Zakończyła
się liniowa eksploatacja autobusów Scania CN113ALB w Krakowie. Z
łącznie 30 zakupionych egzemplarzy do końca wytrwały tylko dwa. To
pojazdy o numerach PE095 i PE100. Nieco wcześniej ostatnie kilometry
wyjeździła Scania #PE091, której zdjęcie publikowałem w tym wpisie – link. Oficjalnym
finalnym dniem liniowej eksploatacji był czwartek 5 lutego 2014. Jego
bohaterem został autobus #PE100, czyli numeracyjnie ostatnia Scania
CN113ALB zakupiona przez MPK Kraków. Rocznik 1996. Pierwotnie oznaczona
jako 38030, a po likwidacji zajezdni Czyżyny i przeniesieniu do Płaszowa
jako 48030. Od roku 1999 pod obecnym oznaczeniem PE100. Ostatni kurs
odbył się w relacji Dworzec Główny Zachód – Osiedle Podwawelskie. Na tej
trasie nie kursuje żadna regularna linia krakowskiej komunikacji
miejskiej, dlatego „setka” zamiast numeru linii miała napis: „Ostatni
kurs Scanii CN113ALB”. Mógł w nim wziąć udział każdy, dodatkowo
otrzymując specjalny, pamiątkowy bilet. Przegubowiec wyruszył o godzinie
11:00. Na pętli Osiedle Podwawelskie odbyła się oficjalna uroczystość
pożegnania tego kultowego już modelu autobusu. Scania CN113ALB była
ostatnim przedstawicielem wysokiej podłogi w krakowskiej komunikacji
miejskiej. Teraz obsługują ją już tylko pojazdy niskopodłogowe i
niskowejściowe.
Tak
skończył się kolejny rozdział taborowej historii MPK Kraków.
Zakończenie eksploatacji nie oznacza jednak, że „ALB-y” całkowicie
zniknęły z Krakowa. Opisywana „setka” zostanie zachowana jako pojazd
historyczny. Co jakiś czas można więc będzie podróżować nią np. na
liniach muzealnych.
Osobiście
w pożegnaniu niestety nie brałem udziału. Po raz ostatni „oko w oko”
stanąłem z krakowską Scanią CN113ALB w dniu 2 listopada 2014.
Przegubowiec #PE100 obsługiwał wówczas linię 129 łączącą pętle Dworzec
Główny Zachód i Czyżyny Dworzec.
Pętla
Dworzec Główny Zachód. Scania #PE100 wyjeżdża z ul. Kurniki (tam
zlokalizowano przystanek końcowy) w ul. Pawią (na niej przystanek
początkowy). Niestety na dolnym zdjęciu pojazd jest lekko poruszony.
Szkoda, bo takiego ujęcia już nie da się powtórzyć.
Przyszły
pojazd historyczny podstawiony na przystanku początkowym pętli Dworzec
Główny Zachód. Pasażerowie raczej nie zdawali sobie sprawy z tego, że
wówczas po mieście jeździły już tylko dwa autobusy tego typu. Przed
Scanią stoi jeden z najnowszych pojazdów krakowskiego MPK, Solaris
Urbino 18 MetroStyle #PR772.
Nakręciłem wówczas krótki film. Wyjazd z ul. Kórniki w Pawią i odjazd z pętli Dworzec Główny Zachód w kierunku Czyżyn:
Na pewno za
jakiś czas powrócę do tematu tych niezwykłych autobusów. Pierwszych
fabrycznie nowych „zachodnich produktów” kupowanych seryjnie przez MPK
Kraków. Na koniec zapraszam do lektury starego wpisu (z grudnia 2010), w
którym poruszyłem temat nadciągającej likwidacji „ALB”. Link.