czwartek, 19 lipca 2012

Przegubowy „ogórek” znów istnieje, Jelcz 021


Na najbliższą sobotę (21 lipca) krakowskie MPK i Muzeum Inżynierii Miejskiej szykują niezwykłą premierę. Niczym feniks z popiołów odradza się przegubowy „ogórek”. Od lat nie ma już takich pojazdów – nigdzie się nie zachowały. Tak przynajmniej uważa wiele osób. W przypadku dłuższej wersji przegubowca, czyli Jelcza AP02 jest to prawda. Natomiast krótszy model udało się uratować – jeden egzemplarz  zachowało MPK Kraków. Wprawdzie pojazd spłonął i prawie nic z niego nie zostało, ale na szczęście z planów nie zrezygnowano i przegubowca odbudowano.

Jak podaje na swojej stronie MPK, Jelcza 021 można będzie zobaczyć na dziedzińcu Muzeum Inżynierii Miejskiej (ul. Wawrzyńca) w godzinach od 11 do 14. W Internecie pojawiło się już przedpremierowe zdjęcie tego oznaczonego jako 549 przegubowca – tu link.

Sobotnich atrakcji autobusowych w Krakowie ma być jeszcze więcej. Dodatkowo zaprezentowane zostaną inne historyczne autobusy, czyli:

- Najstarszy w kolekcji przewoźnika, jednocześnie najstarszy czynny autobus w Polsce – Rugby Express L z 1929 roku:


Rugby Express L z MPK Kraków


- Jelcz 272 MEX z przyczepą PO1:


 Jelcz 272 MEX z przyczepą PO1 z MPK Kraków

- SAN H01B:
 

SAN H01B z MPK Kraków


Na stronach MPK i MIM nie podano jakie inne autobusy zostaną zaprezentowane. Więcej na ten temat można znaleźć na Prywatnej Stronie Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej. Tam przeczytamy, że pokazany ma być także Ikarus 280 (#DK260) i Jelcz PR-110M.


Ikarus 280 #DK260 z MPK Kraków
   
Jelcz PR-110M z KMKM w Warszawie, eksploatowany przez MPK Kraków


W muzeum odbędzie się prezentacja statyczna. Natomiast dynamiczna z możliwością przejażdżki następnego dnia – 22 lipca. Wtedy zostanie uruchomiona zawieszona na wakacje linia 132 (Nowy Kleparz – Kombinat), którą obsługiwać będzie wyłącznie zabytkowy tabor, w tym premierowy przegubowiec.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz