czwartek, 17 stycznia 2019

Autobusy i rozbiórka dworca w Oświęcimiu


Jak już pisałem, w Oświęcimiu trwa rozbiórka budynku dworca kolejowego (link). Dokumentując postęp prac w dniu 27 grudnia 2018 (czwartek), fotografowałem także przejeżdżające w pobliżu autobusy. Było to przed godziną 10:00. Ruch panował wówczas dość spory. Niestety pogoda nie zachęcała do dłuższego spacerowania z aparatem.

Pod dworcem pojawiały się wówczas przede wszystkim pojazdy MZK Oświęcim. Głównie najnowsze, w obecnej wersji malowania miejskiego.


Dworzec kolejowy, Oświęcim

Dworzec kolejowy, Oświęcim
Widok na rozbierany budynek dworca od strony przystanków autobusowych.  


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 10,5 #37 wjeżdża na pętlę Dworzec PKP. To rocznik 2018. W tle budowa parkingu w systemie „park and ride” (w miejscu dawnego hotelu Glob). Co ciekawe, pojazd ten przed dostarczeniem do MZK był elementem ekspozycji Solarisa na targach  IBE - International Bus Expo we włoskim Rimini. Numer taborowy 37 autobus odziedziczył po Jelczu 120M eksploatowanym przez tego przewoźnika w latach 1998 - 2011. Można go zobaczyć na filmie dostępnym pod tym linkiem. Na nagraniu udokumentowałem również budynek dworca.


Solaris Urbino 12 Hybrid, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 12 Hybrid #40 z 2018 roku (do MZK dostarczony w październiku) pozuje na tle pozostałości po budynku dworca, podstawiony na przystanku początkowym linii 1. 


Solaris Urbino 12 Hybrid, MZK Oświęcim
Hybryda #40 odjeżdża w stronę Lodowiska - teraz tam kończą trasę autobusy, które wcześniej jeździł do Zakładów Chemicznych (miały pętlę przy budynku dawnego dworca PKS). Warto także zwrócić uwagę na wyjątkowo wąski chodnik pomiędzy autobusem, a płotem. Przy większej ilości pasażerów nie jest to zbyt bezpieczne rozwiązanie. Jako drugi pojazd Solaris #37.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Bohater jednego z powyższych zdjęć, czyli Solaris Urbino 10,5 #37 podstawiony jako rozpoczynająca kurs linia 2 w wersji skróconej do pętli Lodowisko. Odjazd o 9:45. 


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Na linii nr 1 pojawia się także najmniejszy tabor MZK: Solaris Urbino 8,9 LE. Autobus #79 z 2011 roku obsługujący kurs wariantowy do końcówki Leszczyńskiej Pętla, czyli dawne Społem. Postój na przystanku i odjazd spod dworca. 


Mercedes-Benz Sprinter
Obok wyburzanego dworca kolejowego przejeżdżały także pojazdy prywatnych przewoźników. Tu dwa Mercedesy Sprintery. Pierwszy to rocznik 2002 z firmy Konkret-Bus. Linia Oświęcim - Bielsko-Biała.


Mercedes-Benz Sprinter
Drugi ze Sprinterów. Młodszy, bo z 2006 roku. Ten właśnie skończył kurs z miejscowości Piotrowice. Własność firmy Gołba Bus.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Kiedy Mercedesy odjechały, przy dworcu pojawiły się kolejne pojazdy MZK. Na pierwszym planie Solaris Urbino 10,5 #36. Rocznik 2018. Autobus obsługuje linię 28 w relacji Oświęcim Lodowisko - Brzeszcze - Jawiszowice - Zasole Pętla. Za nim inna nowość z 2018 roku, czyli Solaris Urbino 8,9 LE #27. Pojazd właśnie zakończył obsługę linii 42 kursującej z Dworca Fabrycznego.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 8,9 LE #27 w całej okazałości na przystanku dla wysiadających. W tle tymczasowa kontenerowa zabudowa dworca.


Solaris Urbino 8,9 LE i Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE i Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Po chwili do małego Urbino dojechał inny Solaris. Urbino 10,5 #35. Również rocznik 2018. Kończył on kurs linii 16 z miejscowości Łazy. 


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Urbino #35 na tle burzonego dworca.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 8,9 LE #27 gotowy do rozpoczęcia kolejnego kursu. Jednak nie jako linia 42, lecz 18 do pętli Poręba Granica. Odjazd o 9:55.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Na pętlę właśnie wjeżdża kolejny Solaris Urbino 10,5. Tym razem #33 dostarczony do przewoźnika w maju 2018. Kończy on kurs linii nr 3.


Solaris, DAB, MZK Oświęcim
Minęło kilka minut i przy wyburzanym dworcu pojawiły się kolejne autobusy. W tym wyczekiwany przeze mnie przedstawiciel starszego i kultowego taboru, czyli DAB. Na pierwszym planie Solaris Urbino 8,9 LE #29 (rocznik 2018) jako linia 10 do końcówki Ośrodek Zdrowia Zasole. Za nim dwa pojazdy linii 1. Trasę właśnie skończył DAB 1200B #56 (rocznik 1994, w MZK od 2005 roku), a do pętli Lodowisko wybiera się Solaris Urbino 10,5 #31 (rocznik 2018).


DAB 1200B, Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Stare i nowe, czyli obsługa linii 1 idealnie pokazująca zmianę taborową. Oświęcim słynął z DAB-ów, teraz będzie zdominowany przez Solarisy.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 10,5 #31. Co ciekawe, przez ten krótki czas spędzony przy wyburzanym dworcu kolejowym udało mi się sfotografować większość z siedmiu pojazdów tego typu eksploatowanych przez MZK Oświęcim: #31, 33, 35, 36 i 37.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
Zbliżenie na DAB-a 1200B #56.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Te elementy dworca najprawdopodobniej nie zostaną zniszczone. Inna opcja to konieczność powiększenia wygrodzenia, aby bezpiecznie wyburzyć obiekt, a do tego niezbędne jest wyłączenie ruchu na pętli, zatem odłożono to na termin późniejszy.


Setra S315 UL-GT
Obok wyburzanego dworca przejeżdżały także autobusy Spółki Lajkonik. Tu Setra S315 UL-GT z 2004 roku jako kurs z Krakowa przez Chrzanów i Libiąż.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Pokazany powyżej Urbino 10,5 #35 po zakończeniu kursu na linii 16 zjechał do pobliskiej zajezdni. Następny kurs (na 10:05) wykonał mniejszy i starszy pojazd. Solaris Urbino 8,9 LE #77 z 2011 roku.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
DAB #56 z linii 1 zmienił się w 20 i właśnie rozpoczyna kurs do przyległej do Oświęcimia miejscowości Zaborze.


Później przemieszczałem się jeszcze wzdłuż ul. Leszczyńskiej, czyli obok zajezdni MZK. Z chodnika wykonałem poniższe zdjęcia.


DAB 1200B, Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Na terenie zajezdni stoi Solaris Urbino 10,5 #33, którego wcześniej fotografowałem przy wyburzanym dworcu. Obok DAB 1200B #74. Rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Na pierwszym planie kolejny Solaris Urbino 8,9 LE. Jednak egzemplarz #84 wyróżnia się pośród innych pojazdów tego typu. Kupiono go jako używkę z Norwegii w 2016 roku. To rocznik 2008. W tle DAB 1200B #19. Rocznik 1992. W Oświęcimiu od 2015 roku, a wcześniej własność PKM Gliwice (pod numerem 114, a początkowo 2714).


Solaris Urbino 12, DAB 1800B, MZK Oświęcim
Obok myjni ustawiono trzy pojazdy. Po lewej Solaris Urbino 12 #24. Dwudrzwiowy, rocznik 2003. Pierwotnie eksploatowany w Niemczech przez VBR Unterschleißheim, następnie trafił do PKM Jastrzębie-Zdrój (w roku 2011), a od 2017 jest w Oświęcimiu. Obok niego Solaris Urbino 12 #23. Jego historia jest identyczna jak w przypadku autobusu #23. Warto także dodać, że oba pojazdy miały krótki epizod w PKM Gliwice, gdzie były wypożyczone. Trzeci autobus to jedyny przegubowiec w MZK, czyli DAB 1800B #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Jeszcze niedawno towarzyszył mu inny 1800B, #58. Niestety w styczniu 2018 zapalił się jego silnik.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
Na zakończenie tej pochmurnej sesji utrwaliłem kolejnego DAB-a 1200B. Pojazd oznaczony jako 22, rocznik 1993. Od nowości w MZK Żywiec (pod numerem 326), a od czerwca 2016 w Oświęcimiu. Przystanek MZK na ul. Leszczyńskiej. DAB obsługuje linię 29 w relacji Kaniówek Pętla - Oświęcim Miasto. O DAB-ach z Żywca w Oświęcimiu pisałem tutaj.


Warto jeszcze dodać, że wówczas MZK Oświęcim testowało autobus elektryczny SOR EBN11, który w dni świąteczne kursował na linii 1. Niestety nie udało mi się go sfotografować. Wcześniej pojazd był testowany w Krakowie, na trasach obsługiwanych przez firmę Mobilis.


Blog Transportowy na Google +

poniedziałek, 7 stycznia 2019

Nowe filmy – grudzień 2018


W grudniu 2018 na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies pojawiły się trzy nowe nagrania. Pierwsze z nich przedstawia autobusy MPK Kraków i firmy Mobilis, które obsługują komunikację miejską w rejonie cmentarza Grębałów. Głównie pojawiają się one na liniach dodatkowych utworzonych specjalnie na Wszystkich Świętych. 1 listopada 2018. 




Drugi film to tematyka tramwajowa. Przeniesiemy się do Bytomia. W trwającym ponad cztery minuty materiale zobaczycie np. jednotorowy odcinek linii 9, czy wagon typu N na kultowej linii 38. Warty uwagi jest także fragment sieci tramwajowej przy Centrum Handlowym „Agora”. Nagrałem go 1 grudnia 2018.




Ostatni opublikowany materiał prezentuje trzy pociągi jadące linią kolejową nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże. Dwa z nich udokumentowałem przy (na) przejeździe kolejowym w ul. Blokowej, a trzeci w rejonie ul. Kocmyrzowskiej. Pociągi pasażerskie jeżdżą tędy objazdem w związku z pracami torowymi pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Na szczególną uwagę zasługuje lokomotywa z nowosądeckiego NEWAG-u, czyli E4DCUd-005 prowadząca pociąg PKP Intercity TLK Malinowski z Warszawy Wschodniej do Przemyśla Głównego i Krynicy-Zdroju. Drugi pasażerski to niezidentyfikowana lokomotywa EP07 z IC Mehoffer w relacji Przemyśl Główny – Szczecin Główny. W obu przypadkach pociągi te wjeżdżały na stację Kraków Główny, gdzie następowała zmiana kierunku jazdy. Nagrałem je 1 listopada 2018. Natomiast fragment prezentujący ET41-162 powstał znacznie wcześniej: 30 października 2016.




Tyle w kwestii nowości. Pora jeszcze na drobne podsumowanie roku 2018. Najpopularniejszym filmem na kanale Lukaszwo – Transport Movies był materiał prezentujący przejazd specjalny zestawem Jelcz 272 MEX + przyczepa PO1 z MPK Kraków. Wyświetlono go w ilości ponad 150 tysięcy razy. 




Drugie miejsce również przypadło kategorii Autobusy i także dotyczy przejazdu specjalnego. Tu bohaterem jest Autosan H9-21 z dawnego PKS Nowy Sącz, który wjeżdża do potoku. To zaplanowana trasa przejazdu imprezy transportowej o nazwie „Zamykamy Klamką”. Została ona zorganizowana przez Galicyjskie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji.




Rok 2019 przyniesie również sporą dawkę nowych materiałów. Standardowo planuję je dodawać w trakcie weekendów. Na początek zaproszę na ul. Mrozową w Krakowie, po której niestety już nie kursują tramwaje.


Wpisy z tagiem Solaris

sobota, 5 stycznia 2019

Setny Airbus A320 dla Frontier Airlines


W amerykańskim zakładzie Airbusa (w miejscowości Mobile w stanie Alabama) wyprodukowano już setny egzemplarz modelu A320.

Dokładniej to Airbus A320neo, który w grudniu 2018 trafił do przewoźnika z USA – linii Frontier Airlines (pisałem o nich tutaj). Zgodnie z tradycją tej firmy, posiada on zwierzęcy motyw graficzny – dzikie konie. Nadano mu także imię: Meadow & West The Horses.

Samolot ten obecnie oznaczony jest jako N343FR (wcześniej posiadał testową rejestrację F-WZMU). Obsługuje on rejsy wewnątrz USA. Przykładowo w grudniu 2018 latał w relacjach: Orlando – Denver, Denver – Los Angeles, San Antonio – Orange County, czy np. San Jose – Las Vegas.


Airbus A320neo, N343FR, Frontier Airlines
Setny Airbus serii A320 wyprodukowany w USA, czyli N343FR linii Frontier Airlines. Fot. Airbus.


Zakład Airbusa w Mobile miesięcznie produkuje cztery samoloty rodziny A320. Dostarczył on je między innymi do ośmiu klientów z USA: Air Lease Corporation, Allegiant Air, American Airlines, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Hawaiian Airlines, JetBlue Airways i Spirit Airlines.

Warto jeszcze dodać, że Airbusy A320 powstają także w trzech innych zakładach: Francja (Tuluza), Niemcy (Hamburg) i Chiny (Tianjin). Ten ostatni był niedawno bohaterem innej informacji prasowej, również dotyczącej tego modelu. Powstał tam już 400 egzemplarz A320.

Nowym użytkownikiem tej jubileuszowej maszyny zostały chińskie linie Air China. Omawiany Airbus A320neo trafił do nich 18 grudnia 2018. Otrzymał rejestrację B-305J.


Airbus A320neo, B-305J, Air China
400. Airbus z rodziny A320 wyprodukowany w Chinach, czyli B-305J z Air China.


Maszyna nr 400 obsługuje obecnie połączenia wewnątrz Chin, np. w relacji Qingdao – Chengdu, Szanghaj – Guiyang, czy Pekin – Guiyang. 


Blog Transportowy na Facebooku

środa, 2 stycznia 2019

Rozbiórka dworca w Oświęcimiu


W Oświęcimiu trwa rozbiórka budynku dworca kolejowego przy ul. Powstańców Śląskich. Stopniowo znika bryła, która w latach 60-tych ubiegłego wieku była idealnym przykładem nowoczesnej architektury kolejowej. W miejscu tym do końca roku 2019 ma powstać nowy, lecz mniejszy dworzec. Obok, tam gdzie wcześniej funkcjonował wyburzony już jakiś czas temu hotel Glob, będzie wybudowany parking w systemie „park and ride”. Jeżeli dodamy do tego planowany remont linii Oświęcim – Trzebinia, jest szansa na znaczny wzrost osób korzystających z kolei w tym rejonie i dalej po trasie pociągu.

Osobiście przyglądałem się postępowi prac w czwartek, 27 grudnia 2018. Niestety pogoda była wówczas wyjątkowo okropna. Niebo całkowicie zachmurzone i częsty opad deszczu, który w połączeniu z wiatrem skutecznie utrudniał fotografowanie. Mimo tego udało mi się wykonać mały, prezentowany poniżej fotoreportaż.


EN71-001, Przewozy Regionalne
Przy peronie pierwszym stoi wyjątkowy ezt - numer jeden. Dokładnie EN71-001 w barwach marki Polregio. To pociąg regio nr 43410/1 relacji Oświęcim (9:41) - Trzebinia (10:20) - Kraków Główny (11:45). Po prawej wygrodzenie placu budowy.


EN71-001, Przewozy Regionalne
EN71-001 z widokiem na fragment placu budowy - gruzowisko będące pozostałością dawnego dworca. Jednostka to rocznik 1976.


EN71-010, Przewozy Regionalne
Powyższa lokalizacja kilka lat wcześniej. Dokładnie 14.01.2015. Na fotografii EN71-010 (rocznik 1976) jako regio nr 34408/9 relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim. Pociąg właśnie skończył bieg. W miejscu obecnego placu budowy widać zadaszenie. Warto także zwrócić uwagę na drugi plan po lewej stronie. Stoją na nim szare talboty. Na współczesnym zdjęciu także tam są, ale w nowej wersji kolorystycznej PKP Cargo - niebieskie.


EN71-001, Przewozy Regionalne

EN71-001, Przewozy Regionalne
EN71-001 i wyburzany budynek oświęcimskiego dworca.


Dworzec kolejowy Oświęcim

Dworzec kolejowy Oświęcim
Widok na wyburzany budynek od strony ulicy Powstańców Śląskich.


Po drugiej stronie dworca nadal bez zmian funkcjonują przystanki autobusowe, choć pasażerowie mają znacznie ograniczoną powierzchnię chodników. Będzie to temat kolejnego materiału o oświęcimskim dworcu. Tu link.


Zamów bezpłatny newsletter - każdy wpis w Twojej poczcie

poniedziałek, 31 grudnia 2018

20 tramwajów Flexity dla Karlsruhe


Pod koniec grudnia 2018 Bombardier ogłosił, że wyprodukuje 20 kolejnych tramwajów z rodziny Flexity dla niemieckiego miasta Karlsruhe, do tamtejszego przewoźnika Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH (AVG). Jest to już trzecie zamówienie, które opiera się na umowie ramowej z 2009 roku, obejmującej ogółem 75 pojazdów.

Tramwaje te będą dostarczane w okresie od maja 2020 do marca 2021. Ich wartość szacuje się na 87 milionów euro. Wagony będą dwusystemowe, co pozwoli im na przemieszczanie się zarówno po sieci tramwajowej, jak i kolejowej (cecha charakterystyczna tramwajów rejonu Karlsruhe). Długość każdego z wagonów to 37 metrów. Będą one przeznaczone do przewozu 244 pasażerów, w tym 93 na miejscach siedzących. Można je łączyć w składy.


Bombardier Flexity Swift ET 2010, Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH (AVG)

Bombardier Flexity Swift ET 2010, Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH (AVG)
Jeden z już eksploatowanych wagonów Bombardier Flexity Swift ET 2010 (#923) na terenie zajezdni Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH (AVG). Fot. Bombardier. Na wyświetlaczu linia S51 łącząca Karlsruhe z miejscowością Germersheim po trasie linii kolejowej. 


Pełna nazwa omawianego tramwaju to Bombardier Flexity Swift, typ ET 2010. Po dostarczeniu 20 nowych egzemplarzy, AVG będzie posiadać łącznie 62 takie wagony. Na folderach reklamujących ten pojazd podano, że jest on przeznaczony dla miasta i dla regionu.


Wpisy poświęcone kolei

sobota, 29 grudnia 2018

Kolejne TRAXX-y dla firmy Railpool


Jak podał w dniu 20 grudnia 2018 Bombardier, firma Railpool zamówiła kolejne 20 egzemplarzy lokomotyw elektrycznych TRAXX. W związku z tym flota tych maszyn należących do Railpoolu wyniesie już 217 egzemplarzy.

Railpool to jedna z wiodących firm zajmujących się leasingiem pojazdów kolejowych w Europie. Założono ją w 2008 roku w Monachium. Obecnie działa w 14 krajach, także w Polsce. Lokomotywy Railpoolu prowadziły np. pocigi Kolei Śląskich, o czym pisałem tutaj.  

Railpool posiada obecnie ponad 400 lokomotyw. Dostawy pierwszych z 20 zamówionych maszyn rozpoczną się w drugiej połowie 2019 roku. 


Bombardier TRAXX, Railpool
Bombardier TRAXX AC firmy Railpool. Egzemplarz z 2014 roku oznaczony jako 187 005-4. Maszyna obecnie jest użytkowana przez BLS Cargo ze Szwajcarii. Fot. Bombardier.


Bombardier TRAXX, Railpool
Bombardier TRAXX MS firmy Railpool. Maszyna z roku 2015, oznaczona jako 186 430-5. Na zdjęciu ze składem talbotów należących do PKP Cargo. Fot. Bombardier.


Warto dodać, że pierwszy Bombardier TRAXX zasilił flotę firmy Railpool w 2009 roku. Natomiast jak podaje producent, lokomotywy z rodziny TRAXX sprzedały się już w ilości ponad 2300 egzemplarzy. Obecnie oferowane są trzy modele: TRAXX AC3, TRAXX MS3 i TRAXX DC3.


Blog Transportowy na Twitterze

czwartek, 27 grudnia 2018

ANA żółw – pierwszy A380


W połowie grudnia 2018 Airbus opublikował materiał prasowy poświęcony pierwszej maszynie A380 dla japońskich linii All Nippon Airways. 

Będzie to kolejny przewoźnik lotniczy, który dołączy do grona użytkowników tych największych na świecie samolotów pasażerskich. To dla Airbusa ważne wydarzenie, dlatego co jakiś czas udostępnia informacje dotyczące produkcji tego egzemplarza. Warty uwagi jest fakt, że pierwszy A380 dla linii ANA otrzymał już bardzo charakterystyczne malowanie, którego motywem przewodnim jest hawajski zielony żółw morski.

Łącznie do All Nippon Airways mają trafić trzy Airbusy A380. Każdy z nich będzie posiadał motyw żółwia morskiego, ale w innych kolorach. Ten pierwszy (jednocześnie pierwszy w Japonii) jest niebieski. Drugi będzie zielony, a trzeci pomarańczowy. Jak podał Airbus, takie malowanie jest jednym z ciekawszych w historii firmy. Zespół Airbusa potrzebował 21 dni, aby pomalować powierzchnię 3600 m2  przy użyciu 16 różnych odcieni koloru.

Opisywany samolot to model A380-800, oznaczony rejestracją JA381A. Malowanie przeprowadzono w Hamburgu. Nie był to jednak finalny etap produkcji. Maszyna do Japonii trafi dopiero w pierwszym kwartale 2019 roku. Jej podstawowym zadaniem będzie obsługa relacji Narita (miasto oddalone od Tokio o około 70 km) – Honolulu w USA.


Airbus A380, All Nippon Airways

Airbus A380, All Nippon Airways

Airbus A380, All Nippon Airways

Airbus A380, All Nippon Airways
Bardzo oryginalne malowanie pierwszego A380 dla Japonii.


Airbus A380, All Nippon Airways

Airbus A380, All Nippon Airways

Airbus A380, All Nippon Airways
Wyjątkowość tego samolotu podkreśliła uroczysta premiera jego niezwykłego, żółwiego malowania. Jednego z bardziej charakterystycznych w historii Airbusa. Teren zakładu w Hamburgu.


Airbus A380, All Nippon Airways
Zbliżenie na dziób pierwszego A380 dla Japonii.


Airbus A380, All Nippon Airways
Opracowana przez Airbusa grafika dotycząca tego wyjątkowego samolotu.


Airbus na swoim kanale YouTube zamieścił krótki film pokazujący premierę pierwszego A380 dla Japonii:



Inny materiał pokazuje, jak powstawało to wyjątkowe malowanie:




Jak podał Airbus, pod koniec listopada 2018 do przewoźników dostarczono już łącznie 232 egzemplarze modelu A380. Latają one w barwach 14 linii lotniczych.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

poniedziałek, 24 grudnia 2018

Czech Raildays 2018 (4) – trolejbus


Jak obiecałem w ostatniej części relacji z ostrawskich targów Czech Raildays 2018 (tu link), pora na jedyny wystawiony tam trolejbus. Był on elementem ekspozycji miejscowego przewoźnika miejskiego, czyli DPO (Dopravní podnik Ostrava).

Prezentowany w nowym malowaniu komunikacji miejskiej Ostrawy pojazd wyprodukowano w 2017 roku. To Škoda 26Tr powstała na bazie Solarisa. Przewoźnik oznaczył ją numerem taborowym 3739. Jest ona jednym z dziesięciu takich trolejbusów dostarczonych w 2017 roku do DPO.


Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018

Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018

Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018

Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018
Škoda 26Tr Solaris jako ekspozycja firmy Dopravní podnik Ostrava.


Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018

Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018

Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018

Škoda 26Tr Solaris, Dopravní podnik Ostrava, Czech Raildays 2018
Škoda 26Tr Solaris - wnętrze jedynego pokazanego na targach trolejbusu. Charakterystyczne dla Ostrawy siedzenia.


Za trolejbusem ustawiono prezentowany już w Blogu Transportowym tramwaj Stadler Tango NF2 „nOVA". Natomiast przed nim elektryczny autobus Rošero First FCLLI Electric. Będzie on bohaterem następnego wpisu poświęconego Czech Raildays 2018. Tu link.


Blog Transportowy na Google +

piątek, 21 grudnia 2018

Coraz więcej elektrycznych Solarisów


Ostatnio Solaris w informacjach prasowych poświęca wiele miejsca autobusom elektrycznym. Temat ten zdominował kilka ostatnich materiałów. Poniżej trzy z nich. Zaczynam od wieści z Hiszpanii.


Firma Solaris Bus & Coach SA dostarczyła kolejne autobusy elektryczne do Barcelony. Są to 3 sztuki Urbino 18 electric, będące zwieńczeniem kontraktu podpisanego w lipcu 2017 roku. Tym samym, ekologiczne pojazdy zasilane energią elektryczną marki Solaris jeżdżą już w 13 państwach w 38 miastach w Europie.

Dostarczone do Barcelony autobusy Solaris Urbino 18 electric nie są pierwszymi autobusami producenta w tym mieście. Zamówienie na 3 sztuki tych przyjaznych środowisku pojazdów zostało złożone przez lokalnego przewoźnika Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), który posiada już w swojej flocie autobusy z logo zielonego jamnika: ulicami tego miasta jeździ bowiem blisko 60 autobusów hybrydowych Urbino 18 hybrid.

- Dostawa autobusów elektrycznych Solaris do Barcelony to niezwykle ważne wydarzenie, a złożone przez klienta zamówienie jest świadectwem zadowolenia z użytkowania pojazdów naszej marki. Jestem przekonany, że nasze doświadczenie w produkcji ekologicznych pojazdów transportu miejskiego, liczące już ponad 10 milionów przejechanych kilometrów, przełoży się na komfort podróżowania przegubowymi Urbino electric dla TMB w Barcelonie – mówił, obecny na przekazaniu autobusów, Javier Calleja, Prezes Solaris Bus & Coach SA.

Bateryjne Urbino zostały wyposażone w silnik elektryczny o mocy znamionowej 240 kW, a także 5 kompletów litowo-jonowych baterii trakcyjnych o łącznej pojemności 146 kWh. Ładowanie pojazdów może odbywać się na dwa sposoby: poprzez wtyczkę plug-in, jak również poprzez pantograf zamontowany na dachu nad pierwszą osią pojazdu, który umożliwi szybkie ładowanie nawet do 400 kW.

Dostarczone autobusy posiadają szereg udogodnień podnoszących komfort ich użytkowania zarówno z perspektywy pasażera, kierowcy pojazdu, jak i zarządzającego flotą przewoźnika. Efektem zastosowania najnowszych rozwiązań technologicznych jest m.in. system dźwiękowego ostrzegania pieszych o zbliżaniu się pojazdu, który jest niezwykle pomocny dla niewidomych i niedowidzących uczestników ruchu drogowego. Z kolei kierowcy będą mogli skorzystać m. in. z systemu peryferyjnego 270°, czyli inteligentnego systemu monitoringu wizyjnego, który – dzięki ultra-szerokokątnym kamerom zainstalowanym z boku i tyłu pojazdu – wyświetla kierowcy rozszerzony o tzw. „martwe strefy” widok autobusu wraz z jego otoczeniem w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to znacząco zwiększa bezpieczeństwo i redukuje liczbę kolizji na drodze. Dodatkowo w barcelońskich Urbino 18 electric zastosowano prekondycjonowanie termiczne - najnowsze rozwiązanie z zakresu ogrzewania opracowane przez Biuro Badań i Rozwoju firmy Solaris. Stosowane podczas ładowania autobusów, optymalizuje zużycie energii elektrycznej w czasie jazdy, co skutkuje zwiększonym zasięgiem pojazdu na jednym ładowaniu oraz skróceniem czasu pomiędzy startem autobusu a osiągnięciem optymalnych parametrów do przewożenia pasażerów.

TMB Barcelona, przed złożeniem zamówienia, miało już okazję sprawdzić w praktyce autobusy elektryczne Solaris w ramach projektu ZeEUS. Projekt ten umożliwiał testowanie Urbino electric przez okres dwóch lat. Autobusy z logo Solaris stają się coraz bardziej popularne w Hiszpanii – łącznie jeździ ich już blisko 200 w takich miastach, jak, Castellón de la Plana, Pamplona, Las Palmas de Gran Canaria, Sevilla czy San Sebastian. 3 sztuki Urbino 12 obsługują także pasażerów malowniczej wyspy na lotnisku Palma de Mallorca (link do materiału na ten temat).


Solaris Urbino 18 electric, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)

Solaris Urbino 18 electric, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)

Solaris Urbino 18 electric, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)
Solarisy Urbino 18 electric na ulicach Barcelony.


Inny materiał prasowy dotyczy Niemiec – Frankfurtu nad Menem. 


W grudniu we Frankfurcie nad Menem swoje oficjalne kursy rozpoczęło pięć autobusów elektrycznych marki Solaris. Urbino 12 electric wożą pasażerów w centrum miasta na specjalnie utworzonej „bezemisyjnej linii” łączącej dwa kampusy uniwersyteckie. Solaris jest liderem niemieckiego rynku pod względem sprzedanych tam pojazdów elektrycznych.

Władze Frankfurtu nad Menem oficjalnie otworzyły pierwszą w Hesji w pełni elektryczną linię numer 75. To właśnie na nią wyjechało 5 autobusów bateryjnych marki Solaris. Dla dodatkowej promocji bezemisyjnego transportu w mieście, autobusy udekorowano barwną okleiną i opatrzono zabawnymi grami słów nawiązującymi do elektromobilności. Umowa na dostawę pięciu pojazdów Urbino 12 electric została podpisana z przewoźnikiem In der City Bus Frankfurt am Main pod koniec 2017 roku. Frankfurt zdecydował się na autobus Solarisa, który został nagrodzony tytułem Autobusu Roku 2017 w prestiżowym konkursie „Bus of the Year”.

Energia w ekologicznych pojazdach jest magazynowana w bateriach o łącznej pojemności aż 240 kWh, które są ładowane przez stacjonarną ładowarkę plug-in. Solaris dostarczył do przewoźnika również 3 ładowarki. Niezwykle ciche Urbino, które rozpoczęły kursy we Frankfurcie, są wyposażone w innowacyjną oś elektryczną z dwoma zintegrowanymi silnikami, która gwarantuje dobre przyspieszenie i płynną pracę pojazdu. Nowoczesne Solarisy zapewnią podróżnym komfort i bezpieczeństwo dzięki wydajnej klimatyzacji i ładowarkom USB, a także oświetleniu w technologii LED czy rozbudowanemu systemowi informacji pasażerskiej.

Już niemal 70 autobusów Urbino electric zostało zakontraktowanych przez firmę Solaris z przewoźnikami w Niemczech. Plasuje to producenta na pierwszym miejscu pod względem sprzedanych pojazdów elektrycznych w kraju i stanowi niemal 20% całego rynku autobusów  elektrycznych w Niemczech. Firma Solaris Bus & Coach SA jest jednym z europejskich liderów w obszarze e-mobility. W zaledwie siedem lat od premiery swojego pierwszego autobusu elektrycznego firma dostarczyła lub zebrała zamówienia na prawie 400 pojazdów od klientów w szesnastu państwach.


Solaris. Urbino 12 electric, In der City Bus Frankfurt am Main

Solaris. Urbino 12 electric, In der City Bus Frankfurt am Main
Solaris. Urbino 12 electric dla Frankfurtu nad Menem.


W dniu 27 listopada 2018 Solaris pisał o swoich elektrycznych pojazdach sprzedanych na Łotwę.



Nadbałtyckie miasteczko Jurmała na Łotwie zakupiło 2 elektryczne autobusy marki Solaris. Bezemisyjne Urbino 8,9 LE electric wyjadą na ulice kurortu w trzecim kwartale 2019 roku. Będą to pierwsze elektrobusy Solaris nie tylko na Łotwie, ale i w Krajach Nadbałtyckich.

Władze nadbałtyckiej miejscowości Jurmała pod Rygą postawiły pierwszy krok na drodze ku elektromobilności. Dwa bateryjne Solarisy Urbino 8,9 LE electric uzupełnią flotę popularnego łotewskiego kurortu w trzecim kwartale 2019 roku. To debiut elektrycznych autobusów marki Solaris w Krajach Nadbałtyckich.

Zamówione elektrobusy to niskowejściowe pojazdy o długości 8,9 metra. Zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 160 kWh, które będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in umieszczoną po prawej stronie autobusu za tylną osią. Stan naładowania magazynów energii wraz z liczbą kilometrów, jaką może pokonać pojazd, będą wyświetlały się na pulpicie kierowcy. Źródłem napędu w elektrycznym Urbino będzie centralny silnik trakcyjny.

W autobusach będzie można odnaleźć standardowe rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, takie jak klimatyzacja, alcolock, podgrzewane lusterka, kamery monitorujące przestrzeń pasażerską i otoczenie autobusu czy też przycisk SOS w kabinie kierowcy, który pozwala kierowcy nagrać zdarzenie wewnątrz pojazdu w razie takiej konieczności i wysłać sygnał alarmowy. Solarisy zostaną wyposażone także w system informacji pasażerskiej. Dla wygody pasażerów na pokładzie autobusów zostaną zamontowane 3 ładowarki USB.

Podłoga Urbino 8,9 LE electric zostanie wyłożona stylową wykładziną imitującą drewno, co jeszcze bardziej podkreśli ekologiczny charakter autobusu. Wygodne siedzenia zostaną obite współgrającą z wnętrzem tkaniną, na której wyszyte zostanie nowe logo Jurmali, będące elementem zupełnie odświeżonej identyfikacji wizualnej miasta.

Solaris miał okazję zaprezentować w Jurmale swoje najnowsze rozwiązania w zakresie elektrycznego transportu publicznego już latem 2017 roku, kiedy miasto zdecydowało się na testy 12-metrowego Urbino 12 electric. To doświadczenie pozwoliło klientowi rozpoznać swoje potrzeby i zdecydować się na konkretne wyposażenie autobusu.


Solaris Urbino 8,9 LE electric
Przykładowy Solaris Urbino 8,9 LE electric.


Kraje nadbałtyckie są ważnym rynkiem eksportowym dla firmy Solaris. Obecnie firma jest w trakcie realizacji umowy ramowej na dostawę 175 autobusów do Rygi. W ostatnich dniach producent podpisał także z przewoźnikiem Rigas Satiksme powiększenie kontraktu o kolejne 53 sztuki przegubowych Urbino. Ponadto właśnie dobiega końca realizacja kontraktu dostarczenia 150 autobusów do Wilna, miasto zakupiło także 41 trolejbusów. Litewskie Kowno również zdecydowało się na trolejbusy – aż 85 pojazdów „na szelkach” zostanie dostarczonych w 2019 roku. Kontrakt z Jurmałą, mimo że niewielki, jest o tyle ważny, że inauguruje wejście producenta na rynek krajów nadbałtyckich z autobusami bateryjnymi, a warto przy tym podkreślić, że pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami energii są z roku na rok coraz bardziej istotną częścią produkcji w podpoznańskim Bolechowie.


Blog Transportowy na Facebooku