środa, 2 stycznia 2019

Rozbiórka dworca w Oświęcimiu


W Oświęcimiu trwa rozbiórka budynku dworca kolejowego przy ul. Powstańców Śląskich. Stopniowo znika bryła, która w latach 60-tych ubiegłego wieku była idealnym przykładem nowoczesnej architektury kolejowej. W miejscu tym do końca roku 2019 ma powstać nowy, lecz mniejszy dworzec. Obok, tam gdzie wcześniej funkcjonował wyburzony już jakiś czas temu hotel Glob, będzie wybudowany parking w systemie „park and ride”. Jeżeli dodamy do tego planowany remont linii Oświęcim – Trzebinia, jest szansa na znaczny wzrost osób korzystających z kolei w tym rejonie i dalej po trasie pociągu.

Osobiście przyglądałem się postępowi prac w czwartek, 27 grudnia 2018. Niestety pogoda była wówczas wyjątkowo okropna. Niebo całkowicie zachmurzone i częsty opad deszczu, który w połączeniu z wiatrem skutecznie utrudniał fotografowanie. Mimo tego udało mi się wykonać mały, prezentowany poniżej fotoreportaż.


EN71-001, Przewozy Regionalne
Przy peronie pierwszym stoi wyjątkowy ezt - numer jeden. Dokładnie EN71-001 w barwach marki Polregio. To pociąg regio nr 43410/1 relacji Oświęcim (9:41) - Trzebinia (10:20) - Kraków Główny (11:45). Po prawej wygrodzenie placu budowy.


EN71-001, Przewozy Regionalne
EN71-001 z widokiem na fragment placu budowy - gruzowisko będące pozostałością dawnego dworca. Jednostka to rocznik 1976.


EN71-010, Przewozy Regionalne
Powyższa lokalizacja kilka lat wcześniej. Dokładnie 14.01.2015. Na fotografii EN71-010 (rocznik 1976) jako regio nr 34408/9 relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim. Pociąg właśnie skończył bieg. W miejscu obecnego placu budowy widać zadaszenie. Warto także zwrócić uwagę na drugi plan po lewej stronie. Stoją na nim szare talboty. Na współczesnym zdjęciu także tam są, ale w nowej wersji kolorystycznej PKP Cargo - niebieskie.


EN71-001, Przewozy Regionalne

EN71-001, Przewozy Regionalne
EN71-001 i wyburzany budynek oświęcimskiego dworca.


Dworzec kolejowy Oświęcim

Dworzec kolejowy Oświęcim
Widok na wyburzany budynek od strony ulicy Powstańców Śląskich.


Po drugiej stronie dworca nadal bez zmian funkcjonują przystanki autobusowe, choć pasażerowie mają znacznie ograniczoną powierzchnię chodników. Będzie to temat kolejnego materiału o oświęcimskim dworcu. Tu link.


Zamów bezpłatny newsletter - każdy wpis w Twojej poczcie

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza