piątek, 26 czerwca 2015

Przewozy Regionalne przejmowane przez ARP


W czwartek 25 czerwca 2015 dotarła do mnie krótka, ale bardzo ciekawa informacja prasowa przesłana przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Dotyczy ona Przewozów Regionalnych. To jej pełna treść:


Agencja Rozwoju Przemysłu SA podpisała z Marszałkami Województw oraz Przewozami Regionalnymi sp. z o.o. umowę wspólników. Jeśli wszystkie jej warunki zostaną spełnione, to jesienią ARP stanie się większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych.

- Podpisana umowa to szansa na restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Jednak aby proces naprawy spółki przyniósł oczekiwane rezultaty potrzebna jest dobra współpraca i zaangażowanie wszystkich partnerów, a także konsekwentna realizacja założonego harmonogramu projektu – powiedział Marek Szczepański, wiceprezes ARP SA.

Umowa określa szczegółowe warunki objęcia udziałów przez ARP. Są to m.in. przygotowanie przez Przewozy Regionalne planu restrukturyzacji spółki, otrzymanie przez ARP środków z budżetu na dokapitalizowanie spółki, a także wejście w życie zmiany ustawy o Funduszu Kolejowym przedłużającej jego funkcjonowanie do końca 2020 roku.

Po spełnieniu wszystkich warunków ARP obejmie większościowe udziały i dokapitalizuje PR kwotą co najmniej 770 mln zł. Środki te zostaną w większości przekazane na pokrycie przeterminowanych zobowiązań i umożliwią rozpoczęcie procesu restrukturyzacji PR.


SA103-003, Przewozy Regionalne, Kędzierzyn-Koźle
SA103-003 jako pociąg regio 64626 spółki Przewozy Regionalne na stacji Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Jego relacja to Brzeg - Nysa - Kędzierzyn-Koźle - Gliwice. Przejazd całą trasą wynosi ponad 3 godziny. 14.06.2015.


EN71-010, Przewozy Regionalne, Oświęcim
EN71-010 jako regio relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim na stacji końcowej, chwilę po wjeździe. 14.01.2015.


EN71-030, Przewozy Regionalne, Kraków Główny
EN71-030 z Przewozów Regionalnych jako interREGIO „Galicja” relacji Kraków Główny - Międzylesie. Jednostka w malowaniu województwa dolnośląskiego. Stacja początkowa, 29.11.2014.


Warto jeszcze dodać, czym jest Agencja Rozwoju Przemysłu. To spółka Skarbu Państwa. Od początku swojej działalności (1990 rok) odpowiada na najważniejsze potrzeby polskiej gospodarki. W okresie transformacji ARP SA uratowała tysiące miejsc pracy, unowocześniając duże i średnie przedsiębiorstwa. Jak podaje biuro prasowe spółki, obecnie strategia ARP SA opiera się na trzech równorzędnych filarach: innowacjach, restrukturyzacji i inwestycjach. Agencja aktywnie wspiera rozwój innowacyjnej gospodarki np. poprzez spółkę ARP Venture i Platformę Transferu Technologii. Udziela również pożyczek przedsiębiorcom (na zasadach komercyjnych). Portfel spółek ARP SA obejmuje m.in. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym, elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARP S.A. zarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE EURO-PARK MIELEC oraz TSSE EURO-PARK WISŁOSAN. Siedziba główna ARP SA znajduje się w Warszawie, a jej oddziały w Katowicach, Mielcu oraz Tarnobrzegu.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 24 czerwca 2015

Embraer z KLM na krakowskim lotnisku


W poniedziałek 18 maja 2015 na lotnisku w podkrakowskich Balicach zainaugurowano  obsługiwane przez holenderskie linie KLM połączenie Amsterdam – Kraków. Trochę wcześniej, 1 maja swój debiut miały linie British Airways z relacją do Londynu Heathrow, a 6 maja do Balic powrócił szwajcarski przewoźnik Swiss International Air Lines z lotami do Zurychu. Pojawiły się zatem trzy nowe powody, dla których warto fotograficzno-filmowo odwiedzić ten port lotniczy. Najciekawiej oczywiście było w trakcie pierwszych lądowań, kiedy to samoloty witano salutem wodnym. Niestety wtedy nie udało mi się tam trafić.

Na „fotograficzne łowy” wybrałem się dopiero w niedzielę 31 maja 2015. Niestety nie mogłem sobie pozwolić na dokumentowanie maszyn wszystkich nowych przewoźników. Na początek wybrałem więc niebiesko-białe barwy KLM Royal Dutch Airlines. Samolot linii KLM Cityhopper (wyodrębniony z KLM przewoźnik obsługujący połączenia krótkodystansowe) rejsy do Krakowa realizuje codziennie, o stałych godzinach. Rozkładowy przylot na 16:20, a odlot o 16:55. Stały przydział to Embraer ERJ-190. Jak podaje portal Planespotters.net, takich maszyn KLM Cityhopper ma aż 28. W okresie od 6 czerwca do 24 października 2015 rozkład lotów zakłada małą odmianę, czyli obsługę lotu Fokkerem F70. To jednak tylko w soboty.

Maszyna, którą udokumentowałem to Embraer ERJ-190 o rejestracji PH-EZD. Samolot rozpoczyna lot nr KL1996 do Amsterdamu. Wspomniany portal Planespotters.net podaje, że do przewoźnika trafił on w roku 2009. Jego stałym lotniskiem jest Amsterdam, skąd pod koniec maja 2015 latał do takich miejscowości jak np. Nicea (Francja), Zurych (Szwajcaria), Newcastle (Wielka Brytania), Bordo (Francja), Oslo (Norwegia), Praga (Czechy), czy Zagrzeb (Chorwacja).


Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper
Holenderski Embraer ERJ-190 w trakcie kołowania.


Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper
PH-EZD startuje.


Tak PH-EZD prezentował się w ruchu:




Przed niebiesko-białym Embraerem z Holandii startowała maszyna linii Lufthansa. Był to Airbus A319-100 o rejestracji D-AILW. Rocznik 1998. Samolot z około 10 minutowym opóźnieniem rozpoczynał lot nr LH1625 do Monachium. Według radaru lotniczego (Flightradar24) maszyna ta rozpoczęła loty po dłuższej przerwie, którą zakończyła 28 maja, lecąc do Oslo, a później do Londynu. Niestety miałem bardzo słaby akumulator w aparacie, więc powstały tylko zdjęcia.


Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport
Wspólne kołowanie - Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190.


Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport

Airbus A319-100, D-AILW, Lufthansa, Krakow Airport
Airbus z Lufthansy rozpędza się na pasie startowym.


Po odlocie Lufthansy Embraer z KLM nie mógł od razu wystartować. Czekał jeszcze na lądujący samolot LOT-u. Był to Embraer ERJ-175 nr SP-LIK. Rocznik 2009. Obsługiwał on lot nr LO 3923 z Warszawy.


Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT
LOT z Warszawy ląduje w podkrakowskich Balicach.


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 21 czerwca 2015

Przy lotnisku


Wracam do tematu modernizacji linii kolejowej do lotniska w podkrakowskich Balicach. Link do wcześniejszego wpisu. Zapraszam w rejon nowej stacji końcowej Kraków Balice. W okolice budowanego terminala dotarłem 10 maja 2015. Oba tory były już ułożone i przejezdne – stał na nich tabor techniczny. Ustawiono już także słupy trakcyjne. Poniżej kilka wykonanych wówczas zdjęć.


Linia kolejowa do Balic, stacja końcowa

Linia kolejowa do Balic, stacja końcowa

Linia kolejowa do Balic, stacja końcowa
Nowe torowisko przed stacją końcową Kraków Balice, której peron i budynek widać w tle.


Linia kolejowa do Balic
Nowe tory w stronę Krakowa. Fragment pomiędzy stacją przy terminalu lotniczym, a drogą nr 774. Linia będzie zelektryfikowana. Słupy trakcyjne już stoją.


Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336

Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336

Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336

Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336
Na budowanym odcinku pojawiły się już pierwsze pojazdy kolejowe. Przy drodze wojewódzkiej nr 774 stoi drezyna WM15A-336 z doczepioną platformą.


Linia kolejowa do Balic, koparka i platforma

Linia kolejowa do Balic, koparka i platforma
Na torze za drezyną stała także koparka i druga platforma.


Jak podają media, pociągi pasażerskie na lotnisko w Balicach powinny ruszyć już we wrześniu 2015.

Tu link do wpisu o uruchomieniu linii na lotnisko.


Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 19 czerwca 2015

Nowe oznaczenia krakowskich tramwajów


Długi weekend 4–7 czerwca 2015 (w czwartek Boże Ciało) przyniósł sporą zmianę w oznaczeniach krakowskich tramwajów. Wówczas MPK przenumerowało swój cały tabor szynowy. Dzięki temu ujednolicono sposób znakowania pojazdów, które dotychczas woziły na sobie numery trójcyfrowe  lub czterocyfrowe.

Proces ten przeprowadzono wzorem zmiany numerów autobusowych z roku 1999. Wówczas wprowadzono prosty schemat, czyli dwie litery i trzy cyfry. Pierwsza litera to symbol zajezdni, druga model pojazdu, a za nimi kolejny numer taborowy. Dokładnie taką samą zasadę zastosowano względem tramwajów. Ich oznaczenia  zaczynają się teraz od litery H (zajezdnia Nowa Huta) lub R (zajezdnia Podgórze). Sporadycznie zobaczymy literę O, która oznacza ośrodek szkolenia lub T dla taboru technicznego. Na drugiej pozycji umieszczono symbole Z (dla wagonów 105Na i 105NaD), F (dla GT8S), W (dla E1), B (dla C3), L (dla EU8N), K (dla N8S i N8C), P (dla NGT6) i Y (dla NGT8). W oznaczeniach wagonów technicznych na drugiej pozycji występuje litera T.


EU8N i Konstal 105Na, MPK Kraków
W trakcie zmiany oznaczeń po Krakowie jednocześnie kursowały tramwaje ze starymi i nowymi numerami taborowymi. Po lewej EU8N #HL411 (ex 3022), a po prawej trójwagonowy Konstal 105Na #372+373+370, czyli obecny #HZ721+HZ722+HZ723. Pętla Wzgórza Krzesławickie, 5.06.2015.


E1, MPK Kraków
Pierwszy z krakowskich wagonów E1. Obecnie to #HW101, ex #101. Al. Andersa za rondem Kocmyrzowskim. Linia 16, kierunek Kopiec Wandy. 6.06.2015.


Bombardier NGT8, MPK Kraków
Wagony NGT8 oznaczono jako RY8xx. Tu #RY813, czyli dotychczasowy 2063. Ulica Starowiślna, kurs linii 50 w stronę pętli Krowodrza Górka. 7.06.2015.


Duewag GT8S, MPK Kraków
Duewagi GT8S teraz oznaczone są jako RF3xx. Prezentowany wagon to #RF310, czyli dawny #3047. Obsługa linii 23 w stronę Czerwonych Maków. Ulica Kalwaryjska, 7.06.2015.


E1, MPK Kraków
Nie wszystkie wagony typu E1 przenumerowano na zasadzie dodawania do starego numeru liter HW lub RW. Prezentowany #HW166 to nie ex #166, lecz dawny #160. Tu jako linia 21 na pętli Pleszów. 10.06.2015.


C3, MPK Kraków
Wagony doczepne typu C3 oznakowano literami HB i RB. Tu pojazd #HB521, czyli dawny #581. Prowdzi go wagon silnikowy #HW121, ex #121. Przy okazji zmiany oznaczeń tabor otrzymał okolicznościowe naklejki związane z obchodami 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie.


Duewag GT8S i Konstal 105Na, MPK Kraków
Po wyremontowanym torowisku na pl. Centralnym jedzie GT8S #RF325 (ex 3062) na linii 16 w kierunku Mistrzejowic. Mija się z nim trójskład 105Na #HZ718+HZ719+HZ720, czyli ex #492+432+431 jako linia nr 4 do Wzgórz Krzesławickich. 10.06.2015.


Protram 405N-Kr i EU8N, MPK Kraków
Krakowski „rodzynek”, czyli Protram 405N-Kr. Tu jeszcze w dawnym oznaczeniu 4001. Jego obecny numer to HX999. Obok EU8N #3036, czyli teraz #HL425. Pętla Wzgórza Krzesławickie, 25.05.2015.


N8C-NF, MPK Kraków
Wagony N8C-NF oznakowano jako HK451-HK453 i HK462. Taki sam system znakowania (HK4xx) zastosowano dla N8S-NF. Na zdjęciu jeszcze w starym oznaczeniu N8C-NF #3072, czyli obecny #HK452 jako linia nr 2 do pętli Salwator. Końcowy odcinek trasy, ul. Kościuszki. 25.05.2015.


Duewag GT8C, MPK Kraków
Jedyny Krakowski wagon GT8C, czyli wzbogacony o niskopodłogowy środkowy człon GT8S #3050 to obecny #RF313. Linia nr 3 w stronę Nowego Bieżanowa, ul. Pawia. 20.12.2014.


Bombardier NGT6, MPK Kraków
Bombardier NGT6 #2022 jako jadąca objazdem linia 8 do Bronowic Małych. Teraz to #RP622. Ulica Basztowa, 30.05.2015.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 12 czerwca 2015

Dreamlinery u innych przewoźników (2)


Wracam do opublikowanego w marcu materiału poświęconego Dreamlinerom różnych przewoźników. Tu link. Tym razem porcja trochę starszych informacji.

Zaczynam od linii Virgin Atlantic Airways. Ten brytyjski przewoźnik swojego pierwszego Dreamlinera odebrał na początku października 2014. Dokładnie był to Boeing 787-9. Samolot otrzymał rejestrację G-VNEW oraz imię Birthday Girl. To jednocześnie pierwszy 787-9 zakupiony przez europejskie linie lotnicze. Pierwotnie maszyna była przeznaczona do obsługi relacji Londyn Heathrow – Boston. Po kilku miesiącach eksploatacji nadal jest to jej podstawowe zadanie, choć często wykonuje także loty do Nowego Jorku.


Boeing 787-9, G-VNEW, Virgin Atlantic Airways
Pierwszy europejski Boeing 787-9, czyli G-VNEW linii Virgin Atlantic Airways.


29 sierpnia 2014 dostarczenie pierwszego Dreamlinera świętowały chińskie linie lotnicze Xiamen Airlines. To maszyna typu 787-8, którą oznaczono jako B-2768. To już trzeci chiński przewoźnik, który posiada Dreamlinera. Według zapowiedzi Che Shangluna, prezesa linii Xiamen Airlines, samolot ten miał obsługiwać długodystansowe połączenia do Europy, Ameryki Północnej i Australii. Przypuszczalnie tak było. Obecnie linie te mają już łącznie cztery takie maszyny, więc bohater tego tekstu lata już na krótszych trasach. Przykładowo pod koniec kwietnia 2015 maszyna nr B-2768 wykonywała loty wyłącznie nad terytorium Chin, lądując tylko w trzech miastach: Pekin, Xiamen i Fuzhou. Podstawowym typem samolotu tego przewoźnika jest Boeing 737, w ilości ponad 100 egzemplarzy.


Boeing 787-8, B-2768, Xiamen Airlines
Pierwszy Dreamliner linii Xiamen Airlines w trakcie lotu testowego.


27 sierpnia 2014 jordańskie linie Royal Jordanian odebrały swojego pierwszego Boeinga 787-8. Maszyna ta została oznaczona rejestracją JY-BAA i otrzymała imię Prince Hussein bin Abdullah. W ten sposób Royal Jordanian stały się drugim przewoźnikiem lotniczym z Bliskiego Wschodu eksploatującym Dreamlinera. Obecnie do JY-BAA dołączyły już cztery kolejne maszyny tego typu. Samoloty mają swoją bazę w Ammanie, skąd latają do takich miast jak np. Montreal (Kanada), Chicago (USA), Riyadh (Arabia Saudyjska), Medyna (Arabia Saudyjska), Nowy Jork (USA), Bangkok (Tajlandia), czy Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie).


Boeing 787-8, JY-BAA, Royal Jordanian
Pierwszy Boeing 787-8 dla linii Royal Jordanian jeszcze przed odbiorem w USA. 26.08.2014.


Japońskie linie All Nippon Airways (ANA) swojego pierwszego Boeinga 787-9 odebrały 29 lipca 2014. To maszyna o rejestracji JA830A. Samolot ten dołączył do swych mniejszych braci, czyli przedstawicieli modelu 787-8. W ten sposób linie ANA stały się pierwszym na świecie przewoźnikiem jednocześnie eksploatującym dwie wersje Dreamlinerów, krótszą i dłuższą. Obecnie linie ANA posiadają blisko 200 samolotów, w tym aż 35 Boeingów serii 787. Opisywana maszyna nr JA830A ostatnio wykonuje loty wyłącznie po terytorium Japonii. Jej stała relacja to Tokio – Fukuoka i rzadziej Tokio – Osaka.


Boeing 787-9,  JA830A, All Nippon Airways (ANA)
Pierwszy 787-9 linii All Nippon Airways, czyli nr JA830A.


Osoby udające się na wakacje do ciepłych krajów, szczególnie do Turcji na pewno zwróciły uwagę, że na tamtejszych lotniskach jest bardzo dużo samolotów z logo TUI (Touristik Union International). Nie ma się jednak czemu dziwić, bo wszakże TUI Travel to największa grupa turystyczna na świecie. Należy do niej np. holenderski przewoźnik o nazwie Arke. Ma on tylko 9 samolotów, a wśród nich już trzy Dreamlinery. Wszystkie to model 787-8. Pierwszy z nich, oznaczony rejestracją PH-TFK, na  macierzystym lotnisku Schiphol w Amsterdamie premierowo wylądował 5 czerwca 2014. Był to jednocześnie pierwszy Dreamliner holenderskiego przewoźnika lotniczego. Ostatnio opisywany samolot latał do takich wakacyjno-urlopowych miejscowości jak: Punta Cana (Dominikana), Oranjestad (Aruba - terytorium zależne Holandii), Willemstad (Curaçao - terytorium zależne Holandii), Cancun (Meksyk), Holguin (Kuba), Montego Bay (Jamajka), czy Antalya (Turcja).


Boeing 787-8, PH-TFK, Arke
Pierwszy holenderski Dreamliner, czyli maszyna o rejestracji PH-TFK. Na zdjęciu w trakcie lotów testowych. Maj 2014.


Pierwszy Dreamliner kanadyjskiego przewoźnika to maszyna o rejestracji C-GHPQ. Ten Boeing 787-8 należy do linii Air Canada. Samolot odebrano w połowie maja 2014. Potem do floty dołączały kolejne maszyny tego typu. Obecnie wszystkich egzemplarzy jest osiem, każda to 787-8. Pierwotnym zadaniem C-GHPQ była obsługa lotów w relacji Toronto – Tel Awiw. Obecnie jego macierzystym portem jest Vancouver, z którego lata do Tokio, Seulu i Szanghaju.


Boeing 787-8, C-GHPQ, Air Canada
Pierwszy Dreamliner w Kanadzie, czyli C-GHPQ. Loty testowe.


Na tym kończę prezentację różnych Dreamlinerów. Temat ten jeszcze powróci, wcześniej jednak inne materiały lotnicze.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku