wtorek, 14 stycznia 2020

Komunikacja miejska w Pafos (2)


Ponownie zapraszam na Cypr, do miasta Pafos. W temacie tamtejszej komunikacji miejskiej pisałem już o biletach (tu link). Pora zatem na informacje o liniach i obsługującym je taborze.

Firma Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ) obsługująca cały dystrykt Pafos korzysta z trzech dworców komunikacji miejskiej. Dwa na terenie miasta Pafos (Karavella – tam także dworzec komunikacji międzymiastowej; Kato – pętla Harbor, czyli Port) i w miejscowości Polis. Te dwa pierwsze udało mi się osobiście odwiedzić.

Bez wątpienia najnowocześniejszy i godny uwagi jest dworzec Kato, czyli pętla Harbor. Na jej terenie zlokalizowano liczne stanowiska odstawcze dla autobusów mających np. przerwę w kursowaniu. Stanowiska odjazdowe umieszczono na jezdni, stosując odpowiednie oznakowanie poziome, wskazujące, z którego miejsca odjeżdżają dane linie. Terminal pasażerski to klimatyzowana poczekalnia z rozsuwanymi ścianami. Kiedy nie ma dokuczliwego upału, otwiera się ją. W poczekalni można bezpłatnie pobrać prezentowaną we wcześniejszym wpisie broszurkę z rozkładami jazdy dla całego dystryktu Pafos. Same zaś rozkłady dzielą się na zimowe (1 grudnia – 31 marca), letnie (1 kwietnia – 30 listopada) oraz całoroczne dla linii o niskiej częstotliwości. Informacje o wprowadzeniu zimowego lub letniego rozkładu podawane są na stronie internetowej Paphos City Buses. Indywidualne rozkłady zawierają także szczegóły dotyczące terminów zmian częstotliwości kursowania.

Podstawowe linie docierające do pętli Harbor to 611 (z Parku Wodnego) i 615 (z Coral Bay). Kursują z maksymalną częstotliwością co 10 minut i cieszą się bardzo dużą frekwencją, szczególnie trasa 615. 


Pafos, Cypr, dworzec autobusowy Kato, czyli pętla Harbor
Dworzec autobusowy Kato, czyli pętla Harbor. Zbliża się godzina 17:00. Nie ma już takiego upału (na pewno zdaniem miejscowych), więc klimatyzacja w budynku dworcowym została wyłączona, a ściany rozsunięto. Po lewej stronie stanowiska początkowe. Natomiast z tyłu znajdują się miejsca postojowe - odstawcze. Widać na nich jednego z Mercedesów Citaro (TKYF 759). Po lewej stronie jest (niewidoczny na zdjęciu) taki sam parking. 12.07.2018.


Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ), rozkład jazdy
Umieszczony w poczekalni dworca Kato monitor wyświetlający godziny najbliższych odjazdów poszczególnych linii. 16.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro z Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ). Ten oznaczony rejestracją KYG 326 pojazd właśnie zakończył kurs linii 611 z Parku Wodnego i podstawiony przy stanowisku nr 3 oczekuje na odjazd powrotny. To rocznik 2010. Z tego stanowiska korzystają także linie o znacznie mniejszej częstotliwości kursów: 612 na lotnisko (odjazdy co 70 minut) i 631 do Petra tou Romiou (różna częstotliwość - bez ustalonego cyklu, łącznie 10 kursów), obok atrakcji turystycznej: Skała Afrodyty. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
 Mercedes-Benz Citaro o rejestracji TKYF 759, rocznik 2010. Autobus odstawiony na jednym z licznych miejsc postojowych. Reklama identyczna jak na powyższym KYG 326. Piwo KEO to produkt lokalny, cypryjski. Pod tą marką dostępne są także inne alkohole, które warto zakupić np. jako spożywcza pamiątka z tej wyspy. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Ponownie Mercedes-Benz Citaro o rejestracji KYG 326 reklamujący produkty monopolowe KEO. Co ciekawe, 20% udziałów w KEO ma Cypryjski Kościół Prawosławny. Autobus obsługując linię 611 w kierunku końcówki Waterpark (Park Wodny) przejeżdża przez ciągnącą się wzdłuż wybrzeża aleję Posejdona. Dochodziło południe, więc temperatura nie sprzyjała robieniu zdjęć na rozgrzanym asfalcie. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro, którego oznaczenia niestety nie ustaliłem (poprzez ciekawą lokalną roślinność) stoi odstawiony na jednym z miejsc postojowych dworca Kato. W tle wjeżdżający na pętlę inny MB Citaro - jeden z najnowszych przedstawicieli tego modelu we flocie Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ): MKN 082. Rocznik 2015. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Citaro z fragmentu powyższego zdjęcia (MKN 082) w pełnej okazałości. Na autobusie reklama miejscowego potentata na rynku nieruchomości - firma Leptos. Pojazd nie obsługuje żadnej linii, to przejazd techniczny. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Citaro o rejestracji TKYE 102 (rocznik 2010) podstawione na stanowisku pierwszym dworca Kato. Autobus obsługuje kurs drugiej z głównych linii - 615 do Coral Bay. Frekwencja dość spora, ale pasażerowie to głównie (a w tym przypadku przypuszczalnie wszyscy) turyści. W październiku 2019 portal Cypr24.eu podał, że 90% mieszkańców wyspy korzysta z samochodów prywatnych. Jak napisano, władze starają się to zmienić, poprzez zwiększanie ilości kursów i wydłużenie godzin kursowania komunikacji miejskiej. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Druga pętla linii 615: Coral Bay. Tuż przy pętli jest plaża z niesamowicie ciepłą wodą. Taplałem się w niej krótko po wykonaniu tych zdjęć. Było już po godzinie 18:00, a ludzi wciąż przebywało tam dość sporo. Trochę wcześniej musiał być więc niezły tłok. Prezentowany Mercedes-Benz Citaro o rejestracji TKYF 873 był jedynym przedstawicielem tej marki, którego udało mi się udokumentować bez reklamy. To rocznik 2010.


Inne ważne linie docierające na dworzec Kato to 618, która z częstotliwością co 15 minut odjeżdża do dworca Karavella oraz 610 do Targu Miejskiego (Municipal Market). Także co 15 minut.

Pozostałe trasy mają rzadszą częstotliwość.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Jest godzina 21:47. Na dworcu Kato stoją podstawione dwa Mercedesy Citaro. Po lewej #KYE 632 jako linia 618 do dworca Karavella (aż do północy z częstotliwością co 15 minut), a po prawej #KVA 032 na linii 615 do Coral Bay (ostatni odjazd o godzinie 0:30, o tej porze także co 15 minut, według rozkładu jazdy to już komunikacja nocna - od 18:00, a linia 618 cały czas jako komunikacja dzienna). Temperatura powietrza: +28 stopni C. 16.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro o rejestracji KYG 646 jako linia 610 do centrum Pafos, czyli do pętli Municipal Market. Autobus podstawiony na dworcu Kato. 13.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Wnętrze powyższego Citaro #KYG 646 obsługującego kurs linii 610 w relacji Harbor - Municipal Market. 13.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Ponownie Mercedes-Benz Citaro #KYG 646. Przystanek końcowo-początkowy Municipal Market (Targ Miejski) na ulicy Petraki Miltriadou. Roztacza się stąd piękny widok na miasto i morze. Po drugiej stronie ulicy znajduje się (w pewnej odległości) targowisko, od którego nazwę wzięła ta końcówka. Dodatkową „atrakcją” tej lokalizacji jest szpaler srebrnych słupków blokujących (odpowiednik polskich słupków U-12c). 13.07.2018.


Pośród taboru Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ) nie znajdziemy autobusów przegubowych. Największe pojazdy to 12-metrowe solówki. Przeważają Mercedesy Citaro w różnych wersjach, także najnowszej. W trakcie mojego tygodniowego pobyty w Pafos (lipiec 2018) nie widziałem żadnego innego autobusu miejskiego tej wielkości. Źródła internetowe podają, że było także kilka sztuk Hispano Habit. Być może wówczas już je wycofano (po dostawie nowych Citaro) lub po prostu miałem pecha i nie natrafiłem na nie. Autobusy malowane są na niebiesko, często posiadają reklamy. Nie mają numerów taborowych – jako identyfikatory służą zatem tylko tablice rejestracyjne.

Mercedesy-Benzy Ctaro z ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ udokumentowałem także w wersji ruchomej. Na poniższym filmie zobaczycie pojazd linii 611 na alei Posejdona. Potem pojawi się 615 z Coral Bay w trakcie wjazdu na dworzec Kato. Kolejna scena to odjazd Citaro z pętli Harbor (najprawdopodobniej zjazd do zajezdni – not In service). Potem jeszcze dwa zjazdy, pospieszny przejazd 615 i odjazd linii 606 do Geroskipou (Pafiako) – trasa ta kursuje około raz na godzinę. Dalszy materiał to okolica dworca Karavella i sam dworzec (odjazd z niego linii 618), a na koniec przewężenia drogi w rejonie wykopalisk archeologicznych i finalnie lotniskowa linia 612 na alei Posejdona.




Do tematu komunikacji miejskiej w Pafos powrócę już wkrótce.



Blog Transportowy na Facebooku



2 komentarze:

  1. Natalia : wybieram się do Pafos z kwietniu , chciała bym kupić bilet tygodniowy , mam go zakupić u kierowcy na lotnisku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie korzystaliśmy z biletów tygodniowych. Na stronie internetowej Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ) znalazłem informację, że kierowcy tego rodzaju biletów nie sprzedają. Można je kupić na głównych dworcach autobusowych. Tu ich lista: https://www.pafosbuses.com/main-bus-stations

      Usuń