piątek, 17 marca 2023

Pociągi w Albanii (3) – jedyny pociąg HSH

 

Po prezentacji taboru kolejowego Hekurudha Shqiptare ustawionego na stacji w Durrës (tu link do tego materiału) pora na to, co jeździ.

Jak już pisałem, w 2022 roku koleje HSH nie obsługiwały ruchu towarowego. Realizowane były jedynie przewozy pasażerskie. Obowiązujący w trakcie mojego pobytu a Albanii rozkład jazdy nie był zbyt imponujący. W okresie 11.06.2022 – 18.09.2022 pociągi uruchamiano jedynie w soboty i niedziele. Wyłącznie na liczącej około 80 km linii Elbasan – Rrogozhinë – Durrës. Tylko jedna para.

Pociąg nr 06 wyruszał z Elbasan (miasto liczące ponad 120 tysięcy mieszkańców) o godzinie 6:00. Rozkład jazdy zakładał następujące postoje: Paper (6:26/27), Bishqem (7:00/01), Peqin (7:17/18), Rrogozhinë (7:34/35, z tej miejscowości odchodzi linia do Wlory – po albańsku Vlorë), Lekaj (7:51/52), Kavaje (8:08/09), Golem (8:29/31) i Shkozet (8:47/48). Ta ostatnia lokalizacja to już miasto Durrës, rejon lokomotywowni. Planowo opisywany pociąg do celu (czyli do stacji Durrës) docierał na 8:53.

Powrotny pociąg nr 07 wracał z Durrës do Elbasan o 15:00. Opiszę go w następnej części tej kolejowej relacji z Albanii. 

Na szczęście nasz pobyt w Durrës obejmował jeden weekend. Zobaczenie i dokumentowanie tego niezwykłego, kursującego tylko przez dwa dni w tygodniu pociągu było więc możliwe, a jednocześnie wręcz obowiązkowe. Warunki ku temu mieliśmy bardzo dobre – hotel położony w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej. Z balkonu było nawet widać tor. Biegnąca wzdłuż niego dwujezdniowa droga SH4 stanowiła pewne utrudnienie, ale dało się przejść przez kładkę dla pieszych. 

Dniem „pierwszego polowania” stała się sobota, 10 września 2022. Nasza lokalizacja była pomiędzy Golem i Shkozet. Szacowałem, że pociąg pojawi się około 8:35/40. Czas ten okazał się bardzo istotny, bo tuż po godzinie 9 mieliśmy wyjazd na wycieczkę do Tirany. Dzień wcześniej zrobiliśmy mały rekonesans, wybierając odpowiednią lokalizację. Zdecydowaliśmy się na kładkę dla pieszych za charakterystyczną wielką skałą, która w czasach Envera Hodży została przerobiona w bunkier. Ja miałem dokumentować albański pociąg z góry, a żona z okolicy schodów.

Na miejsce dotarliśmy odpowiednio wcześnie i czekaliśmy. Kiedy minęła godzina odjazdu ze Shkozet (8:48) zacząłem się martwić, że nic z tego nie wyjdzie, bo przecież zaraz musimy ruszać na autobus do Tirany. W końcu, około 8:50 (czyli prawie o czasie) pośród szumu samochodów rozległ się charakterystyczny dźwięk lokomotywy. Jedzie!!!

Pociąg nr 06 tworzyła maszyna o oznaczeniu T669 1041, która prowadziła tylko jeden wagon. Ex koleje niemieckie, typu Halberstadt. Po jednej stronie całkowicie pomazany jasną farbą przez lokalnego „bazgrolaża”. Włącznie z szybami, dzięki czemu od razu było widać, gdzie ich brakowało. Po drugiej stronie graffiti było mniej intensywne, choć i tak pokrywające większą część pojazdu. W wagonie było widać kilku pasażerów.



Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways
Pierwszy od pięciu dni pasażerski pociąg w Albanii, czyli oznaczony jako nr 06 skład w relacji Elbasan - Durrës. Tworzy go lokomotywa T669 1041 i pomazany wagon typu Halberstadt. Przedmieście Durrës, blisko granicy z miejscowością Golem. W tle charakterystyczna skała, którą przerobiono na bunkier. 10.09.2022.


Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways
Pociąg nr 06 prowadzony lokomotywą T669 1041 powoli zmierza w stronę centrum Durrës. Nim dotrze do stacji końcowej, zatrzyma się jeszcze w Shkozet. 10.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Fragment jednotorowej linii kolejowej Durrës - Rrogozhinë w miejscu, w którym dokumentowaliśmy pociąg nr 06 z Elbasan. Kładka dla pieszych prowadzona nad drogą SH4 kończy się przed torem. Przejście na drugą stronę niezbyt ruchliwej trasy kolejowej przez wydeptaną ścieżkę. Widok w stronę Golem. 10.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - RrogozhinëLinia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Kolejne ujęcia toru - w stronę Golem i dalej do Rrogozhinë - tam szlak rozdziela się na linie do Elbasan i Vlorë. 9.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - RrogozhinëLinia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Widok na tor w stronę stacji Durrës. Poprzedza ją Shkozet - w obecnym rozkładzie jazdy pociągi nie zatrzymują się tam. Przed przystankiem Shkozet, z prawej strony dochodzi nieczynna (modernizowana) linia z Tirany. 9.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - Rrogozhinë

Linia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Z tej perspektywy linia kolejowa w stronę Golem wygląda na nieczynną. Ukryty pośród roślinności tor leży pomiędzy trasą samochodową nr SH4, a drogą serwisową. Obok góra - schron z widocznym jednym z kilku wejść. 8.09.2022.


Linia kolejowa Durrës - RrogozhinëLinia kolejowa Durrës - Rrogozhinë
Tak przebieg toru w tej lokalizacji wygląda z dalszej odległości - widok na większy fragment sporej skały z wydrążonym w niej schronem. 9.09.2022.


Następnego dnia (niedziela, 11.09.2022) również zaplanowaliśmy dokumentowanie albańskiej kolei. Dla maksymalnego wykorzystania czasu (mega ciepłe morze już na nas czekało) ponownie wybraliśmy rejon hotelu, a dokładnie miejsce położone kilkadziesiąt metrów za sobotnią kładką nad drogą. Linia kolejowa przebiegała tam na niezarośniętym nasypie. 

Tym razem pociąg HSH przyjechał trochę wcześniej, ok. 8:48. Tworzyły go te same pojazdy, co dzień wcześniej. Maszynista przyjaźnie pomachał, co widać na przedstawionym poniżej filmie.



Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian RailwaysHekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways

Hekurudha Shqiptare, HSH, T669 1041, Durrës, Albanian Railways
Niedzielny pociąg nr 06 z Elbasan do Durrës. Zestawienie takie samo, jak dzień wcześniej. Prowadząca pomazany i zdewastowany (np. brak niektórych szyb) wagon lokomotywa T669 1041 to 1983 rocznik. Durrës, okolice skały-bunkra przy miejscowości Golem. 11.09.2022.


Przejazdy pociągu nr 06 Elbasan do Durrës udokumentowaliśmy przede wszystkim filmowo. Poniżej film stworzony przez nas 10 i 11 września 2022 w opisanych powyżej lokalizacjach. Materiał z poziomu gruntu przy kładce nagrywała moja żona. 





Rozkład jazdy, w którym funkcjonował kursujący tylko w soboty i niedziele pociąg z Elbasan do Durrës obowiązywał do 18 września 2022. Następnie zastąpił go rozkład zimowy, w którym zachowano identyczny układ, czyli tylko pociągi nr 06 i 07 jadące w soboty i niedziele. Zmieniono ich godziny odjazdów oraz zrezygnowano z postoju w Shkozet. Pociąg nr 06 wyrusza obecnie z Elbasan o godzinie 6:30 i do Durrës dociera na 9:23. Pociąg nr 07 z Durrës odjeżdża o godzinę wcześniej, już o 14:00. Bieg w Elbasan kończy o 16:53, czyli po blisko trzygodzinnej podróży, także przez kilka górskich tuneli. Ten rozkład jazdy obowiązuje do 10 czerwca 2023.

W czwartej części ponownie zaproszę Was na stację w Durrës. Tym razem głównym tematem będzie odjazd pociągu do Elbasan. Tu link do tego materiału.


Więcej wpisów z Albanii pod tym linkiem.

Pierwszy materiał o albańskiej kolei tutaj.



Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz