sobota, 27 kwietnia 2019

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (1) - Rafako


W dniach 16 i 17 kwietnia 2019 w Sosnowcu odbyła się kolejna, już jedenasta edycja targów SilesiaKOMUNIKACJA. Impreza niestety dość skromna, jak ostatnio bez wcześniej niezawodnych uczestników, czyli czeskiego SOR-a (przedstawiciela tej firmy widziałem w hali wystawienniczej, lecz jedynie w roli osoby zwiedzającej, przypuszczalnie sprawdzającej, czy warto powrócić z ekspozycją) i Autosana. Kilka osób z którymi rozmawiałem wręcz z rozżaleniem zwracało uwagę na to, że tym razem nie pokazano żadnego zabytku. W 2018 roku pod tym względem już było dość kiepsko, bo w przeciwieństwie do minionych lat (ciekawe wystawy historycznego taboru organizowane przez firmę M Event w ramach projektu Autobus Czerwony) wystawiono jedynie jednego oldtimera – Jelcza 043. Przyznam, że liczyłem na to, że edycja 2019 będzie lepsza,  a tymczasem całkowicie zrezygnowano z oldtimerów.

Co do samej ekspozycji, to zdecydowanie największym zainteresowaniem zwiedzających (a tych wydaje mi się, że było więcej niż w roku ubiegłym) cieszyło się stoisko firmy Rafako z Raciborza. Na swojej stronie internetowej podaje ona, że „świadczy usługi EPC dla energetyki oraz branży ropy i gazu. Jest generalnym wykonawcą bloków energetycznych, oferującym własne rozwiązania technologiczne, liderem w produkcji urządzeń zawiązanych z wytwarzaniem energii. Firma oferuje także projektowanie i produkcję szerokiej gamy kotłów, w tym kotłów na parametry nadkrytyczne i kotłów fluidalnych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym instalacji odsiarczania i odazotowania spalin i elektrofiltrów”. Co zatem robiła na targach transportowych?

Powód to po raz pierwszy pokazany na imprezie targowej prototypowy autobus elektryczny Rafko E-bus, który swoją premierę miał w grudniu 2018. Jak podkreśla producent, jego cechą charakterystyczną jest umieszczenie baterii pod podwoziem (na swojej stronie Rafako napisało, że to „pierwszy w kraju mały autobus z baterią pod podwoziem. Nowatorskie rozmieszczenie baterii to poprawa parametrów trakcyjnych, a synchroniczny wielofazowy silnik z magnesami trwałymi to gwarancja wysokiej sprawności”). Inne warte podkreślenia rozwiązanie to (za producentem) „innowacyjne baterie do szybkiego ładowania LTO – tylko 15 minut do 90% pojemności”.


Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Rafko E-bus, premiera targowa.


Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Rafko E-bus. Wnętrze pojazdu.


Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Rafko E-bus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Stoisko Rafako cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem, a obok premierowego autobusu wciąż ktoś stał lub przechodził, co oczywiście utrudniało dokumentowanie fotograficzne pojazdu.



Dane techniczne autobusu Rafko E-bus:

Długość: 8490 mm.
Szerokość: 2540 mm.
Wysokość: 3200 mm.
Układ drzwi: 1-2-0.
Dopuszczalna masa całkowita: 16500 kg.
Ilość przewożonych pasażerów: 53 (+1).
Ilość miejsc siedzących (maksymalnie): 25 (+1).
Baterie:
- wersja miejska: LTO 61 kWh (ładowanie: pantograf odwrócony – bez ładowarki pokładowej);
- wersja podmiejska: NMC 144 kWh (ładowanie plug-In – ładowarka pokładowa).
Zasięgi: LTO 70 km; NMC 140 km.
Silnik: centralny synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy 140 kW.


W trakcie targów nagrałem krótki materiał filmowy pokazujący wystawione pojazdy:




W dalszej części relacji z SilesiaKOMUNIKACJA 2019 autobusy marki najliczniej reprezentowanej – Solaris. Tu link.


Wpisy poświęcone MPK Kraków

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza