wtorek, 25 marca 2014

Solaris Euro-6 w Krakowie



Ostatnio Solaris dość intensywnie pojawia się w Blogu Transportowym. Ledwo zdążyłem opublikować informację o autobusach tej marki w Turcji (link), a już dotarły do mnie kolejne wieści. Tym razem z Krakowa. Dokładnie 13 marca zaprezentowano najnowsze Solarisy Urbino 12. Przedstawicieli tego modelu w stolicy Małopolski jest już bardzo dużo, dlaczego więc w pokazie na pl. Szczepańskim brało udział tyle ważnych osób? Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach (Solange Olszewska), prezydent Krakowa (Jacek Majchrowski) i jego pierwszy zastępca (Tadeusz Trzmiel) oraz prezes MPK Kraków (Julian Pilszczek)?


Powody były dwa. Dostarczone Solarisy to pierwsze autobusy tej marki spełniające normę ekologiczną Euro-6, które zostały zakupione przez polskiego przewoźnika. Drugi powód to fakt, że jeden z tych pojazdów to Solaris o numerze fabrycznym 10001.  Nr 10000 nie trafił do Polski. Więcej informacji na jego temat w jednym z kolejnych wpisów.


Do Krakowa dotarło już pięć najnowszych Solarisów. Wszystkie trafiły do zajezdni Płaszów. Autobusy otrzymały oznaczenia PU949 – PU954 (bez #PU953, ten numer jeszcze pozostał nieobstawiony). To ciąg dalszy realizacji zamówienia z 2011 roku. Więcej na ten temat pisałem tutaj i tutaj.


Na pl. Szczepańskim został zaprezentowany tylko jeden egzemplarz, wóz #PU950, czyli fabryczny #10001. Z tej okazji pojazd ozdobiono stosowną grafiką. Po prezentacji autobus dołączył do pozostałych „nówek”, które skierowano do obsługi linii czasowych 724 i 744. Ich trasa przebiega przez centrum miasta oraz przez... plac budowy, czyli al. Jana Pawła II, na której trwa remont kapitalny. Więcej na ten temat tu.


Solaris Urbino 12 Euro-6, MPK Kraków


Solaris Urbino 12 Euro-6, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 Euro-6, MPK KrakówSolaris Urbino 12 Euro-6, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 Euro-6, MPK KrakówSolaris Urbino 12 Euro-6, MPK Kraków


Solaris Urbino 12 Euro-6, MPK KrakówTabliczka znamionowa. Solaris Urbino 12 Euro-6, MPK Kraków
 


Solaris Urbino 12 Euro-6 #PU949 jako linia 724 na pętli Czyżyny Dworzec. Przystanek początkowy linii czasowych 724 i 744. Przed autobusem widoczny inny Urbino 12, #PU916, który spełnia ekologiczną normę EEV, czyli pomiędzy Euro-5, a Euro-6. Wszystkie najnowsze Solarisy (PU949 - PU953) na ścianie tylnej mają napis informujący o normie ekologicznej Euro-6. 15.03.2014.



Solaris #10001, Urbino 12 Euro-6, MPK Kraków

Solaris #10001, czyli Urbino 12 Euro-6, w MPK Kraków jako #PU950. Ulica Lubicz. 15.03.2014.

Do końca kwietnia do Krakowa dojedzie łącznie 28 Solarisów Urbino 12 Euro-6. Oczywiście dostawy nowego taboru to wycofywanie starego. Obecnie krakowskim „rarytasem taborowym” są Scanie CN113ALB. Zostały już tylko trzy egzemplarze (#PE091, PE095 i PE100), jednocześnie to ostatnie wysokopodłogowe autobusy w liniowym taborze MPK Kraków.

Scania CN113ALB, MPK Kraków
 
Jedna z trzech ostatnich Scanii CN113ALB w Krakowie. Autobus #PE091 jako linia czasowa 774. Pętla Kombinat, 17.03.2014.


Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz