sobota, 27 kwietnia 2019

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (1) - Rafako


W dniach 16 i 17 kwietnia 2019 w Sosnowcu odbyła się kolejna, już jedenasta edycja targów SilesiaKOMUNIKACJA. Impreza niestety dość skromna, jak ostatnio bez wcześniej niezawodnych uczestników, czyli czeskiego SOR-a (przedstawiciela tej firmy widziałem w hali wystawienniczej, lecz jedynie w roli osoby zwiedzającej, przypuszczalnie sprawdzającej, czy warto powrócić z ekspozycją) i Autosana. Kilka osób z którymi rozmawiałem wręcz z rozżaleniem zwracało uwagę na to, że tym razem nie pokazano żadnego zabytku. W 2018 roku pod tym względem już było dość kiepsko, bo w przeciwieństwie do minionych lat (ciekawe wystawy historycznego taboru organizowane przez firmę M Event w ramach projektu Autobus Czerwony) wystawiono jedynie jednego oldtimera – Jelcza 043. Przyznam, że liczyłem na to, że edycja 2019 będzie lepsza,  a tymczasem całkowicie zrezygnowano z oldtimerów.

Co do samej ekspozycji, to zdecydowanie największym zainteresowaniem zwiedzających (a tych wydaje mi się, że było więcej niż w roku ubiegłym) cieszyło się stoisko firmy Rafako z Raciborza. Na swojej stronie internetowej podaje ona, że „świadczy usługi EPC dla energetyki oraz branży ropy i gazu. Jest generalnym wykonawcą bloków energetycznych, oferującym własne rozwiązania technologiczne, liderem w produkcji urządzeń zawiązanych z wytwarzaniem energii. Firma oferuje także projektowanie i produkcję szerokiej gamy kotłów, w tym kotłów na parametry nadkrytyczne i kotłów fluidalnych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym instalacji odsiarczania i odazotowania spalin i elektrofiltrów”. Co zatem robiła na targach transportowych?

Powód to po raz pierwszy pokazany na imprezie targowej prototypowy autobus elektryczny Rafko E-bus, który swoją premierę miał w grudniu 2018. Jak podkreśla producent, jego cechą charakterystyczną jest umieszczenie baterii pod podwoziem (na swojej stronie Rafako napisało, że to „pierwszy w kraju mały autobus z baterią pod podwoziem. Nowatorskie rozmieszczenie baterii to poprawa parametrów trakcyjnych, a synchroniczny wielofazowy silnik z magnesami trwałymi to gwarancja wysokiej sprawności”). Inne warte podkreślenia rozwiązanie to (za producentem) „innowacyjne baterie do szybkiego ładowania LTO – tylko 15 minut do 90% pojemności”.


Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Rafko E-bus, premiera targowa.


Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Rafko E-bus. Wnętrze pojazdu.


Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Stoisko Rafako cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem, a obok premierowego autobusu wciąż ktoś stał lub przechodził, co oczywiście utrudniało dokumentowanie fotograficzne pojazdu.



Dane techniczne autobusu Rafko E-bus:

Długość: 8490 mm.
Szerokość: 2540 mm.
Wysokość: 3200 mm.
Układ drzwi: 1-2-0.
Dopuszczalna masa całkowita: 16500 kg.
Ilość przewożonych pasażerów: 53 (+1).
Ilość miejsc siedzących (maksymalnie): 25 (+1).
Baterie:
- wersja miejska: LTO 61 kWh (ładowanie: pantograf odwrócony – bez ładowarki pokładowej);
- wersja podmiejska: NMC 144 kWh (ładowanie plug-In – ładowarka pokładowa).
Zasięgi: LTO 70 km; NMC 140 km.
Silnik: centralny synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy 140 kW.


W trakcie targów nagrałem krótki materiał filmowy pokazujący wystawione pojazdy:




W dalszej części relacji z SilesiaKOMUNIKACJA 2019 autobusy marki najliczniej reprezentowanej – Solaris. Tu link.


Wpisy poświęcone MPK Kraków

środa, 17 kwietnia 2019

Czech Raildays 2018 (6) – straż pożarna


Pierwszego dnia targów Czech Raildays 2018 w Ostrawie (czyli 19.06.2018) można było obejrzeć trzy wozy bojowe straży pożarnej. Jeden z nich był prezentowany dynamicznie, jako element pokazu ratownictwa – wypadek, zderzenie samochodu osobowego z wagonem cysterną. To Scania P450 z HZS SŽDC JPO Ostrava (Hasičská Záchranná Služba Správa Železniční Dopravní Cesty), czyli z zakładowej straży pożarnej SŽDC – podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie państwową siecią kolejową w Czechach. Odpowiednik Polskich Linii Kolejowych. 

Najprawdopodobniej Scania ta powstała w 2016 roku. Jej zabudowę specjalistyczną wykonała firma Kobit THZ. To czeski producent nadwozi strażackich z siedzibą w miejscowości Slatiňany (okolice Pardubic).


Scania P450, HZS SŽDC JPO Ostrava

Scania P450, HZS SŽDC JPO Ostrava

Scania P450, HZS SŽDC JPO Ostrava

Scania P450, HZS SŽDC JPO Ostrava
Scania P450 z HZS SŽDC JPO Ostrava już po zakończeniu pokazu ratownictwa.


Scania P450, HZS SŽDC JPO Ostrava
Dane techniczne Scanii - kartka je zawierająca była przyklejona do pojazdu.


Scania P450, HZS SŽDC JPO Ostrava
Scania P450 i brejlovec.


Drugi z pojazdów to także własność HZS SŽDC JPO Ostrava. Mercedes-Benz Unimog U4023, wóz ratownictwa technicznego. Zabudowę również wykonała firma Kobit THZ.


Mercedes-Benz Unimog U4023, HZS SŽDC JPO Ostrava

Mercedes-Benz Unimog U4023, HZS SŽDC JPO Ostrava

Mercedes-Benz Unimog U4023, HZS SŽDC JPO Ostrava

Mercedes-Benz Unimog U4023, HZS SŽDC JPO Ostrava
Mercedes-Benz Unimog U4023 z HZS SŽDC JPO Ostrava.


Mercedes-Benz Unimog U4023, HZS SŽDC JPO Ostrava
Również na Mercedesie przyczepiono kartkę z danymi technicznymi.


Moim zdaniem najciekawszym pojazdem straży pożarnej była odstawiona na samym końcu terenu ekspozycji Avia A31. Także z HZS SŽDC JPO Ostrava. Piękny klasyk z jednej strony został zasłonięty strażacką osobówką.


Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava

Avia A31, HZS SŽDC JPO Ostrava
Piękny klasyk, czyli Avia A31 z HZS SŽDC JPO Ostrava.


W następnym targowym wpisie z Ostrawy pokażę drugą z wystawionych lokomotyw. Jedyny elektrowóz. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

czwartek, 11 kwietnia 2019

Nowe filmy – marzec 2019


Jak co miesiąc publikuję wpis o nowościach na filmowym kanale Bloga Transportowego, czyli Lukaszwo – Transport Movies. Jednak nim tradycyjnie zacznę prezentować kolejne nagrania, wracam do tematu subskrybentów. Ich ilość regularnie wzrasta i obecnie przekroczyła już wartość 2000, o czym informuję z nieukrywaną radością.


Lukaszwo - Transport Movies
Screen strony prezentującej najnowsze filmy na kanale Lukaszwo - Transport Movies. W górnej części informacja, że ilość subskrybentów przekroczyła już liczbę 2000.


Co do filmów – w marcu 2019 opublikowałem trzy. Na początek zapraszam na stację Poznań Główny. Jest 12 kwietnia 2012, a pociągi z i do Wolsztyna prowadzone trakcją parową to codzienność. Nagrałem wówczas parowóz Ol49-59. Jego poranny przyjazd z Wolsztyna i manewry oraz popołudniowy odjazd. Para uchodząca z nieszczelnych przewodów ostatniego wagonu wygląda niesamowicie.




Drugie nagranie to ulica Krakowska w Krakowie. Ruch tramwajów w dniu 8 marca 2019. To już materiał archiwalny, bo 23 marca rozpoczęła się przebudowa tej ulicy. Po jej zakończeniu miejsce to będzie wyglądało zupełnie inaczej. W ruchu zobaczycie wagony E1+C3, EU8N, 2014N, NGT6 i GT8S.




Ostatni film powstał w Katowicach. Nagrałem go wracając z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2018, 24 kwietnia 2018 na al. Korfantego. Zobaczycie na nim między innymi pojazdy PKM Świerklaniec, PKM Sosnowiec, PKM Katowice, czy PKM Tychy i marki takie jak Solaris, MAN, Mercedes, Jelcz.




Filmy tramwajowy i autobusowy będą miały kontynuację. W obu przypadkach materiał był na tyle spory, że podzieliłem go na dwie części.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

niedziela, 7 kwietnia 2019

TransExpo 2018 (4) – VDL


W ostatniej części relacji z kieleckich targów TransExpo 2018 pisałem o Sindbadzie (tu link). Tego samego dnia uczestniczyłem również w konferencji prasowej Grupy VDL. Prowadził ją Bolesław Piekorz, dyrektor zarządzający VDL Bus & Coach Polska. Oprócz informacji o nowym taborze poruszone zostały także kwestie mniej znane, czyli o pozostałych dziedzinach, w których działa Grupa VDL. Bo wszakże produkcja autobusów to nie wszystko. Jej oferta obejmuje produkty, z którymi raczej nie kojarzy się VDL. To np. znaki drogowe, siedzenia stadionowe, maszty wysokiego napięcia i telekomunikacyjne, siłownie wiatrowe, bagażniki dachowe samochodowe, panele słoneczne, czy oświetlenie LED-owe. VDL zajmuje się także napędami elektrycznymi (o zastosowaniu technologii E-Power pisałem już tutaj) oraz działa w branży lotniczej i transportu morskiego (np. automatyczne pojazdy portowe).


Bolesław Piekorz, dyrektor zarządzający VDL Bus & Coach Polska
Konferencja prasowa - Bolesław Piekorz, dyrektor zarządzający VDL Bus & Coach Polska opowiada o VDL Groep.


Natomiast w kwestii autobusów podkreślano, jak nowoczesne rozwiązania techniczne są w nich stosowane. Przykładowo we wszystkich modelach VDL Futura montowany jest AEBS (Autonomous Emergency Breaking System - autonomiczny system hamowania awaryjnego), czyli autonomiczny radarowy system detekcji przeszkody interweniujący by zapobiec zderzeniu i zminimalizować prędkość pojazdu, dodatkowo ostrzegając prowadzącego wizualnie i akustycznie. W każdej Futurze zamontowano także ACC (Adaptive Cruise Control – adaptacyjny tempomat) zapewniający automatyczne przyspieszanie lub zwalnianie dla utrzymania bezpiecznej odległości od pojazdu poprzedzającego, co chroni przed kolizją i podnosi komfort jazdy. Inne standardowe rozwiązanie to system LDWS (Lane Departure Warning System - system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu). Ostrzega on kierowcę, gdy autobus zaczyna zmieniać pas ruchu w sposób przypadkowy. Fotel prowadzącego pojazd zaczyna wówczas wibrować.

Na konferencji poruszono także temat wyposażenia dodatkowego, ale wymaganego np. przez FlixBusa. To DDDS  (Driver Drowsiness Detection System - system wykrywania senności kierowcy), który oblicza indeks czujności kierowcy i w razie jego niebezpiecznego obniżenia (spadek poniżej ustalonego progu) generuje ostrzeżenie – wibracje fotela prowadzącego pojazd i sygnał wizualny na pulpicie. Dodatkowe informacje dotyczące FlixBusa nie były przypadkowe. Na stoisku VDL prezentowano bowiem egzemplarz VDL Futura FHD2 dla przewoźnika obsługującego połączenia w sieci FlixBusa. To firma GMF z Opola. Autobus dedykowany do realizacji połączenia do Berlina.


VDL Futura FHD2, FlixBus

VDL Futura FHD2, FlixBus

VDL Futura FHD2, FlixBus
VDL Futura FHD2 w barwach FlixBusa. Autobus wyposażony między innymi w system DDDS.


Autobusy VDL były prezentowane także na terenie zewnętrznym. Pokazano tam dwa pojazdy. Moim zdaniem najciekawszy to piętrowa Futura FDD2 141/510 już eksploatowana przez Neobusa (rej. DWR 7736E). Tu warto jeszcze wspomnieć o rozwiązaniach technicznych zastosowanych w modelu FDD, które również omówiono na konferencji prasowej. Przykładowo podłoga górnego pokładu unosi się w przedniej części, zwiększając w ten sposób pole widzenia kierowcy – na przestrzeń przed pojazdem oraz w lusterkach.

Drugi autobus to demonstracyjna Futura FHD2.


VDL Futura FDD2, Neobus

VDL Futura FDD2, Neobus
VDL Futura FDD2 z firmy Neobus. Obok niej Futura FHD2.


VDL Futura FHD2, TransExpo 2018
VDL Futura FHD2 i FDD2.


Pozostając w temacie konferencji prasowych, w dalszej części targowej relacji Solaris. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 4 kwietnia 2019

Warszawski wagon K w Krakowie


W poniedziałek, 1 kwietnia 2019 w Krakowie miała miejsce wyjątkowa premiera. Po raz pierwszy publicznie zaprezentowano kolejny element wyjątkowej kolekcji zabytkowych tramwajów MPK.

Tym razem historyczny pojazd pochodzi z Warszawy. To wagon typu K. Rocznik 1941. Jeden z 60 wagonów, które jeszcze przed wybuchem drugiej wojny światowej zamówiła Warszawa (40 egzemplarzy zakontraktowano w Katowicach i 20 w Gdańsku). Niemcy dla właśnie produkowanego taboru znaleźli inne miejsce docelowe. Trafił on do Berlina. Po wojnie większość z wagonów K została odzyskana i przewieziona do Warszawy, gdzie otrzymały ksywkę „berlińczyki”.

Jak podało na swojej stronie MPK Kraków, prezentowany egzemplarz (oznaczony numerem 437) przewoźnik kupił w 2017 roku i poddał renowacji. „Zwraca uwagę jego intensywny czerwony kolor, jaki w latach 30. stosowano w Warszawie i jaki w 1939 roku zaplanowano dla całej serii tych pojazdów” – napisano w relacji z premiery. Ta zaś odbyła się na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej. Wagon typu K pozował tam wraz z innymi historycznymi pojazdami tworzącymi tę niezwykłą, wyjątkową kolekcję: LH z Wrocławskim rodowodem, Ring z Gdańska (więcej o nim tutaj) i krakowski SN1.

Po prezentacji historyczne wagony wyjechały na krakowskie torowiska, po których kursowały pomiędzy 12:30 i 14:00. Przez ul. Starowiślną i Westerplatte, dalej wokół Plant i przez Starowiślną i Dajwór. Ten wyjątkowy przejazd udało mi się także udokumentować, a w zasadzie tylko jego część, czyli dwa tramwaje, w tym premierowy wagon K.


Wagon LH, MPK Kraków

Wagon LH, MPK Kraków

Wagon LH, MPK Kraków
Jeden z uczestników tego wyjątkowego pokazu. Pochodzący z Wrocławia wagon LH #1076, rocznik 1925. Wypełniony licznymi pasażerami tramwaj właśnie zakończył obsługę przystanku „Starowiślna” i zmierza w stronę „Poczty Głównej”.


Wagon LH, MPK Kraków

Wagon LH, MPK Kraków

Wagon LH, MPK Kraków

Wagon LH, MPK Kraków
Linke-Hoffman LH w trakcie przejazdu ulicą Starowiślną.


Wagon LH, MPK Kraków
Ex wrocławski tramwaj dojeżdża do przystanku „Poczta Główna” przy ul. Starowiślnej.


Wagon K, MPK Kraków
Oto on. Najbardziej warszawski krakowski tramwaj na ul. Starowiślnej. Obok „wiedeńczyk” E1+C3 na linii 24.


Wagon K, MPK Kraków
Wagon K odjeżdża z przystanku „Starowiślna”.


Wagon K, MPK Kraków

Wagon K, MPK Kraków
Ze względu na remont ul. Krakowskiej ruch tramwajów na ul. Starowiślnej znacznie wzrósł. Przed przystankiem „Poczta Główna” wagony często oczekują na odjazd poprzedzającego pojazdu. Dotyczyło to również premierowego wagonu K.


Wagon K, MPK Kraków
Wagon K na przystanku „Poczta Główna”. Za nim na możliwość wymiany pasażerów oczekuje EU8N linii 1.


Nagrałem wówczas także krótki film. Wagon K przejeżdża przez ul. Starowiślną, a następnie odjeżdża z przystanku „Poczta Główna” wjeżdżając w ul. Westerplatte.




Mam nadzieję, że już niedługo po raz kolejny można będzie podróżować wagonem typu K. Wszakże przed nami nowy sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Przypominam, że w ubiegłym roku premierowo w przejazdach uczestniczył między innymi wagon doczepny Konstal 102NaD #155 (więcej o nim tutaj).


Dodaj swój adres do bezpłatnego newslettera