wtorek, 31 maja 2022

Solarisy z Krakowa dla Lwowa

 

W związku z atakiem Rosji na Ukrainę, tabor obsługujący komunikację miejską wielu ukraińskich miejscowości został delegowany w rejon działań zbrojnych, np. dla ewakuacji ludności lub transportu wojska. Znacznie utrudniło to przewoźnikom realizację podstawowych usług lub całkowicie zablokowało taką możliwość.  

Taboru ubyło również we Lwowie. W związku z tym władze tej miejscowości zaapelowały do Zgromadzenia Ogólnego Związku Miast Polskich o przekazanie autobusów. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zdecydował, że pojedzie tam pięć pojazdów. Wybór padł na Solarisy Urbino 12 z roku 2009. Autobusy o numerach BU886 – BU890. W Krakowie wyróżniały się one charakterystycznym biało-jasnoniebieskim malowaniem.

Jak na swojej stronie podało MPK Kraków, przed wyjazdem przekazywane autobusy zostały poddane szczegółowemu przeglądowi. Dodatkowo wyposażono je w pakiet części eksploatacyjnych, aby mogły służyć jak najdłużej. 

23 marca 2022 Solarisy wyruszyły na Ukrainę. Oprócz wspomnianych części zamiennych, wiozły także dary dostarczone przez mieszkańców Krakowa. Artykuł opisujący ten przejazd można przeczytać w dostępnym online czasopiśmie „Przewoźnik Krakowski” nr 2/2022. Tu link.

Przekazane do Lwowa Solarisy przez kilkanaście lat obsługiwały krakowską komunikację miejską, odwiedzając także sąsiednie miejscowości w ramach linii aglomeracyjnych. Część z nich udało mi się sfotografować. Poniżej kilka zdjęć dokumentujących w stolicy Małopolski te teraz już lwowskie autobusy.



Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU886 jako linia 117 w relacji Łuczanowice - Kombinat dojeżdża do przystanku końcowego. W tle jeden z budynków Centrum Administracyjnego Kombinatu, nazywanego „Pałacem Dożów”. Przykład stylu realizmu socjalistycznego w Krakowie. 4.04.2012.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU886 jako linia aglomeracyjna 211 w relacji Chobot Leśniczówka - Kombinat właśnie skończył kurs. Przystanek dla wysiadających na al. Solidarności. Obecnie nieczęsty widok, czyli krakowski autobus oklejony reklamą. 10.10.2011.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU886 jako linia aglomeracyjna 211 w relacji Kombinat - Chobot Leśniczówka. Autobus odjeżdża z pętli Pleszów, która dla niego pełni funkcję przystanku przelotowego. Obecnie miejsce to bardzo się zmieniło. 22.03.2012.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU886 jako linia aglomeracyjna 211 w relacji Chobot Leśniczówka - Kombinat. Autobus przejeżdża przez przebudowywaną wówczas ul. Ujastek Mogilski (w związku z budową trasy S7). 17.03.2015.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU886 odpoczywa na klepisku przy pętli Krakowska Akademia. 8.05.2010.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU886 odstawiony na pętli Czyżyny Dworzec. W tle ówczesne ceny paliw. 29.06.2016.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Ulica Centralna przy al. Pokoju. Mijanka dwóch Solarisów Urbino 12 na linii 113. W stronę pętli Czyżyny Dworzec zmierza #BU883, a do końcówki EC Łęg kieruje się przekazany do Lwowa #BU887. 30.04.2019.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Ulica Pawia, przystanek „Politechnika”. Solaris #BU887 obsługuje linię 192 w relacji Krakowska Akademia - Chełm. W tle Scania CN113CLL #PS057 na linii 179 do pętli Osiedle Kurdwanów. 6.03.2010.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU887 na przystanku „Lubicz” przy ulicy o tej samej nazwie. Autobus obsługuje uruchomioną w związku z przebudową al. Jana Pawła II i ul. Mogilskiej linię czasową 744 w relacji Czyżyny Dworzec - Cracovia Stadion. 2.02.2014.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
BU887 wjeżdża do Tunelu Rafała Kalinowskiego. Autobus obsługuje aglomeracyjną linię 292 w relacji Port Lotniczy (Airport) - Krakowska Akademia. 27.02.2010.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Ponownie Solaris #BU887. Tym razem jako jadąca zmienioną trasą linia przyspieszona 522 w relacji Plac Centralny - Bieżanów Nowy. Trasę tę zlikwidowano w roku 2012. Ulica Pawia - odcinek objazdowy. 14.05.2010.


Solaris Urbino 12, MPK KrakówSolaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU888 w trakcie postoju na pętli Kombinat. 20.10.2012.


BYD eBus 12, Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Ulica Kurniki. Solaris Urbino 12 #BU888 rozpoczyna kurs linii 130 do pętli Azory, przejeżdżając obok testowanego autobusu BYD eBus 12 na trasie nr 154. 26.07.2015.


Solaris Urbino 12, MPK KrakówSolaris Urbino 12, MPK Kraków
Pętla Krakowska Akademia. Solaris #BU888 jako linia 148 do końcówki Szpital Rydygiera. 4.02.2012.


Solaris Urbino 12, Jelcz M121MB, MPK Kraków
Pętla Azory. Solaris Urbino 12 #BU888 podstawiony jako linia 172 w tymczasowo skróconej do tej końcówki relacji. Obok Jelcz M121MB #DJ685 jako linia czasowa Azory - Bronowice Małe. 10.04.2011.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Jeszcze raz BU888 na pętli Azory. Tym razem oklejony reklamą. Autobus podstawiony jako linia 130 do pętli Dworzec Główny Zachód (Galeria). 30.10.2011.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris #BU888 jako linia 138 w relacji Kombinat - Azory. Autobus jadąc ul. Nowolipki przejeżdża obok swojej zajezdni - Bieńczyce.  27.01.2021.


Zdjęcia pozostałych dwóch Solarisów Urbino 12 przekazanych przez Kraków do Lwowa (BU889 i BU890) zaprezentuję już wkrótce, w drugiej części tego materiału. Tu link.


Wpisy poświęcone autobusom

środa, 25 maja 2022

Nowe filmy – kwiecień 2022

 

Tradycyjnie raz w miesiącu prezentuję nowe materiały filmowe opublikowane na kanale YouTube Bloga Transportowego (Lukaszwo – Transport Movies).

W kwietniu 2022 było dość skromnie, bo zamieściłem tylko jeden film. To mający ponad 18 minut materiał kolejowy. Miks różnych lokomotyw, które nagrywałem w okresie od maja 2012 do października 2013. 

Ogólnie rzecz ujmując dużo maszyn. Z Polski, Austrii, Niemiec, Czech i Ukrainy. Parowozy, spalinowozy i elektrowozy. Prowadzą pociągi osobowe i towarowe, planowe i specjalne. 

Zobaczycie między innymi kilka EU07 z PKP Intercity, ET42 z PKP Cargo, Herkulesy austriackich kolei ÖBB, czeskie Škody w różnych wersjach, parowozy (np. Ty2-911, wąskotorowe), BR232, M62. 



ET42-029, PKP Cargo
Fragment filmu. ET42-029 z PKP Cargo przejeżdża przez stację Rydułtowy. Maszyna właśnie wyjechała z tunelu. 29.09.2012.


BR232-035, Kolprem
Fragment filmu. BR232-035 eksploatowana przez Kolprem przejeżdża ze składem pełnych węglarek przez stację Kędzierzyn-Koźle (jedzie od strony Zdzieszowic). 6.04.2013.


Ty2-911, PKP Cargo, Chabówka
Fragment filmu. Parowóz Ty2-911 z 1944 roku manewruje na terenie Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Wcześniej przyprowadził on jeden z kilka pociągów specjalnych uruchomionych z okazji Parowozjady. 25.08.2012.


Siemens Eurorunner, ÖBB Hercules
Fragment filmu. Stacja Wien Südbahnhof (Ost). Siemens Eurorunner austriackich kolei ÖBB (u tego przewoźnika pod nazwą Herkules) o oznaczeniu 2016 042 właśnie rozpoczął podróż do Słowacji jako pociąg REX 2508 „Roland” do stacji Bratislava hl. st. Po lewej stronie widoczny inny Herkules. To maszyna nr 2016 003, która właśnie przyjechała ze składem REX 2503 „Adebar” relacji Bratislava hl.st. - Wien Südbahnhof (Ost). 6.08.2012.


163 043-3, České dráhy, Kłodzko
Fragment filmu. Czeska lokomotywa 163 043-3 reklamująca Euro 2012 prowadzi pociąg regio „Śnieżnik” relacji Kłodzko Główne (14:32) - Lichkov (15:35). Stacja Kłodzko Miasto. 10.08.2012.


EU07-304, PKP Intercity
Fragment filmu. Lokomotywa EU07-304 z pociągiem TLK 63108 „Dolnoślązak” relacji Wrocław Główny - Przemyśl Główny. Stacja Kraków Mydlniki, 26.05.2012.


99 731, Zittau
Fragment filmu. Niemcy. Wąskotorowy parowóz 99 731 z planowym pociągiem relacji Zittau - Kurort Oybin odjeżdża ze stacji początkowej. 17.08.2012.


Ze względu na upływ 10 lat od daty nagrywania, w wielu przypadkach są to już materiały historyczne, prezentujące miejsca, które uległy znacznej zmianie (np. dworzec w Wiedniu, czy stacja Kraków Mydlniki).





Prezentowany w tym wpisie miks kolejowy to pierwszy tego typu materiał, który opublikowałem na kanale Lukaszwo – Transport Movies. Jednocześnie najdłuższy. 

W planach mam kontynuację takiej mieszanki kolejowej z kolejnego okresu, czyli lata 2013 – 2014. Ale to dopiero w późniejszym czasie.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies


piątek, 20 maja 2022

Iveco T-WAY z nagrodą iF DESIGN AWARD

 

Jak podało Iveco, model T-WAY zdobył prestiżową nagrodę iF DESIGN AWARD w kategorii „Ciężkie pojazdy ciężarowe: wzornictwo przemysłowe”.

Poniżej treść opublikowanej w związku z tym informacji prasowej, a na końcu materiału dodatkowe dane o Iveco.


Nagroda iF ustanowiona w 1953 r. w Niemczech jest przyznawana za innowacyjne wzornictwo, głosami konsumentów i społeczności projektantów. Niezależne jury złożone ze 120 międzynarodowych ekspertów w dziedzinie wzornictwa uznało model Iveco T‑WAY za wybitnie innowacyjny projekt, który łączy styl i technologię w tradycyjnie konserwatywnym segmencie.

Iveco T‑WAY jest mocnym i wytrzymałym uniwersalnym samochodem ciężarowym, który wykona zadanie transportowe w każdych warunkach. W jego wzornictwie wykorzystano główne elementy ciężkich modeli Iveco WAY zaadaptowane do terenowej specyfiki, jak również wszystkie akcenty stylistyczne nawiązujące do DNA marki Iveco, takie jak duże logo na wyrazistym grillu z ciekawie zaprojektowanymi detalami oraz charakterystyczny kształt reflektorów.

Każdy szczegół został zaprojektowany tak, aby oferować maksymalną funkcjonalność na nieutwardzonych drogach. Styl i funkcjonalność łączą się w elementach konstrukcyjnych, takich jak metalowy narożnik zderzaka, który chroni reflektor i który można łatwo wymienić w przypadku uszkodzenia.

Z kolei wszechstronnie funkcjonalne i doskonale ergonomiczne wnętrze kabiny podporządkowano komfortowi i bezpieczeństwu kierowcy, wyposażając je w zaawansowaną technologię i opcje łączności. Deskę rozdzielczą zaprojektowano z myślą o potrzebach zawodowego kierowcy. Wszystkie elementy sterowania znajdują się w zasięgu ręki i są logicznie pogrupowane, a materiały wykończeniowe dobrano z zachowaniem standardów obowiązujących w branży motoryzacyjnej i zaadaptowano do terenowego przeznaczenia pojazdu. Elementy, takie jak metalowe ramki na kierownicy i strefa Infortainment, nawiązują do stylizacji wyglądu zewnętrznego, co zapewnia pełnię wrażeń z użytkowania IVECO T-WAY.



Iveco T‑WAY
Tak prezentuje się nagrodzona ciężarówka Iveco T‑WAY. Źródło: Iveco, materiały prasowe.


Jednak najważniejsze w Iveco T‑WAY jest sprostanie warunkom, do których został skonstruowany. Nowa zautomatyzowana przekładnia HI‑TRONIX oferuje funkcje opracowane specjalnie do poruszania się poza utwardzonymi drogami. Nowe tylne tarcze hamulcowe, wzmocnione tylne zawieszenie, niska masa pojazdu gotowego do jazdy, usługi łączności, funkcje cyfrowe i komfortowa kabina zapewniają użytkownikowi funkcjonalność wspierającą prowadzenie rentownego biznesu.

Marco Armigliato, Head of Industrial Design, Iveco Group, powiedział: Jesteśmy bardzo zaszczyceni uhonorowaniem Iveco T‑WAY prestiżową iF DESIGN AWARD. Stylistyka i konstrukcja pojazdu łączą solidność, niezawodność, wydajność oraz podporządkowanie potrzebom kierowcy. Funkcja współgra zatem ze stylem. To już kolejna nagroda, którą otrzymaliśmy za Iveco T‑WAY w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, po Niemieckiej Nagrodzie za Wzornictwo w kategorii „Doskonałe wzornictwo produktu” przyznanej przez Niemiecką Radę Wzornictwa oraz prestiżowej Red Dot Award za „Wzornictwo produktu” w edycji 2022.

Uroczystość wręczenia nagród iF DESIGN odbyła się w poniedziałek, 16 maja 2022 r., w słynnym berlińskim Friedrichstadt-Palast, gdzie Marco Armigliato odebrał trofeum w imieniu Grupy Iveco.

Iveco T-WAY to pojazd do ciężkiego transportu, mistrz w zakresie osiągów, niezawodności i wytrzymałości w trudnym terenie, o ponadstandardowej ładowności. Uzupełnia go Iveco X-WAY, pojazd typu crossover, wykorzystywany do transportu drogowego i zaprojektowany tak, by pokonać także ostatnią milę w terenie.


------


Iveco jest marką Iveco Group N.V. (MI: IVG). Iveco projektuje, produkuje i sprzedaje szeroką gamę lekkich, średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, ciężarówek terenowych oraz pojazdów do zastosowań terenowych.

Gama produktów marki składa się z Daily, pojazdu z segmentu w przedziale 3,3 – 7,2 tony, Eurocargo od 6 do 19 ton oraz, w segmencie ciężkim powyżej 16 ton, gamy Iveco WAY z pojazdem drogowym Iveco S-WAY, Iveco T-WAY do zadań w ciężkim terenie i Iveco X-WAY do lekkich misji terenowych. Ponadto marka Iveco Astra produkuje terenowe samochody ciężarowe, wozidła sztywne i przegubowe oraz pojazdy specjalne.

Iveco zatrudnia na całym świecie blisko 21 000 osób. Zarządza zakładami produkcyjnymi w 7 krajach w Europie, Azji, Afryce, Oceanii i Ameryce Łacińskiej, gdzie produkuje pojazdy wyposażone w najnowsze zaawansowane technologie. 4200 punktów sprzedaży i serwisu w ponad 160 krajach gwarantuje wsparcie techniczne wszędzie tam, gdzie pracuje pojazd Iveco.



Wpisy poświęcone ciężarówkom


środa, 11 maja 2022

Historyczny wagon towarowy z Krakowa - Verbandsbauart A2

 

Przy ul. Życzkowskiego w Krakowie, za jednym z budynków, na fragmencie toru ustawiono historyczny wagon towarowy. Pełni on funkcję pomnika techniki.

Przyznam, że jest on dość słabo widoczny z ulicy. Jego fragment dostrzegłem przypadkowo. Przy wagonie nie ma żadnych informacji na jego temat. Dopiero po dłuższym przeszukiwaniu Internetu trafiłem na stronę firmy Radionika, która oferuje urządzenia i systemy radiokomunikacyjne dla kolejnictwa. To na niej znalazłem informacje o renowacji tego zabytkowego pojazdu. 

Wagon – pomnik ustawiono za budynkiem, w którym mieści się siedziba Radioniki. Jak podano na stronie firmy, to Verbandsbauart A2. Rocznik nieokreślony w 100%, najprawdopodobniej 1928. Wyprodukowany w Niemczech i do końca drugiej wojny światowej eksploatowany przez tamtejszą kolej. Jak podaje Radionika: „Z pewnością, szczególnie podczas wojny, wagon nie służył wyłącznie do przewozu zwierząt czy towarów ogólnego zapotrzebowania”, stąd można wnioskować, że w jego historii pojawiały się transporty ludzi do obozów koncentracyjnych. Tu link do materiału o tej tematyce.

Po wojnie opisywany wagon trafił do PKP. W roku 1976 zakończono jego eksploatację jako pojazdu doczepnego, ale nadal służył przewoźnikowi – stał się magazynem w lokomotywowni Piotrków Trybunalski. Pod koniec lat 80-tych trafił do Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei i przez kolejne lata oczekiwał na renowację.

To czekanie trwało aż do roku 2016. Wtedy Radionika podjęła się trudnego zadania odrestaurowania wagonu. Działania te przeprowadzono w oparciu o oryginalną dokumentację. Prace trwały ponad rok. Więcej informacji o wagonie na stronie Radioniki pod tym linkiem.



Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2
Wagon kryty Verbandsbauart A2 jako pomnik za budynkiem przy ul. Życzkowskiego w Krakowie. Pojazd został ucharakteryzowany na lata 30-te ubiegłego wieku, ale w oznaczeniu PKP, a nie przewoźnika niemieckiego. 10.04.2022.


Wagon kryty Verbandsbauart A2
Niestety bezpośrednio przy wagonie znajduje się parking i nie zawsze pomnik można podziwiać w całej okazałości.


Wagon kryty Verbandsbauart A2Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2Wagon kryty Verbandsbauart A2

Wagon kryty Verbandsbauart A2
Zbliżenia na detale wagonu, np. maźnice z roku 1916 i 1922. Pojazd oznaczony jako seria Kd
nr 133 389 PKP.


Dostęp do wagonu nie jest utrudniony. Można bez problemu do niego dotrzeć z ul. Życzkowskiego (przy budynku nr 12). Ponieważ tuż przy nim zlokalizowano parking, najlepiej ten piękny pomnik techniki oglądać w dni wolne od pracy, gdy parkuje tam mniej pojazdów.

Verbandsbauart to ogólna nazwa wagonów towarowych budowanych dla kolei niemieckich. Dokładnie dla Związku Niemieckich Kolei Państwowych (Der Deutsche Staatsbahnwagenverband - DWV). Pod oznaczeniem A2 funkcjonowały dwuosiowe wagony kryte. Powstało ich około 150 tysięcy egzemplarzy. 



Wpisy z tagiem oldtimer


czwartek, 5 maja 2022

Dwuprzegubowe Trollino dla Bratysławy i Pragi

 

W listopadzie 2021 pisałem o przetargu na dostawę do firmy Dopravný Podnik Bratislava dwuprzegubowych trolejbusów (tu link). Jego wynik jest już potwierdzony. Na Słowację trafi 16 dwuprzegubowych Solarisów Trollino 24, które zostaną dostarczone przez Solaris Bus & Coach w konsorcjum z firmą Škoda Electric. 

Oto, co na ten temat w marcu 2022 napisał producent:

W połowie roku 2023 Solaris Trollino 24 zadebiutuje na ulicach Bratysławy. Dopravný Podnik Bratislava (DPB) na drodze przetargu wybrał firmę Solaris jako dostawcę 16 dwuprzegubowych trolejbusów. W listopadzie 2020 roku DPB testował 24-metrowy trolejbus w ruchu miejskim, na wszystkich liniach. Z powodu rokrocznie rosnącej liczby pasażerów, przewoźnik stanął przed koniecznością zwiększenia możliwości przewozowych niektórych z linii. Pojemny trolejbus okazał się idealnym rozwiązaniem dla metropolii z trasami o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego.



Solaris Trollino 24, Dopravný Podnik Bratislava (DPB)

Solaris Trollino 24, Dopravný Podnik Bratislava (DPB)

Solaris Trollino 24, Dopravný Podnik Bratislava (DPB)
Solaris Trollino 24 dla przewoźnika Dopravný Podnik Bratislava (DPB). Wizualizacja. Źródło: Solaris,  materiały prasowe.


Jeszcze wcześniej, w połowie lutego 2022 została opublikowana informacja prasowa dotycząca najdłuższych trolejbusów Solarisa dla Czech. Poniżej jej treść.


Konsorcjum oferentów w składzie Solaris Bus & Coach, Solaris Czech i Škoda Electric złożyło wspólną ofertę na dostawę 20 sztuk dwuprzegubowych trolejbusów Trollino 24. Oferta została uznana przez praskiego przewoźnika Dopravní podnik jako najlepsza. To pierwsze tak rozbudowane zamówienie na pojazdy tego typu. Dostawy zostaną zrealizowane w terminie do 24 miesięcy od podpisania umowy.

„Gratulujemy miastu Praga inwestycji w nowoczesne i bezemisyjne w miejscu użytkowania pojazdy! Trollino 24 to nasza odpowiedź na zwiększanie możliwości przewozowych na najbardziej obciążonych liniach w zatłoczonych miastach. Włączenie do ruchu 20 dwuprzegubowych trolejbusów będzie idealnym rozwiązaniem dla tej metropolii. Jestem przekonany, że te supernowoczesne, szczegółowo zaprojektowane, bogato wyposażone, a przede wszystkim bezemisyjne pojazdy staną się wizytówką stolicy Czech” – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris, odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i After Sales.

Każdy z pojazdów będzie wyposażony w cztery osie, z czego dwie to osie napędowe. Napęd Trollino 24 stanowią dwa silniki trakcyjne. Baterie trakcyjne, które będą źródłem energii w momentach braku zasilania z sieci trakcyjnej, zostaną umieszczone na dachu drugiego członu. Minimalny zasięg dojazdu trolejbusu na bateriach trakcyjnych, określony w warunkach przetargu, wynosi 11 km.

Dokładna długość tego unikatowego, dwuprzegubowego trolejbusu wynosi 24 700 mm. Na swoim pokładzie mieści jednocześnie 179 pasażerów, w tym 54 na miejscach siedzących. Wewnątrz pojazdu zostały również przewidziane dwie zatoki dla osób poruszających się na wózkach. Trollino 24 to model pięciodrzwiowy, o układzie drzwi 2-2-2-2-2. Zarówno oświetlenie przestrzeni pasażerskiej, jak i oświetlenie zewnętrzne zostały zaprojektowane w technologii LED. Na pokładzie nie zabraknie wielu udogodnień, takich jak tablice kierunkowe, wydajna klimatyzacja czy system monitoringu, uwzględniający m.in. wnętrze pojazdu, kamerę cofania i kamerę do obserwacji pantografów. Kierowca będzie mógł realizować swoje codzienne zadania w komfortowej kabinie typu zamkniętego, z szybami w wersji wysokiej.



Solaris Trollino 24, Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP)

Solaris Trollino 24, Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP)

Solaris Trollino 24, Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP)Solaris Trollino 24, Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP)
Solaris Trollino 24 dla przewoźnika Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Wizualizacja. Źródło: Solaris,  materiały prasowe.


Wszystkie wpisy dotyczące dwuprzegubowych autobusów i trolejbusów są dostępne pod tagiem „dwuprzegubowy”.



Blog Transportowy na Facebooku