wtorek, 9 czerwca 2020

Nowe Jelcze M181MB/3 w Krakowie


W roku 2005 tabor MPK Kraków zasiliły kolejne przegubowe Jelcze. Dokładnie 10 egzemplarzy. Był to efekt podpisanej 18 października 2004 umowy z firmą Polskie Autobusy, która oferowała najnowszą wersję modelu nazwanego „Tantus”, czyli M181MB/3. 

Przewoźnik zaproszenie po odbiór pierwszych egzemplarzy nowych przegubowców otrzymał 14 lutego 2005. Do Krakowa dotarło pięć autobusów, które dołączyły do 55 innych przedstawicieli serii M181MB. Były to pojazdy o numeracji DD456 – DD460. Wśród nich znalazł się także główny bohater tego wpisu, czyli DD457, ale o tym później.

26 lutego 2005 to oficjalna data rozpoczęcia pracy przewozowej przez krakowskie Jelcze M181MB/3. To jednocześnie pierwszy dzień funkcjonowania nowej linii 424. Utworzono ją w relacji Ruczaj – Wieczysta. Trasa ta była jednokierunkowa – powrót do pętli Ruczaj jako linia 124. Celem utworzenia tej nowej trasy było objęcie komunikacją miejską całej ul. Meissnera.

Kolejne M181MB/3 dotarły do Krakowa w marcu, ostatni z nich (nr DD465) w dniu 15.03.2005 (w ruchu liniowym od 23 marca).

Oprócz linii 424 i 124, najnowsze „Tantusy” kierowano do obsługi pozostałych tras, na których kursowały wcześniej zakupione Jelcze M181MB i jedyny w Polsce (a zatem i na świecie) Jelcz M182. Były to linie: 128 (Ruczaj – Mistrzejowice), 130 (Azory – Dworzec Główny), 132 (Nowy Kleparz – C.A.H.T.S.), 144 (Prądnik Biały – Rżąka), 164 (Górka Narodowa – Piaski Nowe), 172 (C.A.H.T.S. – Bronowice Nowe), 173 (Azory – Bieżanów Nowy), 179 (Dworzec Główny – Kurdwanów), 184 (Prądnik Czerwony – Kurdwanów), 194 (Kampus UJ – Armii Krajowej).

Kiedy komplet 10 nowych Jelczy M181MB/3 już kursował po Krakowie, w dniu 5 kwietnia 2005 (wtorek) na pętli autobusowej Piaski Nowe sfotografowałem autobus nr DD457. Był on podstawiony na przystanku początkowym linii 164 przy ul. Nowosądeckiej i oczekiwał na rozpoczęcie kolejnego kursu do Górki Narodowej. Wetknięte w zderzak flagi polski z przywieszonym kirem dotyczą śmierci papieża Jana Pawła II, która miała miejsce kilka dni wcześniej, 2 kwietnia.


Jelcz M181MB/3, MPK Kraków

Jelcz M181MB/3, MPK Kraków

Jelcz M181MB/3, MPK Kraków
Jelcz M181MB/3 #DD457 na pętli Piaski Nowe. 5.04.2005.


Cechą charakterystyczną Jelczy M181MB/3, która odróżnia je od wcześniejszych przegubowców tego producenta jest nowa ściana przednia, znana np. z modelu M101I. Podobnie jak kupione w 2002 roku M181MB nr DD451 – DD455, najnowsze „Tantusy” miały owalne nadkola, które zastępowały tę część pierwotnie kanciastą, mającą swój rodowód w produktach Berlieta.

Istotną, niewidoczną gołym okiem różnicę między M181MB/3, a starszymi egzemplarzami stanowił silnik. Po raz pierwszy spełniał on rolę Euro-3. To Mercedes-Benz OM457 hLAIII/3 o mocy 220 kW.

Według podawanych w Internecie informacji, prezentowany Jelcz #DD457 został wycofany z eksploatacji w 2017 roku.

Ten wpis jest kontynuacją prezentacji materiałów z 2005 roku (zapowiadałem go pisząc np. o Jelczu PR-110M – tu link). 

W następnej części będą kolejne autobusy. Tym razem w zimowej scenerii. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz