piątek, 31 marca 2023

Dni NATO 2022 Ostrawa (2) – Volaris i inne samoloty cywilne

 

Wracam do relacji z Dni NATO, które odbyły się 17 i 18 września 2022 na terenie lotniska Mošnov w rejonie Ostrawy (Ostrava Airport). 

Zaprezentowałem już cywilne samoloty ustawione przy hangarze firmy JOB AIR Technic. Tu link do tego materiału. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, teraz zajmę się niewojskowymi maszynami stojącymi po drugiej stronie lotniska. Wśród nich wyróżniały się dwa samoloty dla meksykańskich linii lotniczych Volaris. 

To Airbusy A321neo. Można było je oglądać z bliska, ale bez bezpośredniego podchodzenia do pojazdów – płot odgradzał je od tłumów odwiedzających tę imprezę.

Pierwsza z maszyn otrzymała rejestrację XA-YAA. Był to fabrycznie nowy samolot z 2022 roku. Wyprodukowano go z przeznaczeniem dla rosyjskich linii S7 - Siberia Airlines. Dostał nawet charakterystyczne zielone malowanie tego przewoźnika. Atak Rosji na Ukrainę i związane z tym sankcje sprawiły, że Airbus ten do planowanego użytkownika nie trafił. Obecne barwy meksykańskiego Volarisa na samolot zostały nałożone w Mošnovie. 

W trakcie tworzenia tego wpisu (marzec 2023), Airbus A321neo o rejestracji XA-YAA był regularnie eksploatowany przez linie Volaris. Jego macierzysty port lotniczy to miasto Meksyk (Mexico City), z którego wykonywał loty wyłącznie wewnątrzkrajowe. Latał do: Acapulco, Chihuahua, Cancún, San José del Cabo, Guadalajara, Tijuana, La Paz, Mérida i Monterrey.

Druga maszyna linii Volaris pokazana na podostrawskim lotnisku to Airbus A321neo o rejestracji XA-VSC. Również rocznik 2022.

Historia taka sama, jak opisanej powyżej maszyny – pierwotne przeznaczenie dla rosyjskich linii S7 - Siberia Airlines. Do Meksyku samolot dostarczono w lutym 2023 i obecnie nie jest jeszcze eksploatowany liniowo.

Volaris jest tak zwaną tanią linią lotniczą. Powstała w roku 2005. Według portalu Planespotters.net, Volaris użytkuje obecnie aż 108 samolotów. Wszystkie to Airbusy z rodziny A319, A320 i A321. 

Volaris posiada także dwie spółki zależne w innych krajach: Volaris Costa Rica (flota 5 Airbusów) i Volaris El Salvador (flota licząca 2 Airbusy A320).



Airbus A321neo, Volaris, XA-YAA, XA-VSC

Airbus A321neo, Volaris, XA-YAA, XA-VSC

Airbus A321neo, Volaris, XA-YAA, XA-VSCAirbus A321neo, Volaris, XA-YAA, XA-VSC

Airbus A321neo, Volaris, XA-YAA, XA-VSCAirbus A321neo, Volaris, XA-YAA, XA-VSC
Samoloty Airbus A321neo w malowaniu meksykańskich linii lotniczych Volaris (nr XA-YAA
i XA-VSC) ustawione na terenie Ostrava Airport w trakcie Dni NATO 2022. 17.09.2022.


Airbus A321neo, Volaris, XA-YAA, XA-VSC
Tłumy zwiedzających przemieszczały się przez teren ekspozycji Dni NATO 2022. Znacznie utrudniało to fotografowanie pokazanych pojazdów. W tle Airbusy dla linii Volaris. 17.09.2022.


Obok nowych samolotów przeznaczonych dla Meksyku stała maszyna z 1987 roku. To Boeing 737-306, który obecnie już nie lata, ale jest wciąż użytkowany. Pełni funkcje dydaktyczne w trakcie szkoleń organizowanych przez holenderską firmę RESQTEC Aircraft Recovery. Tematyka szkoleń to odzyskiwanie statku powietrznego – ratownictwo lotnicze w każdym scenariuszu niesprawności samolotu. 

Takie szkolenia RESQTEC Aircraft Recovery przeprowadza w Amsterdamie i Ostrawie. Przykładowa informacja ze strony internetowej firmy: „Najnowocześniejsze centrum szkoleniowe RESQTEC Aircraft Recovery Center w Ostrawie w Czechach zapewnia doskonałe warunki do praktycznego szkolenia w zakresie odzyskiwania statków powietrznych. We współpracy z naszym partnerem, lotniskiem w Ostrawie, stworzyliśmy realistyczne środowisko szkoleniowe z doskonałym zapleczem do szkolenia dowolnego scenariusza odzyskiwania niesprawnego statku powietrznego”.

Opisywany Boeing jako fabrycznie nowy latał dla holenderskich linii KLM Royal Dutch Airlines (pod oznaczeniem PH-BDK). U przewoźnika tego pozostał do roku 2008 trafiając następnie do słowackiego Air Slovakia, gdzie otrzymał rejestrację OM-ASE. Co ciekawe, na przełomie lat 2009 i 2010 samolot ten był wypożyczony do albańskich linii Albanian Airlines.

Linie Air Slovakia zakończyły działalność w 2010 roku. Niestety nie znalazłem informacji, kiedy OM-ASE stał się własnością firmy RESQTEC Aircraft Recovery. Przypuszczalnie miało to miejsce około 2012 – 2015 roku.

Obecne malowanie szkoleniowego Boeinga to barwy nieistniejących linii Albanian Airlines (zawieszenie działalności w roku 2011). 



Boeing 737-306, OM-ASE, RESQTEC Aircraft Recovery, Albanian Airlines

Boeing 737-306, OM-ASE, RESQTEC Aircraft Recovery, Albanian AirlinesBoeing 737-306, OM-ASE, RESQTEC Aircraft Recovery, Albanian Airlines

Boeing 737-306, OM-ASE, RESQTEC Aircraft Recovery, Albanian AirlinesBoeing 737-306, OM-ASE, RESQTEC Aircraft Recovery, Albanian Airlines
Ustawiony obok maszyn przeznaczonych dla linii Volaris samolot szkoleniowy. Jego zadanie to bycie usuwanym z pasa startowego lub innych rejonów lotniska. To Boeing 737-306 o dawnej rejestracji
OM-ASE. Obecny użytkownik maszyny to firma RESQTEC Aircraft Recovery. Maszyna prezentuje barwy nieistniejących od wielu lat linii Albanian Airlines. 17.09.2022.


Ostrawskie lotnisko w trakcie trwania Dni NATO realizowało także planowe połączenia pasażerskie. Udało mi się wówczas udokumentować lądujący samolot Polskich Linii Lotniczych LOT. Był to Bombardier Q400 o rejestracji SP-EQE. Rocznik 2012.

Pierwotnie latał dla linii Eurolot, a po zakończeniu przez nie działalności, od roku 2015 zaczął obsługiwać połączenia wykonywane przez LOT. Na Dni NATO w dniu 17.09.2022 przyleciał jako rejs nr LO501 z Warszawy do Ostrawy. Przelot ten trwał 46 minut (za portalem Flightradar24). 

Przed rejsem do Ostrawy, Bombardier nr SP-EQE wykonał lot z Warszawy do Pragi i powrotny. Natomiast dzień 17 września rozpoczął porannym przelotem z Rzeszowa (tam nocował) do stolicy. Po powrocie z Ostrawy do Warszawy, tego samego dnia wykonał kolejny lot. Tym razem do Gdańska (LO3815), a stamtąd do Rzeszowa (LO3515) i powrotny do Gdańska (LO3516), gdzie nocował. Następnego dnia (niedziela, 18.09.2022) obsłużył lot z Gdańska do Lublina (LO3519) i powrotny (LO3520). 

Generalnie maszyna LOT-u, którą udokumentowałem w trakcie Dni NATO 2022 była wówczas dość intensywnie eksploatowana. W późniejszym czasie latała także z Warszawy do Krakowa, Wrocławia, Rygi, Lublina, Poznania, Budapesztu i Wiednia. W niektórych przypadkach kilkukrotnie. 

Bombardier SP-EQE pośród taboru LOT-u wyróżniał się charakterystycznym malowaniem – zielone pasy, które były elementem reklamy Podkarpacia.

Co ciekawe, opisywany samolot był jednym z pięciu ostatnich przedstawicieli tego modelu eksploatowanymi przez LOT. Z siatki połączeń popularne Dashe (pierwotna nazwa tej rodziny samolotów to De Havilland Canada Dash 8; w roku 1988 De Havilland Canada został przejęty przez Boeinga, a w 1992 przez Bombardiera) zniknęły do końca 2022 roku. Były to ostatnie samoloty śmigłowe we flocie narodowego polskiego przewoźnika. Od roku 2023 w eksploatacji pozostają już tylko maszyny odrzutowe.

Więcej materiałów dotyczących samolotów De Havilland Canada pod tym linkiem.


Bombardier DHC-8-402Q Dash 8, SP-EQE, PLL LOTBombardier DHC-8-402Q Dash 8, SP-EQE, PLL LOT
Jeden z ostatnich eksploatowanych przez LOT samolotów śmigłowych. Bombardier Q400, czy jak kto woli Bombardier DHC-8-402Q Dash 8 o rejestracji SP-EQE ląduje w Ostrawie kończąc lot LO501 z Warszawy. 17.09.2022.


W trzeciej części relacji z Dni NATO 2022 pokażę samoloty, których na co dzień nie ogląda się. Na pewno nie z bliska. To duże maszyny transportowe, których kilka sztuk zademonstrowano na lotnisku Mošnov.



Blog Transportowy na Facebooku


sobota, 25 marca 2023

Nowe filmy – luty 2023

 

W lutym 2023 na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem dwa filmy. Trolejbusowy i tramwajowy.

Ten pierwszy powstał w Budapeszcie, w dniu 2 maja 2015. Wówczas nagrałem zawracające na trzy (czyli trójkątujące) trolejbusy. Manewry te były wykonywane na ulicach Kálmán Imre i Kozma Ferenc. To bezpośrednie sąsiedztwo popularnego wśród turystów budynku Parlamentu.

Prezentowane pojazdy to Ikarus 412.81 nr 701 na linii 70 (ten trolejbus trójkątowanie już zakończył) i Solarisy Trollino 12 (Solaris-Ganz-Škoda) nr 608 (na linii 78) i 613 (na linii 70).

Co ciekawe, Solaris nr 608 manewr cofania wykonuje bez korzystania z sieci trakcyjnej, natomiast nr 613 jest do niej podpięty.



Ikarus 412.81, BKK Budapest
Fragment filmu. Trolejbus Ikarus 412.81 nr 701 jako linia 70 podstawiony na przystanku początkowym na ulicy Kálmán Imre. To 2002 rocznik. 2.05.2015.


Solaris Trollino 12 (Solaris-Ganz-Škoda), BKK Budapest
Fragment filmu. Solaris Trollino 12 (Solaris-Ganz-Škoda) nr 608 skończył kurs linii 78. Teraz rozpoczyna trójkątowanie, wjeżdżając w ulicę Kozma Ferenc. To 2005 rocznik.


Solaris Trollino 12 (Solaris-Ganz-Škoda), BKK Budapest
Fragment filmu. Solaris Trollino 12 (Solaris-Ganz-Škoda) nr 608 cofa z opuszczonymi odbierakami prądu na ul. Kozma Ferenc.


Solaris Trollino 12 (Solaris-Ganz-Škoda), BKK Budapest
Fragment filmu. Obsługujący linię 70 Solaris Trollino 12 (Solaris-Ganz-Škoda) nr 613 cofa z podniesionymi odbierakami prądu na ul. Kozma Ferenc.


Manewry trójkątowania były wykonywane pod kontrolą dodatkowego pracownika. Obecnie organizacja ruchu w tej lokalizacji jest już inna – trolejbusy tylko tam przejeżdżają, bez wykonywania tych ciekawych manewrów.





Drugi z opublikowanych w lutym 2023 filmów to tramwajowy materiał z Wrocławia. Jest on podzielony na dwie części, co wynika z czasu, gdy był nagrywany.

Zacząłem od 1 marca 2015. Ulica Wajdy, przez którą przejeżdżają Konstal 105Na nr 2220+2221 na linii nr 2 i Protram 205WrAs nr 2713 na linii nr 1.



Protram 205WrAs, MPK Wrocław
Fragment filmu. Protram 205WrAs nr 2713 jako linia nr 1 na ul. Wajdy. W tle most Zwierzyniecki. 1.03.2015.


Druga część powstała w tym samym rejonie (czyli przy zoo), na ul. Wróblewskiego, w dniu 4 maja 2022. Zobaczycie takie pojazdy:

- Protram 105NWr + Protram 105NWrD nr 2430+2429 na linii nr 10.

- Škoda 16T nr 3011 na linii nr 1.

- Protram 105NWr + Protram 105NWrD nr ????+2337 na linii nr 10.

- Modertrans Moderus Beta MF17AC (ex Protram 205WrAs) nr 2702 na linii nr 4.

- Protram 105NWr + Protram 105NWrD nr 2464+2463 na linii nr 16.

- Modertrans Moderus Beta MF24AC nr 2928 na linii nr 2.

- Modertrans Moderus Beta MF17AC (ex Protram 205WrAs) nr 2720 na linii nr 2.



Protram 105NWr + Protram 105NWrD, MPK Wrocław
Fragment filmu. Protram 105NWr + Protram 105NWrD nr 2464+2463 na linii nr 16. Przystanek „Zoo” przy ul. Wróblewskiego. 4.05.2022.


Modertrans Moderus Beta MF24AC, Modertrans Moderus Beta MF17AC, MPK Wrocław
Fragment filmu. Obsługujące linię nr 2 tramwaje Modertrans Moderus Beta MF24AC nr 2928
i Modertrans Moderus Beta MF17AC nr 2720 przy przystanku „Zoo”. 4.05.2022.


Tak to wygląda w ruchu:





Warto jeszcze przypomnieć, że wagony Modertrans Moderus Beta MF17AC to efekt znacznej modernizacji (przebudowy) tramwaju Protram 205WrAs.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies


piątek, 17 marca 2023

Pociągi w Albanii (3) – jedyny pociąg HSH

 

Po prezentacji taboru kolejowego Hekurudha Shqiptare ustawionego na stacji w Durrës (tu link do tego materiału) pora na to, co jeździ.

Jak już pisałem, w 2022 roku koleje HSH nie obsługiwały ruchu towarowego. Realizowane były jedynie przewozy pasażerskie. Obowiązujący w trakcie mojego pobytu a Albanii rozkład jazdy nie był zbyt imponujący. W okresie 11.06.2022 – 18.09.2022 pociągi uruchamiano jedynie w soboty i niedziele. Wyłącznie na liczącej około 80 km linii Elbasan – Rrogozhinë – Durrës. Tylko jedna para.

Pociąg nr 06 wyruszał z Elbasan (miasto liczące ponad 120 tysięcy mieszkańców) o godzinie 6:00. Rozkład jazdy zakładał następujące postoje: Paper (6:26/27), Bishqem (7:00/01), Peqin (7:17/18), Rrogozhinë (7:34/35, z tej miejscowości odchodzi linia do Wlory – po albańsku Vlorë), Lekaj (7:51/52), Kavaje (8:08/09), Golem (8:29/31) i Shkozet (8:47/48). Ta ostatnia lokalizacja to już miasto Durrës, rejon lokomotywowni. Planowo opisywany pociąg do celu (czyli do stacji Durrës) docierał na 8:53.

Powrotny pociąg nr 07 wracał z Durrës do Elbasan o 15:00. Opiszę go w następnej części tej kolejowej relacji z Albanii. 

Na szczęście nasz pobyt w Durrës obejmował jeden weekend. Zobaczenie i dokumentowanie tego niezwykłego, kursującego tylko przez dwa dni w tygodniu pociągu było więc możliwe, a jednocześnie wręcz obowiązkowe. Warunki ku temu mieliśmy bardzo dobre – hotel położony w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej. Z balkonu było nawet widać tor. Biegnąca wzdłuż niego dwujezdniowa droga SH4 stanowiła pewne utrudnienie, ale dało się przejść przez kładkę dla pieszych. 

Dniem „pierwszego polowania” stała się sobota, 10 września 2022. Nasza lokalizacja była pomiędzy Golem i Shkozet. Szacowałem, że pociąg pojawi się około 8:35/40. Czas ten okazał się bardzo istotny, bo tuż po godzinie 9 mieliśmy wyjazd na wycieczkę do Tirany. Dzień wcześniej zrobiliśmy mały rekonesans, wybierając odpowiednią lokalizację. Zdecydowaliśmy się na kładkę dla pieszych za charakterystyczną wielką skałą, która w czasach Envera Hodży została przerobiona w bunkier. Ja miałem dokumentować albański pociąg z góry, a żona z okolicy schodów.

Na miejsce dotarliśmy odpowiednio wcześnie i czekaliśmy. Kiedy minęła godzina odjazdu ze Shkozet (8:48) zacząłem się martwić, że nic z tego nie wyjdzie, bo przecież zaraz musimy ruszać na autobus do Tirany. W końcu, około 8:50 (czyli prawie o czasie) pośród szumu samochodów rozległ się charakterystyczny dźwięk lokomotywy. Jedzie!!!

Pociąg nr 06 tworzyła maszyna o oznaczeniu T669 1041, która prowadziła tylko jeden wagon. Ex koleje niemieckie, typu Halberstadt. Po jednej stronie całkowicie pomazany jasną farbą przez lokalnego „bazgrolaża”. Włącznie z szybami, dzięki czemu od razu było widać, gdzie ich brakowało. Po drugiej stronie graffiti było mniej intensywne, choć i tak pokrywające większą część pojazdu. W wagonie było widać kilku pasażerów.



Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways
Pierwszy od pięciu dni pasażerski pociąg w Albanii, czyli oznaczony jako nr 06 skład w relacji Elbasan - Durrës. Tworzy go lokomotywa T669 1041 i pomazany wagon typu Halberstadt. Przedmieście Durrës, blisko granicy z miejscowością Golem. W tle charakterystyczna skała, którą przerobiono na bunkier. 10.09.2022.


Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways
Pociąg nr 06 prowadzony lokomotywą T669 1041 powoli zmierza w stronę centrum Durrës. Nim dotrze do stacji końcowej, zatrzyma się jeszcze w Shkozet. 10.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Fragment jednotorowej linii kolejowej Durrës - Rrogozhinë w miejscu, w którym dokumentowaliśmy pociąg nr 06 z Elbasan. Kładka dla pieszych prowadzona nad drogą SH4 kończy się przed torem. Przejście na drugą stronę niezbyt ruchliwej trasy kolejowej przez wydeptaną ścieżkę. Widok w stronę Golem. 10.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - RrogozhinëLinia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Kolejne ujęcia toru - w stronę Golem i dalej do Rrogozhinë - tam szlak rozdziela się na linie do Elbasan i Vlorë. 9.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - RrogozhinëLinia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Widok na tor w stronę stacji Durrës. Poprzedza ją Shkozet - w obecnym rozkładzie jazdy pociągi nie zatrzymują się tam. Przed przystankiem Shkozet, z prawej strony dochodzi nieczynna (modernizowana) linia z Tirany. 9.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - Rrogozhinë

Linia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Z tej perspektywy linia kolejowa w stronę Golem wygląda na nieczynną. Ukryty pośród roślinności tor leży pomiędzy trasą samochodową nr SH4, a drogą serwisową. Obok góra - schron z widocznym jednym z kilku wejść. 8.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - RrogozhinëLinia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Tak przebieg toru w tej lokalizacji wygląda z dalszej odległości - widok na większy fragment sporej skały z wydrążonym w niej schronem. 9.09.2022.


Następnego dnia (niedziela, 11.09.2022) również zaplanowaliśmy dokumentowanie albańskiej kolei. Dla maksymalnego wykorzystania czasu (mega ciepłe morze już na nas czekało) ponownie wybraliśmy rejon hotelu, a dokładnie miejsce położone kilkadziesiąt metrów za sobotnią kładką nad drogą. Linia kolejowa przebiegała tam na niezarośniętym nasypie. 

Tym razem pociąg HSH przyjechał trochę wcześniej, ok. 8:48. Tworzyły go te same pojazdy, co dzień wcześniej. Maszynista przyjaźnie pomachał, co widać na przedstawionym poniżej filmie.



Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways
Niedzielny pociąg nr 06 z Elbasan do Durrës. Zestawienie takie samo, jak dzień wcześniej. Prowadząca pomazany i zdewastowany (np. brak niektórych szyb) wagon lokomotywa T669 1041 to 1983 rocznik. Durrës, okolice skały-bunkra przy miejscowości Golem. 11.09.2022.


Przejazdy pociągu nr 06 Elbasan do Durrës udokumentowaliśmy przede wszystkim filmowo. Poniżej film stworzony przez nas 10 i 11 września 2022 w opisanych powyżej lokalizacjach. Materiał z poziomu gruntu przy kładce nagrywała moja żona. 





Rozkład jazdy, w którym funkcjonował kursujący tylko w soboty i niedziele pociąg z Elbasan do Durrës obowiązywał do 18 września 2022. Następnie zastąpił go rozkład zimowy, w którym zachowano identyczny układ, czyli tylko pociągi nr 06 i 07 jadące w soboty i niedziele. Zmieniono ich godziny odjazdów oraz zrezygnowano z postoju w Shkozet. Pociąg nr 06 wyrusza obecnie z Elbasan o godzinie 6:30 i do Durrës dociera na 9:23. Pociąg nr 07 z Durrës odjeżdża o godzinę wcześniej, już o 14:00. Bieg w Elbasan kończy o 16:53, czyli po blisko trzygodzinnej podróży, także przez kilka górskich tuneli. Ten rozkład jazdy obowiązuje do 10 czerwca 2023.

W czwartej części ponownie zaproszę Was na stację w Durrës. Tym razem głównym tematem będzie odjazd pociągu do Elbasan. Tu link do tego materiału.


Więcej wpisów z Albanii pod tym linkiem.

Pierwszy materiał o albańskiej kolei tutaj.



Blog Transportowy na Facebooku


sobota, 11 marca 2023

TransExpo 2022 (3) – ARTHUR H2

 

Wracam do relacji z kieleckich targów TransExpo 2022. Ostatnio pisałem o tureckim Karsanie (tu link). Teraz, zgodnie z zapowiedzią pora na nową i niezbyt znaną markę ARTHUR. 

ARTHUR BUS GmbH to firma niemiecka z siedzibą w miejscowości Planegg. Jej prezesem zarządu i współzałożycielem jest Philipp Glonner. Drugi współzałożyciel to Gerhard Mey (jest on także współwłaścicielem znanej i dużej firmy Webasto działającej między innymi w branży klimatyzacji i systemów grzewczych).

Jak podano na stronie internetowej, „ARTHUR BUS oferuje najnowocześniejsze, zeroemisyjne autobusy dla zielonych rozwiązań zrównoważonego transportu przyszłości.”

Mowa o taborze elektrycznym i wodorowym, którego różne wersje w postaci grafik są prezentowane na wspomnianej stronie producenta. Brak tam jednak zdjęć i szczegółów technicznych – to dopiero plany na przyszłość. Teraźniejszość to pokazany w Kielcach autobus.

Wodorowy ARTHUR H2 w wersji 12 metrowej. To jego specyfikacja techniczna – wybrane elementy (za stroną internetową producenta):

Długość: 12015 mm.

Szerokość: 2527 mm.

Wysokość: 3300 mm.

Rozstaw osi: 5951 mm.

Zasięg: powyżej 500 km.

Ogniwo paliwowe: 60 – 125 kW.

Silnik elektryczny: 2x 125 kW.

Zbiorniki wodorowe: 350 bar / 37,5 kg.

Akumulatory trakcyjne: 15 – 45 kWh LTO.


Nazwa autobusu jest przedstawiana w różnych wersjach. Na stronie internetowej producenta pojazd ten funkcjonuje jako ARTHUR H2 BUS, ale linia produktowa to ARTHUR ZERO. Bazujący na danych rejestracyjnych portal Bezpieczny Autobus określa go jako ARTHUR 12 H2 ZERO. Największa polska fotogaleria transportowa (Phototrans.pl) pisze, że to Arthur H2 Zero 12. Na wystawionym w Kielcach pojeździe niestety nazwy modelu nie podano. Rozwiązanie tej zagadki na pewno znajdowało się na tabliczce znamionowej, ale do niej niestety nie dotarłem.

Polska siedziba firmy to Wrocław. Natomiast w Lublinie mieści się zakład produkcyjny ARTHUR-a. Co ciekawe, to dawna siedziba Ursusa, który przed laty przejął produkcję autobusów AMZ Kutno – rodzina City Smile. Przyglądając się stylistyce ARTHUR-a H2 rzeczywiście można dostrzec pewne podobieństwo do AMZ – w przedniej części pojazdu. W Internecie znalazłem teksty, które wymieniają znacznie więcej elementów wspólnych/podobnych. Warto jeszcze dodać, że w firmie ARTHUR funkcję CTO (Chief Technology Officer, czyli po polsku dyrektor ds. technologii) pełni Rafał Słomka. Pracował on wcześniej właśnie w Ursus Busie. Firma ta już jakiś czas temu ogłosiła upadłość.

Przyznam, że wizualnie ARTHUR H2 zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie.


ARTHUR H2, TransExpo 2022

ARTHUR H2, TransExpo 2022

ARTHUR H2, TransExpo 2022

ARTHUR H2, TransExpo 2022
ARTHUR H2 prezentowany w trakcie kieleckich targów TransExpo 2022. 12.10.2022.

 
ARTHUR H2, TransExpo 2022

ARTHUR H2, TransExpo 2022
ARTHUR H2 - wnętrze wodorowego autobusu. 12.10.2022.


ARTHUR H2, TransExpo 2022 - konferencja prasowa
Pierwszego dnia targów TransExpo 2022, o godzinie 14:00 rozpoczęła się premiera autobusu ARTHUR H2. Pojazd wcześniej nie był niczym zasłonięty, a premiera była w rzeczywistości konferencją prasową, którą prowadził widoczny w środkowej części zdjęcia Philipp Glonner (w białych butach). Na prawo od niego stoi Rafał Słomka. Niestety nie pomyślano o nagłośnieniu, więc odbiór przekazywanych informacji był mocno ograniczony. 12.10.2022.


ARTHUR H2 po targach TransExpo 2022 rozpoczął pokazy promocyjne i jazdy testowe po Polsce. Był np. w Wiśle i Żywcu. Obecnie na dłuższy czas korzysta z niego MPK Kraków, testując wodorowca na linii 128. Do jej obsługi wykorzystywany jest także inny autobus napędzany wodorem - Solaris Urbino 12 hydrogen. Do tego tematu powrócę już niedługo.

Natomiast w czwartej części tej targowej relacji zajmę się autobusami marki Otokar.  



Wpisy poświęcone imprezom targowym