czwartek, 12 marca 2020

Zimowe PR-110 i Scanie, 2005 rok


W fotograficznej podróży do 2005 roku, po tramwajowej wizycie w rejonie słynnych krakowskich wiaduktów (tu link) zapraszam do centrum miasta. Dokładnie na ul. Pawią. Wyglądała ona wówczas zupełnie inaczej niż obecnie. 

To była środa, 26 stycznia 2005. Trwała piękna zima. Śnieg utrzymywał się nawet na głównych drogach, co w Krakowie nie jest zjawiskiem częstym. Zwłaszcza teraz, gdy o śniegu można jedynie pomarzyć.

Na wysokości ówczesnego dworca PKS sfotografowałem wtedy Jelcza PR-110M. To własność Firmy Przewozowej „Furman Tour” z miejscowości Wiśniowa (rejestracja KMY A158). W skrócie FB. Rocznik 1990. Niestety nie wiem, u jakiego przewoźnika był wcześniej eksploatowany.

Reklamująca baton Mars (w sprzedaży od 1930 roku) „peerka” obsługuje linię Kraków – Węgrzce Wielkie. Jak podają źródła internetowe, autobus został zezłomowany w 2007 roku. 

Za Jelczem widać Scanię OmniCity Artic #PE190 jako kończąca kurs linia 105. Rocznik 2001.


Jelcz PR-110M, FB, Kraków
To była prawdziwa zima. W trakcie opadu śniegu trochę zmodyfikowany Jelcz PR-110M z firmy FB przejeżdża przez krakowską ul. Pawią. 26.01.2005.


Następne z prezentowanych zdjęć to również zimowa sceneria. Teren zajezdni autobusowej Płaszów. Na pustym placu postojowym pozuje Scania CN113ALB #PE097. Rocznik 1996. 

Pozostałe przegubowce są na mieście – to był dzień roboczy. Dokładnie czwartek, 20 stycznia 2005. 

Autobus jest jeszcze w stanie oryginalnym. W późniejszym czasie zmodernizowano jego wnętrze, wymieniono okna i tablice kierunkowe. MPK Kraków zakończyło jego eksploatację w 2011 roku.


Scania CN113ALB, MPK Kraków
Scania CN113ALB #PE097 pozuje na zaśnieżonym pustym placu postojowym dla przegubowców. 20.01.2005.


W pobliżu #PE097 stała inna Scania, która także nie wyjechała na miasto. Powodem była stłuczka z dnia wcześniejszego. Jej następstwa widać po prawej stronie pojazdu – rozbity reflektor. Efekt słynnej ślizgawicy, która sparaliżowała Kraków. Wydarzenie to było związane z decyzją ówczesnego dyrektora Zarządu Dróg i Transportu. Jak podawały media: „W korkach utknęło kilkadziesiąt tysięcy osób a na ulicach zanotowano ponad 200 wypadków i kolizji” (cytat z portalu RMF24.pl). Więcej informacji tutaj.

Autobus ten to Scania OmniCity #PS146. Rocznik 2000. Jego eksploatacja zakończyła się w 2017 roku.


Scania OmniCity, MPK Kraków
Scania OmniCity #PS146 uszkodzona w trakcie pamiętnej ślizgawicy z 19 stycznia 2005.


W kolejnym materiale z 2005 roku ponownie zaproszę do Krakowa. Zaprezentuję nowego przegubowca na linii 164. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz