piątek, 14 listopada 2025

Wenecja – komunikacja miejska (1), vaporetto - bilety

 

Laguna Wenecka w Blogu Transportowym pojawiała się już kilka razy. Pisałem np. o promie Pallestrina (tu link) i o wraku statku Riva (tu link). 

Teraz pora na większy materiał o komunikacji miejskiej Wenecji, a dokładnie o jej najbardziej oryginalnym i charakterystycznym elemencie. To tramwaje wodne, czyli vaporetto. Ich historia sięga roku 1881. Wówczas, w związku z trwającym „Kongresem Geograficznym”, na Canal Grande (główny i największy wenecki kanał) pojawił się statek parowy „Regina Margherita” („Królowa Margherita”). Jest on oficjalnie uznawany za pierwsze vaporetto. 

Rejsy te były traktowane jako eksperyment. Wykazał on, że wodna komunikacja miejska w Wenecji jest potrzebna. Budziło to oczywiście sprzeciw gondolierów, ale „mleko się już rozlało” i wprowadzenie tramwajów wodnych było kwestią czasu. 

Po zakończeniu eksperymentu, w Paryżu powołano spółkę akcyjną z kapitałem francuskim, o nazwie „Compagnie des bateaux Omnibus”. Kiedy uzyskała ona koncesję na obsługę linii Canal Grande, rozpoczęto budowę ośmiu statków we francuskich stoczniach w Rouen. 



Vaporetto, Wenecja. Pierwsze vaporetto, Regina Margherita. Blog Transportowy
Pierwsze vaporetto, czyli parowiec „Regina Margherita”. Rok 1894. Widoczne oznaczenia ówczesnego właściciela: SVL. Cytat fotograficzny ze strony www.veniceboats.com. 


W roku 1890 obsługę wodnej komunikacji miejskiej w Wenecji przejęła inna firma, włoska. Società Veneta Lagunare (Spółka Laguny Weneckiej), w skrócie SVL. Wówczas ofertę połączeń rozszerzono, oferując także rejsy do miejscowości położonych w pobliżu Wenecji, na stałym lądzie. Stopniowo zwiększono też ilość vaporetto – dokupiono 23 nowe statki.

Przez kolejne lata przewoźnicy zmieniali się jeszcze kilkukrotnie. Obecnie, od 1978 roku funkcję tę pełni Azienda del Consorzio Trasporti Veneziano, czyli w skrócie Actv. 

Szczegółami dotyczącymi wodnego taboru Actv zajmę się w dalszej części artykułu. Teraz pora na elementy najważniejsze dla osób chcących podróżować po Wenecji. Bilety i trasy vaporetto.



Vaporetto, Actv 53, VE 9636, Wenecja, Blog Transportowy
Przedstawiciel najnowszych weneckich vaporetto. Jednostka o oznaczeniu Actv 53 (VE 9636). Rocznik 2024. Napęd hybrydowy (spalinowo-elektryczny). Premiera liniowa w dniu 4 maja 2024. Wówczas do ruchu wprowadzono pięć takich łodzi, o numeracji Actv 50 - Actv 54. Na zdjęciu w trakcie obsługi linii nr 2 do S. MARCO GIARDINETTI. Canal della Giudecca na początkowym odcinku trasy. 11.10.2025.


Actv jest również zarządcą lokalnego transportu publicznego w Wenecji. Bilety na vaporetto są więc także ważne w autobusach, zwykłym tramwaju (niezupełnie zwykłym, bo korzysta on tylko z jednej szyny i ma gumowe koła – Translohr) oraz w kolejce People Mover.

Jak to wygląda cenowo? Bilety (stan na 1 listopada 2025) obejmujące przejazdy bez vaporetto kosztują znacznie mniej, niż te pozwalające na podróż wodnym środkiem transportu. Taki jednorazowy bilet, który jest ważny przez 75 minut kosztuje 1,5 euro. Obowiązuje na terenie gminy Wenecja, ale nie dotyczy dojazdu do lotniska Marco Polo. 

Jeżeli chcemy podróżować także (lub tylko) vaporetto, wówczas cena biletu 75-minutowego wzrasta do 9,5 euro. Tu należy jednak mieć na uwadze, że taki bilet nie jest ważny na linii 16 i 19, na trasie do Casinò i na wszystkich liniach Alilaguna. Nie dojedziemy na nim także na lotnisko Marco Polo. 

Jeżeli planujemy większą ilość podróży po Wenecji (także na słynne wyspy Murano i Burano), na pewno bardziej opłaca się bilet 24-godzinny. W wersji z vaporetto (Venezia Daily Pass) to koszt 25 euro. W jego przypadku ograniczenia są takie same, jak dla biletu 75-minutowego. Tylko ten bilet pozwala na podróż pociągiem Trenitalia w połączeniach regionalnych (R) i szybkich regionalnych (RV) na terenie gminy Wenecja (stacje kolejowe Venezia S. Lucia, Venezia P.to Marghera, Venezia Mestre, Venezia Carpenedo, Venezia Mestre Ospedale).

Są także bilety 48-godzinne (za 35 euro), 72 (za 45 euro) i 168-godzinne, czyli tygodniowe (za 65 euro). Mimo, że droższe, nie są one ważne w pociągach Trenitalia. 

Aktualny cennik pod tym linkiem.

Bilety można kupić w punktach stacjonarnych, w automatach biletowych i niekiedy w pojazdach (drożej). Jednak najwygodniejszą formą zakupu biletu (pozwalającą uniknąć wielkich kolejek) jest skorzystanie z aplikacji AVM Venezia. Przy okazji, jeżeli przyjeżdżacie własnym samochodem, za jej pomocą można opłacić parking. Tu link do strony Actv z informacją o aplikacji.

Dla przyspieszenia kupowania, aplikację warto zainstalować już w Polsce oraz wówczas uzupełnić niezbędne dane i podpiąć kartę płatniczą. Bilet zakupiony przez aplikację należy aktywować przed rozpoczęciem podróży. Bilet aktywowany generuje kod QR. Jego zeskanowanie jest konieczne do otwarcia bramek na wielu przystankach vaporetto. Nie jest to jednak takie proste i oczywiste zadanie. Na czytniku należy wybrać niebieski symbol kodu QR, a telefon położyć na dole urządzenia, ekranem do góry. Papierowy bilet wystarczy przyłożyć do czytnika.



AVM Venezia aplikacjaAVM Venezia aplikacjaAVM Venezia aplikacja
Screeny ekranów aplikacji AVM Venezia. Od lewej ekran wyboru opcji - klikamy niebieski parking, info & ticket. Na środku przejście do Ticket office i na końcu wybór rodzajów biletów. 


AVM Venezia aplikacjaAVM Venezia aplikacja
Screeny ekranów aplikacji AVM Venezia. Przykładowy (już nieważny) bilet dzienny na usługi wodne Actv za 25 euro. Wygenerowany kod otwiera bramki na głównych przystankach. Widać także dodatkową informację, gdzie bilet jest ważny oraz gdzie nie możemy z niego skorzystać.


Vaporetto zatrzymują się na specjalnych pływających przystankach. Są one duże, zadaszone, z miejscami siedzącymi. Taka charakterystyczna żółto-biała „wiata”. Ponieważ unoszą się na wodzie, więc często samo oczekiwanie na statek dostarcza wielu ciekawych wrażeń. Wystarczy, że obok coś przepłynie, a przystanek buja się. 

Na głównych lub większych przystankach znajduje się kilka pływających „wiat”. Dla ułatwienia ich rozpoznawania, oznaczono je drukowanymi literami „A”, „B” i dalej odpowiednio do ilości „wiat”. Na rozkładach jazdy znajduje się informacja, z którego przystanku odpływa dana linia. Np. RIALTO „B”. Odległości pomiędzy „wiatami” jednego przystanku potrafią być dość spore, co warto uwzględnić przy planowanych przesiadkach (np. z linii 1 do 2 na S.MARCO - S.ZACCARIA „F”).



Actv, przystanek vaporetto, Blog Transportowy

Actv, przystanek vaporetto, Blog Transportowy
Przykładowe pływające przystanki („wiaty”, określane także mianem pontonów) weneckiej komunikacji wodnej. Tu przystanek  Arsenale” przy wartym zobaczenia Arsenale di Venezia (słynna stocznia). Podpływa do niego płynące z Lido vaporetto linii nr 1. To jednostka o oznaczeniu Actv 81 (VE 7533), rocznik 1974. 27.08.2015.


Vaporetto, Actv 51, VE 9634, Wenecja, Blog Transportowy
Canal Grande, przystanek „Giglio” (pełna nazwa to „S. Maria del Giglio”). Obsługuje go hybrydowe vaporetto nr Actv 51 (VE 9634) z 2024 roku. Linia nr 1 do wyspy Lido. Zgodnie z planami władz Wenecji, do roku 2027 wszystkie vaporetto pływające przez Canal Grande będą ekologiczne, hybrydowe. Jednostki tej wielkości nazywane są motobattelli. 11.10.2025.


Przystanków vaporetto w Wenecji jest dość sporo, ale nie każda przepływająca obok linia się na nich zatrzymuje. Niektóre tramwaje wodne pomijają poszczególne przystanki, inne obsługują wszystkie, ale wzdłuż jednego brzegu i nie dają możliwości przedostania się na drugą stronę kanału. Dla ułatwienia, na stronie Actv funkcjonuje interaktywna mapa, która pokazuje dokładny przebieg danej linii wraz z przystankami, na których się zatrzymuje. Jest tam także link do rozkładu jazdy danej trasy. To ta strona.

Głównym przystankiem przesiadkowym w Wenecji jest „Piazzale Roma”. To tam kończą trasy linie autobusowe ze stałego lądu oraz jednoszynowy tramwaj i kolejka People Mover. Są tam także parkingi dla samochodów prywatnych, a w pobliżu mieści się dworzec kolejowy Venezia S. Lucia. Przystani vaporetto (pływających „wiat”) jest tam aż 7, od „A” do „G”. To tam zaczyna trasę linia vaporetto nr 1, która przepływa przez główny i największy wenecki kanał (Canal Grande) i dopływa do wyspy Lido. 

Kursuje ona przez wszystkie dni tygodnia od godziny 4:36 (pierwszy kurs z Lido) do 0:39 (koniec ostatniego kursu na Lido). Przez większą część dnia pływa co 12 minut, później (i wcześniej) co 20 minut. Obsługiwana jest przez większe statki typu motobattelli. Czas całego rejsu w jedną stronę wynosi około 60 minut. 



Vaporetto Wenecja, trasa linii 1. Blog Transportowy
Przebieg trasy linii nr 1. Cytat fotograficzny ze strony Actv - link.


Actv Wenecja, zespół przystanków „Piazzale Roma”, Blog Transportowy
Zespół przystanków „Piazzale Roma”. Na końcu widoczna „wiata C”, przy której rozpoczyna trasę linia nr 1. Stoi tam podstawione vaporetto typu motobattelli. Przy przystanku „D” pasażerów zabiera inny rodzaj vaporetto - motoscafi, czyli łódź smuklejsza i szybsza niż vaporetto motobattelli. W tym przypadku to jednostka o oznaczeniu Actv 190 (VE 7726). Rocznik 1978. Obsługa linii nr 3 do Murano. 10.10.2025.


Vaporetto, Actv 10, VE 8152, motobattelli. Wenecja, Blog Transportowy
Canal Grande. Do przystanku „Ferrovia” przy dworcu kolejowym Venezia S. Lucia dopływa vaporetto linii 1 w kierunku wyspy Lido. Będzie to pierwszy postój po rozpoczęciu kursu przy Piazzale Roma. To motobattelli o oznaczeniu Actv 10 (VE 8152). Przedstawiciel starszego taboru, rocznik 1985. 10.10.2025.


Kolejne linie vaporetto omówię w drugiej części tego materiału.



Blog Transportowy na Facebooku


poniedziałek, 3 listopada 2025

AI ożywia Pragę z sanktuarium

 

Temat zdjęć generowanych przez AI już kilka razy pojawił się w Blogu Transportowym. Ostatnio publikowałem np. materiał o autobusach Jelcz w wersji stworzonej przez sztuczną inteligencję (tu link).

Niedawno Google w usłudze Gemini dodało nową funkcję – edycja przesłanego zdjęcia. Daje to niesamowite możliwości. Przy odpowiednich promptach AI jest w stanie np. ożywić stary, zniszczony pojazd. Przetestowałem tę opcję na Pradze V3S z sanktuarium, o której pisałem tutaj. Powstały zdjęcia przedstawiające tę kultową ciężarówkę w ruchu.



Blog Transportowy. Praga V3S.
Oryginalna Praga V3S cysterna odstawiona przy sanktuarium Maria Hilf w rejonie czeskiej miejscowości Zlaté Hory. 20.07.2025.


Blog Transportowy. Praga V3S.

Blog Transportowy. Praga V3S.
Efekt pracy AI. Praga cysterna w ruchu. Piękny pojazd jedzie gruntową drogą. Na dolnym zdjęciu najprawdopodobniej cofa, bo pył leci w przeciwną stronę.


Poprosiłem także Gemini o pokazanie, jak Praga wyglądała w czasach swej świetności, np. w latach 70-tych, gdy była eksploatowana przez armię czechosłowacką. 

Powstała ciekawa wersja, ale trochę niezgodna ze stanem faktycznym. Malowanie typu „moro” nie było wówczas stosowane. Wtedy pojazdy wojskowe malowano jednolicie w barwy oliwkowe.

Przód pojazdu nie jest też zgodny z oryginałem. Mimo tego, powstała dość ciekawa ciężarówka.



Blog Transportowy. Praga V3S. Wojsko.

Blog Transportowy. Praga V3S. Wojsko.

Blog Transportowy. Praga V3S. Wojsko.

Blog Transportowy. Praga V3S. Wojsko.
Tak według Gemini wyglądała Praga V3S z sanktuarium w latach swej młodości, gdy służyła w czechosłowackim wojsku. 


Taką wersję stworzyło Gemini po poproszeniu o jednolite oliwkowe malowanie. Przodu pojazdu nie udało się skorygować.



Blog Transportowy. Praga V3S. Wojsko.
Wersja po korekcie malowania. Sztuczna inteligencja nie potrafiła wygenerować innego przodu pojazdu.


Później próbowałem tak „ożywiać” inne zdjęcia. Przyznam, że rezultat był różny. Czasami powstawało zdjęcie wręcz idealne, a niekiedy była to swoista tragedia. AI tworzyło nawet pojazdy, których funkcjonowanie przeczyło zasadom fizyki (np. dziwny układ osi). 

Już niedługo planuję „ożywić” bardzo ciekawy i rzadki pojazd, a w zasadzie jego zardzewiały wrak. Może się uda. Na pewno o tym napiszę.


Wszystkie materiały dotyczące sztucznej inteligencji są dostępne pod tagiem „AI”.



Blog Transportowy na Facebooku


wtorek, 28 października 2025

Nowe filmy – wrzesień 2025

 

We wrześniu 2025 na kanale YouTube Bloga Transportowego (Lukaszwo – Transport Movies) zamieściłem sześć nowych nagrań. Jeden duży film 4K i pięć krótkich typu „shorts”. Tematyka kolejowa, autobusowa i tramwajowa.

Zaczynam od większego filmu. Nagrałem go na słowackiej stacji Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica). Jego głównym bohaterem jest „brejlovec”, po polsku określany jako „nurek”. Dokładnie to lokomotywa 754 032-1, która prowadzi pociąg R 942 „Fatran” w relacji Zvolen - Vrútky. 



Blog Transportowy. Stacja Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica), lokomotywa 754 032-1, ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko)
Fragment filmu. Lokomotywa 754 032-1 przewoźnika ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko) wjeżdża na stację Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica).
 


Film prezentuje wjazd i odjazd tego pociągu. Nagrałem także spalinowy zespół trakcyjny 861 035-8, który odjeżdża jako pociąg Os 7325 do stacji Zvolen. 3.05.2025.





Teraz zapraszam do Krakowa. Pętla autobusowa Aleja Przyjaźni, z której w kolejny kurs do końcówki Cracovia Stadion (linia 502) wyrusza Volvo 7900A Hybrid nr BH431. Pojazd należy do MPK Kraków.

Na końcu nagrania widać także niebieski autobus Castrosua New City CNG nr MS611 z firmy Mobilis. Obsługuje on linię 110. 31 maja 2025.





Zabytkowy skład Konstal N + Lora (nr 26 + 1017) reklamuje paradę tramwajów, która przejedzie ulicami Krakowa w dniu 21 września 2025. 

Oldtimery jadą z ul. św. Gertrudy w Westerplatte. 10 września 2025.





Ponownie Słowacja. Stacja Stary Smokowiec (Starý Smokovec). Odjazd dwóch wąskotorowych przegubowych wagonów silnikowych Stadler GTW kolei TEŽ (Tatranské elektrické železnice) jako pociąg Os 8224 relacji Starý Smokovec (16:06) - Tatranská Lomnica (16:20). 

Pociąg tworzą wagony o oznaczeniu 425 951-1 + 425 958-6. 1 sierpnia 2025.





Wracamy do Krakowa, do tamtejszych oldtimerów. Przez przystanek „Rondo Czyżyńskie” na al. Jana Pawła II jedzie wypożyczony z Wrocławia Konstal 4N1 nr 1444 z krakowską doczepą ND nr 512. To zjazd do zajezdni Nowa Huta po zakończonej obsłudze specjalnej linii nr 7 w relacji Górka Narodowa P+R - Dąbie. 22 czerwca 2025.





Kraków. Uruchomiona w ramach obchodów 150-lecia komunikacji miejskiej specjalna linia oznaczona jako „PR”. Do jej obsługi wyznaczono wyłącznie autobusy Jelcz PR-110. Wszystkie przyjechały z innych miast. Po jednym egzemplarzu z Wrocławia, Poznania i Rzeszowa oraz dwa z Warszawy. 

Linia „PR” kursowała pomiędzy pętlami autobusowymi Aleja Przyjaźni i Nowy Kleparz. Na nagraniu warszawski Jelcz PR-110M nr 4617 z 1991 roku, który właśnie rozpoczął kurs z Alei Przyjaźni. 31.05.2025.





Słowacka stacja Stary Smokowiec pojawi się w Blogu Transportowym jeszcze kilka razy. Będą kolejne filmy oraz większy materiał. Ponownie zaproszę Was także do Bańskiej Bystrzycy.



Blog Transportowy na YouTube. Kanał Lukaszwo - Transport Movies


środa, 22 października 2025

Jeszcze o autobusach wodorowych w Krakowie

 

Wracam do tematu autobusów wodorowych w Krakowie. Pisałem o nich w marcu 2025 (tu link). W lutym wybrano ofertę dotyczącą dostawy pojazdów marki NesoBus. Jednak umowa została podpisana znacznie później, bo dopiero w czerwcu. Zgodnie z ustaleniami, producent ma 12 miesięcy na realizację kontraktu. 

Podpisanie umowy i oczekiwanie na pierwsze „własne” krakowskie wodorowce nie oznacza zakończenia testów autobusów napędzanych tym paliwem. Nadal kursują one na linii 148 (Zajezdnia Płaszów - Czyżyny Dworzec). Są to trzy pojazdy: Solaris Urbino 12 hydrogen, NesoBus 12 i ARTHUR H2. Niedawno pojawiły się one także na linii 158 (Podgórze SKA – Podwierzbie), ale był to wyjątkowy przypadek związany z liczeniem pasażerów na linii 148, co wymagało zastosowania wyłącznie autobusów wyposażonych w odpowiednie urządzenia.

Poniżej kilka zdjęć przedstawiających testowany wodorowy tabor. Niestety brak Solarisa, na którego nie udało mi się trafić.



Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie

Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie

Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie

Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie

Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie

Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie

Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie
NesoBus 12 na testach w Krakowie. Pętla Czyżyny Dworzec. Początkowy przystanek linii 148. 5.05.2025.


Blog Transportowy. NesoBus 12, testy w Krakowie
NesoBus 12 właśnie rozpoczął kurs linii 148 z Zajezdni Płaszów i zmierza do pętli Czyżyny Dworzec. Ul. Dąbka. Wyświetlacz działał, ale nie chciał współpracować z moim aparatem. 19.03.2025. 


Blog Transportowy. ARTHUR H2, testy w Krakowie

Blog Transportowy. ARTHUR H2, testy w Krakowie

Blog Transportowy. ARTHUR H2, testy w Krakowie
ARTHUR H2 w trakcie krakowskich testów. Pętla Czyżyny Dworzec. Początkowy przystanek linii 148. 19.08.2025.


Blog Transportowy. ARTHUR H2, testy w Krakowie

Blog Transportowy. ARTHUR H2, testy w Krakowie
Wnętrze autobusu ARTHUR H2. Uwagę zwraca otwarta kabina kierowcy. Początkowy przystanek linii 148 na pętli Czyżyny Dworzec. 19.08.2025.


Więcej materiałów dotyczących pojazdów wodorowych pod tym linkiem



Blog Transportowy na Portalu X, czyli dawnym Twitterze


czwartek, 16 października 2025

Ponownie stacja Jesenik

 

Po ponad 10 latach ponownie zapraszam na stację kolejową Jesenik. To w Czechach, w pobliżu polskich Głuchołaz. Tu link do wpisu z 2014 roku. Wówczas głównym tematem były kultowe czechosłowackie lokomotywy zwane „nurkami” lub po czesku „brejlovcami”.

Na tamtejszy dworzec dotarłem we wrześniu 2025. Tym razem nie był to główny cel wyjazdu, lecz jeden z elementów zwiedzania okolicy Jesenika. Tu warto dodać, że w tym rejonie jest dość sporo miejsc wartych zobaczenia, np. jaskinie. Oczywiście miałem wielką nadzieję na fotografowanie „brejlovca”. Niestety w trakcie pierwszej próby zastałem tylko pusty dworzec (sobota, po godzinie 15). Co ciekawe, przeszedł on przebudowę i nie ma już charakterystycznych i niezbyt wygodnych dla pasażerów peronów ziemnych.



Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik
Tak wygląda stacja Jesenik po przebudowie. Wąskie i niewygodne perony ziemne odeszły do historii. 13.09.2025. 


Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. Stadler GTW 2/6, 848 004-8, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. Stadler GTW 2/6, 848 004-8, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. Stadler GTW 2/6, 848 004-8, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. Stadler GTW 2/6, 848 004-8, České dráhy
Tuż za peronami odstawiono wagon pasażerski, a obok, przy koźle oporowym przegubowy wagon motorowy Stadler GTW 2/6. To pojazd o oznaczeniu 848 004-8. Rocznik 1999. Początkowo eksploatowany przez niemieckie koleje DB Regio. W roku 2018 zakupiony przez České dráhy. 13.09.2025.


Nad stacją kolejową Jesenik (dosłownie, bo na sporym wzniesieniu) znajduje się uzdrowisko Priessnitz. Ciekawe miejsce z bogatą historią i pięknymi widokami. Zdecydowanie warto zwiedzić. Z pozbawionej pociągów stacji właśnie tam trafiliśmy. 

Po około dwóch godzinach wracaliśmy i wówczas na dworcu już był „brejlovec”. Wygaszony, z gotowym do drogi składem. Maszyna to 750 701-5, nosząca imię „Markéta”. Rocznik 1977. 

Pierwotnie pod oznaczeniem T478.3368, a następnie (od roku 1988) jako 753 368-3. Kolejna zmiana numeru nastąpiła w roku 1993, gdy lokomotywa ta stała się 750 401-2. Tak do roku 2010. Wówczas firma CZ LOKO przeprowadziła modernizację „brejlovca”, np. zmieniając silnik na Caterpillar 3512C HD. Od tamtego czasu funkcjonuje oznaczenie 750 701-5.

Do lokomotywy doczepiono cztery wagony, które tworzą pociąg Sp 1402 w relacji Jesenik (17:01) – Ostružná (17:29/30) - Jindřichov na Moravě (17:49) - Zábřeh na Moravě (18:25). Tam bieg kończą „brejlovec” i pierwszy wagon. Natomiast trzy ostatnie przechodzą na prowadzony trakcją elektryczną pociąg R 902 „Bouzov” w relacji Šumperk (18:08) - Zábřeh na Moravě (18:22/34) - Vyškov na Moravě (19:57/20:00) - Brno hl.n. (20:38). Czyli w sumie można stwierdzić, że jest to pociąg do Brna. 



Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy
Na stacji Jesenik do zdjęć pozuje lokomotywa 750 701-5 „Markéta” z pociągiem Sp 1402 narodowego przewoźnika České dráhy. W tle powinny być góry, ale skutecznie i ciekawie zasłoniły je chmury. Na pierwszym planie fragment rampy ładunkowej zasypanej kawałkami przeładowywanego tu na wagony drewna. Widoczny szlak kolejowy za pociągiem prowadzi do stacji Mikulovice i dalej do Polski, do Głuchołaz. Jest tam także odgałęzienie do miejscowości Zlaté Hory, które ubiegłoroczna powódź zniszczyła, ale już zostało odbudowane, choć ruchu jeszcze nie przywrócono. 13.09.2025.


Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy

Blog Transportowy. Czechy, stacja Jesenik. 750 701-5, „Markéta”, České dráhy
Zbliżenie na lokomotywę, która zgodnie z informacją na ścianie czołowej, wykonuje zadania w województwie Olomouc - Olomoucký kraj.


Więcej wpisów dotyczących kolej czeskich do zobaczenia pod tagiem „ĆD”.

Wpisy prezentujące lokomotywy w Polsce nazywane „nurkami” do zobaczenia pod tagiem „brejlovec”.



Blog Transportowy na Facebooku