sobota, 27 maja 2023

Iveco na sportowo

 

Tym razem zapraszam do lektury dwóch informacji prasowych przesłanych przez Iveco. Obie w temacie sportów motorowych. 

Na początek współpraca z Ferrari.


Dwa pojazdy ciężarowe Iveco S‑WAY dołączyły do floty Iveco dostarczonych Scuderia Ferrari i będą wykorzystywane do transportu bolidów oraz sprzętu zespołu Formuły 1 na tory wyścigowe na całym świecie. 

Iveco, jako oficjalny partner Scuderia Ferrari oraz oficjalny sponsor Ferrari Challenge Europe, dostarczyło samochody ciężarowe Iveco S‑WAY, których uroczyste przekazanie zorganizowano na kultowym torze Ferrari we Fiorano. W wydarzeniu wzięli udział Luca Sra, President, Truck Business Unit w Iveco Group oraz Laurent Mekies, Scuderia Ferrari Racing Director - Head of Track Area.

Luca Sra, President Truck Business Unit w Iveco Group, powiedział: - Jesteśmy bardzo dumni z tego, że nasza marka cieszy się uznaniem legendy świata sportu. Od 20 lat współpracujemy z Ferrari, które ufa naszym wytrzymałym i niezawodnym pojazdom, wykorzystując je w logistyce i transporcie swoich najważniejszych zasobów. Mamy podobne wartości i ambicje oraz zapał i ducha rywalizacji niezbędne do działania na najwyższym poziomie. Podobnie jak Scuderia Ferrari, kierujemy się wolą walki i dążenia do doskonałości. Nieustannie przesuwamy granice tego, co jest możliwe. Dzień po dniu podnosimy poprzeczkę, zawsze mierząc jak najwyżej.

Dwa samochody ciężarowe Iveco S‑WAY w specjalnym oklejeniu i kolorze typowym dla bolidów Scuderia Ferrari dołączą do floty Iveco użytkowanej przez ten zespół i będą wykorzystywane do transportu samochodów wyścigowych oraz sprzętu na tory na całym świecie.

Iveco S‑WAY dostarczone Scuderia Ferrari to ciągniki siodłowe typu low tractor, idealne do transportu naczep-kamperów dla zespołu z Maranello. Pojazdy wyposażono w 570‑konne silniki Cursor 13, 12‑biegowe zautomatyzowane przekładnie HI‑TRONIX oraz w pełni automatyczne zawieszenie. W samochodach zamontowano także zaawansowany system multimedialny z nawigacją satelitarną, cyfrowego asystenta kierowcy Iveco Driver Pal oraz moduł łączności Connectivity Box 4G.



Iveco S‑WAY, Scuderia Ferrari

Iveco S‑WAY, Scuderia Ferrari

Iveco S‑WAY, Scuderia Ferrari
Iveco S‑WAY dla Scuderia Ferrari. Fot. Iveco - materiały prasowe.
 


Teraz branża motocyklowa.


Iveco ogłasza odnowienie partnerstwa z MotoGP, największymi motocyklowymi mistrzostwami świata, w ramach 4-letniej umowy zawartej z Dorna Sports — firmą, która od 1991 roku jest dysponentem praw komercyjnych i organizatorem Mistrzostw Świata pod egidą międzynarodowej federacji motocyklowej FIM Grand Prix (MotoGP™).

Potwierdzając po raz kolejny swoją silną więź ze światem sportów motorowych, prawie dziesięć lat po zakończeniu poprzedniego sponsoringu, Iveco będzie pełnić funkcję dostawcy samochodów ciężarowych dla MotoGP™, w ramach której dostarczy 14 pojazdów Iveco do transportu sprzętu i materiałów firmy Dorna Sports na imprezy MotoGP w latach 2023–2026.

Nowy sezon rozpoczął się w niedzielę 26 marca na torze Autodromo Internacional do Algarve w Portimao w Portugalii i zakończy się w listopadzie na torze Ricardo Tormo Circuit w Walencji w Hiszpanii. Łącznie odbędzie się 21 zawodów Grand Prix w 18 różnych krajach.

Iveco zapewni wsparcie przez cały sezon MotoGP, przekazując 13 samochodów ciężarowych Iveco S-WAY – flagowego modelu w gamie pojazdów ciężkich marki oraz 1 pojazd Daily, popularny lekki samochód dostawczy. Niezawodne, bezpieczne i wytrzymałe pojazdy Iveco będą przeznaczone do transportu materiałów i sprzętu na trasach łączących tory, co pozwoli na stworzenie odpowiednich warunków, w których będą podejmowani goście i kibice.

Pojazdy zostaną spersonalizowane za pomocą logo MotoGP i Iveco oraz specjalnego oklejenia,  jednoznacznie odzwierciedlającego styl typowy dla sportów motorowych.

Jako oficjalny sponsor zespołu Repsol Honda i oficjalny dostawca ciągników siodłowych dla zespołu Mooney VR46 Racing, Iveco zapewni również wsparcie logistyczne zespołów w zakresie transportu sprzętu zawodników na wyścigi MotoGP odbywające się w Europie, realizowanego pojazdami Iveco S-WAY.



Iveco S-WAY, MotoGP

Iveco S-WAY, MotoGP
Iveco S-WAY dla MotoGP. Fot. Iveco - materiały prasowe.


Jak podaje producent, pojazd ciężarowy Iveco S‑WAY został opracowany z myślą o dostarczaniu kompletnego pakietu funkcji i zrównoważonych rozwiązań skoncentrowanych na kierowcy oraz zaawansowanych usług online dopasowanych do jego potrzeb. To rozwiązanie transportowe zaprojektowane z myślą o podniesieniu komfortu pracy w trakcie jazdy i na postoju. Iveco S‑WAY wyróżnia się obniżonym zużyciem paliwa dzięki nowej gamie silników, zaawansowanym technologiom, znakomitym parametrom aerodynamicznym, a także  innowacyjnym i zindywidualizowanym usługom. To samochód ciężarowy w pełni skomunikowany ze światem zewnętrznym, który otwiera nową erę zarządzania flotą i jakości życia na pokładzie. Wspiera operatorów logistycznych i menedżerów floty poprzez optymalizację dyspozycyjności pojazdu i spalania.



Blog Transportowy na Facebooku


niedziela, 21 maja 2023

Lubsko – autobusy na dworcu

 

W wyjątkowo długi, majowy weekend 2023 udało się nam zwiedzać Dolne Łużyce. Zarówno po polskiej, jak i niemieckiej stronie. Piękne krajobrazy, budynki i oczywiście różne środki transportu. Wówczas między innymi trafiliśmy do miasteczka o nazwie Lubsko.

Lubsko liczy około 14 tysięcy mieszkańców. Położone jest w południowo-zachodniej części województwa lubuskiego, w pobliżu granicy z Niemcami. Najstarsze informacje historyczne na temat tej miejscowości pochodzą z 1258 roku (wówczas pod nazwą Sommerfeld), a na jej terenie znajduje się kilka wartych obejrzenia budynków. Np. Wieża Pachołków Miejskich z XV wieku.

W Lubsku jest najstarszy dworzec kolejowy w województwie lubuskim. Zbudowany w 1846 roku, na trasie Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej. Niestety nieczynny – obecnie (bo program Kolej Plus ma to zmienić) jedyną formą transportu publicznego docierającego do miasta są autobusy. W Lubsku funkcjonuje nawet dworzec autobusowy, zlokalizowany przy ul. Strażackiej, czyli w rejonie wspomnianej wieży, od której jest blisko do rynku.

Do Lubska dotarliśmy w święto, 3 maja. Jak to w weekendy, a tym bardziej w święta w Polsce bywa, transport publiczny w wielu miejscach ma wolne. Teren dworca autobusowego był jednak dostępny, więc wykonałem tam kilka zdjęć.

Dworcem autobusowym w Lubsku zarządza firma Feniks V. Powstała ona w 2009 roku z połączenia PKS Żary i PKS Gliwice.

Słowo „dworzec” jest dość nieadekwatne do obiektu, który znajduje się w Lubsku. To po prostu mały plac postojowy (z dość dziwną nawierzchnią – na pierwszy rzut oka robi wrażenie gruntowej, a w rzeczywistości to raczej miks wszystkiego) obok którego zlokalizowano cztery stanowiska z charakterystycznymi PRL-owskimi wiatami typu „T”. Jest też kontenerowa zabudowa mieszcząca między innymi poczekalnię i toalety. Podsumowując, wizyta w tym miejscu to taka podróż w czasie do lat 90-tych ubiegłego wieku (w kwestii infrastruktury dworcowej, nie taboru). Oczywiście dobrze, że to wszystko jest i w jakiś sposób jeszcze działa.

Na terenie dworca przeważały autobusy firmy Feniks V. Były także trzy pojazdy PKS Zielona Góra. Umieszczony w Internecie rozkład jazdy dla dworca w Lubsku rozdziela kursy wykonywane przez Feniksa i innych przewoźników. Tak przynajmniej podano w legendzie. Wszystkie wypisane z Lubska kursy oznaczono jako Feniksa, więc ciężko jest ustalić, jakie zadania przewozowe realizują pojazdy z Zielonej Góry. Wypisane na ich tablicach kierunkowych relacje (Biecz i Gubin) nie znajdywały odzwierciedlenia we wspomnianym rozkładzie jazdy. Były w nim natomiast dodatkowe informacje o kursach użyteczności publicznej organizowanych przez powiat żarski lub województwo lubuskie (w tym przypadku wszystkie kursy do Zielonej Góry).



Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko
Fragment placu postojowego na dworcu autobusowym w Lubsku. Widoczne pojazdy firmy Feniks V. Od prawej strony stoją: Irisbus Crossway 10.6M o rejestracji FZA 07488 (rocznik 2007, od nowości w PKS Żary, potem Feniks V), Irisbus Crossway 10.6M o rejestracji FZA 07424 (również rocznik 2007, od nowości w PKS Żary, potem Feniks V) i Karosa C955 o rejestracji FZA 44735 (rocznik 2004, przez Feniksa pojazd kupiony w roku 2019, ex Régie Départementale des Transports de l’Ain, Francja). Na tablicy kierunkowej Karosy podano miejscowość Dąbrowa. Rozkład jazdy na stronie Feniksa nie zawiera takiej relacji. 3.05.2023.


Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko
Dalsza część placu postojowego dworca w Lubsku. Od lewej strony stoją: Mercedes-Benz Integro z PKS Zielona Góra o rejestracji FZ 1284G (rocznik 2000, pierwotnie eksploatowany w Norwegii - Oslo, a od 2011 roku w PKS, na tablicy kierunkowej napis: „Zjazd na zajezdnię”), Mercedes-Benz Conecto o rejestracji FZA 53234 (rocznik 2005, ex Rhône Nord Autocars - Francja, od 2019 roku w Feniksie), Irisbus Ares 12M o rejestracji FZA 45786 (rocznik 2005, ex Francja, od 2019 roku w Feniksie) i Irisbus Axer o rejestracji FZA 6P41 (rocznik 2004, od nowości w PKS Żary, potem Feniks). Oba Irisbusy mają wstawione tablice kierunkowe „Jasień” i numery tras 2 i 3. Być może są to linie szkolne, bo ogólnodostępny rozkład jazdy ich nie wykazuje. 3.05.2023.


PKS Zielona Góra, Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko
Zbliżenie na ustawione obok siebie Mercedesy. Integro z PKS-u i Conecto z Feniksa. Z tyłu gruzowisko - być może trwa tu jakaś modernizacja obiektu. 3.05.2023.


PKS Zielona Góra, Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko
Widok ogólny na plac postojowy dworca autobusowego w Lubsku i opisane powyżej autobusy. Po prawej fragment MAN-a z PKS Zielona Góra, który zaparkował za stanowiskami. 3.05.2023.


PKS Zielona Góra, dworzec autobusowy Lubsko
Za stanowiskami zaparkował MAN SÜ283 z PKS Zielona Góra o rejestracji FZ 0193N. Rocznik 2004, sprowadzony ze Szwecji w 2014 roku. Na bocznej tablicy kierunkowej napis „Biecz”. Zbiorczy rozkład jazdy nie zakłada takiej relacji z Lubska, ale są np. dwa odjazdy (o 8:20 i 14:15, w dni robocze bez 2 maja, organizowane przez powiat żarski) w relacji Lubsko D.A. - Lubsko Plac Wolności (przy rynku, blisko dworca) przez Brody i Biecz. Może zatem tu nie podaje się nazw przystanków końcowych tylko pośrednie dla linii jadących w relacji Lubsko - Lubsko. Inna moja teoria to wypożyczenie przez Feniksa (lub kupienie) od PKS Zielona Góra obecnych na dworcu autobusów, bo kursy, które teoretycznie obsługują mają oznaczenie, że wykonuje je Feniks. Takie zagadki małej miejscowości. 3.05.2023.

  
PKS Zielona Góra, dworzec autobusowy Lubsko
Przy stanowisku czwartym zaparkował trzeci z autobusów w barwach PKS Zielona Góra. Mercedes-Benz Integro o rejestracji FZ 0348G. Rocznik 1999, pierwotnie kursujący w rejonie Oslo. Od 2011 roku w PKS. Na klapkowej tablicy kierunkowej zniekształcony napis „Gubin” - w Internecie znajdziemy informacje, że miał stały przydział do tego miasta. 3.05.2023.


PKS Zielona Góra, Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko

PKS Zielona Góra, Feniks V, dworzec autobusowy LubskoPKS Zielona Góra, Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko
Ogólny widok na tabor zgromadzony w Lubsku. Za budynkiem po prawej stronie kryła się jeszcze Setra z Feniksa, której niestety dokładniej nie udokumentowałem. 3.05.2023.


PKS Zielona Góra, Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko

PKS Zielona Góra, Feniks V, dworzec autobusowy Lubsko
Widok na stanowiska i charakterystyczne dla PRL-u wiaty typu „T”.


Dworzec autobusowy, LubskoDworzec autobusowy, Lubsko
Zabudowa dworca autobusowego w Lubsku. 3.05.2023.


Dworzec autobusowy, Lubsko
Tak oznakowany jest dojazd do dworca autobusowego w Lubsku. Skrzyżowanie ulic Strażackiej i Zielenieckiej z Mikołaja Kopernika. Przyznam, że przez dużą niebieską tablicę (i coś dziwnego pod nią) przez chwilę myślałem, że to tu jest dworzec, a w zasadzie przystanek dworcowy. W tle widoczny budynek miejscowej straży pożarnej. 3.05.2023.


Wieża Pachołków Miejskich, Lubsko
Jedna z atrakcji Lubska - Wieża Pachołków Miejskich. Tuż obok znajduje się opisany dworzec autobusowy. 3.05.2023.


Lubsko - panorama miasta
Widok z Wieży Pachołków Miejskich w stronę rynku. Góruje zabudowa kościoła, za którym stoi wyremontowany budynek urzędu miasta. 3.05.2023.


Tyle w kwestii Lubska. Natomiast do Dolnych Łużyc ponownie zaproszę już niedługo. Tym razem w temacie kolejowym po stronie niemieckiej.



Blog Transportowy na Facebooku


wtorek, 16 maja 2023

Parada krakowskich tramwajów (18.09.2022)

 

W Blogu Transportowym co jakiś czas relacjonuję organizowane w Krakowie parady taboru komunikacji miejskiej. Paradują zarówno autobusy (tu link), jak i tramwaje (tu link). Ostatnie takie wydarzenie miało miejsce w niedzielę, 18 września 2022.

Wówczas przez krakowskie torowiska przejechała kolumna tramwajów. Znalazły się w niej wagony historyczne i współczesne. Podążały one po godzinie 11:00 z zajezdni Nowa Huta (wcześniej było możliwe jej zwiedzanie na pokładzie jednego z tramwajów) do zajezdni Podgórze. Trasa przejazdu wiodła przez ul. Ujastek, al. Solidarności, pl. Centralny, al. Jana Pawła II, ul. Mogilską, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Westerplatte, św. Gertrudy, Stradomską, Kalwaryjską, Wadowicką i Rzemieślniczą. W zajezdni Podgórze na odwiedzających czekały liczne atrakcje, np. zwiedzanie Stacji Obsługi i Remontów.

Na dokumentowanie parady wybraliśmy plac Centralny. Dokładnie jego rejon u wylotu al. Róż. 

Kolumnę prowadził wagon N nr 26 (rocznik 1954, więcej o nim tutaj) z doczepioną lorą o numerze 1031. To dość ciekawy pojazd – wagon towarowy, który powstał z doczepy pasażerskiej typu ND. Dokładnie z pojazdu o oznaczeniu 632 wyprodukowanego w 1956 roku. Przeróbkę na tabor techniczny wykonano w 1984 roku, a odbudowę do obecnego stanu w 2021 roku. Na wagonie umieszczono reklamę parady – skład wcześniej kursował po mieście promując to wyjątkowe wydarzenie.

Jako drugi w kolumnie jechał skład SN1 + PN3 (nr 37 + 555). Wagon silnikowy wyprodukowano w roku 1912, a doczepa to replika oryginalnego wagonu MAN Bw z 1909 roku, oddana do eksploatacji w 2009 roku.



Konstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajów
Paradę rozpoczynał Konstal N nr 26 z wagonem towarowym - lora. 18.09.2022.


Sanok SN1 + (MAN Bw) PN3, MPK Kraków, parada tramwajów

Sanok SN1 + (MAN Bw) PN3, MPK Kraków, parada tramwajówSanok SN1, MPK Kraków, parada tramwajów
Sanok SN1 z doczepą PN2 (MAN Bw), nr 37 + 555.


Kolejny paradujący skład to wagony LH i 4ND o numeracji 1076 i 573. Pierwszy z nich to rocznik 1925, natomiast doczepa pochodzi z 1955 roku.

Następnie jechał pełniący funkcję krakowskiego zabytku już od lat 90-tych ubiegłego wieku skład SN2 + PN2 o numeracji 87 + 530. Rocznik 1939 + 1938. 



LH + Konstal 4ND, MPK Kraków, parada tramwajów

LH + Konstal 4ND, MPK Kraków, parada tramwajówLH + Konstal 4ND, MPK Kraków, parada tramwajów
Ex wrocławski wagon LH z doczepą Konstal 4ND, nr 1076 + 573.


Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków, parada tramwajów

Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków, parada tramwajówSanok SN2 + PN2, MPK Kraków, parada tramwajów
Sanok SN2 + PN2, nr 87 + 530. Ten skład funkcję taboru zabytkowego pełnił już w latach 90-tych ubiegłego wieku.


Kolejne paradowały tramwaje barwy czerwonej. Jako pierwszy Ring Tw269 z doczepą typu KSW (nr 272 + 126). Wagon silnikowy to 1930 rocznik, a doczepny 1944 (w 2017 roku zakupiony przez MPK w Austrii, pierwotnie eksploatowany w miejscowości Graz). Cały pociąg jest stylizowany na tramwaj kursujący po Gdańsku w latach 50-tych ubiegłego wieku. 

Drugi czerwony skład to „warszawiak, czyli wagon K nr 437 z doczepą Konstal ND nr 538. Ten pierwszy to rocznik 1941. Więcej informacji o nim tutaj. Natomiast doczepa została wyprodukowana w 1952 roku. 



Ring Tw269 + KSW, MPK Kraków, parada tramwajów

Ring Tw269 + KSW, MPK Kraków, parada tramwajówRing Tw269 + KSW, MPK Kraków, parada tramwajów
Ring Tw269 + doczepa KSW, nr 272 + 126.


Wagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajów

Wagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajówWagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajów

Wagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajów
Wagon K + Konstal ND, nr 437 + 538.



Po czerwonych tramwajach nadjechały kolejne niebieskie. Pierwszy z nich to Konstal N + ND o oznaczeniach 20 + 511. Wagon silnikowy został wyprodukowany w 1954 roku (pierwotnie użytkowany w Warszawie – do 1969 roku), od roku 1988 jako pojazd techniczny. Przebudowa do obecnego stanu nastąpiła w 2001 roku. Natomiast doczepka nr 511 to 1952 rocznik. Również o bogatej historii, bo swe istnienie rozpoczęła jako wagon silnikowy N. Do roku 1977 była wykorzystywana liniowo, potem stając się pojazdem technicznym. W latach 2010 – 2012 przeprowadzono przebudowę, tworząc obecną doczepę. Cały skład przedstawia wersję wagonów N + ND po modernizacji na pojazdy jednokierunkowe, z automatycznie otwieranymi drzwiami.



Konstal N + ND, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal N + ND, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal N + ND, MPK Kraków, parada tramwajów
Konstal N + ND, nr 20 + 511.


Za „enkami” paradowały przegubowce z Konstalu. Jako pierwszy wagon 102N nr 203. Rocznik 1969.

Za nim przemieszczał się skład przegubowców, czyli Konstal 102Na + Konstal 102NaD nr 210 + 155. Roczniki 1970. Tu dodatkowe informacje o premierze tych pojazdów.



Konstal 102N, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal 102N, MPK Kraków, parada tramwajów
Konstal 102N nr 203.


Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków, parada tramwajów
Konstal 102Na + 102NaD, nr 210 + 155.


Za przegubowcami z Konstalu paradowały kolejne tramwaje MPK Kraków. Przedstawię je w drugiej części tego reportażu.

Część druga relacji z parady tramwajów 2022.



Wpisy dotyczące MPK Kraków