poniedziałek, 19 kwietnia 2021

Ostrawa, 120-lecie (1) - Tatra T2

 

13 września 2014 w Ostrawie obchodzono 120-lecie tamtejszej komunikacji miejskiej. Na temat tego wyjątkowego wydarzenia, obfitującego w prezentacje różnego rodzaju taboru, pisałem wiele razy. Omówiłem już historyczne trolejbusy (tu link). Pokazałem także techniczną Avię (tu link) i rozpocząłem prezentację muzealnych tramwajów. Z tej serii ukazał się już materiał o wagonach Barborka i brňák (tu link). Teraz pora na Tatrę T2.

To następca modelu T1, który powstał w oparciu o amerykańską licencję tramwaju PCC. W roku 1955 rozpoczęto testy dwóch prototypów. Start produkcji seryjnej Tatry T2 datuje się na rok 1957. Natomiast zakończenie na rok 1962. Łącznie powstało 771 takich tramwajów. Trafiły one na torowiska Czechosłowacji i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (tu pod oznaczeniem T2SU).

Do Ostrawy trafiło aż 100 fabrycznie nowych wagonów T2. Otrzymały one numerację z zakresu 600 – 699. Na początku lat 70-tych dokupiono jeszcze 6 takich pojazdów z likwidowanej sieci tramwajowej w Ústí nad Labem (Uście nad Łabą). Oznaczono je jako #594 – 599. 

Ostrawskie Tatry T2 eksploatowano solo lub w składach dwuwagonowych.

Wagon #681 to bohater tego materiału. Rocznik 1961. Do roku 1998 eksploatowany liniowo. Wycofany z przeznaczeniem na zabytek. 

W roku 2000 przeszedł on drobny remont. Przywrócono mu wówczas malowanie z przełomu lat 70 i 80-tych ubiegłego wieku. Było to związane z obchodami 40-lecia zajezdni tramwajowej Poruba. 

Właściwy remont Tatry #681 trwał kilka lat, w okresie od roku 2001 do 2009. W jego trakcie wagon przywrócono do stanu z lat 70-tych.

W trakcie obchodów 120-lecia ostrawskiej komunikacji miejskiej wagon Tatra T2 #681 wraz z innymi historycznymi tramwajami obsługiwał specjalną trasę Martinov – Poruba.



Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava
Tatra T2 na terenie warsztatów Martinov. Wagon kończy kolejny kurs z zajezdni Poruba. Większość pasażerów wysiadła wcześniej - po wjechaniu na teren zakładu, który tramwaj następnie okrąża. Widoczny po prawej stronie wagon techniczny będzie bohaterem oddzielnego materiału. 13.09.2014.


Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava
Krótki postój na końcu specjalnej trasy z Poruby. Mimo dość zróżnicowanej pogody (czasami padało) frekwencja na tej niezwykłej imprezie dopisała. Przed tramwajem widoczny fragment trójosiowego trolejbusu Tatra T400/IIIA.


Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP Ostrava
Z tego miejsca na terenie warsztatów Martinov rozpoczynały kursy pojazdy linii specjalnych. Tatra T2 #681 pojedzie do zajezdni Poruba. Stojący obok trolejbus Škoda 8Tr z doczepką Karosa B40 wykona kolejne kółko wokół zakładu. Stąd także odjeżdżały wożące pasażerów tramwaje techniczne - tylko po terenie wewnętrznym. Warto zwrócić uwagę na ciekawą konstrukcję niebieskich schodów pożarowych na boku budynku.


Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP Ostrava
Tatra T2 wyrusza w kolejny kurs linii specjalnej do zajezdni Poruba.


Na terenie warsztatów Martinov nagrałem film prezentujący Tatrę T2 w ruchu. Na początku, po objechaniu terenu zakładu, wagon kończy kurs z Poruby. Koniec nagrania to ponowny odjazd do zajezdni Poruba. Na filmie naniesiony jest stary adres Bloga Transportowego, jeszcze z platformy Blox.




W następnej części relacji z tej ciekawej imprezy transportowej pokażę Tatrę T1 i wagony techniczne powstałe na bazie Tatr. 

Kolejne wpisy z tej serii będą opatrzone wspólnym tytułem „Ostrawa, 120-lecie”.


Wpisy z tagiem oldtimer


środa, 14 kwietnia 2021

Straż pożarna z Darłowa

 

W dziale Ciężarówki tym razem zapraszam do Darłowa. Materiał już sprzed kilku lat, bo prezentowane zdjęcia wykonałem 8 czerwca 2012.

Przechodziłem wówczas obok posterunku Państwowej Straży Pożarnej przy ul. Żeromskiego. Dawniej mieściła się tam siedziba zakładowej straży pożarnej Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Kuter”. Firma ta niestety już od wielu lat nie istnieje, ale do jej historii zdarzy mi się jeszcze powrócić (o żurawiu ex Kuter pisałem tutaj). 

Na wyposażeniu tego zakładu znajdował się pożarniczy Jelcz, 315 lub 325. Pamiętam, że w latach 80-tych ubiegłego wieku czasami przejeżdżał on przez Darłowo, jadąc pomiędzy poszczególnymi siedzibami przedsiębiorstwa. Ciekawe, co się z nim stało po upadku „Kutra”? Może trafił do państwowej straży, która pierwotnie miała siedzibę w rejonie zamku. Pamiętam, że na wyposażeniu PSP był wówczas też taki Jelcz, a może nawet i dwa.

Wracam jednak do roku 2012. Budynek darłowskiego posterunku był wówczas otwarty, więc mogłem zobaczyć, jakie pojazdy w nim garażują. Najciekawszym był dla mnie Jelcz 325. Może to właśnie ten z „Kutra”?

Niestety Jelcz ten stał wewnątrz garażu, więc mogłem sfotografować tylko jego ścianę przednią. To pojazd o rejestracji ZSL 65EF. Jego numer operacyjny to 522[Z]25. Zgodnie z opisem na portalu Czerwone Samochody jest to ciężki samochód gaśniczy, wodno-pianowy, typu GCBA 6/32.

Został on w roku 2018 zastąpiony przez Scanię P400. Niestety nigdzie nie znalazłem informacji o roku produkcji tego Jelcza.



Jelcz 325, straż pożarna, 522[Z]25, ZSL 65EF, Darłowo
Jelcz 325 z darłowskiej straży pożarnej. Numer operacyjny: 522[Z]25. 8.06.2012.


Sąsiedni garaż zajmował inny starszy wiekiem pojazd: Iveco-Magirus. Jego rejestracja to ZSL 00081, a numer operacyjny 522[Z]71. Jest to samochód ratownictwa wodnego.   

Również i w jego przypadku sfotografowałem tylko ścianę przednią. 


Iveco-Magirus, straż pożarna, 522[Z]71, ZSL 00081, Darłowo
Iveco-Magirus ratownictwa wodnego. Nr 522[Z]71. 


Przed siedzibą straży, przy ul. Żeromskiego ustawiono wówczas trzy pojazdy. Największy z nich to drabina Magirus na bazie samochodu Jelcz 415. Rejestracja ZSL 14544, a numer operacyjny 522[Z]51.

Obok Jelcza stał Renault Midlum o rejestracji ZS 2513U. Numer operacyjny 522[Z]21. To średni samochód gaśniczy, wodno-pianowy.

Natomiast za 522[Z]21 ustawił się inny Renault. Model Mascott o rejestracji ZS 97158 i o numerze operacyjnym 522[Z]43. To lekki samochód specjalny ratownictwa technicznego. Tego pojazdu nie fotografowałem oddzielnie, więc na poniższych zdjęciach zobaczycie tylko jego fragmenty.



Jelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, Darłowo

Jelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, Darłowo

Jelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, DarłowoJelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, Darłowo

Jelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, DarłowoJelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, Darłowo

Jelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, DarłowoJelcz 415 drabina, 522[Z]51, ZSL 14544; Renault Midlum, 522[Z]21, ZS 2513U, Darłowo
Jelcz 415 drabina i Renault Midlum pozują przed siedzibą darłowskiej straży pożarnej.


Wracając do przedsiębiorstwa „Kuter”, w latach 80-tych za obecnym darłowskim posterunkiem Państwowej Straży Pożarnej znajdował się parking, na którym było sporo obecnie kultowych ciężarówek. Ogradzała go zwykła siatka, więc z chodnika prowadzącego w stronę rzeki bez przeszkód mogłem podziwiać te motoryzacyjne cudeńka. Niestety wtedy zdjęć nie robiłem. Natomiast po drugiej stronie tego ciągu pieszego parkowały Liazy z naczepami chłodniami z Przedsiębiorstwa Przemysłowo-Usługowego Rybołówstwa Morskiego „Transocean” w Szczecinie. Ale to już temat na oddzielny wpis.



Blog Transportowy na Facebooku


sobota, 10 kwietnia 2021

Nowe filmy – marzec 2021

 

Marzec 2021 na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies przyniósł trzy nowości filmowe. Zaczynam od tematu kolejowego i jednocześnie zimowego.

Materiał ten powstał w dniach 31 marca i 1 kwietnia 2013 na stacji Oświęcim. Nastąpił wówczas dość spektakularny powrót zimy. Konkretnie sypnęło śniegiem. Piękna aura stanowiła idealne tło do dokumentowania wyjątkowych pociągów Kolei Śląskich.

Dlaczego wyjątkowych? Bo obsługiwanych bardzo nietypowym taborem. To pozyskane z Holandii wagony motorowe oznaczone jako seria SN82 i spalinowe zespoły trakcyjne oznaczone jako seria SN83. Obsługiwały one pociągi w relacji Katowice – Imielin - Oświęcim – Czechowice-Dziedzice i powrotne.

Obecnie SN82 i SN83 nie kursują już w barwach Kolei Śląskich. Ich zimowe przejazdy przez Oświęcim będą dokładniej przedstawione w oddzielnym wpisie.





Drugi z filmów powstał w Krakowie. Pętla autobusowa Szpital Rydygiera ostatnio dość często staje się tematem artykułów różnych portali informacyjnych. To za sprawą samochodów osobowych blokujących przejazd komunikacji miejskiej.

Korzysta z niej linia 125 kursująca do osiedla Złocień. W okresie pandemii COVID-19 do jej obsługi zamiast taboru 12-metrowego wyznaczono przegubowce. To właśnie pojazdy klasy mega skłoniły mnie do nagrywania w tamtym miejscu. Autobusy zawracają na fragmencie podjazdu do szpitala. Mamy więc ostre skręcanie przy małej powierzchni jezdni i z porozstawianymi w różnych miejscach osobówkami. 

Na filmie zobaczycie autobusy Volvo 7900A Hybrid i Solaris Urbino 18. Nagrywałem w styczniu 2021.





Ostatnie z marcowych nagrań powstało również w Krakowie, w dniu 8 lutego 2021. Rejon pomiędzy ulicami Kluczborską i Fieldorfa-Nila, czyli przy pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka. Przejazd kilku wagonów. W sąsiedztwie trwały prace związane z budową linii tramwajowej do Górki Narodowej.

Przeważa najnowszy tabor tramwajowy, szczególnie dostarczane właśnie do Krakowa wagony Stadler Tango Lajkonik. Zobaczycie także Bombardiery NGT8 i PESY 2014N.





Do materiału tramwajowego z Krowodrzy Górki powrócę jeszcze w oddzielnym wpisie.



Wpisy z tagiem Solaris


wtorek, 6 kwietnia 2021

SilesiaKOMUNIKACJA 2019 – autobusy obok targów

 

Po prezentacji kilku ciężarówek, które udokumentowałem w Sosnowcu, w trakcie powrotu z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (tu link), pora na autobusy.

Zaczynam od najstarszego pojazdu. To rocznik 1998. Iveco TurboDaily 45-12 o rejestracji SO 7626K. Własność prywatnego przewoźnika obsługującego linię „K” w relacji Mysłowice – Huta Katowice. Portal Bezpieczny Autobus podaje, że jest on obecnie wyrejestrowany. Inne źródła internetowe piszą, że już w roku 2020 trafił do firmy Dan-Złom z Zawiercia, która specjalizuje się w fizycznej likwidacji pojazdów.



Iveco TurboDaily 45-12

Iveco TurboDaily 45-12Iveco TurboDaily 45-12
Sosnowiec, ul. Braci Mieroszewskich. W stronę Dąbrowy Górniczej jedzie Iveco TurboDaily 45-12 jako prywatna linia K. 16.04.2019.


Kolejnym autobusem, którego udokumentowałem w drodze z targów na przystanek był ex krakowski Jelcz M081MB3. Dawny #BH384. Rocznik 2007. Po wielkich zmianach taborowych z roku 2018 sprzedany do prywatnego przewoźnika, który wykorzystuje go do obsługi linii „D”. Nowa rejestracja Jelcza to SJ 1748A. Autobus nie ma włączonych elektronicznych tablic kierunkowych i wiezie kilka tradycyjnych „dech” z wypisaną trasą: „Gołonóg – Katowice przez Dąbrowę Górniczą, Zagórze, Środulę, Sosnowiec Dw. PKP.”


Jelcz M081MB3, ex MPK KrakówJelcz M081MB3, ex MPK Kraków
Trochę Krakowa w Sosnowcu, czyli Jelcz M081MB3, ex #BH384 na ul. Braci Mieroszewskich. 16.04.2019.


Po chwili w przeciwną stronę pojechał inny ex MPK Kraków Jelcz M081MB3. Dawny #DH361. Rocznik 2005. Na obu Jelczach były doskonale widoczne ślady po dawnych krakowskich oznaczeniach.


Jelcz M081MB3, ex MPK KrakówJelcz M081MB3, ex MPK Kraków
Dawny krakowski nr DH361 na linii D. 


W końcu nadjechało coś większego, czyli przegubowiec z PKM Sosnowiec. Dokładnie Volvo 7900A Hybrid o numerze taborowym 590. Rocznik 2017. Autobus obsługiwał linię 18 w relacji Tworzeń Huta Katowice – Katowice Zawodzie Zajezdnia. PKM Sosnowiec ma 10 takich pojazdów.


Volvo 7900A Hybrid, PKM SosnowiecVolvo 7900A Hybrid, PKM Sosnowiec
Volvo 7900A Hybrid z PKM Sosnowiec na linii 18. Na drugim zdjęciu podgląd na ówczesne ceny paliw. 16.04.2019.


Jeszcze jeden przegubowiec. Tym razem tylko widok na ścianę przednią. MAN Lion`s City G #549 z PKM Sosnowiec. Rocznik 2008, pozyskany z Göteborga.

Autobus obsługuje linię 808 w relacji Katowice Piotra Skargi - Tworzeń Huta Katowice.


MAN Lion`s City G, PKM Sosnowiec
MAN Lion`s City G #549 na linii 808 przejeżdża przez ul. Braci Mieroszewskich. 16.04.2019.


Tego Solarisa Urbino 15 z PKM Sosnowiec udokumentowałem w ostatniej chwili. Niestety nie wiem, jaką linię obsługiwał. To #415 z roku 2011.


Solaris Urbino 15, PKM Sosnowiec
Solaris Urbino 15 z PKM Sosnowiec na nieokreślonej linii. Ul. Braci Mieroszewskich. 16.04.2019.


Pozostałe zdjęcia powstały przy przystanku „Zagórze Expo Silesia”. Tuż za nim zaparkował Vehixel Mediano 32 (zbudowany na bazie Mercedesa-Benza 814D) w malowaniu firmy Nowex. Realizuje ona połączenia w rejonie Gorlic. To rocznik 2005.

Rejestracja SD 0042G dowodzi, że Vehixel zmienił właściciela i teraz jest eksploatowany przez tutejszego przewoźnika. Za szybą nazwa Johnson Electric (siedziba firmy w Będzinie), więc autobus jest wykorzystywany do przewozów pracowniczych. 


Vehixel Mediano 32

Vehixel Mediano 32Vehixel Mediano 32
Vehixel Mediano 32 jako przewóz pracowników odstawiony za przystankiem „Zagórze Expo Silesia”. 


Nadjechała kolejna linia „D”. Tym razem nie był to następny pojazd ex MPK Kraków, tylko inny Vehixel Mediano 32. Jego rejestracja: SD 48453.


Vehixel Mediano 32
Vehixel Mediano 32 na linii D odjeżdża z przystanku „Zagórze Expo Silesia” w Sosnowcu.


Ostatni z udokumentowanych wówczas na ul. Braci Mieroszewskich autobusów to kolejny pojazd PKM Sosnowiec. Jelcz M121I3 o numerze 323. Rocznik 2006.


Jelcz M121I3, PKM Sosnowiec
Kolejny Jelcz na ul. Braci Mieroszewskich, czyli model M121I3 z PKM Sosnowiec.


Mimo wprowadzania przez władze kolejnych ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, na stronie internetowej Expo Silesia cały czas jest podawana informacja, że najbliższa edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA odbędzie się w dniach 14 i 15 kwietnia 2021. kolejne dni pokażą, czy faktycznie tak będzie.

Tym wpisem nie kończę relacji z 2019 roku. Teraz jednak jest to już materiał dotyczący pojazdów dokumentowanych w trakcie powrotu z targów. Następnym razem zaproszę do Katowic, do których z  Sosnowca dotarłem komunikacją miejską.






Wpisy z tagiem MPK Kraków

piątek, 2 kwietnia 2021

Stacja Wolbrom

 

W ubiegłym roku pisałem o „rumunie” z Jaroszowca Olkuskiego (tu link). Tamtego dnia trafiłem jeszcze na położoną kilkanaście kilometrów dalej stację Wolbrom. Przyznam, że wciąż liczyłem na spotkanie szerokotorowego składu jadącego po LHS. Niestety również i tam nic nie jechało. Zerowy ruch panował także na pozostałych torach. 

Coś działo się jedynie w transporcie samochodowym. Przez stację przejeżdżały wywrotki, które brały udział w kończących się pracach modernizacyjnych. Niestety nie objęły one budynku dworcowego. W Internecie znajdziemy informacje, że jest on nieczynny od 2009 roku.

Co ciekawe, tego samego dnia (19.05.2020) Polskie Linie Kolejowe na Twitterze opublikowały wpis informujący o zakończeniu prac modernizacyjnych na stacji Wolbrom. Natomiast na swojej stronie internetowej PLK zamieściły między innymi taki tekst: „Na stacji Wolbrom podróżni mogą korzystać z wyższych peronów. Są na nich wiaty, ławki i tablice informacyjne. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano system oznakowania dotykowego, pasy ostrzegawcze i ścieżki naprowadzające. Bezpieczny dostęp do pociągów zapewnia pasażerom wybudowane przejście pod torami. W kwietniu będą uruchomione windy, które dodatkowo ułatwią obsługę wszystkim podróżnym.” Co do tunelu pod torami – naprawdę miło było z niego skorzystać. Taki czysty, nowy. Ciekawe, jak szybko dotarli do niego niszczący naszą wspólną własność wandale.

PLK napisały także, że zmiany w Wolbromiu: „to efekt  inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA za 158 mln zł na małopolskim odcinku trasy Tunel – Sosnowiec. Dzięki pracom PLK wyższy komfort obsługi jest także na przystankach Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie”.

Poniżej kilka zdjęć wówczas wykonanych.



Stacja Wolbrom

Stacja WolbromStacja Wolbrom

Stacja Wolbrom
Budynek dworcowy stacji Wolbrom. Okazały, ale niestety pominięty w działaniach remontowych. 19.05.2020.

 
Stacja WolbromStacja Wolbrom
Stacja Wolbrom. Widok na wyremontowane perony i pozostałą infrastrukturę. 19.05.2020.


Stacja Wolbrom
Tory za peronami stacji Wolbrom. Ostatni z nich o szerokości 1520 mm, czyli LHS. Niestety nie doczekałem się żadnego pojazdu po nim jadącego. 19.05.2020.


MAN F2000MAN F2000

MAN F2000
Jedyny pojazd, który udokumentowałem na stacji Wolbrom to ciężarówka. Wywrotka, która brała udział w pracach modernizacyjnych prowadzonych przez PLK. Przez dość spory odcinek cofała ona z ulicy do miejsca robót. Pojazd trafił mi się już trochę starszy: MAN F2000 (27.364, Euro-2). 19.05.2020.


Na stacji Wolbrom byłem około godziny 13:00. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tamtędy kilka godzin wcześniej. Dokładnie o godzinie 9:59. Był to regio nr 24907 z Kozłowa (9:24) do Katowic (11:26). Kolejny zaplanowano dopiero na 15:37. To regio nr 42906 w relacji Katowice (14:20) – Sędziszów (16:19).

Do Wolbromia, na tamtejszą stację ponownie zaproszę już niedługo. Tym razem będzie to podróż w czasie, bo zajmę się rozkładem jazdy pociągów 1981/1982.


Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1981