środa, 30 listopada 2022

Pociągi w Albanii (2) – wagony pasażerskie na stacji Durrës

 

Wracam do tematu Hekurudha Shqiptare, czyli narodowego przewoźnika kolejowego z Albanii. Ponownie zapraszam na stację w Durrës (tu link do pierwszej części materiału). Poniżej kolejne wykonane we wrześniu 2022 zdjęcia, tym razem z uwzględnieniem ustawionych tam wagonów. 

Zajmowały one dwa tory. Jeden przy peronie i drugi przy ogrodzeniu. Przy peronie zgromadzono cztery wagony pasażerskie i lokomotywę T669 1051. Tor przy płocie zajmowały także cztery wagony pasażerskie i jeden towarowy – cysterna.

Wszystkie obecnie użytkowane wagony pasażerskie pozyskano z Niemiec, od Deutsche Bahn. To zmodernizowane, eksploatowane wcześniej przez koleje NRD (Deutsche Reichsbahn) wagony ówczesnej serii Bmhe (określane także jako typ Halberstadt). Produkowano je w latach 70 i 80-tych ubiegłego wieku w zakładach RAW Halberstadt. Powstało łącznie ponad 1200 takich pojazdów. Przez lata poddawano je różnym modernizacjom. Wagony te zewnętrznie przypominają polski typ 120A.

Z informacji dostępnych w Internecie wynika, że po roku 2000 do Albanii trafiło 12 egzemplarzy „Halberstadtów”. Stopniowo wyparły one wagony pozyskane wcześniej od włoskich kolei FS i austriackich ÖBB. Wszystkie w ówczesnym biało-czerwonym schemacie malowania DB. W takich barwach wyruszały na albańskie szlaki, wożąc na sobie widoczne nawet obecnie niemieckie napisy.

Wagony pasażerskie HSH są w stanie (delikatnie to ujmując) znacznie odbiegającym od ogólnie przyjętych norm. Wyglądają, jakby przejechały przez obszar, na którym prowadzone są działania wojenne. To efekt regularnego obrzucania pociągów kamieniami. Taka „fajna” zabawa mieszkających przy liniach kolejowych dzieci. Efektem są poobijane ściany oraz okna pozbawione szyb lub z dziurami, czy licznymi pęknięciami. Latem daje to oczywiście lepsze chłodzenie, ale w okresie zimowym w Albanii robi się zimno, jest mróz i śnieg. Przykładowo na koniec listopada 2022 prognoza pogody dla Durrës podaje maksymalne temperatury w nocy na poziomie +8 stopni. Jazda wagonem bez szyb na pewno nie jest wtedy zbyt przyjemna.

Dawne niemieckie malowanie wagonów widoczne jest głównie w ich części górnej. Reszta pudła każdego „Halberstadta” to większa lub mniejsza bazgranina. Graffiti pokrywa także istniejące fragmenty szyb.

Wśród stojących w Durrës wagonów, dwa wyróżniają się wprowadzonym kilka lat temu nowym malowaniem kolei HSH. Taki sam układ barw otrzymała prezentowana wcześniej lokomotywa T669 1054. Niestety obejrzenie pełnej wersji odmienionego schematu barw Hekurudha Shqiptare nie jest możliwe – przez wspomniane graffiti.

W Durrës znajduje się większość pozyskanych od Deutsche Bahn wagonów: 8 egzemplarzy. Dziewiąty w weekendy obsługuje jedyny pociąg pasażerski w Albanii: Elbasan – Durrës – Elbasan. Być może w Elbasan jako rezerwa jest też wagon dziesiąty i jedenasty. „Halberstadt” nr 12 od samego początku był przeznaczony na źródło części zamiennych (jedyny w szaro-miętowym malowaniu).



Hekurudha Shqiptare (HSH), T669 1051, Durrës

Hekurudha Shqiptare (HSH), T669 1051, DurrësHekurudha Shqiptare (HSH), T669 1051, Durrës
Przy jednej z dwóch krawędzi peronowych stacji Durrës ustawiono wagony pasażerskie. Na ich początku lokomotywa T669 1051. Była to maszyna w najmniejszym stopniu pokryta graffiti pośród pozostałych zgromadzonych lokomotyw. Na wagonach natomiast przeważały kolorowe bazgroły. 9.09.2022.


Hekurudha Shqiptare (HSH), T669, RAW Halberstadt, Durrës

Hekurudha Shqiptare (HSH), T669, RAW Halberstadt, DurrësHekurudha Shqiptare (HSH), T669, RAW Halberstadt, Durrës
Po lewej stronie kolumna lokomotyw T669 o numerach 1053, 1054, 1047 i 1059. Po prawej wagony produkcji RAW Halberstadt. Ex DB, a wcześniej DR. Na środku peronu niedawno odświeżona biała linia (po co tam jest?) oraz dość nietypowe elementy ozdobne (segregacyjne wspomagające linię ciągłą?) w postaci żółtych kul. 9.09.2022.


Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës
 
Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, DurrësHekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës

Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, DurrësHekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës
Jeden z wagonów ustawionych przy peronie. Większa część oryginalnego, niemieckiego malowania zniknęła już pod graffiti. Tu szyby brakuje tylko w jednym skrzydle drzwi. Pozostałe jeszcze się trzymają, choć niekiedy są dość poważnie uszkodzone.


Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës
Pozostałości oznaczeń kolei Deutsche Bahn. Ściana obita kamieniami to efekt dziecięcych zabaw.


Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës

Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, DurrësHekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës

Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës
Dwa ostatnie z ustawionych za maszyną T669 1051 wagonów pomalowano w nowe barwy kolei HSH. Niestety zniknęły już one pod bazgrołami wandali. Najprawdopodobniej wraz z lokomotywą nr 1054 są to jedyne pojazdy, które przemalowano w taki układ kolorów. 9.09.2022.


Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës
Widok przez płot na teren stacji w Durrës od strony ulicy Adria. Raczej już nieużywana cysterna i pokryty bazgrołami „Halberstadt” w nowym malowaniu HSH. 8.09.2022.


Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës
Ciąg ex niemieckich wagonów pasażerskich ustawionych od strony ulicy Adria. Na końcu kolumny stoi cysterna, która tkwi w tamtym miejscu już od wielu lat (jest widoczna na wielu dostępnych w Internecie zdjęciach). 9.09.2022.


Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, DurrësHekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës

Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, DurrësHekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës

Hekurudha Shqiptare (HSH), RAW Halberstadt, Durrës
Zbliżenia na wagon rozpoczynający kolumnę od strony szlaku. Bazgroły są także w jego wnętrzu. 


Hekurudha Shqiptare (HSH), T669, RAW Halberstadt, Durrës
Pusty środkowy tor był wykorzystywany do oblotu składu przez lokomotywę. Identyczny układ jest po przeciwnej stronie jedynego peronu. Ze względu na zgromadzone, odstawione pojazdy takie manewry obecnie nie są możliwe. 9.09.2022.


Tabor kolei albańskich udało mi się także udokumentować w ruchu. Więcej informacji o jedynych pociągach pasażerskich w Albanii przedstawię w trzeciej części tego materiału. Tu link.



Wpisy poświęcone kolei


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz