środa, 24 grudnia 2014

Trolejbusy na 120 let MHD v Ostravě



Jak już pisałem (link) wrześniowe obchody 120-lecia komunikacji miejskiej w Ostrawie były niezwykłym wydarzeniem. Swoistym rajem dla miłośników transportu. Tym wpisem zaczynam obszerniejszą relację z tej niesamowitej imprezy. Na początek trolejbusy.

Ten środek transportu 13 września 2014 był prezentowany tylko na terenie warsztatów Martinov. W pobliżu nie przebiega żadna linia trolejbusowa, ale na terenie zakładu, dokładnie wokół niego, jest rozwieszona sieć trakcyjna. Możliwa była więc prezentacja statyczna i dynamiczna tego typu taboru. Łącznie pokazano trzy historyczne trolejbusy. Były to: Škoda 9Tr, Škoda 8Tr z doczepką B40 oraz Tatra T400/IIIA. Pierwszy z wymienionych nie jeździł, a dwa pozostałe kursowały na przemian co pół godziny, co dawało łączny 15 minutowy takt. Te krótkie przejażdżki cieszyły się wyjątkowym powodzeniem. W przypadku Škody 8Tr dodatkową atrakcją była możliwość podróżowania w przyczepce.

Zaraz przy wejściu na teren zakładu ustawiony był statyczny element trolejbusowej ekspozycji. To Škoda 9Tr #82. Rocznik 1977, z ruchu liniowego wycofana w roku 1988. Te Czechosłowackie trolejbusy były produkowane w latach 1960 – 1982. Łącznie powstało ich ponad 7400 egzemplarzy. Większość produkcji trafiła na eksport, głównie do ówczesnego ZSRR. Ostrawską komunikację miejską obsługiwało 75 przedstawicielek modelu 9Tr, które były dostarczane w latach 1962 – 1981, w tym 14 egzemplarzy w wersji dwudrzwiowej. Ostatni regularny liniowy przejazd Škody 9Tr po ostrawskich ulicach odbył się 20 maja 1997. Nie wszystkie wycofywane egzemplarze kasowano. Część z nich została sprzedana i co ciekawe, niektóre „dziewiątki” nadal są eksploatowane. W Internecie znajdziemy np. zdjęcia z ukraińskiego miasta Równe, po którym wciąż kursują ex ostrawskie 9Tr.

Prezentowany #82 ma dość ciekawą historię, bo jak podaje na swojej stronie Dopravni Podnik Ostrava, to egzemplarz, który miał pierwotnie trafić do Kabulu w Afganistanie. Pojazd pozostał jednak w Czechosłowacji. W roku 1988 został wycofany z ruchu liniowego i stał się wozem szkoleniowym. Jednak już dwa lata później zaczął pełnić funkcję pojazdu historycznego, mimo iż jeszcze przez 7 lat Škody 9Tr były eksploatowane liniowo.
Ponieważ „dziewiątkę” ustawiono tuż przy wejściu, wciąż była oblegana przez zwiedzających. Wykonanie zdjęcia bez osób w kadrze było więc dość sporym wyzwaniem. Oto historyczna Škoda 9Tr #82:


Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Prezentacja jeżdżących po terenie zakładu trolejbusów w dalszej części relacji. Przy okazji zapraszam do przejrzenia czeskiej strony o trolejbusach w Kabulu. Dobrze, że Škoda #82 tam nie trafiła – link.
Na koniec jeszcze zdjęcie fragmentu wnętrza historycznej 9Tr, a dokładniej oznaczenie miejsca dla kocarka, czyli wózka dziecięcego (uwielbiam język czeski). Tak to wygląda:


Škoda 9Tr, Dopravni Podnik Ostrava, 120 let MHD v Ostravě





Blog Transportowy na Facebooku

Zamów newsletter

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz