sobota, 5 października 2013

ET22 z Maroka, czyli 201Eo-007



Czasami dzięki zamkniętym szlabanom udaje się zobaczyć, a nawet sfotografować i sfilmować pojazd, na który już dawno chcieliśmy natrafić, ale jakoś nie było ku temu okazji. Taki obowiązkowy postój przydarzył mi się  w ostatni weekend września 2013. Zamknięte szlabany zatrzymały mnie w miejscowości Nędza w województwie śląskim. Nie mogłem przejechać przez szlak łączący Nędzę z Rybnikiem. Na wszelki wypadek przygotowałem aparat i warto było. Od strony Rybnika przyjechał ze składem węglarek niebiesko-zielony „byk” z ECCO Rail (firma ta świadczy międzynarodowe usługi logistyczne i transportowe, a jej siedziba mieści się w Będzinie). Nie była to jednak określana tą ksywką zwykła lokomotywa ET22, tylko jej wersja eksportowa do Maroka.

Elektrowóz ten oznaczono jako 201Eo-007. Został wyprodukowany w roku 1975 we wrocławskim Pafawagu i popłynął do Maroka, stając się własnością tamtejszych kolei ONCF, pod oznaczeniem E-1022. Łącznie w latach 1975 – 1976 wyeksportowano tam 23 takie lokomotywy (jako typ 201Eg).  Ze względu na specyficzne warunki afrykańskie różniły się one nieco od wersji polskiej. Np. były niższe, klimatyzowane i wyposażone w inny rodzaj pantografów.


Lokomotywa E-1006 w Maroku

Lokomotywa E-1006 w Maroku. 6.04.2005. Fot. Jean-Pierre Vergez-Larrouy. Źródło: Wikimedia.org.


Opisywana 201Eo-007 do Polski trafiła w roku 2011. Koleje marokańskie likwidowały wysłużony tabor, a polskie firmy go skupywały – do kraju wróciły także inne egzemplarze. Remont  bohaterki tego wpisu i jej adaptację do wymogów Polskich Linii Kolejowych wykonano w ZNTK Oleśnica. Według fotogalerii TWB lokomotywa od 2013 r. jest własnością ECCO Rail.

Poniżej screeny i film. Nędza, 28.09.2013:


Elektrowóz 201Eo-007 z ECCO Rail

Elektrowóz 201Eo-007 z ECCO Rail




Zamów newsletter

Wpisy poświęcone autobusom

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz