piątek, 19 lutego 2021

Zimowo z Krakowa do Oświęcimia

 

Mroźna i śnieżna zima przez ostatnie lata w wielu rejonach Polski była tylko marzeniem. Rok 2021 przyniósł całkowitą zmianę. Konkretnie sypnęło śniegiem, a w dodatku pojawił się silny mróz utrwalający na dłużej tę białą warstwę.

Śnieg i niskie temperatury to na pewno wielka radość dla dzieci i narciarzy, ale zmora dla osób prowadzących różne pojazdy, czy odpowiedzialnych za utrzymanie szlaków komunikacyjnych.

W poniedziałek, 8 lutego 2020 musiałem pokonać około 70 km trasę z Krakowa do Oświęcimia. Temperatura -5 stopni i trochę śniegu, który spadł w nocy. Przy samochodzie okazało się jednak, że tego śniegu było jednak więcej niż „trochę”. Służby porządkowe nie radziły sobie z jego usuwaniem. W efekcie nawet główne drogi Krakowa były mocno zasypane. Warstwa śniegu wymieszana z piachem – generalnie w niektórych miejscach bardzo ciężko się jechało. Tramwaje kilka razy wykolejały się. Przykładowo ul. Monte Cassino przy skrzyżowaniu z ul. Szwedzką była tak zasypana, że moja osobówka prawie się zakopała. Co ciekawe, mijane pługi nie zgarniały tego „błota śniegowego” z jezdni, bo lemiesze miały podniesione. Sypały więc solą i piaskiem, nie usuwając z nawierzchni warstwy utrudniającej jazdę. Fatalnie. A to wszystko działo się już dość sporo czasu po ustąpieniu opadu. 

Wyruszyłem już po porannym szczycie komunikacyjnym, czyli po godzinie 9:00. Ponieważ byłem pasażerem, mogłem fotografować mijane w tych trudnych warunkach pojazdy. Zapraszam zatem do obejrzenia poniższego fotoreportażu. Niestety robienie zdjęć utrudniała zmrożona wycieraczka, która nie była w stanie usunąć z szyby wszystkich zabrudzeń, co w kilku przypadkach wpłynęło na jakość fotek (częściowy brak ostrości). Na wspomnianej ul. Monte Cassino aparat całkowicie odmówił mi posłuszeństwa i nie udokumentowałem tego najgorszego odcinka.



Aleja Andersa, Kraków
Aleja Andersa przed rondem Kocmyrzowskim (kierunek pl. Centralny). Tu w porównaniu z innymi głównymi ciągami z nawierzchnia była całkiem dobrze odśnieżona. Gorzej na pasie do prawoskrętu. Po lewej widać fragment potrójnego Konstala 105Na #HZ255 + HZ256 + HZ257 na linii 52. Kawałek dalej, na ul. Bieńczyckiej sfotografowałbym go w całości, bez zasłaniających osobówek, ale niestety aparat złapał ostrość na jakiejś kropce na szybie. Numeru Bombardiera NGT6 na linii 14 nie ustaliłem. 8.02.2021.


Autosan A1010T, Ośrodek Szkolenia Kierowców „Codex”

Autosan A1010T, Ośrodek Szkolenia Kierowców „Codex”Autosan A1010T, Ośrodek Szkolenia Kierowców „Codex”

Autosan A1010T, Ośrodek Szkolenia Kierowców „Codex”Autosan A1010T, Ośrodek Szkolenia Kierowców „Codex”
Na ul. Bieńczyckiej, pomiędzy przystankami tramwajowymi „Bieńczycka”, zawraca Autosan A1010T  pełniący funkcję nauki jazdy (nr rej. KR 4GF95). Rocznik 2006, własność firmy Ośrodek Szkolenia Kierowców „Codex”.


SGP E1 + Lohner C3 #HW122+HB522, MPK Kraków
Chwilę później, na rondzie Czyżyńskim sfotografowałem inną naukę jazdy. Tym razem tramwajową. Przyszły motorniczy szkolił się na stopniowo wycofywanym ex wiedeńskim taborze. Dokładnie na składzie SGP E1 + Lohner C3 #HW122+HB522. Roczniki 1966 i 1961, czyli już dość wiekowy tramwaj.


Hydros T351

Hydros T351Hydros T351

Hydros T351Hydros T351
Aleja Pokoju była trochę przykorkowana. Nawierzchnia różna – w zależności od miejsca, raz mniej, raz więcej „błota śniegowego”. Przez jej większą część towarzyszył nam kultowy „dźwig pana Kotka” z serialu „Alternatywy 4”, czyli Hydros T351 (o takim pojeździe pisałem tutaj). Jego rejestracja to SBL E151, własność Firmy Chrobok z miejscowości Bojszowy Nowe.


PESA 2014N, MPK KrakówPESA 2014N, MPK Kraków
Aleja Pokoju przed rondem Grzegórzeckim. Wagon przysłonięty znakiem i słupem, ale publikuję, bo „Krakowiak” w tym miejscu to nie jest codzienny widok. To jednak nie przejazd liniowy, a techniczny. W tym przypadku to wagon #HG934 z roku 2015.


PESA 2014N, MPK Kraków
Inna PESA 2014N. Tym razem w rejonie, w którym „Krakowiaki” są codziennością, czyli na al. Powstania Warszawskiego, przed rondem Grzegórzeckim. To wagon #RG903 na linii 50 do Kurdwanowa. 


Ulica Grzegórzecka, Kraków
Tak wglądała ul. Grzegórzecka pomiędzy rondem, a wiaduktem kolejowym. Tędy jechało się dość ciężko, a umieszczony dalej wyspowy próg zwalniający był mocno zasypany i prawie niewidoczny. Po lewej stronie znajduje się dość kontrowersyjna droga rowerowa, która zajęła pas ruchu – w tym przypadku nieprzejezdna dla jednośladów (całkowicie zasypana, nieodśnieżona). Samochody jadące w stronę ronda przemieszczają się po torowisku, po dość mocno uszkodzonej nawierzchni.


Ulica Grzegórzecka, KrakówUlica Grzegórzecka, Kraków
Nadal ul. Grzegórzecka, rejon hali targowej. Jezdnia tak zasypana, że nieznający tego rejonu kierowca dostawczego Forda Transita na katowickich numerach prawie wjechał na przystanek tramwajowy. W tle nowy (stylizowany na stary, oryginalny) wiadukt kolejowy dobudowany dla dwóch dodatkowych torów.


Bombardier NGT8, MPK Kraków
Most Grunwaldzki. W stronę pętli Krowodrza Górka jedzie Bombardier NGT8 #RY807 na linii 18. To rocznik 2012. W tle budynek Centrum Kongresowego ICE Kraków.


Pług, Kraków
Jest pług. Lemiesz nawet ma opuszczony. Pojazd oczyszcza pas autobusowo-tramwajowy prowadzący z ul. Monte Cassino na rondo Grunwaldzkie. Natomiast jezdnia ruchu ogólnego ul. Monte Cassino (ta w stronę Kapelanki, bo przeciwnej nie widziałem) była w stanie tragicznym – pokryta sporą warstwą śnieżno-piaskowo-solnej mazi, przez którą moje małe auto osobowe ledwo przejechało.


Solaris Urbino 18, MPK KrakówSolaris Urbino 18, MPK Kraków
Tak wyglądał wlot ul. Konopnickiej (od strony mostu Dębnickiego) na rondo Grunwaldzkie. Czerwone światło zatrzymało autobus Solaris Urbino 18 #DR551. Rocznik 2017. Obsługuje on linię 173 w relacji Azory - Nowy Bieżanów Południe.


Mercedes-Benz Citaro, MPK Kraków
Ulica Księcia Józefa w rejonie ul. Rybnej. Na asfalcie w porównaniu z innymi rejonami Krakowa tylko niewielka ilość „błota śniegowego”. Na aglomeracyjnej linii 209 w skróconej wariantowo relacji Morawica Centrum – Salwator (pełna trasa z pętli Mników Skały) jedzie Mercedes-Benz Citaro #DO253. Rocznik 2018.


Mercedes-Benz Sprinter
Nadal ul. Księcia Józefa, rejon przy skrzyżowaniu z obwodnicą. Mercedes-Benz Sprinter o rejestracji KRA 80461. Rocznik 1998. Własność firmy WITOMPOL z miejscowości Czułów, która pod nazwą „SUPER BUS” obsługuje kilka linii do Krakowa. To najprawdopodobniej kurs z miejscowości Zalas.


Ursus C-360 pługUrsus C-360 pług
Nieprawdopodobne – czysty asfalt. Śnieg w całości usunięty. To obwodnica Przegorzał pomiędzy ul. Księcia Józefa. Przyznam, że ten odcinek spowodował kontynuację jazdy do Oświęcimia, bo biorąc pod uwagę wcześniejszy stan nawierzchni podróż miała być przerwana. Jednak już po wyjechaniu z Krakowa jezdnia znowu pokryta była sporą ilością błota, która dość mocno ograniczała naszą prędkość, a akurat tego dnia czas przejazdu był bardzo ważny. Chodnik odśnieża i posypuje, a przy okazji co nieco zrzuca na drogę ciągnik Ursus C-360.


Na razie tyle w temacie tego zimowego przejazdu. W drugiej części jeszcze coś z Krakowa, a potem zdjęcia z okolicznych miejscowości, przez które przebiega droga wojewódzka nr 780. Tu link do tego materiału.


Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 14 lutego 2021

TransExpo 2018 (10) – autobusy SOR

 

Po prezentacji jedynego wystawionego w Kielcach trolejbusu (tu link), pora na czeskie autobusy marki SOR.

Producent ten pokazał dwa pojazdy. Niebieski Diesel i czerwony elektryczny. Przedstawiciele nowej rodziny taboru, która wizualnie bardzo różni się od wcześniej oferowanych autobusów. Ich stylistyka nie odpowiadała wielu osobom, co miało swoje odzwierciedlenie chociażby w tekstach pojawiających się od lat na różnych forach specjalistycznych. Teraz SOR-y mają nowoczesną linię nadwozia, która mi osobiście bardzo podoba się.

Elektryczny SOR to model ENS12 (określany także jako NS12 electric), o którym pisałem już w 2017 roku, w relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017. Tu link

Wystawiony na TransExpo 2018 egzemplarz był przeznaczony dla Bratysławy, dla tamtejszego przewoźnika o nazwie Dopravný podnik Bratislava, który oznaczył go numerem taborowym 3012. Łącznie DP Bratysława posiada obecnie 16 takich elektrycznych SOR-ów.



SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava

SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava

SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik BratislavaSOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava

SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik BratislavaSOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava
Niskopodłogowy elektryczny autobus SOR ENS12 dla słowackiego przewoźnika z Bratysławy. Na dachu widoczny podniesiony odbierak prądu. 23.10.2018.


SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava

SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava

SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik BratislavaSOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava

SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava
Wnętrze autobusu SOR ENS12 przeznaczonego dla Bratysławy. W Kielcach miał on już zamontowane wyposażenie dedykowane dla DP Bratysława, np. kasowniki. 


SOR ENS12, TransExpo 2018, Dopravný podnik Bratislava
Dane techniczne elektrycznego SOR-a. Na tym ustawionym obok pojazdu prospekcie jest on oznaczony jako NS12 electric.


Natomiast pokazany w Kielcach Diesel to model NS12. Rocznik 2017. Egzemplarz demonstracyjny wystawiony wcześniej np. w trakcie targów IAA w Hanowerze. 


SOR NS12, TransExpo 2018

SOR NS12, TransExpo 2018

SOR NS12, TransExpo 2018
Niebieski Diesel, czyli demonstracyjny SOR NS12.


SOR NS12, TransExpo 2018

SOR NS12, TransExpo 2018SOR NS12, TransExpo 2018

SOR NS12, TransExpo 2018SOR NS12, TransExpo 2018

SOR NS12, TransExpo 2018
SOR NS12 - wnętrze pojazdu.


W następnej części relacji z TransExpo 2018 pokażę autobusy Iveco.


Część nr 11 - Iveco.


Pierwszy materiał dotyczący TransExpo 2018.



Zamów bezpłatny newsletter - każdy wpis w Twojej poczcie


środa, 10 lutego 2021

Nowe filmy – styczeń 2021

 

Nowy, 2021 rok na kanale YouTube Bloga Transportowego przyniósł pewne zmiany. Odświeżyłem czołówkę dodawanych filmów. Od stycznia zaczyna się ona przejazdem czeskiego „nurka” z TLK „Sudety” przez Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Potem pojawia się już znany z wcześniejszych nagrań Mercedes-Benz Citaro na krakowskiej pętli Mistrzejowice. Na koniec wprowadziłem element tramwajowy, czyli zachowany jako historyczny Konstal 105Na stylizowany na 105N z MPK Kraków. 

W styczniu 2021 opublikowałem trzy nowe filmy. Każdy z innego działu: autobusowy, kolejowy i tramwajowy. Ten pierwszy powstał w Katowicach, w dniu 16 kwietnia 2019. Na al. Korfantego nagrałem wówczas kilka pojazdów miejskich przewoźników. Np. Jelcz M125M z PKM Katowice, czy MAN Lion`s City G z PKM Sosnowiec. Autobusy te będą także bohaterami oddzielnego wpisu.





Drugi z nowych filmów przedstawia spalinowy zespół trakcyjny SN84-003 ze Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL) w różnych rejonach Krakowa: Kraków Płaszów, wiadukt nad ul. Powstańców Wielkopolskich, Kraków Główny i Kraków Lubocza. Grudzień 2020 i styczeń 2021. Pojazd obsługuje pociągi TLK „Wetlina” z Zagórza do Krakowa Głównego i TLK „Bieszczady” z Krakowa Głównego do Zagórza. 

SN84 w Krakowie będzie bohaterem oddzielnego materiału.





Ostatni z opublikowanych filmów to tramwajowy materiał z Krakowa. Ponownie zapraszam na al. Andersa, w rejon przystanku „DH Wanda”. W dniu 25 września 2020 powstała tam druga część prezentowanego wcześniej nagrania.

Zobaczycie na nim np. potrójne Konstale 105Na na linii 52. Będą także stopniowo znikające z ulic miasta „wiedeńczyki”. Na końcu nagrania pojawi się jedyny taki wagon w Polsce i na świecie, czyli Protram 405N-Kr.





Poszczególne z powyższych tramwajów także dokładniej opiszę w oddzielnym wpisie.



Sklep z gadżetami transportowymi


piątek, 5 lutego 2021

Jelcz 317 z PZZ

 

Ciągnik siodłowy Jelcz 317 po raz ostatni (i jednocześnie po raz pierwszy) pojawił się w Blogu Transportowym dość dawno temu, bo w 2012 roku (tu link). Tamten pojazd niestety był fotografowany przez płot, więc nie mogłem pokazać go w całej okazałości. Bohater tego wpisu na szczęście jest doskonale widoczny. 

Został on sfotografowany w 1977 roku na terenie Młynu Białołęka w Warszawie. Nie jest to jednak dokumentacja fotograficzna mojego autorstwa. Korzystam z niesamowitych zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Pośród nich jest wiele materiałów dotyczących środków transportu.

Młyn Białołęka powstał w latach 70-tych ubiegłego wieku i niestety obecnie już nie funkcjonuje. Pozostała zabudowa wykorzystywana jest do innych celów. W roku 1977, w którym wykonano opisywane zdjęcie działał prężnie i wręcz wzorcowo, korzystając z transportu samochodowego, kolejowego i wodnego. Jego pracę udokumentowała Grażyna Rutowska (1946-2002) - fotoreporterka i dziennikarka.

Jelcz 317 należy do (zgodnie z napisem na drzwiach) Okręgowego Przedsiębiorstwa Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego „PZZ” w Warszawie. Jego rejestracja to 9564-?X (przedostatnia litera niestety nie jest czytelna, dla Warszawy powinna być „W”). W roku 1976 obowiązywały już nowe wzory tablic rejestracyjnych, więc to rocznik z zakresu 1970 – 1976. Skąd ten wniosek? Ponieważ produkcja seryjna Jelcza 317 rozpoczęła się w roku 1971, a trochę wcześniej, w roku 1970 była seria próbna 10 egzemplarzy, jak podaje Wojciech Połomski, autor serii książek o historii Jelcza, które bardzo polecam.

Na temat Jelczy 317 w różnych źródłach dostępnych jest dość sporo informacji. Natomiast o dołączonej do omawianego ciągnika siodłowego naczepie MN 171 nie znalazłem niczego. Natrafiłem jedynie na ogłoszenie o sprzedaży takiego pojazdu zamieszczone w „Tygodniku Płockim”, nr 41 (851) z dnia 9 października 1988. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego „PZZ” w Płocku oferowało w nim pośród innych pojazdów naczepę „MN 171 M (zbiornikowa do ciągnika Jelcz) r. pr. 75 nr rej. PLS 409S zuż. 75% nr podw. 031 cena wyw. 1180.450 zł”. Użytkownikiem był Zespół Spichrzy i Młynów w Kutnie.

Stąd wniosek, że podstawowym (a może jedynym) użytkownikiem tych naczep były przedsiębiorstwa PZZ. Niestety nie ustaliłem producenta.



Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Jelcz 317 z naczepą zbiornikową do przewozu zboża MN 171 w trakcie załadunku na terenie Młynu Białołęka. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe.


Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum CyfroweJelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Zbliżenia na fragmenty tego niezwykłego zestawu. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe.


Na terenie młyna w warszawskiej Białołęce pani Grażyna Rutowska sfotografowała także inne ciężarówki, np. Stara 200. Tę część zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego pokażę w terminie późniejszym. 


Wpisy poświęcone ciężarówkom


wtorek, 2 lutego 2021

Brno – tramwaje (5), náměstí Svobody i ul. Rašínova

 

Ponownie zapraszam na brneński rynek, czyli náměstí Svobody (tu link do ostatniego materiału). Tym razem prezentuję zdjęcia tam wykonane oraz na sąsiedniej ulicy - Rašínova.



Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Przez náměstí Svobody w stronę ulicy Rašínova jedzie Škoda 03T6 Anitra o numerze taborowym 1807. Rocznik 2003. Wagon nie obsługuje żadnej linii - to nauka jazdy. 13.08.2016.


Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města BrnaŠkoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Ponownie Anitra o numerze taborowym 1807. Tym razem już w zwykłym ruchu liniowym - obsługuje linię nr 4. Pierwsze zdjęcie wykonałem na ul. Rašínova, drugie na pl. Wolności. 14.08.2016.


Dům pánů z Lipé, Dom Panów z Lipy, pałac Schwanza, BrnoDům pánů z Lipé, Dom Panów z Lipy, pałac Schwanza, Brno
Brneński rynek, czyli plac Wolności otoczony jest ciekawą zabudową. Tamtejsze tramwaje przejeżdżają między innymi obok takiej kamienicy. To Dům pánů z Lipé, czyli po polsku Dom Panów z Lipy, bądź jak kto woli pałac Schwanza. To renesansowa kamienica mieszczańska przy Náměstí Svobody 17, zbudowana w latach 1589-1596 przez architektów włoskich, Antonio Gabriego i Giorgio Gialdiego dla handlarza win, Krzysztofa Schwanza. 13.08.2016.


Ulica Masarykova, Brno
Wjazd na náměstí Svobody od strony ulicy Masarykova. 13.08.2016.


KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

KPS mv6.2, Technické muzeum v BrněKPS mv6.2, Technické muzeum v Brně
Wagon KPS mv6.2 #99 z 1941 roku był już prezentowany w jednym z wcześniejszych materiałów o tramwajach z Brna (część o ul. Masarykova). Kursując na linii turystycznej H często mnie mijał w różnych rejonach centrum. Tu zmierza w stronę głównego dworca kolejowego. Na górnym zdjęciu udokumentowałem go na ul. Rašínova. Pozostałe to przejazd przez rynek, czyli náměstí Svobody. Własność Technickégo muzeum v Brně (Muzeum Techniki w Brnie). 13.08.2016.


ČKD Tatra K2R03-P, Dopravní podnik města Brna

ČKD Tatra K2R03-P, Dopravní podnik města BrnaČKD Tatra K2R03-P, Dopravní podnik města Brna
Dopravní podnik města Brna swoje przegubowe Tatry modernizował w różny sposób. Tu wagon typu K2R03-P, ze zwykłego K2 przerobiony w roku 2000. Rocznik 1974, od samego początku z numerem taborowym 1040. Na zdjęciach w trakcie obsługi linii nr 9 w dniu 13.08.2016. Na ul. Rašínova (postój na przystanku „Náměstí Svobody”) i w trakcie przejazdu przez rynek. Wagon #1040 nadal jest eksploatowany.


Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Ta Anitra #1809 również pojawiła się we wcześniejszych brneńskich wpisach. To rocznik 2003. Na zdjęciu w trakcie obsługi linii 4 na ul. Rašínova, bezpośrednio po zjechaniu z náměstí Svobody. 13.08.2016.


Škoda 13T1, Dopravní podnik města Brna

Škoda 13T1, Dopravní podnik města BrnaŠkoda 13T1, Dopravní podnik města Brna
Škoda 13T  #1905 z roku 2008. Dopravní podnik města Brna nadał jej imię Evelínka. Ulica Rašínova. Wagon obsługując objazdową linię 12 za chwilę wjedzie na náměstí Svobody. Obok widoczna prezentowana powyżej Anitra #1809. Biała wieża w tle to kościół św. Jakuba. W jego podziemiach można zwiedzać cmentarz ofiar epidemii i wojen - eksponowane w różny sposób kości. 13.08.2016. 


Škoda 13T5, Dopravní podnik města Brna
Ulica Rašínova. Na przystanku „Náměstí Svobody” jako linia nr 12 w kierunku muzeum techniki stoi
Škoda 13T5 #1922. Dopravní podnik města Brna nadał jej imię Anička. To rocznik 2010. 14.08.2016.


Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna

Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Kolejna Anitra, tym razem pokryta reklamą (Olympia - centrum handlowe). Dokładnie to Škoda 03T6, którą oznaczono numerem 1812. Rocznik 2004. Ul. Rašínova, przystanek „Náměstí Svobody”. Wagon obsługuje linię nr 9 w kierunku pętli Juliánov. 13.08.2016.


Oprócz zdjęć, wówczas powstał także materiał filmowy. Zobaczycie na nim tramwaje przejeżdżające przez náměstí Svobody i ul. Rašínova, w tym historyczny KPS mv6.2 z 1941 roku. Kadr rozpoczynający się po przejeździe Tatry K2R03-P #1040 to już inna lokalizacja – Moravské náměstí (plac Morawski) i wagon Pragoimex VarioLFR.E o numerze 1599. Pojazdy tam udokumentowane będą bohaterami kolejnych wpisów.




W następnej, szóstej już części tramwajowej relacji z Brna nie będzie zdjęć mojego autorstwa. Zajmę się tematem strony internetowej pokazującej rzeczywistą lokalizację poszczególnych wagonów. Brno online.




Blog Transportowy na Twitterze