wtorek, 9 grudnia 2025

Niebieski „sputnik” w Krakowie

 

Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl już od wielu lat uruchamia różne pociągi specjalne. Na temat niektórych pisałem w Blogu Transportowym, np. o przejeździe składem z lokomotywą SU46 (tu link). Niedługo pojawi się też relacja z imprezy o nazwie „Bieszczady 2025”, która zaczynała i kończyła się na stacji Kraków Główny. 

W stolicy Małopolski Turkol ze swoją ofertą pojawia się zazwyczaj raz na rok. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie, to zdecydowanie zbyt mało. Na szczęście w roku 2025 to się zmieniło i jeszcze inna impreza kolejowa dotyczyła Krakowa. To „Katarzynki 2025”.

Z tej okazji, w sobotę i niedzielę (22 i 23 listopada) uruchomiono kilka pociągów specjalnych. Najpierw obsłużyły one węzeł poznański. Były to „Koziołek” (Poznań Główny 8:06 – Poznań Starołęka 8:11/25 – kolejowa estakada północna – Złotniki 9:00/26 – Poznań Podolany 9:31/32 – Poznań Główny 9:40) i „Katarzynka” (Poznań Główny 9:53 – Poznań Starołęka 9:58/10:00 – Poznań Franowo – Poznań Wschód 10:15/16 – Poznań Garbary 10:19/20 – Poznań Główny 10:25). 

Potem pociąg specjalny wyruszył do Krakowa Głównego. Nazwano go „Karo” (Poznań Główny 10:32 – Poznań Starołęka 10:37/38 – Jarocin 11:20/22 – Pleszew 11:37/39 – Kalisz 12:12/13 – Zduńska Wola 13:02/03 – Zduńska Wola Karsznice 13:11/12 – Kłobuck 14:06/07 – Pyrzowice Lotnisko 14:53/58 – Dąbrowa Górnicza Wsch. – Kraków Główny 16:45).

Zestawienie pociągu było bardzo ciekawe, można stwierdzić, że mocno oryginalne. Prowadziła go wyjątkowa maszyna w dość nietypowych barwach. To niebieski „sputnik” z SKPL, a dokładniej elektrowóz o oznaczeniu 3E-100-030. Rocznik 1961.

Lokomotywa ta trafiła do SKPL w 2021 roku. Wcześniej była czerwona i jeździła dla polskiego oddziału kolei niemieckich - DB Cargo Polska. Pod taką nazwą od 2016 roku, a we wcześniejszym okresie, od 2009 roku dla DB Schenker Rail Polska. 

W roku 2014 zmieniono oznaczenia elektrowozu na obecnie stosowane, czyli 3E-100-030. Wówczas zyskał on także czerwone malowanie. Wcześniej „sputnik” ten był eksploatowany pod numerem 3E/1-30. 

Jest to dawna lokomotywa kolei piaskowych. W roku 1961 jako fabrycznie nowa przyjęta na stan przez PMP-PW (Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego). W roku 1991 przedsiębiorstwo zlikwidowano, a jego tabor trafił do różnych kopalń piasku i oddzielnych przedsiębiorstw transportowych (PTiGK). Opisywana lokomotywa stała się własnością Kopalni Piasku „Szczakowa” (niektóre źródła podają, że nastąpiło to już w 1990 roku). 

Od roku 2004 lokomotywę eksploatował inny podmiot: PCC Rail Szczakowa, a od 2009 wspomniany powyżej DB Schenker Rail Polska. Maszyna ta ma więc bardzo bogatą historię, a przede wszystkim wywodzi się z kultowej kolei piaskowej. Wspaniale więc, że udało się ją zachować i okazyjnie wykorzystywać do obsługi pociągów specjalnych. Mimo jej modernizacji i barw, które mocno odbiegają od historycznych. 

Niebieski elektrowóz nie stał się jedynym „mocnym kolorystycznym akcentem” tego pociągu. Był on wielobarwny i zdecydowanie mianem retro nie można go określić. Za maszyną jechały dwa wagony klasy pierwszej z PKP Intercity, potem tabor SKPL: klasa druga (ex DB), czerwony Wars i kremowo-czerwona „jedynka”.  

To właśnie na stacji Kraków Główny udało mi się udokumentować ten „egzotyczny” pociąg. Przyjechał przed czasem i nie na ten peron, który mi podano, więc niestety wjazdu nie nagrałem. 



Lokomotywa 3E-100-030, SKPL, Turkol, Kraków Główny. Blog Transportowy

Lokomotywa 3E-100-030, SKPL, Turkol, Kraków Główny. Blog Transportowy

Lokomotywa 3E-100-030, SKPL, Turkol, Kraków Główny. Blog Transportowy

Lokomotywa 3E-100-030, SKPL, Turkol, Kraków Główny. Blog Transportowy

Lokomotywa 3E-100-030, SKPL, Turkol, Kraków Główny. Blog Transportowy

Lokomotywa 3E-100-030, SKPL, Turkol, Kraków Główny. Blog Transportowy
Lokomotywa 3E-100-030 z SKPL z pociągiem specjalnym „Karo”. Peron drugi stacji Kraków Główny. 22.11.2025.


EU160-081, PKP Intercity, Kraków Główny. Blog Transportowy.

EU160-081, PKP Intercity, Kraków Główny. Blog Transportowy.
Niebieski, 64-letni elektrowóz z SKPL mocno kontrastował z najnowszym taborem PKP Intercity, który odjeżdżał z sąsiedniego peronu nr 3. To produkt z lipca 2025, EU160-081. Maszyna prowadzi pociąg IC 37102 „Ślązak” z Przemyśla Głównego do Poznania Głównego. Trasę do stolicy Wielkopolski pokona on całkiem inaczej, niż skład specjalny Turkolu. Przez między innymi Mysłowice, Bytom (ze względu na prace remontowe z pominięciem Katowic), Gliwice, Strzelce Opolskie, Opole Główne, Wrocław Główny. 22.11.2025.


Poniżej nagranie odjazdu składu Turkolu. Już bez pasażerów, zjazd na nocleg, chyba do Bieżanowa. Co ciekawe, nim ruszył, a kilka minut już stał, z megafonów podano zapowiedź, że pociąg ten właśnie wjedzie.





Następnego dnia, 23 listopada 2025 niebieski „sputnik” kursował po Krakowie. Dodatkową atrakcją tych przejazdów była piękna zima – dość obficie sypnęło śniegiem. 

Jako pierwszy wyruszył pociąg „Lajkonik” (Kraków Główny 11:36 – Kraków Batowice 11:44/45 – Kraków Nowa Huta 11:57/12:04 – Kraków Bieżanów 12:21/29 – Kraków Płaszów 12:33/44 – Kraków Główny 12:50), a potem „Obwarzanek” (Kraków Główny 13:00 – Kraków Mydlniki 13:07/53 – Kraków Nowa Huta 14:15/17 – Kraków Płaszów 14:46).

Tak skończyło się kursowanie „sputnika” po Krakowie. Następny pociąg wyruszał w kierunku Poznania. To „Kier”, początkowo do Tarnowskich Gór (Kraków Główny 14:56 – Bytom 16:29/34 – Tarnowskie Góry 16:47). Tam zmieniał nazwę na „Sztolnia” i jechał do miejscowości Tworóg (Tarnowskie Góry 16:49 – Tworóg 17:02/17 – Tarnowskie Góry 17:32). Potem znów jako „Kier” zmierzał do Poznania (Tarnowskie Góry 17:45 – Ostrów Wielkopolski 19:45/46 – Jarocin 20:19/20 – Poznań Główny 21:07).

Niestety w niedzielę nie miałem możliwości dokumentowania tego wyjątkowego składu. Mam nadzieję, że Turkol w planach na 2026 rok miasto Kraków również uwzględni więcej niż jeden raz.



Blog Transportowy na Facebooku


środa, 3 grudnia 2025

Ikarusy według AI

 

Wracam do tematu pojęcia sztucznej inteligencji o różnego rodzaju pojazdach. Kiedy poprosiłem o wygenerowanie zdjęć autobusu Jelcz PR-110, powstały dziwne twory, które bardzo nawiązywały do Ikarusów serii 200 (pisałem o tym tutaj). Uznałem zatem, że AI nie będzie mieć żadnych problemów z tworzeniem obrazów takich autobusów. To właśnie one są tematem tego wpisu.

Na początek poprosiłem o realistyczny obraz autobusu Ikarus 260 w scenerii polskiego miasta z lat 80-tych. Otrzymałem ciekawego dziwoląga jadącego do centrum. Oczywiście malowanie w żaden sposób nie odpowiada realiom tamtego okresu. Przy okazji ludzie chodzą po ulicy. Osobówka po prawej stronie to też dziwny mutant.



Ikarus 260 według AI. Blog Transportowy.
Wygenerowany przez AI obraz autobusu Ikarus 260 w scenerii polskiego miasta lat 80-tych.


Zmieniłem polecenie, prosząc jedynie, aby Ikarus był niebieski. Powstał zupełnie inny pojazd. Mocno wykadrowany, więc nie widać dodatkowych, pewnie niepoprawnych elementów otoczenia (cały czas mają to być lata 80-te ubiegłego wieku). Nie pasuje np. żółta rejestracja i przede wszystkim marka, którą nie jest Ikarus, a Ikarrs. 

Patrząc do wnętrza pojazdu widziałbym bardziej model 255.



Ikarus 260 według AI. Blog Transportowy.
Wygenerowany przez AI obraz autobusu Ikarus 260 w scenerii polskiego miasta lat 80-tych.


Imprezy transportowe, które polegają na przejazdach autobusami (przykładowy link), często uwzględniają tak zwany „offf road”, czyli podróż po różnych bezdrożach. Osobiście bardzo lubię taki punkt programu. Postanowiłem więc skierować generowanego przez AI Ikarusa na polną drogę. 

Wyszło dość ciekawie. Wersja dwudrzwiowa.



Ikarus 260 według AI. Blog Transportowy.
Ikarus 260 na polnych bezdrożach.


Druga opcja, także dwudrzwiowa (drzwi dość fantazyjne). Brak dodatkowych elementów w tle w postaci np. pojazdów, budynków powoduje, że obraz jest bardzo realistyczny (oczywiście przyjmując, że była taka wersja Ikarusa). 



Ikarus 260 według AI. Blog Transportowy.
Ikarus 260 na polnych bezdrożach.


Postanowiłem sprawdzić, jak AI radzi sobie ze śniegiem. Wyraźnie zaznaczyłem, że ma być go dużo. Liczyłem np. na zaspy. 

Śnieg wprawdzie dostałem, ale nie w takiej ilości. Całość wyszła dość ładnie.



Ikarus 260 według AI. Blog Transportowy.
Ikarus 260 według AI w wersji zimowej.


Poprosiłem zatem o drugą wersję.

Śniegu przybyło, a Ikarus częściowo stał się bardziej rzeczywisty. Niestety efekt psują mocno nietypowe drzwi. 



Ikarus 260 według AI. Blog Transportowy.
Ikarus 260 według AI w wersji zimowej.


Netflix prowadzi obecnie dość intensywną kampanię promującą piąty (i ponoć ostatni) sezon serialu Stranger Things. W Polsce dotyczy ona także komunikacji miejskiej, np. kursujący po Poznaniu specjalny filmowy tramwaj, czy przystanek autobusowy w Bydgoszczy, udający element ze świata serialu. 

Podążając za modą na Stranger Things, postanowiłem przenieść Ikarusa 260 w realia serialu. AI stworzyło różne wersje. Moim zdaniem najciekawsza jest właśnie ta. Autobus ma elementy charakterystyczne dla pojazdów amerykańskich. Na tablicy kierunkowej pięknie podana relacja (akcja toczy się w mieście Hawkins), która niestety wygląda jak wyświetlana diodami, których w latach 80-tych nie było. Może to jednak tylko mocno podświetlony film, jak np. w autobusach marki DAB.

Zdjęcie dość ciemne, ale przez to dobrze oddające klimat serialu, który jest miksem różnych gatunków filmowych, w tym horroru.



Ikarus 260 według AI. Serial Stranger Things. Blog Transportowy.
Ikarus 260 dla USA według AI. Miasteczko Hawkins z serialu Stranger Things.


Teraz tyle w temacie zdjęć Ikarusów generowanych przez AI. Na pewno za jakiś czas w Blogu Transportowym zagoszczą kolejne wersje.



Wpisy dotyczące autobusów


czwartek, 27 listopada 2025

Nowe filmy – październik 2025

 

Zgodnie z comiesięczną tradycją, pora na zestawienie nowych filmów opublikowanych na kanale YouTube Bloga Transportowego (Lukaszwo – Transport Movies). W październiku 2025 było ich osiem. Tradycyjnie jeden większy (4K), a reszta to krótkie nagrania typu „shorts”. Tematyka kolejowa i tramwajowa.

Główny motyw październikowych filmów to impreza kolejowa „Bieszczady 2025” zorganizowana przez Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl, dokładnie pierwszy z uruchomionych wówczas pociągów specjalnych. To „Żelazny” w relacji Kraków Główny - Stalowa Wola Rozwadów przez Tarnów, Żabno, Tarnów, Dębicę, Chorzelów, Tarnobrzeg. Trójwagonowy pociąg prowadziła lokomotywa SU42-536 z SKPL.

To właśnie „Żelazny” i prowadząca go lokomotywa są bohaterami dużego nagrania 4K.



SU42-536, Żabno. Turkol. Blog Transportowy.
Fragment filmu. SU42-536 z pociągiem „Żelazny” w Żabnie.


SU42-536, Dębica. Turkol. Blog Transportowy.
Fragment filmu. SU42-536 z pociągiem „Żelazny” odjeżdża z Dębicy w stronę Mielca.


Oto, co zobaczycie na filmie:

0:12 - Stacja Kraków Główny. SU42-536 podjeżdża do składu.

0:44 - Stacja Kraków Główny. Dźwięki silnika SU42-536. Lokomotywa podpinana do wagonów.

1:27 - Stacja Bochnia. Postój pociągu. Dźwięki silnika lokomotywy.

1:35 - Stacja Tarnów. Zmiana kierunku jazdy. Oblot składu przed odjazdem do Żabna.

3:04 - Żabno, dawna stacja. Zmiana kierunku jazdy. Oblot składu przed powrotem do Tarnowa.

5:38 - Żabno, dawna stacja. Pociąg gotowy do powrotu do Tarnowa. Dźwięki silnika lokomotywy.

5:52 - Przejazd z Żabna do Tarnowa. Widok z pierwszego wagonu na lokomotywę.

6:24 - Stacja Dębica. Odjazd pociągu w stronę Mielca.


Nagrywałem 17 października 2025.




Dwa z krótkich filmów typu „shorts” to również pociąg „Żelazny”. Na początek zapraszam do Żabna koło Tarnowa. Sporadycznie docierają tam tylko pociągi towarowe. To obecnie końcowy punkt dawnej linii do Szczucina. 

Lokomotywa SU42-536 wykonuje oblot składu. Przejazd jest trochę utrudniony, bo tor w kilku miejscach mocniej przykryła ziemia. 




Teraz stacja Dębica. Pociąg „Żelazny” odjeżdża w stronę Mielca. Lokomotywa pięknie „kopci” i „gwiżdże”. Prawdziwy „Diesel power”. 





Zmieniamy środek transportu i kraj. Norwegia, Bergen. Tramwaj określany mianem kolei miejskiej Bybanen. To Stadler Variobahn nr 218. Po zmianie kierunku jazdy wagon obsługując linię nr 1 podstawia się na przystanek początkowy na terenie miejscowego lotniska. 24 sierpnia 2025.





Ponownie kolejowo i w Polsce. Stacja Oświęcim. Niedawno uruchomione połączenie z Krakowa do Bielska. 

ED74-001 z PKP Intercity odjeżdża jako pociąg IC „Baltazar” relacji Kraków Główny (14:24) - Bielsko-Biała Główna (15:49). 4.10.2025.





Wracamy do Norwegii. Tym razem Oslo. 

Tramwaj CAF Urbos 100 nr 443 na linii 19. Lokalne oznaczenie modelu to SL18. Przejazd z ulicy Kirkeristen w Stortorvet. 17 czerwca 2025.





Jeszcze raz stacja Oświęcim. Odjazd lokomotywy EP09-017 z PKP Intercity, która prowadzi pociąg EC „Porta Moravica” z austriackiego Grazu do Przemyśla Głównego. Pociąg zestawiony z wagonów austriackich kolei ÖBB i szwajcarskich SBB-CFF-FFS, w tym słynny wagon panoramiczny „Gotthard Panorama Express”. 16.08.2024.

Od nowego rozkładu jazdy 2025/2026 pociąg będzie obsługiwany wagonami kolei czeskich, a zatem nie będzie w nim już „atrakcji turystycznej”, czyli panoramicznej pierwszej klasy. Szkoda.





Ostatni z październikowych filmów to ponownie materiał z Norwegii. Bergen. Końcówka linii tramwajowych nr 1 i 2 w centrum miasta.

Kurs do lotniska rozpoczyna wagon Stadler Variobahn nr 233 na linii 1. W tle na przystanku końcowo-początkowym linii 2 stoi Stadler Variobahn nr 203. 25 sierpnia 2025.





Pociąg specjalny „Żelazny” już niedługo będzie bohaterem większego wpisu w Blogu Transportowym. Nim to jednak nastąpi, zapraszam do lektury materiału o innej imprezie kolejowej zorganizowanej przez Turkol. Pociągiem do Baborowa – tu link.

Będę także pisał o tramwajach w norweskim Bergen.



Blog Transportowy na YouTube. Kanał Lukaszwo - Transport Movies.


piątek, 21 listopada 2025

Wystawa autobusów z okazji 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie

 

Na temat jubileuszu krakowskiej komunikacji miejskiej w Blogu Transportowym pisałem już kilka razy, np. o specjalnej linii obsługiwanej Jelczami PR-110 (tu link) i o paradzie autobusów (tu link). 

Z okazji 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie zorganizowano także specjalną wystawę o nazwie „Przystanek Jubileusz”. Jej lokalizacja to dawna zajezdnia autobusowa Czyżyny. Dokładniej należący do Muzeum Inżynierii i Techniki (dawne Muzeum Inżynierii Miejskiej) tamtejszy wyremontowany hangar. 

Na jego terenie zgromadzono między innymi historyczny tabor MPK Kraków. Pojazdów tych było całkiem sporo. Autobusy San H01B, Ikarus 620, Jelcz M-11, Jelcz PR-110U, Solaris Urbino 12, Jelcz 021, Ikarus 280 i Autosan H6-20. Mikrobusy Nysa N59M i Nysa 522. Taksówki Warszawa M20 i FSO 125p. Przyczepy autobusowe Karosa B40 i Gottfried Lindner.

Pojazdy były otwarte, ale niestety ich wnętrz nie udostępniono zwiedzającym. Poniżej prezentuję zdjęcia ekspozycji. 15.11.2025.



Ikarus 280, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Ikarus 280, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Ikarus 280, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieIkarus 280, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Ikarus 280.26 nr 24575.


Jelcz 021, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz 021, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieJelcz 021, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz 021, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieJelcz 021, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz 021, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Drugi z dwóch pokazanych przegubowców. Jelcz 021 nr 549 ustawiony obok Ikarusa 280. 


Solaris Urbino 12, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Solaris Urbino 12, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieSolaris Urbino 12, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Solaris Urbino 12, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Za przegubowcami ustawiono pięć krótkich autobusów. Pierwszy z nich to najmłodszy z pokazanych pojazdów. Solaris Urbino 12 nr BU820 z 2004 roku. Zmontowany w Krakowie przedstawiciel pierwszej serii Solarisów dla stolicy Małopolski. 


Jelcz PR-110U, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz PR-110U, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz PR-110U, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieJelcz PR-110U, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz PR-110U, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieJelcz PR-110U, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Tegoroczna nowość w autobusowej kolekcji MPK. Jelcz PR-110U nr 21205, o którym pisałem tutaj. 


Jelcz M-11, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz M-11, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieJelcz M-11, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz M-11, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieJelcz M-11, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Jelcz M-11, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Jelcz M-11 nr 12240.


Ikarus 620, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Ikarus 620, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieIkarus 620, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Ikarus 620, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Ikarus 620 nr 118. Autobus ustawiony pomiędzy Jelczem M-11 i Sanem H01B.


San H01B, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

San H01B, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieSan H01B, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

San H01B, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieSan H01B, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

San H01B, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
San H01B nr 86, o którym pisałem tutaj.


Autosan H6-20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Autosan H6-20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieAutosan H6-20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Autosan H6-20 nr 10108. 


Autosan H6-20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieAutosan H6-20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Wnętrze Autosana H6-20. 


Nysa 522, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Nysa 522, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieNysa 522, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Nysa 522, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Mikrobus Nysa 522 nr 803. 


Nysa N59M, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Nysa N59M, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Mikrobus Nysa N59M nr 28.


Warszawa M20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Warszawa M20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieWarszawa M20, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Warszawa M20 nr 365, czyli taksówka z krakowskiego MPK.


FSO 125p, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieFSO 125p, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Druga z pokazanych taksówek, FSO 125p nr 723.


Przyczepy autobusowe Karosa B40 i Gottfried Lindner, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Przyczepy autobusowe Karosa B40 i Gottfried Lindner, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowiePrzyczepy autobusowe Karosa B40 i Gottfried Lindner, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Przyczepy autobusowe Karosa B40 i Gottfried Lindner, MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
Przyczepy autobusowe Karosa B40 (biało-niebieska) i Gottfried Lindner (kremowo-niebieska).


Historyczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Historyczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieHistoryczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Historyczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieHistoryczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Historyczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieHistoryczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Historyczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w KrakowieHistoryczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie

Historyczny tabor MPK Kraków, 150-lat komunikacji miejskiej w Krakowie
W hangarze znajduje się antresola, która pozwalała podziwiać zgromadzone pojazdy z góry.


Jeszcze film – spacer po hangarze. Nagrywałem 15 listopada 2025.





Wystawę otwarto dla zwiedzających w okresie od 7 listopada do 3 grudnia 2025.



Wpisy poświęcone autobusom