poniedziałek, 21 grudnia 2020

Brno – tramwaje (4), plac Wolności (náměstí Svobody)

 

Minęło już trochę czasu od publikacji kolejnej części materiału o tramwajach w Brnie. Tu link do niej. Pora więc na powrót do tego tematu. 

Tym razem zapraszam na rynek, czyli na plac Wolności (náměstí Svobody). Historia tego miejsca sięga XIII wieku i była związana z trzema szlakami handlowymi krzyżującymi się w Brnie. To właśnie dlatego jego kształt jest zbliżony do trójkąta.

Tramwaje rozpoczęły kursowanie przez náměstí Svobody w roku 1901. Obecny wygląd miejsce to ma od 2006 roku, gdy zakończono jego przebudowę.

Poniżej kilka zdjęć tam wykonanych.



Škoda 03T7 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Przez náměstí Svobody, od strony głównego dworca kolejowego jedzie Škoda 03T7 Anitra. Dopravní podnik města Brna oznaczył ją numerem taborowym 1820. To rocznik 2005. Tramwaj obsługuje linię nr 4. Co ciekawe, przez ostatnie lata wagon ten jest najczęściej przydzielany właśnie do obsługi tej trasy. 14.08.2016.


Škoda 13T1, Dopravní podnik města Brna
Škoda 13T1 o numerze 1904 w asyście policji opuszcza plac Wolności, zmierzając na ul. Masarykova. To rocznik 2008. Wagon otrzymał imię Dášenka. Obsługuje linię 12. Dość charakterystyczny obły kształt po lewej stronie torowiska to „Brněnský orloj”. 14.08.2016.


„Brněnský orloj”, Brno
„Brněnský orloj” na placu Wolności, obok którego przejeżdżają tamtejsze tramwaje. Ten charakterystyczny i budzący różne skojarzenia element architektury to rzeźba z zamontowanym mechanizmem zegarowym. Codziennie, o godzinie 11:00 wypada z niej charakterystyczna szklana kula, którą stojący najbliżej szczęśliwiec może zabrać na pamiątkę. „Brněnský orloj” symbolizuje „konflikt, zwycięstwo i odwagę miasta i jego obrońców podczas oblężenia Brna przez Szwedów w 1645 r. podczas wojny trzydziestoletniej” - za Wikipedią. 13.08.2016.


Škoda 13T5, Dopravní podnik města Brna

Škoda 13T5, Dopravní podnik města Brna
Przez náměstí Svobody przejeżdża Škoda 13T5 #1922. Ma ona imię Anička. Rocznik 2010. Takie Škody były w trakcie mojego pobytu w Brnie podstawą obsługi linii 12, tu w stronę pętli Park Technologiczny. Na tym odcinku była to trasa objazdowa. Pod koniec roku 2020 wagon #1922 obsługiwał różne trasy, także nr 12 oraz 2, 3, 5, 6 i 9. 14.08.2016.


Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Škoda 03T6 Anitra o numerze 1809 przejeżdża przez plac Wolności. Rocznik 2003. Wagon obsługuje linię nr 4. To trasa, na której pojawia się najczęściej. 13.08.2016.


ČKD Tatra K2P, Dopravní podnik města Brna

ČKD Tatra K2P, Dopravní podnik města BrnaČKD Tatra K2P, Dopravní podnik města Brna
Przez brneński rynek przejeżdżają także kultowe przegubowe tramwaje ČKD Tatra. Na zdjęciach obsługujący linię nr 9 wagon typu K2P o numerze 1024. To rocznik 1977, w roku 2000 przebudowany z podstawowej wersji K2. W tle pojawiają się ludzie w starodawnych strojach - brali oni udział w inscenizacji dotyczącej obrony miasta przed najazdem szwedzkim podczas wojny trzydziestoletniej. Prezentowany wagon był eksploatowany do października 2020. Obecnie jest odstawiony. Być może jest to związane z dostawami nowych tramwajów Pragoimex EVO 2. 13.08.2016.


ČKD Tatra K2R03, Dopravní podnik města Brna

ČKD Tatra K2R03, Dopravní podnik města Brna
ČKD Tatra K2R03 o numerze taborowym 1081. Wagon obsługując linię 9 wyjeżdża z ul. Masarykovej na náměstí Svobody. To rocznik 1975, który ze standardowego typu K2 został przebudowany w roku 1998. 14.08.2016.


ČKD Tatra K2P, Dopravní podnik města Brna
Ozdobiona charakterystyczną „książkową” reklamą ČKD Tatra K2P o numerze 1077 przemierza brneński rynek. Obsługuje ona linię 9. To rocznik 1975, z modelu K2 przebudowany początkowo na K2MM, a dopiero w 2001 na K2P. Wagon nadal jest eksploatowany. 14.08.2016.


Pragoimex VarioLF2R.E, Dopravní podnik města Brna
Coś nowego na zdominowanej przez Tatry K2 linii 9. To Pragoimex VarioLF2R.E o numerze 1096. Rocznik 2012. Wagon właśnie wjechał z ul. Masarykovej na náměstí Svobody. Obecnie nie jeździ on solo - prowadzi doczepę. 14.08.2016.


Na razie tyle w temacie brneńskich tramwajów. W piątej części materiału na ich temat powrócę do wagonów udokumentowanych na placu Wolności oraz na dalszym odcinku trasy prowadzącej od dworca kolejowego, czyli na ul. Rašínova. Tu link.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz