sobota, 15 października 2016

TransExpo 2016, Solaris


Stałym uczestnikiem kieleckich targów TransExpo jest Solaris. Od lat ma on swoje wyznaczone miejsce w hali E. Układ stoiska pozostaje niezmienny, czyli ustawione obok siebie pojazdy, a za nimi stoliki dla gości i zaplecze. Cechą charakterystyczną tej ekspozycji jest to, że praktycznie przez cały czas trwania targów jest ona oblegana przez zwiedzających. To oczywiście znacznie utrudnia oglądanie, a tym bardziej fotografowanie prezentowanych autobusów. Jak na ironię, to właśnie na stoisku Solarisa są dobre warunki do fotografowania taboru, bo pojazdy stoją w pewnym oddaleniu od siebie i nie są zasłaniane przez różne, powiedzmy dekoracyjne dodatki. W kolejnych wpisach pokażę stoiska innych firm, na których autobusy wydają się zbędnym dodatkiem zamaskowanym np. roślinami doniczkowymi lub elementami konstrukcji.

W roku 2016 Solaris zaprezentował cztery autobusy. Wszystkie najnowszej generacji. Trzy na wspomnianym stoisku w hali E oraz wyjątkowo jeden na terenie zewnętrznym. Dlaczego go tam ustawiono? Powód zdradzono w trakcie konferencji prasowej w pierwszym dniu TransExpo. Pojazd musiał wcześniej opuścić Kielce, ponieważ udawał się na inne targi. Autobus ten to Solaris Urbino 12 CNG. Był to jego premierowy pokaz.


Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016
Solaris Urbino 12 CNG prezentowany na terenie zewnętrznym. Na szybie nad tylnym kołem logotyp informujący o 20-leciu Solarisa.


Jak podaje producent, premierowe 12-metrowe Urbino CNG wykorzystuje zalety Solarisa nowej generacji, takie jak lekka konstrukcja, nowoczesny układ jezdny czy przestronna przestrzeń pasażerska. Jego jednostka napędowa to sprawdzony silnik marki Cummins ISLG o mocy 320 KM, spełniający normę Euro-6, sprzężony ze skrzynią biegów Voith DIWA.6. Nowość stanowi technologia montażu butli z gazem ziemnym. Pięć kompozytowych zbiorników jest umieszczonych na dachu autobusu wzdłuż, a nie poprzecznie, jak we wcześniejszej wersji Urbino. Dodatkowo nowa technologia budowy pojemników pozwala na zmniejszenie masy pojazdu nawet o 80 kilogramów (w zależności od konfiguracji).

Dzięki umieszczeniu zbiorników gazowych wzdłuż autobusu, zredukowano także liczbę zaworów butli. Prezentowany na TransExpo egzemplarz posiadał zbiorniki z gazem o pojemności 1575 l. Oferowane są także butle o powiększonej pojemności 1875 litrów lub mniejsze o pojemności 1260 litrów. Montuje się je zgodnie z potrzebami zainteresowanych pojazdem przewoźników.


Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016
Wnętrze gazowego Urbino.


Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016
Solaris Urbino 12 CNG na zdjęciach producenta.


W Solarisie Urbino 12 CNG nowej generacji zawór tankowania gazu jest umiejscowiony w tym samym miejscu co wlew paliwa w jego spalinowym odpowiedniku. Dlatego układ wnętrza w porównaniu z wersją Diesel nie uległ zmianie.

Prezentowany autobus posiada między innymi oświetlenie LED, wydajną klimatyzację, czy ładowarki USB. Znajdują się w nim 33 miejsca siedzące, a 16 z nich jest dostępnych z poziomu niskiej podłogi.

W dalszej relacji z TransExpo 2016 pozostanę w temacie Solarisa, który w trakcie targów celebrował 20-lecie istnienia firmy. Tu link.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz