Zgodnie z zapowiedzią podaną w ostatnim cypryjskim wpisie (tu link), pora na temat komunikacji miejskiej w Pafos. Obsługuje ją przewoźnik Ο.ΣΥ.ΠΑ. ΛΤΔ (na autobusach widnieje zapis bez kropek, czyli ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ), czy jak kto woli po angielsku Paphos City Buses. Według źródeł internetowych eksploatuje on ponad 100 pojazdów (stan potwierdzony na maj 2018 to 117 autobusów – informacja z lokalnych mediów). Głównie są to różne wersje (starsze i nowsze) Mercedesów Citaro pomalowanych na niebiesko – barwy komunikacji miejskiej na Cyprze. Nadal jednak w eksploatacji są także autobusy w innych kolorach.
Sieć połączeń jest dość dobrze rozbudowana. Funkcjonują linie miejskie (np. o częstotliwości wynoszącej 10 minut) i podmiejskie, które swoim zasięgiem obejmują nawet odległe miejscowości. W tym drugim przypadku kursy nie odbywają się zbyt często, są np. trasy obsługiwane tylko dwa razy na dzień.
Taryfa biletowa ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ jest bardzo prosta. Bilety jednorazowe kosztują 1,50 euro. Są one ważne na liniach miejskich i podmiejskich, bez względu na pokonywaną odległość. Kupuje się je u kierowcy.
Przykładowy bilet jednorazowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej z Pafos.
Jeżeli podróżujemy więcej, warto nabyć bilet dzienny. Jego koszt to 5 euro. Również kupimy go u kierowcy, który nabija aktualną datę. Do dyspozycji mamy wówczas całą sieć połączeń obsługiwanych przez ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ. Bilet ten ważny jest do godziny 4 rano dnia następnego. Przy wsiadaniu należy go okazać.
Przykładowy bilet dzienny. Kupiony 16 lipca 2018, o czym informuje przybita przez kierowcę pieczątka.
Sieć komunikacji miejskiej i podmiejskiej w Pafos ma również taryfę nocną. Dotyczy ona biletów jednorazowych kupowanych po godzinie 21. Wówczas przejazd kosztuje 2,50 euro. Z transportu publicznego o tej porze korzystałem tylko posiadając bilet dzienny, więc niestety nie zaprezentuję takiego potwierdzenia opłaty.
Istnieje także możliwość nabycia biletu tygodniowego (za 20 euro) i miesięcznego (za 40 euro). Funkcjonuje również bilet roczny (za 400 euro). Nie kupimy ich już jednak u kierowcy – tylko na dworcach. Obowiązują także bilety ulgowe i bezpłatne przejazdy (np. dla dzieci do 5 lat).
Obowiązkowe wyposażenie autobusu miejskiego w Pafos. Wbudowane w drzwi kabiny urządzenie do wydawania reszty. Płacimy, kierowca naciska guzik i moneta wypada. Przy pierwszym kupowaniu można być zdziwionym. Obok doczepiony pojemnik na bilety. Ozdobiona religijnymi obrazkami bileterka firmy GMV nie była czynna. 13.07.2018.
Co ciekawe, na stronie internetowej ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ podane są również ceny biletów ogólnokrajowych. Bilet dzienny na „niebieskie autobusy” na terenie całej Republiki Cypryjskiej to koszt 15 euro, a tygodniowy 75 euro. Za 225 euro będziemy mogli podróżować po Cyprze przez miesiąc, a za 2250 euro przez rok.
Na terenie Pafos przystanki autobusowe zlokalizowane są dość często i dobrze oznakowane. Wiele z nich wyposażono w wiaty. Na przystankach podawane są ich nazwy oraz wypisywane numery linii je obsługujących. Są tam także umieszczane schematy połączeń. Niestety brak rozkładów jazdy. Są one dostępne w Internecie (wraz z mapami danych tras). Na dworcach autobusowych (np. pętla Harbor, dworzec Kato) można także pobrać bezpłatną broszurkę z rozkładami jazdy wszystkich linii.
Przykładowy przystanek autobusowy w Pafos, przy alei Posejdona. Korzystają z niego cztery linie autobusowe: 606, 611, 612 i 631.
Na przystankach umieszczono schematy połączeń autobusowych na terenie dystryktu Pafos i na terenie miasta Pafos.
Okładka darmowej broszurki z rozkładami jazdy komunikacji miejskiej i podmiejskiej dystryktu Pafos. Mercedes-Benz Citaro nie jest na niej prezentowany przypadkowo. Citaro to podstawowy model autobusu kursującego po Pafos.
W dalszej części reportażu o komunikacji miejskiej z Pafos zajmę się taborem i obsługiwanymi przez niego trasami. Tu link.
Bardzo pomocne wpisy, dziękuję!
OdpowiedzUsuń