środa, 17 września 2014

120 let MHD v Ostravě


Impreza, na którą zapraszałem w tym wpisie okazała się bardzo udana. Naprawdę warto było w niej uczestniczyć. 120 lat komunikacji miejskiej w Ostrawie świętowano wyjątkowo mocno. Przyznam, że zakładałem tylko prezentację kilku zabytkowych tramwajów, ewentualnie obsługiwaną przez nie (lub autobusy) linię specjalną łączącą oba udostępnione zwiedzającym zakłady. W rzeczywistości Dopravni Podnik Ostrava przygotował wielkie „wesołe miasteczko” dla entuzjastów transportu publicznego. 13 września 2014 na terenie warsztatów Martinov oraz w zajezdni tramwajowo-autobusowej Poruba nie można było się nudzić. Szczególnie w tym pierwszym obiekcie czekała masa atrakcji. Były i jeździły historyczne trolejbusy, autobusy i tramwaje. Przemieszczał się także tabor techniczny oraz sprowadzony z Pragi wagon metra. Prezentowano również lokomotywy i wagony kolejowe oraz ciekawe ciężarówki.


Škoda 8Tr + Karosa B40, Dopravni Podnik Ostrava
Zestaw Škoda 8Tr #29 + Karosa B40 #141 wykonuje kolejny kurs z pasażerami po terenie zakładu Martinov.


Ikarus 280.10, Dopravni Podnik Ostrava
Ikarus 280.10 #4070 na terenie zakładu Martinov. Dwudrzwiowy przegubowiec rozpoczyna kolejny kurs do zajezdni Poruba.


Wagony Vario LFR, Poruba, Dopravni Podnik Ostrava
Wagony Vario LFR, czyli dość mocna modernizacja Tatry T3. Hala garażowa zajezdni Poruba. 


W sumie każdy znalazł coś dla siebie. Pewnym utrudnieniem były niestety ogromne ilości odwiedzających, czyli pojawiały się problemy z robieniem zdjęć, bo wciąż ktoś wchodził w kadr. Szczególnie oblegany był ustawiony przy wejściu do zakładu Martinov trolejbus Škoda 9Tr. Wykonanie fotografii bez kogoś w kadrze graniczyło z cudem. Wśród odwiedzających oczywiście przeważali Czesi, ale nie brakowało także Polaków (niektórzy mieli dość sporą odległość do pokonania – np. z Warszawy), słyszałem także język niemiecki i angielski.

Relację z Ostrawy podzielę na kilka części umieszczonych w odpowiednich działach tematycznych. Już teraz zapraszam do obejrzenia poniższego filmu. Składanka przejazdów różnych pojazdów. Najpierw zobaczycie „Barborkę” #21 z 1922 roku, która prowadzi doczepkę „brňák” #219 (rocznik 1951). Tramwaj mija się z pokazanym powyżej Ikarusem 280.10 #4070 z 1988 roku. Następnie bramę zakładu Martinov opuszcza Škoda 706 RTO #247 (rocznik 1966) z wypełnioną pasażerami przyczepką Jelcz PO-1 #1227 (rocznik 1974). Kolejna scena to wyprodukowany w 1958 roku zestaw Škoda 8Tr #29 + Karosa B40 #141, a na koniec měřicí vůz, czyli techniczna Tatra T3:




Zamów newsletter

Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz