środa, 16 czerwca 2021

TransExpo 2018 (12) – Rugby Express L

 

Po prezentacji nowych pojazdów wystawionych na targach TransExpo 2018 (ostatnio pisałem o Iveco – tu link), pora na coś starszego. 

Tradycją TransExpo jest wystawa historycznego taboru. Piękne klasyki pokazano także w 2018 roku. Była to ekspozycja w ramach IV Wystawy Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej „Zabytkowe Autobusy”. 

Zaczynam od najstarszego autobusu, który do Kielc dotarł ze stolicy Małopolski. Jest on częścią bogatej kolekcji MPK Kraków.

To Rugby Express L z roku 1929. Autobus oznaczono numerem taborowym 19. Jako fabrycznie nowy trafił on do Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej, która wykorzystywała go do obsługi regularnych linii, w tym uznawanej za pierwszą w stolicy Małopolski, łączącą Barbakan z Prądnikiem Czerwonym, która otrzymała nr I (uruchomiono ją w roku 1927). Co ciekawe, Prądnik Czerwony nie był wówczas częścią Krakowa. Przejazd całej trasy według rozkładu jazdy zajmował tylko 10 minut.

Jacek Kołodziej i Waldemar Brzoskwinia w swojej książce pt. „Krakowski autobus w 75-lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie” podają, że autobus ten i pozostałe Rugby powstały w Krakowie. Dokładnie zabudowa na dostarczonym podwoziu. Zajmowała się tym Pierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka z siedzibą w rejonie obecnej al. Daszyńskiego. W opracowaniu tym autobusy Rugby nazywane są Durant-Orlicki (Durant Motors Company to nazwa koncernu, w którego posiadaniu była marka Rugby).

W zestawieniu taboru z roku 1931 podano, że wówczas KMKE posiadała 33 egzemplarze omawianego modelu. Mogła być to maksymalna ilość takich autobusów. Jednak biorąc pod uwagę ewentualne wcześniejsze wycofanie któregoś z Durantów i kupowanie kolejnych, w rzeczywistości pojazdów takich mogło być więcej.

Omawiany autobus następnie sprzedano prywatnemu przewoźnikowi, który od roku 1932 obsługiwał nim trasę Poronin – Zakopane. W związku z rozpoczęciem II wojny światowej, wycofany z eksploatacji Rugby trafił do szopy. Został tam ukryty. Pozbawiony kół i silnika przetrwał kolejnych kilkadziesiąt lat. Jak podaje portal Kraków Nasze Miasto, w roku 1985 odnalazł go miłośnik zabytkowego taboru, który dwa lata później kupił go. Nie udało mu się jednak odrestaurować pojazdu.

Tym wyjątkowym autobusem cały czas było zainteresowane także MPK Kraków, będące następcą prawnym Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej. Zakup udało się sfinalizować w 2006 roku.

Rozpoczęła się żmudna, ale przynosząca niezwykły efekt finalny renowacja. Pierwsza prezentacja tego pięknego oldtimera miała miejsce już w 2008 roku, w zajezdni Podgórze. Wówczas nie był jeszcze sprawny. Potem, w roku 2009 można było go podziwiać na Małym Rynku. W roku 2010 Rugby Express L, czy jak kto woli Durant-Orlicki był już w pełni sprawny i po raz pierwszy można było zobaczyć go w ruchu – uczestniczył w paradzie zabytkowego taboru MPK Kraków. 

Rugby Express L nie jest wykorzystywany do obsługi linii, na których pojawia się historyczny tabor. Ten najstarszy w Polsce czynny autobus od czasu do czasu pojawia się jednak jako statyczna ekspozycja w trakcie różnych wydarzeń komunikacyjnych. Bierze także udział w paradach, np. w opisanej pod tym linkiem.



Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Rugby Express L z MPK Kraków prezentowany w Kielcach. To najstarszy czynny autobus w Polsce. 23.10.2018.


Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Rugby Express L, a obok inne oldtimery wystawione w ramach IV Wystawy Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej „Zabytkowe Autobusy”. 


Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Detale pięknego oldtimera. Numer taborowy 19 i tabliczka z marką pojazdu: Rugby.


Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Obok autobusu ustawiono tablicę zawierającą dane techniczne, zdjęcia z renowacji i krótką historię pojazdu. Dowiemy się z niej między innymi, że Rugby ma długość 5,7 m; szerokość 1.93 m i posiada 13 miejsc siedzących (wraz z kierowcą i konduktorem).


W dalszej części relacji z TransExpo 2018 pokażę następnego oldtimera. Również z Krakowa. Będzie to San H01B.

Znany jest już termin kolejnej, XV edycji Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo. W roku 2021 odbędą się one w dniach 27 – 29 października.


Część nr 13 - San H01B.


Pierwszy materiał dotyczący TransExpo 2018.

Relacja z TransExpo 2016.

Relacja z TransExpo 2010.



Blog Transportowy na Twitterze


piątek, 11 czerwca 2021

Nowe filmy – maj 2021

 

Jak co miesiąc prezentuję nowości filmowe na moim kanale YouTube o nazwie Lukaszwo – Transport Movies. W maju 2021 opublikowałem trzy nagrania. Autobusowe i kolejowe.

Pierwsze z nich powstało 3 sierpnia 2020 w podkrakowskiej miejscowości Czernichów. Przedstawia autobusy MPK obsługujące linie aglomeracyjne tamtędy przebiegające. Nagrywałem na Rynku. Zobaczycie dwa Solarisy Urbino 12 i Mercedesa Citaro.

Autobusy na Rynku w Czernichowie będą bohaterami oddzielnego wpisu.





Drugi z majowych filmów to trochę starszy materiał. Powstał 17 października 2015 na stacji Kraków Główny. Przedstawia pociąg retro z lotniska w Balicach. Prowadzi go parowóz TKt48-191, czynny eksponat skansenu w Chabówce. 

Na nagraniu zobaczycie wjazd składu wracającego z lotniska, a następnie odjazd już bez pasażerów w stronę stacji Kraków Płaszów. Pociąg retro na lotnisko będzie bohaterem oddzielnego wpisu w Blogu Transportowym.





Ostatni z majowych filmów to także tematyka autobusowa. Ponownie Kraków. Tym razem osiedle Na Wzgórzach, rejon pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie. Autobusy MPK, które obsługują linię czasową 701 w relacji Czyżyny Dworzec – Osiedle Na Stoku. Jej uruchomienie było związane z pracami torowymi. 21 luty 2015.

Na nagraniu zobaczycie same Solarisy Urbino 18, w tym pojazdy, które przez MPK Kraków nie są już eksploatowane.





Przykładowo Solaris #BR729 jest obecnie eksploatowany przez MPK Częstochowa, gdzie otrzymał oznaczenie 223.



Koszulki, kubki i inne akcesoria


poniedziałek, 7 czerwca 2021

Coraz więcej Lajkoników

 

W maju 2020 opublikowałem materiał o jazdach szkoleniowych pierwszego krakowskiego Stadlera Tango zwanego również Lajkonikiem (tu link). Od tamtego czasu wagonów tych w stolicy Małopolski systematycznie przybywa. Kiedy pisałem ten tekst (połowa maja 2021) było ich już 35. 

Stadlery stopniowo zdobywają kolejne linie, eliminując z nich starszy tabor. W zasadzie najstarszy, bo wycofywane i likwidowane są przede wszystkim ex wiedeńskie składy E1+C3. 

Przeglądając stronę internetową MPK Kraków znajdziemy różne ogłoszenia o sprzedaży odpadów, takich jak np. „zużyte, niekompletne i nienadające się do użytkowania pudła tramwajowe”. Przykładowo ostatnie z nich dotyczy składu o numeracji RW109 + RB509, roczniki odpowiednio 1969 i 1960. We wcześniejszych ogłoszeniach przewoźnik oferował między innymi pudła (z wózkami lub bez) takich wiedeńczyków jak: HW103, RW159, RB534, HW105, HB505, HW107, HB507, RW112 i RB112.

Wycofywane są również Konstale 105Na, np. HZ292, HZ293, RZ205, czy RZ225.

Poniżej kilka zdjęć prezentujących najnowszy krakowski tabor tramwajowy. Na koniec zdjęcia pojazdów stopniowo wycofywanych.



Stadler Tango, MPK Kraków
Spotkanie przedstawicieli najstarszych i najnowszych krakowskich niskopodłogowych tramwajów. Na przystanku „Miodowa” przy ul. Starowiślnej stoi Stadler Tango #RY828. Rocznik 2020. Obsługuje on linię nr 3 do pętli Nowy Bieżanów P+R. W przeciwnym kierunku, również na linii 3 jedzie Bombardier NGT6 #RP603. Wyprodukowany w 1999 roku. 30.08.2020.


Stadler Tango, MPK Kraków
Stadler Tango #HY853 przejeżdża przez ul. Broniewskiego. Wagon obsługuje linię 52 w relacji Czerwone Maki P+R - Osiedle Piastów. Wyprodukowano go w 2020 roku. 4.01.2021.


Stadler Tango, MPK KrakówStadler Tango, MPK Kraków
Pętla Krowodrza Górka. Przystanek dla wysiadających. Kurs na linii 3 właśnie zakończył Lajkonik #RY826. Po prawej stronie drugiego zdjęcia widoczna pusta przestrzeń pod budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej. 9.12.2020.


Stadler Tango, MPK Kraków
Stadler Tango #HY846 jako linia 24 na przystanku „Plac Inwalidów”. Kierunek: Kurdwanów K+R. 31.03.2021.


Stadler Tango, MPK Kraków
Zator tramwajowy w rejonie pętli Krowodrza Górka. Ma on związek z mocnymi opadami śniegu, które znacznie utrudniły przemieszczanie się różnym uczestnikom ruchu drogowego. Pisałem o tym tutaj. Na pierwszym planie Lajkonik #HY841 jako linia 50 do pętli Kurdwanów K+R. 8.02.2021.


Stadler Tango, MPK Kraków
Stadler Tango #HY851 opuszcza pętlę Krowodrza Górka, rozpoczynając kurs linii nr 3 do pętli Nowy Bieżanów P+R. Po prawej stronie fragmenty wagonów PESA 2014N na linii 50 i MAN/MPK N8C-NF na linii 5. 8.02.2021.


Stadler Tango, MPK Kraków
Ulica Bieńczycka. Do ronda Czyżyńskiego zbliża się Stadler Tango #HY857. Rocznik 2021. Wagon obsługuje linię nr 14. 5.04.2021.


Stadler Tango, MPK Kraków
Stadler Tango #HY854 na ul. Bieńczyckiej, tuż za rondem Kocmyrzowskim. Rocznik 2020. Na tablicach kierunkowych informacja, że jedzie do pętli Krowodrza Górka. Brak numeru linii. Umieszczona za przednią szybą brygadówka wskazuje, że to wyjazd z zajezdni Nowa Huta do obsługi trasy nr 50. 5.04.2021.


Stadler Tango, MPK Kraków
Ul. św. Gertrudy. Do Wawelu zbliża się Stadler Tango #RY830. Rocznik 2020. Niestety mój aparat nie zgrał się z częstotliwością wyświetlacza. Tramwaj chyba obsługiwał linię nr 13 lub był to przejazd techniczny. 9.12.2020.


Stadler Tango, MPK KrakówStadler Tango, MPK Kraków
Stadler Tango #HY846 na linii nr 3 w stronę pętli Krowodrza Górka udokumentowany na ul. Westerplatte. Na drugim zdjęciu mijanka z wagonem PESA 2014N #RG906 na linii 52. 14.12.2020.


E1+C3 i Stadler Tango, MPK Kraków
Na ulicy Westerplatte mijają się przedstawiciele tramwajów wycofywanych i wdrażanych do eksploatacji. Co ciekawe, mają taką samą końcówkę oznakowania taborowego: 47. Jako linia nr 10 do pętli Łagiewniki jedzie skład Lohner E1 + C3 #HW147 + HB547 (roczniki 1968 + 1960). Natomiast jako 24 do Bronowic Małych zmierza Stadler Tango #HY847 z roku 2020. 14.12.2020.


Stadler Tango, MPK Kraków
Przez zaśnieżone torowisko wzdłuż ul. Pawiej przemieszcza się Stadler Tango #RY831. Rocznik 2020. Obsługuje on linię nr 3 do Nowego Bieżanowa. 18.01.2021.


Stadler Tango, MPK KrakówStadler Tango, MPK Kraków
Z ul. Pawiej w Westerplatte wjeżdża Lajkonik #RY828. To linia nr 3 do pętli Nowy Bieżanów P+R. 19.02.2021. 


Stadler Tango, MPK Kraków
Stadler Tango #HY843 jako linia nr 24 w kierunku Kurdwanowa. Przystanek „Biprostal” na ul. Królewskiej. 19.02.2021.


Stadler Tango, MPK Kraków
Na przystanku „Plac Inwalidów” stoi Lajkonik #HY849. Obsługuje on linię nr 14 w kierunku Mistrzejowic. 1.03.2021.


E1+C3, MPK Kraków
Na liniach obsługiwanych przez tabor wysokopodłogowy stopniowo pojawiają się nowe Stadlery. Przykładem takiej trasy jest „dziewiątka”, na której dominowały Konstale 105Na i „wiedeńczyki”. Tu skład Lohner E1 + C3 #RW110 + RB510 (roczniki 1969 + 1961) właśnie na linii 9. Tramwaj jadąc w stronę pętli Mistrzejowice wjeżdża na przystanek „DH Wanda” przy al. Andersa. Warto zwrócić uwagę na oryginalne okna. W trakcie różnych modernizacji tych tramwajów były one wymieniane na nowe, przyciemniane. 23.09.2020.


Konstal 105Na, MPK Kraków
Konstal 105Na + 105NaD #HZ258 + HZ254 (rocznik 1992 + 1989) na linii 9 w stronę pętli Nowy Bieżanów P+R. Drugi wagon w roku 2020 został wycofany z eksploatacji. Al. Jana Pawła II. 4.06.2020.


SGP E1, MPK KrakówSGP E1, MPK Kraków
Wagony E1 solo obecnie obsługują tylko dwie linie: 16 i 21. Jest to kilka pojazdów przydzielonych do tych tras na stałe, np. prezentowany na zdjęciach SGP E1 #HW170. Rocznik 1968. Dostawy nowych Stadlerów również i tu wprowadziły pewne zmiany, bo po odczepieniu wagonów doczepnych na 16 i 21 trafiły inne E1, np. #HW115. Najprawdopodobniej prezentowany #HW170 został już odstawiony. Na pierwszym zdjęciu wjeżdża on na przystanek „DH Wanda” przy al. Andersa (23.09.2020), na drugim jest za nim, na ul. Broniewskiego (4.01.2021). W obu przypadkach czarny tramwaj obsługuje linię 16 do Mistrzejowic.


Lohner E1+C3, MPK Kraków
Lohner E1+C3 #RW113 + RB513 na linii 22 do pętli Borek Fałęcki. Roczniki 1969 + 1960. Ulica Dietla. Ta trasa przez lata była obsługiwana przez „wiedeńczyki”. Teraz na niej również zachodzą zmiany. Ze względu na stan torowiska na ul. Ptaszyckiego, jedyną linią w Krakowie obsługiwaną w całości przez E1+C3 jest trasa nr 10. 3.03.2021.


Więcej materiałów dotyczących stopniowo znikających z krakowskich torowisk „wiedeńczyków” i „stopiątek” pod tagiem E1 i 105N.


Wpisy z tagiem MPK Kraków

czwartek, 3 czerwca 2021

Nowoczesny tabor kolejowy – znaczki

 

31 marca 2021 Poczta Polska wprowadziła do obiegu serię pięciu znaczków pocztowych pod nazwą „Nowoczesny tabor kolejowy”. Partnerem tego wydawnictwa jest Urząd Transportu Kolejowego, a główny powód emisji to Europejski Rok Kolei 2021. 

Znaczki przedstawiają pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych eksploatowanych w Polsce przez różnych przewoźników. Jako pierwszy na bloczku widnieje pojazd PKP Intercity, produkt firmy Alstom, czyli ED250. Numeru tego Pendolino niestety nie można odczytać.

Pod Pendolino umieszczono znaczek przedstawiający ezt Kolei Mazowieckich. To produkt firmy NEWAG. Dokładnie Impuls o numerze 45WE-006. Rocznik 2015.

Kolejny prezentowany zespół trakcyjny także jest eksploatowany przez PKP Intercity. To dostarczony przez Stadlera przedstawiciel serii FLIRT. Dokładnie pojazd o oznaczeniu ED160-019. Rocznik 2015.

Na znaczkach pokazano również dwa produkty bydgoskiej firmy PESA. Eksploatowany przez Polregio, Elf II o oznaczeniu EN96A-002. Rocznik 2018. Obecnie przydzielony do Kujawsko-Pomorskiego Zakładu w Bydgoszczy.

Druga PESA to ED161-008, czyli przedstawiciel serii o nazwie DART. Rocznik 2015. Własność PKP Intercity. 

Każdy z opisanych znaczków ma nominał 3,30 zł. Cały bloczek można nabyć w cenie 16,50 zł. Sprzedają je niestety tylko wybrane placówki pocztowe. Funkcjonuje także sklep internetowy, który jest dostępny pod tym linkiem.

Oprócz pięciu znaczków, na bloczku umieszczono także jedną przywieszkę. Przedstawiono na niej lokomotywę sprzed lat, dość kontrastującą z nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. To parowóz. Konkretnie Pt31-64. To maszyna z roku 1938, wyprodukowana w Chrzanowie. Na PKP pracowała do roku 1979. Obecnie jest to zimny eksponat skansenu w Chabówce. Parowóz trafił tam w roku 1992 z Warszawy, gdzie wcześniej był eksponowany w Muzeum Kolejnictwa (od roku 1984, po wcześniejszej odbudowie). 

Łącznie wyprodukowano 110 takich parowozów. Ostatnie 12 egzemplarzy już w trakcie okupacji niemieckiej. Były to maszyny przeznaczone do obsługi cięższych pociągów pospiesznych o masie do 650 ton. Kres ich eksploatacji na sieci PKP nastąpił w roku 1979. 

Nawet jeśli nie pasjonujemy się filatelistyką, taki kolejowy bloczek warto nabyć. Ciekawa pamiątka, a przy okazji sygnał dla Pocztowców, że warto powracać do takiej tematyki. Kiedy pisałem ten tekst, na stronie internetowej Poczty Polskiej widniała informacja, że seria „Nowoczesny tabor kolejowy” jest obecnie najczęściej kupowana w sklepie elektronicznym.



Nowoczesny tabor kolejowy, Poczta Polska
Widok na bloczek znaczków serii „Nowoczesny tabor kolejowy”.


Nowoczesny tabor kolejowy, Poczta PolskaNowoczesny tabor kolejowy, Poczta Polska
Pojazdy prezentowane na znaczkach z prawej strony bloczka. ED161-008 i EN96A-002, a pomiędzy nimi przywieszka z parowozem Pt31-64. 


Nowoczesny tabor kolejowy, Poczta PolskaNowoczesny tabor kolejowy, Poczta Polska

Nowoczesny tabor kolejowy, Poczta Polska
Pojazdy prezentowane na znaczkach z lewej strony bloczka. ED250, 45WE-006 i ED160-019. Jest też informacja o Europejskim Roku Kolei 2021.


W związku z obchodzonym Europejskim Rokiem Kolei planowane są różne wydarzenia. O jednym z nich na swojej stronie pisze Komisja Europejska. Będzie to uruchomienie specjalnego pociągu o nazwie Connecting Europe Express, który we wrześniu przemierzy Europę, zatrzymując się także na polskich stacjach (Kraków, Warszawa – tu link).



Wpisy poświęcone kolei.


niedziela, 30 maja 2021

Syrenka z Fatimskiej

 

Przy ul. Fatimskiej w Krakowie, na terenie prywatnej posesji, już od dłuższego czasu swe wdzięki prezentuje Syrena 105. Auta nie zasłania żadne ogrodzenie, więc bez przeszkód można je podziwiać z ogólnodostępnego terenu publicznego.

Poniżej kilka zdjęć, które wykonałem w dniu 10 marca 2021. Co ciekawe, samochód posiada stare, czarne tablice rejestracyjne (KRN 1560).



Syrena 105

Syrena 105

Syrena 105Syrena 105

Syrena 105Syrena 105

Syrena 105
Syrena 105 zaparkowana przy ul. Fatimskiej w Krakowie.


Syrena 105 to model związany z miejscowością Bielsko-Biała, z tamtejszą Fabryka Samochodów Małolitrażowych, gdzie przeniesiono produkcję marki wytwarzanej wcześniej w Warszawie. 

Rozpoczęcie seryjnej produkcji modelu 105 datuje się na rok 1972. Natomiast zakończenie na rok 1983. Prostym elementem pozwalającym odróżnić model 105 od wcześniejszego 104 jest sposób otwierania drzwi. W prezentowanym pojeździe robi się to „z wiatrem”, a w starszej wersji pod wiatr.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies