czwartek, 14 października 2021

Kolejkowo Gliwice (1) – dojazd

 

We wpisie dotyczącym oferty przewoźników kolejowych na trasie Kraków – Katowice (tu link) pisałem również o szybszym dojeździe ze stolicy Małopolski do Gliwic. Teraz zajmę się jedną z atrakcji turystycznych tego miasta.

To miejsce, które zaciekawi i dzieci, i dorosłych. Niesamowity świat miniatur, wśród których dominują pomniejszone elementy architektury znane z Górnego Śląska. Jego nazwa to Kolejkowo Gliwice.

Zgromadzono tam kilka makiet, na których wciąż coś się dzieje. Przede wszystkim jeżdżą różne pojazdy. Głównie pociągi, stąd nazwa tego miejsca. Od czasu do czasu nad głowami zwiedzających przelatuje samolot lub np. bocian niosący niemowlę, a rzeką płynie parowiec. Więcej szczegółów na temat tego, co można zobaczyć w Kolejkowie Gliwice pojawi się w kolejnych wpisach. Teraz zajmę się dojazdem.

Kolejkowo Gliwice znajduje się na terenie Centrum Handlowego „Europa Centralna”. Bezpośrednio przy drodze krajowej nr 44 i obok dwóch autostrad: A1 i A4. Dojazd samochodem jest więc bardzo dobry, tym bardziej, że na miejscu stanowisk postojowych nie brakuje.



Kolejkowo Gliwice - wejście do budynku
Wejście do gliwickiego Kolejkowa. Zlokalizowano je od strony parkingu Centrum Handlowego „Europa Centralna”. W pobliżu jest także przystanek autobusowy komunikacji miejskiej. 10.09.2021.


Jeżeli wybieramy transport publiczny, mamy  do wyboru dwie linie autobusowe, które organizowane są przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Są to trasy nr 232 i 677.

Ta pierwsza jest dedykowana do obsługi centrum handlowego. Kursuje tylko wtedy, gdy jest ono czynne (np. kursy w niedziele wyłącznie, gdy są one handlowe). Jej relacja to Gliwice Dworcowa – Gliwice Europa Centralna. Zgodnie z informacjami podanymi przez ZTM, długość linii wynosi około 7 km, a czas przejazdu całej trasy to 18 minut w dni robocze i 15 minut w soboty i niedziele handlowe. Linia kursuje z częstotliwością około raz na godzinę.

Linię 232 obsługuje prywatny przewoźnik. Firma Kłosok. Tabor to niskopodłogowy autobus klasy maxi.



Autosan M12LF, Firma Kłosok

Autosan M12LF, Firma Kłosok
Autosan M12LF #167 (rocznik 2016) na obsługiwanej przez Firmę Kłosok linii 232. Przystanek końcowo-początkowy pętli Gliwice Europa Centralna. Autobus właśnie zakończył kolejny kurs z centrum Gliwic. 10.09.2021. Warto jeszcze dodać, że pojazd ten miał ciekawy epizod w obsłudze zastępczej komunikacji autobusowej, zastępując między innymi pociągi z lotniska w Balicach do Krakowa Głównego.


Autosan M12LF, Firma Kłosok
Wnętrze powyższego Autosana M12LF #167 w trakcie obsługi linii 232. Relacja Gliwice Dworcowa – Gliwice Europa Centralna. Początkowy odcinek trasy. 10.09.2021.


Linia 677 kursuje we wszystkie dni tygodnia, ale nie każdy kurs dociera do końcówki Gliwice Europa Centralna. Są warianty w skróconej relacji. Podstawowa trasa to Pyskowice Szpitalna - Gliwice Europa Centralna, której długość wynosi około 25 km, a rozkładowy czas przejazdu w dzień roboczy to godzina. Z opisaną powyżej linią 232 ma wspólny przystanek w rejonie dworca kolejowego: „Gliwice Dworcowa”. Jest to jednak dłuższa trasa. Z tamtego miejsca do pętli przy Kolejkowie pojedzie ona w dzień roboczy około 23 minuty (w soboty, niedziele i święta 21 minut), pokonując odległość około 9 km.

Linię 677 obsługuje PKM Gliwice taborem przegubowym. Kursy w pełnej relacji wykonywane są raz na godzinę. W kierunku końcówki Gliwice Europa Centralna niestety godziny odjazdu w większości przypadków pokrywają się z linią nr 232. Zatem mamy godzinę czekania i wtedy dwa autobusy. W przeciwną stronę (czyli do centrum Gliwic) oferta autobusowa jest atrakcyjniejsza, czyli występują większe odstępy czasowe pomiędzy poszczególnymi liniami (np. w soboty: 17:11 – 677; 17:35 – 232; 18:11 – 677; 18:35 – 232).



Scania OmniCity Artic, PKM Gliwice
Obsługę linii 677 zapewnia PKM Gliwice taborem przegubowym. Tu Scania OmniCity Artic o numerze 162 na pętli Gliwice Europa Centralna. Autobus oczekuje na rozpoczęcie kolejnego kursu do Pyskowic. Rocznik 2011. Przewoźnik posiada łącznie 10 takich pojazdów. 10.09.2021.


Solaris Urbino 18, PKM Gliwice
Inna obsługa linii 677 w dniu 10.09.2021 (piątek). Solaris Urbino 18 o numerze taborowym 83. Rocznik 2010. 


Solaris Urbino 18, PKM Gliwice
W niedziele niehandlowe do końcówki Gliwice Europa Centralna dociera tylko linia 677. Tu wyprodukowany w roku 2016 Solaris Urbino 18 #247. 19.09.2021.


Kolejkowo Gliwice otwarte jest codziennie w godzinach od 10:00 do 18:00. Jak podano na stronie internetowej, czas zwiedzania to około 1,5 godziny. Cena biletu normalnego to 25 zł, a ulgowego 20 zł. Tu link do strony Kolejkowa Gliwice.

Co można zobaczyć w gliwickim Kolejkowie? Na ten temat napiszę już wkrótce, w drugiej części materiału.



Blog Transportowy na Twitterze

sobota, 9 października 2021

Nowe filmy – wrzesień 2021

 

We wrześniu 2021 na kanale Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem trzy filmy. Zaczynam od materiału w większości kolejowego.

Powstał on w miejscu dość niezwykłym, wyjątkowym. Nazywano je Kolejkowo Gliwice. To miniaturowy świat, głównie zawierający pomniejszone elementy Górnego Śląska. Nazwa zobowiązuje, więc jest tam sporo różnych modeli pociągów, które zobaczycie na poniższym nagraniu. Są parowozy, spalinówki (np. SP45) i elektrowozy. Po miniaturowej rzece pływa parowiec. Jest dzień, potem noc. 

Zlokalizowane w Gliwicach Kolejkowo pojawi się jeszcze w oddzielnych wpisach, w których dokładniej zaprezentuję poszczególne elementy tej ciekawej ekspozycji.





Drugi z filmów nagrałem 23 września 2021 na stacji Kraków Główny. Jego bohaterem jest przemierzający Europę pociąg o nazwie Connecting Europe Express. Prowadzi go elektrowóz PKP Intercity o oznaczeniu EU160-015. Najpierw zobaczycie, jak lokomotywa podjeżdża do składu. Potem odjazd pociągu w stronę Czech. 

Dalsza część nagrania to prezentacja sześciu wagonów. Każdy innego rodzaju, własność różnych przewoźników. Wśród nich charakterystyczny wagon panoramiczny, którego wnętrze również udokumentowałem.

Connecting Europe Express był już bohaterem oddzielnego wpisu w Blogu Transportowym. Tu link do tego materiału.





To nagranie przedstawia wyjątkową kolumnę historycznych i współczesnych autobusów MPK Kraków, która w niedzielę 26 września 2021 paradowała po stolicy Małopolski. Filmowałem w trzech lokalizacjach: na skrzyżowaniu ul. Kocmyrzowskiej i ul. Obrońców Krzyża, na rondzie Kocmyrzowskim i przy hali widowiskowo-sportowej  TAURON Arena Kraków – pojazdy wjeżdżają na jej teren.

Wśród autobusów pojawił się niespodziewany, premierowy zestaw Jelcz 272 MEX pogotowie autobusowe z przyczepą autobusową Gottfried Lindner.





Ta wyjątkowa parada zostanie dokładnie opisana w oddzielnym wpisie. W punkcie docelowym tego niezwykłego przejazdu czekały dodatkowe atrakcje transportowe w postaci taboru ciężarowego miejskich spółek.



Wpisy z tagiem oldtimer


środa, 6 października 2021

TransExpo 2018 (13) – San H01B

 

Wracam do tematu kieleckich targów TransExpo 2018. Ostatnio pisałem o najstarszym czynnym polskim autobusie (tu link do tego materiału). Pozostając w temacie oldtimerów, pora na kolejny wówczas prezentowany historyczny pojazd MPK Kraków. To San H01B. Rocznik 1959, oznaczony numerem taborowym 86.

Autobus ten w Blogu Transportowym pojawiał się już wiele razy. Jednak nie rozpisywałem się wówczas na temat jego historii. Czas zatem to zmienić. 

Omawiany San H01B jako fabrycznie nowy trafił do przewoźnika o nazwie Miejska Komunikacja Samochodowa (MKS) z miejscowości Jasło. Około roku 1980 autobus zmienił właściciela. Był nim aeroklub z pobliskiego Krosna. Jego eksploatację przerwała poważna, zimowa awaria (uszkodzenie układu chłodzenia). Władze aeroklubu znalazły wówczas dla pojazdu nowe zastosowanie. Został przerobiony na przyczepę (usunięto wówczas elementy niepotrzebnie zwiększające masę, np. silnik). Prowadził ją ciągnik rolniczy. Jak podaje czasopismo „Polski Traker Bus” (nr 3/2011), San stał się swoistym centrum dowodzenia lotniskiem (otrzymał między innymi radiostację lotniczą i wysuwaną teleskopową antenę oraz na dachu przeszklone pomieszczenie dla kierownika lotów).

W roku 2005 przyczepa zmieniła właściciela. Trafiła do MPK Kraków. Przewoźnik rozpoczął żmudny proces restaurowania pojazdu. Miał on znów stać się autobusem, przy wykorzystaniu podzespołów z ciężarówki Star 25. Cel osiągnięto. 

Oficjalna premiera odrestaurowanego Sana H01B miała miejsce 8 września 2007. Odbywały się wówczas obchody 80-lecia uruchomienia regularnej komunikacji autobusowej w Krakowie.



San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018

San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018

San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018
San H01B z MPK Kraków eksponowany w trakcie targów TransExpo 2018 w ramach IV Wystawy Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej „Zabytkowe Autobusy”. 23.10.2018.


San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018
San H01B - stanowisko pracy kierowcy. Po prawej stronie widoczna wajcha do otwierania przednich drzwi. 


San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018

San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018
Wnętrze Sana H01B z MPK Kraków.


San H01B, MPK Kraków, TransExpo 2018
Tabliczka znamionowa Sana H01B.


Na internetowej stronie targów TransExpo widnieje informacja, że najbliższa, jednocześnie jubileuszowa XV edycja tej imprezy odbędzie się w dniach 27 – 29 października 2021.

Natomiast w dalszej części relacji z TransExpo 2018 pokażę kolejnego oldtimera. Będzie to przedstawiciel francuskiej marki Chausson. 








Wpisy poświęcone autobusom

piątek, 1 października 2021

Connecting Europe Express

 

We wpisie prezentującym znaczki o tematyce kolejowej (tu link) wspomniałem o specjalnym pociągu o nazwie Connecting Europe Express, który we wrześniu przemierzy Europę, zatrzymując się także na polskich stacjach. Został on uruchomiony w związku z obchodzonym Europejskim Rokiem Kolei 2021. Jego trasę zaplanowano przez terytoria aż 26 krajów. Odległość, którą pokona szacuje się na 20 tysięcy kilometrów. Przejazd pociągu jest możliwy dzięki współpracy aż 40 partnerów kolejowych. 

Pociąg Connecting Europe Express swą długą podróż rozpoczął 2 września 2021 w Portugalii, dokładnie w Lizbonie (dworzec Oriente). Tworzył go sześcioczłonowy skład Talgo hiszpańskich kolei RENFE w charakterystycznych niebieskich barwach, prowadzony elektrowozem Kolei Portugalskich (Comboios de Portugal) serii 5600. Dokładnie była to maszyna numer 5604. Z Portugalii Connecting Europe Express wjechał do Hiszpanii, zatrzymując się na noc z 3 na 4 września 2021 w Madrycie. Przekroczenie granicy oznaczało także zmianę lokomotywy – na maszynę RENFE. Był to elektrowóz 252-075. W przeciwieństwie do maszyny kolei portugalskich, nie miał on żadnej okolicznościowej okleiny. Tylko zwykłe malowanie firmowe RENFE, w niektórych miejscach lekko wytarte.



Connecting Europe Express, CP 5604 + Talgo IV nr 4B12

Connecting Europe Express, CP 5604 + Talgo IV nr 4B12Connecting Europe Express, CP 5604 + Talgo IV nr 4B12
Pociąg Connecting Europe Express wyrusza w podróż po Europie ze stacji Lisboa Oriente. Prowadzi go elektrowóz CP 5604, a skład to Talgo IV nr 4B12. Źródło: YouTube, kanał Daniel Nogueira. Tu link do całego filmu.


Connecting Europe Express, RENFE 333-404 + Talgo IV nr 4B12
Na portalu YouTube znajdziemy sporo filmów przedstawiających Connecting Europe Express w trakcie trwającej od 2 września podróży z Lizbony do Paryża. Ten screen pokazuje wydarzenie poprzedzające, czyli transport składu Talgo z Hiszpanii do stolicy Portugalii. Prowadzi go spalinówka 333-404 kolei RENFE. Źródło: YouTube, kanał Fernando Liberato. Tu link do całego filmu.


Connecting Europe Express, RENFE 252-075 + Talgo IV nr 4B12
Przez teren Hiszpanii Connecting Europe Express był prowadzony elektrowozem RENFE o oznaczeniu 252-075. Źródło: YouTube, kanał Ferrocarril Ibérico - Canal Oficial. Tu link do całego filmu.


Z Hiszpanii w dniu 4 września 2021 Connecting Europe Express wjechał do Francji, zatrzymując się w przygranicznej miejscowości Hendaye. Tam nastąpiła zmiana pociągu. Kursujący po iberyjskim rozstawie szyn (1668 mm) skład Talgo został zastąpiony przez wagony normalnotorowe (1435 mm), które wyruszyły w ponad miesięczną podróż. Zmieniały się tylko lokomotywy.



Connecting Europe Express, RENFE 252-047 + Talgo IV nr 4B12Connecting Europe Express, RENFE Talgo IV nr 4B12 + 252-075
Elektrowóz 252-047 hiszpańskich kolei RENFE odjeżdża ze składem Talgo IV z francuskiej stacji Hendaye, gdzie przyprowadziła go maszyna 252-075 (teraz jest ona na końcu pociągu). To powrót do Hiszpanii. Na sąsiednim torze stał już Connecting Europe Express w wersji na tor 1435 mm. Źródło: YouTube, kanał Trenvista. Tu link do całego filmu. W opisie do nagrania podano, że to najprawdopodobniej ostatnia podróż pochodzącego z lat 80-tych Talgo IV nr 4B12. Przypuszczalnie zostanie zezłomowany.


Stacja graniczna Hendaye, Connecting Europe Express
Stacja graniczna Hendaye. Po prawej stronie iberyjski Connecting Europe Express z hiszpańską lokomotywą 252-075, a po lewej normalnotorowy z francuską lokomotywą kolei SNCF BB 7296. Źródło: YouTube, kanał FBRailways. Tu link do całego filmu.


Connecting Europe Express, SNCF BB 7296
Elektrowóz kolei SNCF o oznaczeniu BB 7296 (rocznik 1980) prowadził Connecting Europe Express przez Francję. Również i ten przewoźnik nie ozdobił lokomotywy okolicznościową grafiką. Źródło: YouTube, kanał FBRailways. Tu link do całego filmu.


Normalnotorowy  Connecting Europe Express został zestawiony z sześciu wagonów różnego typu i należących do różnych przewoźników. Dokładniej opiszę je w kolejnej części materiału. Teraz zajmę się dalszą trasą przejazdu. 

Z Hendaye pociąg dotarł do Bordo (4/5 września). Zatrzymał się również w Chambéry – 5.09 i opuścił terytorium Francji. Następnie przemieszczał się przez następujące kraje:

- Włochy (Turyn – 5/6.09; Mediolan – 6/7.09; Genua – 7.09; Rzym – 7/8.09; Vaiano – 8.09; Nogara – 8.09; Werona – 8.09; Bolzano – 8/9.09; Brenner – 9.09),



Connecting Europe Express, Trenitalia E402B.175 + E402B.174Connecting Europe Express, Trenitalia E402B.175 + E402B.174
Stacja Mediolan. Connecting Europe Express wyrusza w kierunku Genui. Pociąg prowadzą dwa elektrowozy włoskich kolei Trenitalia: E402B.175 i E402B.174. Źródło: YouTube, kanał Akiem483. Tu link do całego filmu.


- Austria (Innsbruck – 9.09; Wörgl – 9.09; Salzburg – 9.09; Linz – 9.09; Sankt Pölten – 9/10.09; Wiedeń – 10.09),


Connecting Europe Express, ÖBB 1116 276
Przez Austrię Connecting Europe Express był prowadzony przez elektrowóz kolei ÖBB. Dokładnie to Taurus (EuroSprinter) produkcji Siemensa o oznaczeniu 1116 276. Jak widać, ten przewoźnik zadbał o odpowiednie oklejenie lokomotywy. Tu w trakcie odjazdu ze stacji Wörgl. Źródło: YouTube, kanał DaTirolerGamer. Tu link do całego filmu.


- Słowacja (Bratysława – 10/11.09),


Connecting Europe Express, ZSSK 383 110-4
Connecting Europe Express odjeżdża z głównego dworca w Bratysławie w kierunku Węgier. Prowadzi go elektrowóz Siemens Vectron MS kolei ZSSK o oznaczeniu 383 110-4. Rok produkcji: 2018. Maszyna w okolicznościowej okleinie. Źródło: YouTube, kanał European Railways / ヨーロッパ鉄道情報. Tu link do całego filmu.


- Węgry (Rajka – 11.09; Sopron – 11.09; Szombathely – 11.09; Zalaszentiván – 11.09; Gyékényes – 11.09),


Connecting Europe Express, MÁV 628 309 + 418 ???
„Gagarin” węgierskich kolei MÁV o oznaczeniu 628 309 wraz z niezidentyfikowaną lokomotywą spalinową serii 418 (ex M41) prowadzi Connecting Europe Express w kierunku Chorwacji. Rejon stacji Nagykanizsán. Źródło: Instagram, konto nagy.zsombor.minden.ami.vasut. Tu link do tego profilu.


- Chorwacja (Koprivnica – 11.09; Zagrzeb – 11/12.09, Slavonski Brod – 12.09; Tovarnik – 12.09),


Connecting Europe Express, HŽPP 1141 390 + 1141 389Connecting Europe Express, HŽPP 1141 390 + 1141 389
Connecting Europe Express w dniach 11 i 12 września 2021 dotarł na teren Chorwacji. Był tam prowadzony w trakcji podwójnej przez odpowiednio oklejone elektrowozy kolei HŽPP o oznaczeniach 1141 390 i 1141 389. Źródło: YouTube, kanał HZCAR-Croatia/trains. Tu link do całego filmu


- Serbia (Šid – 12.09; Belgrad – 12/13.09; Preševo – 13.09),



Connecting Europe Express, Srbija Voz 441 751-6 + 441 601-3
Connecting Europe Express na dworcu w Belgradzie. Tu również trakcja podwójna dwóch ex jugosłowiańskich elektrowozów. To maszyny serbskich kolei Srbija Voz (państwowy przewoźnik pasażerski, który został utworzony niedawno, bo w roku 2015, po podziale Kolei Serbskich - Železnice Srbije). Pierwsza o oznaczeniu 441 751-6, a druga to 441 601-3. Źródło: Instagram, konto rvr992. Tu link do tego profilu. Warto jeszcze dodać, że na temat lokomotyw serii 441 pisałem już w tym wpisie.


- Macedonia Północna (Tabanovce – 13.09; Skopje – 13/14.09; Gewgelija – 14.09),


Connecting Europe Express, MŽ 442-003
Na stacji Skopje stoi Connecting Europe Express. Prowadzi go lokomotywa macedońskich kolei MŽ nr 442-003, czyli kolejny ex jugosłowiański pojazd. Źródło: Instagram, konto trains_in_macedonia. Tu link do tego profilu. Na popychu niewidoczna maszyna o oznaczeniu 461-119.


- Grecja (Idomeni – 14.09; Saloniki – 14.09; Ateny – 14/15.09, a potem powrót tą samą trasą do Salonik – 15.09, także dwukrotny przejazd przez stację Katerini, o której pisałem tutaj),


Connecting Europe Express, OSE (ΟΣΕ) 120 021
Grecja. Connecting Europe Express prowadzony przez stosownie oklejony elektrowóz kolei OSE (ΟΣΕ) o oznaczeniu 120 021. Stacja Afidnes w rejonie Aten. Źródło: YouTube, kanał All Things Trains by DrTesla. Tu link do całego filmu. Ostatni odcinek, do bułgarskiej granicy pociąg pokonał ze spalinową lokomotywą nr 220 007.


- Bułgaria (Kulata – 15.09; Sofia – 15/16.09; Ruse – 16/17.09),


Connecting Europe Express, BDŻ (БДЖ) 80 044
Na głównym dworcu w Sofii stoi Connecting Europe Express prowadzony przez elektrowóz bułgarskich kolei BDŻ (БДЖ). To Siemens Smartron o oznaczeniu 80 044. Rocznik 2020. Źródło: Instagram, konto genchev.03. Tu link do tego profilu.


- Rumunia (Giurgiu – 17.09; Bukareszt – 17/18.09; Braszów – 18.09; Sybin – 18.09; Copșa Mică – 18.09; Kluż-Napoka – 18.09; Oradea – 18.09; Arad – 19.09; Curtici – 19.09),



Connecting Europe Express, CFR 640 943 + 640 990Connecting Europe Express, CFR 640 943 + 640 990
Bułgaria, stacja Ruse. Do sześciu wagonów pociągu Connecting Europe Express są już podpięte rumuńskie lokomotywy kolei CFR. Dwie  spalinówki o oznaczeniach 640 943 i 640 990. To zmodernizowane lokomotywy dawnej serii 060DA, występującej także na sieci PKP jako ST43. Źródło: YouTube, kanał БДЖ Русе. Tu link do całego filmu.


Connecting Europe Express, CFR 640 943 + 640 990Connecting Europe Express, CFR 640 943 + 640 990

Connecting Europe Express, CFR 640 943 + 640 990
Rumunia. Lokomotywy 640 943 i 640 990 ze składem Connecting Europe Express wjeżdżają na stację Bukareszt Gara de Nord. Źródło: YouTube, kanał vladbarza. Tu link do całego filmu. Na terenie Rumunii ten wyjątkowy pociąg był również prowadzony elektrowozem: 473 004.


- Węgry (Lőkösháza – 19.09; Budapeszt – 19.09; Hidasnémeti – 19.09),



Connecting Europe Express, MÁV 480 010
Rejon stacji Rákoshegy w Budapeszcie. Tym razem Connecting Europe Express prowadzi odpowiednio oklejony elektrowóz MÁV o oznaczeniu 480 010 (Bombardier TRAXX). Źródło: Instagram, konto public_transport_fan. Tu link do tego profilu.


- Słowacja (Koszyce – 19.09).



Connecting Europe Express, ZSSK Cargo 363 095-1
Elektrowóz 363 095-1 kolei ZSSK Cargo prowadził Connecting Europe Express w trakcie jego drugiego przejazdu przez Słowację. Widoczny postój na stacji Koszyce. Źródło: Instagram, konto fifo_trains. Tu link do tego profilu.


W niedzielę 19 września 2021 Connecting Europe Express przekroczył granicę słowacko-polską, zatrzymując się na krótko w Muszynie (rozkładowo 21:57 – 22:30), z której wyruszył bezpośrednio do Warszawy Centralnej. Do Polski przyprowadził go prezentowany powyżej słowacki elektrowóz 363 095-1.

W drugiej części tego materiału zajmę się przejazdem Connecting Europe Express przez Polskę oraz dokładniej przedstawię tworzące go wagony.



Wpisy poświęcone kolei


poniedziałek, 27 września 2021

Nikola – fabryka w Ulm otwarta

 

W lutym 2020 ostatni raz publikowałem materiały dotyczące elektrycznych ciężarówek marki Nikola. Tu link. Niedawno pojawiły się kolejne informacje w tej sprawie.

Jak podało Iveco (materiały prasowe), 15 września 2021 w niemieckim Ulm otwarto zakład produkcji elektrycznych samochodów ciężarowych. To właśnie w nim będzie powstawała Nikola TRE. Przewiduje się, że pierwsze wyprodukowane w Ulm ciężarówki zostaną dostarczone klientom w USA w 2022 roku.

Co ciekawe, oprócz modelu produkcyjnego pojazdu z zasilaniem akumulatorowym (BEV), zaprezentowano wówczas najnowszą wersję tej modułowej platformy ciężarowej w postaci prototypu pojazdu elektrycznego zasilanego ogniwami paliwowymi (FCEV). Ten kolejny model ma wejść do produkcji w Ulm do końca 2023 roku.



Nikola TRE
Nikola TRE w wersji BEW, czyli z zasilaniem akumulatorowym. Fot. Iveco/Nicola.


Fabryka Iveco/Nikola w Ulm
Fragment zabudowań fabryki w Ulm. Widoczne logotypy Nikola i Iveco. Fot. Iveco/Nikola.


Nikola TRE (FCEV)
Fragment prototypowej Nikoli zasilanej ogniwami paliwowymi (FCEV). Fot. Iveco/Nikola.


Poniżej cytaty z opublikowanej przez Iveco informacji prasowej.



Wydarzenie inauguracyjne odbyło się zgodnie z aktualnymi standardami COVID-19 i ograniczało się do wybranego zgromadzenia około 100 międzynarodowych i krajowych interesariuszy i mediów. Wśród uczestników byli: Gerrit Marx - President Commercial & Specialty Vehicles at CNH Industrial i pełniący obowiązki CEO of the IVECO Group, Mark Russell - Chief Executive Officer and President of Nikola, Winfried Herrmann - State Minister of Transport in Baden-Württemberg, Martin Bendel - First Mayor of the city of Ulm, Massimiliano Lagi - Consul General of Italy in Stuttgart, Niemcy.

„Pomimo wszystkich wyzwań związanych z przemysłem i pandemią na świecie, przed którymi stoimy od czasu ogłoszenia tego partnerstwa we wrześniu 2019 r., niezwykle satysfakcjonujące jest to, że byliśmy tu dzisiaj jako zespół i mogliśmy widzieć, jak efekty naszej ciężkiej pracy są dostarczane na czas i zgodnie z naszymi pierwotnymi planami” – powiedział Gerrit Marx podczas przemówienia otwierającego. „Dzięki sprawdzonej wiedzy fachowej i ugruntowanej pozycji IVECO stworzyliśmy platformę, na której może rozwijać się technologia Nikoli. Obecnie skupiamy się na zapewnieniu powodzenia tej operacji i wspólnym przejęciu wiodącej roli w neutralnym dla klimatu transporcie długodystansowym i krótkodystansowym”.

Obejmujący 50 000 metrów kwadratowych (z czego 25 000 jest już zajęte) zakład produkcyjny w Ulm prowadzi proces montażu końcowego, który został zaprojektowany dla pojazdów elektrycznych. Teren ten, a także pierwsza faza industrializacji, stanowią wspólne inwestycje IVECO i Nikoli. Obecnie oczekuje się, że linia produkcyjna będzie w stanie produkować około 1000 jednostek na zmianę rocznie i że ta liczba będzie stopniowo wzrastać w kolejnych latach. Oczekuje się, że obiekt będzie działał zgodnie z zasadami programu World Class Manufacturing w celu osiągnięcia zera odpadów, zera wypadków, zera awarii i zera zapasów, potwierdzonych jego kluczowymi cechami, które obejmują w pełni cyfrowe zarządzanie zakupami, mające na celu zagwarantowanie stuprocentowej identyfikowalności i pracy bez prowadzenia papierowej dokumentacji.

„Ten nowy obiekt jest piękny i jesteśmy wdzięczni zespołom IVECO i Nikoli za ich współpracę i odwagę w urzeczywistnieniu go” – powiedział Mark Russell - Nikola CEO. „Jest to kolejny ważny kamień milowy dla Nikoli, ponieważ realizujemy naszą strategię i wizję jako światowego lidera rozwiązań w zakresie transportu bezemisyjnego”.


Wpisy poświęcone ciężarówkom