejskim przewoźnikom działającym w transporcie dalekobieżnym”.


Nikola TRE

Nikola TRE

Nikola TRE

Nikola TRE
Tak z zewnątrz prezentuje się ciężarówka przyszłości - Nikola TRE.


Nikola TRE

Nikola TRE

Nikola TRE
Nikola TRE - wnętrze kabiny.


„Premiera rozpoczęła się w Officine Grandi Riparazioni (OGR), imponującym obiekcie przemysłowym w Turynie. Wydarzeniem zorganizowane zostało przy współpracy firmy produkcyjnej Filmmaster Events. Wieczór zakończył się niespodziewanym odsłonięciem bezemisyjnej ciężarówki nowej generacji jako instalacji architektonicznej zamkniętej w zautomatyzowanym, chromowanym pryzmacie skrywającym model Nikola TRE. Wydarzenie transmitowane było na żywo dla widzów z Ameryki Północnej, a nagranie można obejrzeć na kanale YouTube Iveco.

Poniżej film prezentujący Nikolę TRE:




Niestety jak w przypadku materiału o wodorowym pojeździe Hyundai HDC-6 Neptune, również i w tej informacji zabrakło dokładniejszych danych o nowej ciężarówce. Będzie bezemisyjna i nic więcej.


Blog Transportowy ma 10 lat