Czasami
 dzięki zamkniętym szlabanom udaje się zobaczyć, a nawet sfotografować i
 sfilmować pojazd, na który już dawno chcieliśmy natrafić, ale jakoś nie
 było ku temu okazji. Taki obowiązkowy postój przydarzył mi się  w 
ostatni weekend września 2013. Zamknięte szlabany zatrzymały mnie w 
miejscowości Nędza w województwie śląskim. Nie mogłem przejechać przez 
szlak łączący Nędzę z Rybnikiem. Na wszelki wypadek przygotowałem aparat
 i warto było. Od strony Rybnika przyjechał ze składem węglarek 
niebiesko-zielony „byk” z ECCO Rail (firma ta świadczy międzynarodowe 
usługi logistyczne i transportowe, a jej siedziba mieści się w 
Będzinie). Nie była to jednak określana tą ksywką zwykła lokomotywa 
ET22, tylko jej wersja eksportowa do Maroka.
Elektrowóz
 ten oznaczono jako 201Eo-007. Został wyprodukowany w roku 1975 we 
wrocławskim Pafawagu i popłynął do Maroka, stając się własnością 
tamtejszych kolei ONCF, pod oznaczeniem E-1022. Łącznie w latach 1975 – 
1976 wyeksportowano tam 23 takie lokomotywy (jako typ 201Eg).  Ze 
względu na specyficzne warunki afrykańskie różniły się one nieco od 
wersji polskiej. Np. były niższe, klimatyzowane i wyposażone w inny 
rodzaj pantografów.
Lokomotywa E-1006 w Maroku. 6.04.2005. Fot. Jean-Pierre Vergez-Larrouy. Źródło: Wikimedia.org.
Opisywana
 201Eo-007 do Polski trafiła w roku 2011. Koleje marokańskie likwidowały
 wysłużony tabor, a polskie firmy go skupywały – do kraju wróciły także 
inne egzemplarze. Remont  bohaterki tego wpisu i jej adaptację do 
wymogów Polskich Linii Kolejowych wykonano w ZNTK Oleśnica. Według 
fotogalerii TWB lokomotywa od 2013 r. jest własnością ECCO Rail.




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz