wtorek, 4 września 2012

PKSiS Oświęcim przejmuje inne przedsiębiorstwa


Pod koniec grudnia 2011 pisałem o przeprowadzce oświęcimskiego PKS-u z zajezdni przy ul. Więźniów Oświęcimia na dworzec autobusowy (tu link). Spory dochód ze sprzedaży bazy pozwolił władzom firmy na dość ciekawe działania. Przyznam, że byłem tym bardzo zdziwiony i początkowo nie wierzyłem w informacje, które najpierw usłyszałem od pracowników PKSiS. Potwierdzeniem tego dość szybko okazały się teksty zamieszczone w Internecie oraz naoczne obserwacje. I tak faktem jest, że PKSiS Oświęcim SA to nowy właściciel PKS-ów w Krakowie i Nowym Sączu.


Z tymi zmianami wiążą się oczywiście różne nowe przydziału taboru. Najbardziej zauważalne jest wysyłanie krakowskich autobusów na linię Kraków – Oświęcim, z której PKS Kraków wycofał się już wiele lat temu. Poniżej przykład, czyli krakowski Mercedes O550 Integro (#K00099) fotografowany gdzieś na trasie (z jadącego samochodu) w sierpniu br.


Mercedes O550 Integro


Zwykły pasażer tak łatwo nie dowie się o zmianie właściciela wiozącego go autobusu. Na początku sierpnia jechałem pospiesznym relacji Katowice (6:00) – Kraków (7:40 – 7:50) – Nowy Sącz (9:50 – 10:10) – Krynica Zdrój (10:55). To kurs obsługiwany przez PKS Nowy Sącz. Na bilecie nadal była stara nazwa przewoźnika (czyli bez informacji o Oświęcimiu). Autobus miał także dotychczasowe logo. W tym przypadku był to Jelcz T120/3 z 1999 roku. Na zdjęciu przed rozpoczęciem kursu.


Jelcz T120/3


Wraz z nowym rokiem szkolnym 2012/2013 PKS Kraków powrócił do obsługi placówek oświatowych. Tak jest np. w Niepołomicach. Kursy te zawsze wykonują przypisane im pojazdy. Od lat te same. I tak do czasu zmiany właściciela. We wspomnianych Niepołomicach od 3 września pojawił się Autosan H9-20.41 z PKS Nowy Sącz. Dokładniej pojazd o rejestracji KN 23845 z 1997 roku. Zastąpił on inną H9 z Krakowa, którą najprawdopodobniej wycofano z eksploatacji. Na poniższym zdjęciu obok przeniesionego z Nowego Sącza autobusu stoi już kilkuletnia obsługa niepołomickiego gimnazjum, czyli Autosan A1010T o rejestracji KR 8627A.


Autosan H9-20 i A1010T


Temat zmian związanych z przejęciem PKS-ów w Krakowie i Nowym Sączu przez oświęcimskiego przewoźnika pojawi się jeszcze. Będzie też dość spory materiał o autobusach w Niepołomicach, także z uwzględnieniem pojazdów szkolnych.


Blog Transpotrowy na Facebooku

czwartek, 30 sierpnia 2012

DAF XF105 nagrodzony w Australii



Pojazdy ciężarowe są coraz częściej nagradzane w różnych konkursach. Jakiś czas temu publikowałem informację prasową o nagrodach dla MAN-a, a teraz czas na DAF-a. Jak podaje jego producent, DAF XF105 wygrał nagrodę Design Award™ w kategorii „Motoryzacja i transport” podczas gali Australian International Design Awards (AIDA) 2012 w Sydney. Pojazd ten wyróżniono za elegancki wygląd, ergonomię i wyjątkowy komfort.

Do konkurs AIDA Design Awards nominowane są projekty australijskie oraz z innych krajów. Edycja 2012 zgromadziła łącznie ponad 100 kandydatur do tytułu najlepszego designu. Model XF105 w Australii oferowany jest dopiero od marca 2012 i jak widać szybko przypadł do gustu również osobom niekoniecznie związanym z transportem. Jurorzy uznali, że jest on ciekawszy niż pojazdy osobowe znanych marek – Jaguar i Audi, które otrzymały niższe oceny. 

Poniżej zdjęcie australijskiego DAF-a XF105.


DAF-a XF105 w Australii


Ciężarówki w Australii to bardzo ciekawy temat. W Internecie można znaleźć sporo materiałów. Bezcennym źródłem „ruchomych i dźwiękowych” informacji jest bez wątpienia Youtube. Zatem na zakończenie wpisu o wyróżnionym DAF-ie kilka innych ciężarówek z Australii. Parę screenów i około dwuminutowy film.


Australian road trains

Australian road trains

Australian road trains

Australian road trains

Australian road trains

Australian road trains

Australian road trains



niedziela, 26 sierpnia 2012

Rajd Krak 2012


W dniach 5-8 lipca 2012 odbył się Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych Krak 2012. Impreza niezwykła, bo biorą w niej udział historyczne pojazdy. Niektóre kiedyś popularne, inne zbudowane tylko w niezbyt licznej serii. Łączy je jedno – są oczkiem w głowie swoich właścicieli. Wyjątkowo zadbane i odrestaurowane z ogromną dokładnością. Ich oglądanie to prawdziwa przyjemność, której nie mogłem sobie odmówić. Oldtimery swój rajd rozpoczęły w Krakowie, z którego przejechały do Wadowic i dalej z postojami w Zakrzowie, Kalwarii Zebrzydowskiej i Lanckoronie wróciły do Krakowa. Łącznie ponad 120 km.


W rajdzie uczestniczyło ponad 40 pojazdów. Można było je podziwiać w sobotę 7 lipca na Rynku Głównym w Krakowie. Wówczas, o 12:45 rozpoczął się Konkurs Elegancji. Uczestnicy prezentowali swoje pojazdy oraz siebie – w strojach z okresu, w którym powstało dane auto. Było to niezwykłe widowisko, którego podziwianie w pewien sposób utrudniało palące słońce.


Poniżej fotoreportaż z Konkursu Elegancji. Fotografowałem także pojazdy, które w rajdzie nie brały udziału, ale zostały zaprezentowane na płycie rynku. Niestety modeli wszystkich samochodów nie udało mi się ustalić, dlatego część zdjęć jest dość ogólnie podpisanych. Ze względu na ilość pojazdów wpis ten został podzielony na trzy części. Zatem miłego oglądania.


Ford A

Ford A
Ford A. Model ten powstawał w latach 1927 - 1931, w zakładach Forda w Stanach Zjednoczonych oraz w Argentynie, Francji, Kanadzie, Niemczech i w Wielkiej Brytanii. Prezentowany egzemplarz to rocznik 1928, po renowacji w 2010 r.


Citroën C4
Citroën C4. Był produkowany w latach 1928 - 1932.


Citroën 10CV Type B14

Citroën 10CV Type B14
 Citroën serii B. W Internecie znalazłem informację, że to dokładnie: Citroën 10CV Type B14 - taki podpis widniał pod jego zdjęciem. Rocznik 1927. Auto przyjechało do Krakowa z Niemiec.


DKW F5 Sport

DKW F5 Sport
DKW F5 Sport z 1936 roku. Także gość z Niemiec.


Ford Eifel
 Ford Eifel - produkowany w latach 1935 - 1940 w zakładach w Niemczech i na Węgrzech. Nazwa Eifel pochodzi od pasma górskiego w południowo-zachodnich Niemczech. Poniżej krótki filmik pokazujący ten pojazd w ruchu:




BMW

BMW
 BMW, niestety nie ustaliłem dokładnie jaki to typ. Najprawdopodobniej model 315, który był produkowany w III Rzeszy, w latach 1934 - 1937.


Singer 9

Singer 9
Singer 9 Roadster. Produkowany w Anglii w okresie 1939 - 1949. W trakcie drugiej wojny światowej produkcja została wstrzymana (1940 - 1946). Jak podają źródła internetowe jest to rocznik 1939.


Dodge Brothers

Dodge Brothers
Dodge Brothers.


Warszawa M20

Warszawa M20
Warszawa M20. Model ten produkowano w latach 1951 - 1957.


Jaguar XK 140 FHC z 1955 roku

Jaguar XK 140 FHC z 1955 roku
Jaguar XK 140 FHC z 1955 roku.
 

AWZ P70

AWZ P70
 AWZ P70. Produkowany w NRD w latach 1955 - 1959, od roku 1958 pod nazwą Sachsenring P70. Nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych (duroplast), z którego zasłynął jego następca - Trabant.


Relacja z Kraka 2012 część II i część III.

Wpisy Rajd Krak 2013 część Iczęść II  , część III i część IV


piątek, 24 sierpnia 2012

Magnum Legend już w Polsce


Na polskie drogi często trafiają dość unikatowe pojazdy. Przeważnie dotyczy to taboru używanego, sprowadzanego z zagranicy. Nietypowe marki, nieznane zabudowy. Takie sytuacje dotyczą także fabrycznie nowych pojazdów. W opisywanym przypadku producent i model ciężarówki są jednak znane i nawet dość powszechne w Polsce. To Renault Magnum.

Chodzi o limitowaną serię Renault Magnum Legend. Jak pod koniec lipca podał producent, pierwszy w kraju egzemplarz został sprzedany firmie Duda Transport & Logistic z Kielc. To jednocześnie jeden z pierwszych pojazdów zakupionych w Europie – oznaczono go fabrycznym numerem 10. Łącznie na drogi świata wyjedzie tylko 99 takich ciężarówek. Co je odróżnia od tradycyjnych Renaultów Magnum? Posiadają charakterystyczne biało-czarne malowanie, które nawiązuje do pierwszej wersji tego pojazdu – z 1991 roku.


 Renault Magnum Legend


Jak mówi właściciel firmy Duda Transport & Logistic – Sławomir Duda – nowe Magnum nie będzie tuningowane. Pewną modyfikację jednak już wprowadzono, dodając orurowanie z oświetleniem diodowym pod progami i z przodu pojazdu oraz dachową belkę z dodatkowymi lampami. Naczepa ciągnika została wzbogacona o polerowane, aluminiowe obręcze kół. Legend będzie normalnie pracować, ale ma się także pojawiać na zlotach ciężarówek – jako wizytówka firmy.


Blog transportowy na Facebooku

wtorek, 21 sierpnia 2012

Kolejne Trollino dla Lublina


Jak podaje firma Solaris, ostatniego dnia lipca podpisano umowę na dostawę 20 trolejbusów do Lublina. Zostaną one wyprodukowane do końca 2012 roku. To model Trollino 12, którego przedstawiciele już kursują po ulicach miasta.


Nowe trolejbusy zamówił Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. Wszystkie zostaną wyposażone w osprzęt elektryczny polskiej firmy Medcom. Bedą miały także napęd alternatywny, czyli agregat prądotwórczy, pozwalający na dalszą jazdę w przypadku braku napięcia sieciowego. Pojazdy zostaną także wyposażone w automaty biletowe, monitoring i klimatyzację.


Solaris Trollino 12 dla Lublina

czwartek, 2 sierpnia 2012

Można uratować zemuna


Blog Transportowy rozpoczął się wpisem o „zemunie”, czyli o Ikarusie IK160P. To było 11 listopada 2009. Wtedy jeszcze te pojazdy były eksploatowane przez kilku przewoźników, choć zdecydowanie ich obecność na polskich drogach kończyła się.


Ikarusy IK160P z PKS Cieszyn

Ikarusy IK160P z PKS Kędzierzyn-Koźle
Przykładowe Ikarusy IK160P. Na górze pojazd należący do PKS Cieszyn (lipiec 2009), a na dole zemun z PKS Kędzierzyn-Koźle (rok 2000).


Jak wygląda sytuacja teraz? Tu mogę popełnić błąd, ale najprawdopodobniej w ruchu liniowym już nie ma przegubowej wersji tych kultowych autobusów. Ponoć ostatnie sztuki kursują jeszcze na zamkniętych liniach pracowniczych Huty Katowice. PKS Ostrów Wielkopolski, który kiedyś słynął z dużej (chyba największej w Polsce) liczby tych autobusów ma już tylko „obrzyny”, czyli pojazdy pozbawione przyczep. Kiedyś tam głośno było o zachowanym przez Artura Lemańskiego „zemunie”, który został odkupiony od firmy Bus-Trans z Tychów – w 2007 r. Później Internet donosił o zakupach innych autobusów, głównie Jelczy i węgierskich Ikarusów, które zasilały kolekcje (niekiedy jednopojazdowe) miłośników transportu.

Niestety IK160P nikt się nie zainteresował. Na szczęście do czasu. W 2011 roku z wielką radością przeczytałem informację, że Ikarus IK160P został kupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy. To rocznik 1986, który od samego początku był eksploatowany przez PKS Przasnysz.

Biorąc pod uwagę to, w jak idealnym stanie (nie ma tu przesady – idealny) są odrestaurowane przez warszawskich pasjonatów pojazdy, było oczywiste, że już za jakiś czas biało-pomarańczowy (czyli klasyczne malowanie PKS) „zemun” przejdzie remont, odzyska swój wygląd i stan techniczny z początku eksploatacji i taki pozostanie. Nie będzie gnił i niszczał, a od czasu do czasu wyjedzie na ulice, uczestnicząc w imprezach transportowych.

Prace trwają, ale niestety wystąpił podstawowy problem – brak funduszy. Na stronie klubu pojawił się apel o wsparcie finansowe remontu „zemuna”. Blog Transportowy przyłącza się do niego.
Potrzeba jeszcze około 6000 zł. Liczy się każda złotówka. Wpłaty można dokonywać na:

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa

Deutsche Bank 24 S.A. 71 1910 1123 2601 0474 2121 0002

Więcej informacji na temat projektu po kliknięciu screena strony KMKM:


Ikarusy IK160P z KMKM Warszawa


Na koniec wpisu prezentacja dynamiczna przykładowego zemuna. To pojazd z PKS Cieszyn (ze zdjęcia powyżej), lipiec 2009. Odjazd z dworca PKS w Cieszynie:



niedziela, 29 lipca 2012

Bilet na pociąg w smartfonie


Czasy się zmieniają. Co papierowe odchodzi w przeszłość, zastępowane przez elektroniczne odpowiedniki. Dotyczy to także biletów. Przejazdy komunikacją miejską na podstawie wysłanego SMS-a nie są już żadną nowością. Teraz do grupy nowoczesnych przewoźników dołącza także kolejowy PKP Intercity. Więcej o nowej formie płacenia za przejazd w poniższej informacji prasowej:



Bilkom - kasa biletowa w komórce!


Już teraz można kupować bilety kolejowe korzystając z telefonu komórkowego, jest to możliwe dzięki nowej funkcjonalności systemu Bilkom. Spółka TK Telekom wraz z PKP Intercity zaprojektowała i wdrożyła pierwszy w Polsce w pełni mobilny system zakupu biletów kolejowych objętych rezerwacją miejsca. Bilkom pomoże zaplanować podróż, kupić bilet i okazać go do kontroli na ekranie telefonu. Co ważne, wystarczy jednorazowa rejestracja, a każdy zakup biletu zajmie nam dosłownie chwilę. Oprócz tego, Bilkom pozwala sprawdzić odjazdy oraz przyjazdy pociągów z dowolnej stacji w Polsce, aktualne położenie pociągu, pomoże dotrzeć do dowolnego przystanku kolejowego bez znajomości jego lokalizacji. Smartfon sam zaprowadzi nas do niego.


Nowoczesny kanał sprzedaży biletów gwarantuje oszczędność czasu podróżnemu i odciąża tradycyjne kasy na dworcach. Bilet można kupić wszędzie, nawet do 15 minut przed odjazdem pociągu. Wystarczy do tego telefon komórkowy z dostępem do internetu, obsługiwany przez dowolnego operatora. Łatwiejszy dostęp do systemu sprzedaży to komfort i szybki zakup biletu - podróżny nie musi odwiedzać dworca, a brak kolejek to szczególne ułatwienie w okresie wakacyjno-świątecznym.


Korzystanie z Bilkom jest bezpłatne, a kupowane za jego pomocą bilety nie różnią się ceną od tych nabywanych w kasie. Obecnie w systemie Bilkom dostępne są  bilety na pociągi EIC oraz Ex spółki Intercity SA. W kolejnym etapie wdrażania projektu będzie możliwy zakup biletów na inne pociągi.


System Bilkom


Jak kupić bilet?

1. Podczas rejestracji  na stronie http://www.bilkom.pl/ należy wprowadzić dane podróżnego. System może zachować informacje, więc nie trzeba pamiętać numeru karty ani przechowywać listy haseł jednorazowych, tokenów itd. Istnieje oczywiście możliwość jednorazowego użycia karty, bez jej zapamiętywania. Dane o transakcjach są dostępne tylko dla klienta i operatora płatności obsługującego system.

2. Za pomocą aplikacji w telefonie lub korzystając ze strony mobilnej https://m.bilkom.pl, po wybraniu dogodnego połączenia, należy kliknąć opcję „Kup bilet”.

3. Po zalogowaniu się i wybraniu odpowiednich opcji (klasa, rodzaj zniżki), przechodzimy do systemu płatności.

4. Po dokonaniu płatności - bilet w postaci MMS, dotrze na telefon komórkowy.

5. Podczas kontroli biletów należy pokazać bilet w postaci kodu 2D w telefonie. Biletu nie trzeba drukować. Rozładowany telefon komórkowy nie będzie problemem, gdyż bilet dostępny jest on-line na dowolnym urządzeniu.


System Bilkom


Aplikacja Bilkom udostępnia aktualne informacje na temat połączeń kolejowych i umożliwia planowanie podróży między dowolnymi miejscami w Polsce. Oprócz połączeń kolejowych, Bilkom oblicza czas potrzebny na dotarcie na dworzec, uwzględniając sposób poruszania się (pieszo, rowerem, samochodem). Pokaże również aktualną pozycję pociągu, poinformuje o możliwych utrudnieniach na wybranej trasie, a także wskaże ewentualne opóźnienia.


Bilkom, od momentu uruchomienia, został pobrany ponad 32 000 razy i od początku plasuje się w pierwszej 10 rankingu iTunes. Aplikacja jest dostępna w trzech wersjach systemowych (Android, Windows Phone 7 oraz dwie wersje IOS na iPhone’a i iPada).

Dalszy rozwój aplikacji w dużej mierze będzie zależał od samych użytkowników i ich preferencji. By sprostać temu zadaniu, uruchomiono specjalny adres e-mail, na który  można zgłaszać wszelkie uwagi i sugestie: bilkom@tktelekom.pl



Aplikację w wersji na iPhone’a, i iPada  można pobrać tutaj:




Aplikację w wersji dla systemu Android można pobrać tutaj:




Aplikację w wersji dla systemu Windows Phone 7 można pobrać tutaj:

piątek, 27 lipca 2012

Tramwaj do Kampusu UJ coraz bliżej


Na początku roku 2012 pisałem, że od 30 grudnia 2011 Kraków ma nową linię tramwajową. Otwarto wówczas trasę do końcówki Ruczaj. Było to jednak tylko tymczasowe rozwiązanie, bo docelowo tramwaje mają docierać o trzy przystanki dalej, czyli do pętli Kampus UJ. Prace budowlane idą pełną parą, aby od września nowe połączenie było otwarte. Zapraszam na krótki fotoreportaż z budowy. Poniżej zdjęcia przedstawiające końcowy fragment nowej trasy, czyli pętlę Kampus UJ. Wszystkie zostały wykonane 23.06.12.


Pętla Kampus UJ w Krakowie
Ogólny widok na cały plac budowy. Ze zlokalizowanego tam ronda została już tylko połowa. Zawracały na nim autobusy kończące trasę na pętli Kampus UJ. Obecnie ich relacja została skrócona do końcówki Ruczaj.


Pętla Kampus UJ w Krakowie
 Na nowej pętli Kampus UJ przygotowywane są także stanowiska dla autobusów.


Pętla Kampus UJ w Krakowie
W niektórych miejscach ułożono już torowisko.


Pętla Kampus UJ w Krakowie
Po fragmencie nieistniejącego już ronda przejeżdża autobus czasowej linii 714, która kursuje w relacji Kampus UJ - Ruczaj (ma tylko dwa przystanki pośrednie). To jeden z najnowszych pojazdów krakowskiego MPK - tegoroczny Solaris Urbino 12 #PU910.


Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 24 lipca 2012

Kolejne pociągi MI09 dla Paryża


Jak podaje Serwis Informacji Zleconych PAP, Bombardier Transportation dostarczy dla paryskiego RATP 70 dodatkowych pociągów MI09. To piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne do obsługi lokalnych połączeń kolejowych RER. Nowe zamówienie jest dodatkową opcją podpisanej w kwietniu 2009 r. umowy, dotyczącej zakupu 60 pociągów MI09. Kupiono je do obsługi linii A. Nowe 70 składów również ma na niej kursować.


Pociąg MI09 dla paryskiego RATP


Każdy pociąg będzie składał się z pięciu wagonów, czyli jak w przypadku wcześniejszego zamówienia. Dostawy nowych składów rozpoczną się w 2014 r. i zostaną zrealizowane do końca 2016 roku. Wartość zamówienia szacuje się na około miliard euro.


Pierwsze pociągi MI09 rozpoczęły obsługę linii A w grudniu 2011 r. Ich konstruktorzy bazowali na wcześniejszym modelu MI2N, który był dostarczany do obsługi linii A w okresie od 1990 r. do 2000 r.


Tak MI09 prezentuje się w ruchu:




 Trochę dłuższy materiał. Poczujmy się jak pasażer MI09:




 Pociąg MI2N, czyli protoplasta MI09:



czwartek, 19 lipca 2012

Przegubowy „ogórek” znów istnieje, Jelcz 021


Na najbliższą sobotę (21 lipca) krakowskie MPK i Muzeum Inżynierii Miejskiej szykują niezwykłą premierę. Niczym feniks z popiołów odradza się przegubowy „ogórek”. Od lat nie ma już takich pojazdów – nigdzie się nie zachowały. Tak przynajmniej uważa wiele osób. W przypadku dłuższej wersji przegubowca, czyli Jelcza AP02 jest to prawda. Natomiast krótszy model udało się uratować – jeden egzemplarz  zachowało MPK Kraków. Wprawdzie pojazd spłonął i prawie nic z niego nie zostało, ale na szczęście z planów nie zrezygnowano i przegubowca odbudowano.

Jak podaje na swojej stronie MPK, Jelcza 021 można będzie zobaczyć na dziedzińcu Muzeum Inżynierii Miejskiej (ul. Wawrzyńca) w godzinach od 11 do 14. W Internecie pojawiło się już przedpremierowe zdjęcie tego oznaczonego jako 549 przegubowca – tu link.

Sobotnich atrakcji autobusowych w Krakowie ma być jeszcze więcej. Dodatkowo zaprezentowane zostaną inne historyczne autobusy, czyli:

- Najstarszy w kolekcji przewoźnika, jednocześnie najstarszy czynny autobus w Polsce – Rugby Express L z 1929 roku:


Rugby Express L z MPK Kraków


- Jelcz 272 MEX z przyczepą PO1:


 Jelcz 272 MEX z przyczepą PO1 z MPK Kraków

- SAN H01B:
 

SAN H01B z MPK Kraków


Na stronach MPK i MIM nie podano jakie inne autobusy zostaną zaprezentowane. Więcej na ten temat można znaleźć na Prywatnej Stronie Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej. Tam przeczytamy, że pokazany ma być także Ikarus 280 (#DK260) i Jelcz PR-110M.


Ikarus 280 #DK260 z MPK Kraków
   
Jelcz PR-110M z KMKM w Warszawie, eksploatowany przez MPK Kraków


W muzeum odbędzie się prezentacja statyczna. Natomiast dynamiczna z możliwością przejażdżki następnego dnia – 22 lipca. Wtedy zostanie uruchomiona zawieszona na wakacje linia 132 (Nowy Kleparz – Kombinat), którą obsługiwać będzie wyłącznie zabytkowy tabor, w tym premierowy przegubowiec.