piątek, 1 lipca 2022

Wróciły pociągi pasażerskie przez Sobótkę

 

Wprowadzona 12 czerwca 2022 korekta kolejowego rozkładu jazdy przyniosła kilka istotnych zmian. Przykładowo w Krakowie zwiększono wówczas ilość pociągów dojeżdżających do głównego dworca (po otwarciu drugiego toru przeprawy przez Wisłę). 

Data ta jest szczególnie ważna w historii kolei województwa dolnośląskiego. Wówczas po 22 latach przerwy powróciły regularne pociągi pasażerskie na linię nr 285 Wrocław Główny - Świdnica Kraszowice, która przebiega między innymi przez Sobótkę. 

Linia została poddana rewitalizacji, której koszt wyniósł niemal 217 milionów zł. Nadal pozostała niezelektryfikowana. Kursujące przez nią pociągi pasażerskie są obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie. Kilkanaście par, które mają różne relacje i czasy przejazdu oraz terminy kursowania. Stały odcinek to Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica Miasto (60 km), a dalsze relacje to np. do Jawora, Bielawy Zachodniej, czy Trzebnicy.

Do roku 2000 obsługę pasażerską na tej linii zapewniała lokomotywa spalinowa + wagony (osobiście w połowie lat 90-tych jechałem składem prowadzonym przez SP42 lub SM42, bo było to lato; w Internecie jest dostępnych kilka zdjęć prezentujących na tej trasie SP32). Teraz jest to autobus szynowy lub hybrydowy zespół trakcyjny.

Zgodnie z obowiązującym od 12.06.2022 rozkładem jazdy, pierwszy pociąg z Wrocławia Głównego na linię nr 285 wyrusza o godzinie 6:32 (nr 60201). Kursuje on tylko od poniedziałku do piątku z wyłączeniem świąt, dodatkowo jedzie też 3 września. W Sobótce Zachodniej jest na 7:20, a o 7:42 kończy bieg na stacji Świdnica Miasto.

Drugi to kursujący codziennie pociąg przyspieszony 60111 „Radunia” w relacji Wrocław Główny (7:33) – Bielany Wrocławskie (7:46) – Kobierzyce (7:53) – Sobótka (8:09) – Marcinowice Świdnickie (8:21) – Świdnica Przedmieście (8:29/30) – Świdnica Miasto (8:34). Postój tylko w wypisanych lokalizacjach, dzięki czemu udało się osiągnąć czas przejazdu wynoszący godzinę i jedną minutę. 

Trzeci pociąg to przyspieszony sezonowy 66101, który kursuje tylko w soboty i niedziele w okresie 2 lipca – 3 września 2022 oraz w dniu 15 sierpnia. Początek na stacji Wrocław Główny (8:50), a koniec na Świdnica Przedmieście (10:07). 

Jako czwarty w rozkładzie jazdy podany jest osobowy nr 60273/2. Kursujący codziennie w wydłużonej relacji. Wrocław Główny (9:44) – Sobótka Zachodnia (10:32/38) – Świdnica Miasto (11:00). Zmiana kierunku jazdy i o 11:10 odjazd przez Dzierżoniów Śląski (11:32/33) do Bielawy Zachodniej (11:41).

Kolejnych połączeń nie wypisuję już szczegółowo. Na pewno ciekawym przypadkiem jest pociąg „Ślęża”, który w zależności od daty jedzie o różnych godzinach i ma też inne trasy. Jego warianty to Wrocław Główny (10:30) – Sobótka Zachodnia (11:15). W takich godzinach kursuje w soboty i niedziele w dniach 2 - 10.07; 17.07 - 28.08.2022 oraz 15.08.2022. Dodatkowo w dniu 16.07.2022 pociąg 66131 „Ślęża” pojedzie w innych godzinach: Wrocław Główny (11:28) – Sobótka Zachodnia (12:07). W okresie 1 – 2.09.2022 „Ślęża” zmieni numer na 60113/2 i pojedzie aż do Bielawy Zachodniej. 

Moim zdaniem najciekawszym pociągiem na linii przez Sobótkę (ze względu na obustronne wydłużenia trasy) jest osobowy 69918 w relacji Trzebnica (15:38) – Wrocław Psie Pole (16:04) – Wrocław Główny (16:27/31) – Sobótka (17:14/15) – Świdnica Miasto (17:42/44) – Jaworzyna Śląska (17:56) – Strzegom (18:09/10) – Jawor (18:26). 

Dzień na linii 285 kończy codzienny osobowy nr 60213/2 w relacji Wrocław Główny (22:40) – Sobótka (23:23) – Świdnica Miasto (23:48/58) – Dzierżoniów Śląski (0:19/20) – Bielawa Zachodnia (0:28).

Jak podałem, pociągów jest kilkanaście – uwzględniłem wszystkie, też sezonowe i różne warianty wypisane w udostępnionej przez Koleje Dolnośląskie tabeli. Oficjalne komunikaty publikowane przez media w związku z otwarciem linii informują, że w dni robocze par pociągów jest teraz osiem.

Jeszcze ogólne informacje o relacji powrotnej. Najwcześniej w stronę Wrocławia pociąg wyruszy ze Świdnicy Miasta o godzinie 5:12. Ale co ciekawe, zdarzy się to tylko w dniach 1 - 3.09.2022. Będzie to osobowy 602850 z Jaworzyny Śląskiej do Wrocławia Głównego (na 6:19). Stała godzina odjazdu pierwszego pociągu w stronę Sobótki to 6:12 (ze stacji Świdnica Miasto). Jego podstawowa relacja to Jawor (5:20) – Wrocław Główny (7:22), ale 28.07.2022 pojedzie on wyjątkowo z Bielawy Zachodniej. 

Ostatni pociąg przez Sobótkę do Wrocławia Głównego (nr 69968) przewidziany jest na godzinę 20:07 ze stacji początkowej Świdnica Miasto. Kursuje on w dniach 12.06 - 26.07; 28.07 - 03.09.2022 i ma wydłużoną relację z Wrocławia Głównego (21:22/25) do Trzebnicy (22:10). Wyjątek to dzień 27.07.2022, w którym nie ma pociągu do Trzebnicy, a zastępuje go osobowy pod tym samym numerem, ale w innej i późniejszej relacji: Bielawa Zachodnia (21:20) – Dzierżoniów Śląski (21:28) – Świdnica Miasto (21:48/58) – Sobótka (22:24) – Wrocław Główny (23:13).



SA139-013, Koleje Dolnośląskie, stacja Wrocław Główny
Przy peronie piątym stacji Wrocław Główny stoi PESA Link Kolei Dolnośląskich o oznaczeniu
SA139-013. To pociąg nr 60273/2 relacji Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica Miasto - Bielawa Zachodnia. Drugi dzień planowej obsługi linii przez Sobótkę (jednocześnie pierwszy roboczy), 13.06.2022.


SA139-013, 45WE-025, Koleje Dolnośląskie, stacja Wrocław Główny
Pociągi jadące przez Sobótkę z peronu piątego wrocławskiego dworca głównego korzystały także przed zawieszeniem kursowania w 2000 roku. Wówczas jednak to miejsce wyglądało inaczej. Nie było peronu nr 6, który powstał dopiero w roku 2020. Tu właśnie korzysta z niego NEWAG Impuls Kolei Dolnośląskich o oznaczeniu 45WE-025. Rocznik 2017. Obsługuje on pociąg nr 69557 relacji Wrocław Główny (9:42) - Środa Śląska (10:13/14) - Legnica (10:36/37) - Chojnów (10:53) - Bolesławiec (11:11/12) - Węgliniec (11:30/34) - Zgorzelec (11:57). SA139-013 to rocznik 2015.


SA139-013, Koleje Dolnośląskie, stacja Wrocław GłównySA139-013, Koleje Dolnośląskie, stacja Wrocław Główny
SA139-013 jako pociąg nr 60273/2 do Bielawy Zachodniej przez Sobótkę odjeżdża z peronu piątego stacji Wrocław Główny, mijając maszynę torową. 13.06.2022.


36WEh-013, Koleje Dolnośląskie, stacja Wrocław Główny
Najdłuższa trasa pociągu przejeżdżającego przez reaktywowaną linię kolejową nr 285. Dokładnie 129,5 km w relacji Trzebnica - Jawor. Czas podróży: 2 godziny i 48 minut. Pociąg nr 69918 w tym przypadku obsługuje hybrydowy zespół trakcyjny NEWAG Impuls II o oznaczeniu 36WEh-013. Rocznik 2021. Na zdjęciu jeszcze jest podpięty do sieci elektrycznej. Po chwili pantograf zostanie opuszczony i uruchomi się silnik spalinowy. Stacja Wrocław Główny. 13.06.2022.


36WEh-013, Koleje Dolnośląskie, stacja Wrocław Główny
Hybryda 36WEh-013 korzystając z silnika spalinowego opuszcza peron trzeci stacji Wrocław Główny kierując się na niezelektryfikowaną linię nr 285. Cel podróży: Jawor. 13.06.2022.


Koleje Dolnośląskie, rozkład jazdy
Fragment rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich przejeżdżających linią 285 przez Sobótkę. Źródło: www.kolejedolnoslaskie.pl.


Warto jeszcze dodać, że linia kolejowa nr 285 nie kończy się w Świdnicy. Prowadzi ona jeszcze ponad 20 kilometrów dalej, do Jedliny-Zdroju. Tamten odcinek także jest poddawany rewitalizacji. 

Na linii przez Sobótkę Koleje Dolnośląskie już od lipca 2022 planują wprowadzić wagony rowerowe powstałe na bazie krytych wagonów towarowych serii Gbs.



Wagon Gbs, Koleje Dolnośląskie
Wizualizacja wagonu rowerowego Kolei Dolnośląskich serii Gbs. Fragment strony internetowej przewoźnika. Źródło: www.kolejedolnoslaskie.pl.


Niedługo opiszę, jak wyglądał pasażerski ruch kolejowy przez Sobótkę na początku lat 80-tych. Moim źródłem będzie tabela 223 rozkładu z 1981 roku. 

Pociągi z powyższych zdjęć udokumentowałem także w ruchu. Nagranie to zamieszczę za jakiś czas przy większym materiale ze stacji Wrocław Główny.



Wpisy poświęcone kolei


niedziela, 26 czerwca 2022

Nowe filmy – maj 2022

 

Maj 2022 zakończył się dość oryginalną liczbą filmów opublikowanych w całej historii istnienia kanału YouTube Lukaszwo – Transport Movies. Było ich 555. 

Pod tym numerem zamieściłem materiał poświęcony trolejbusom w czeskim mieście Ústí nad Labem (po polsku Uście nad Łabą). Ponad 10 minut nagrania prezentującego tamtejsze elektryczne przegubowce, bo zasilany z sieci tabor klasy mega to podstawa miejscowej komunikacji miejskiej. 

Przede wszystkim zobaczycie różne Škody 15Tr. Udokumentowałem również przedstawicielki innych modeli tej marki: 22Tr i 25Tr Irisbus.



Škoda 15Tr, Dopravní podnik města Ústí nad Labem
Fragment filmu. Trolejbusy Škoda 15Tr w centrum Ústí nad Labem. 15.08.2012.


Škoda 22Tr, Dopravní podnik města Ústí nad Labem
Fragment filmu. Škoda 22Tr #602 obsługująca linię 60 dojeżdża do przystanku „Hraničář”, ulica Masarykova. Po prawej fragment Škody 15Tr #551.


Poniższy film nagrałem 15.08.2012 w różnych rejonach Ústí nad Labem. Do tematu tamtejszych trolejbusów powrócę jeszcze w oddzielnym materiale.





W maju 2022 zamieściłem także materiał kolejowy. Przedstawia on wyjątkowy pociąg pasażerski zorganizowany przez Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl, który między innymi dotarł do Baborowa i Kietrza na Opolszczyźnie. Regularny ruch pasażerski zamarł tam już wiele lat temu, a towarowy nie jest zbyt duży.

Pociąg ten był prowadzony lokomotywą SM42-742 w dawnym zielonym malowaniu. W połączeniu z oliwkowymi wagonami powstał piękny skład retro.



SM42-742, PKP Cargo, stacja Baborów
Fragment filmu. Lokomotywa SM42-742 z PKP Cargo manewruje na terenie stacji Baborów (oblot składu). 1.05.2022.


Temat pociągu specjalnego w Baborowie i Kietrzu już jest szerzej opisywany w Blogu Transportowym. Zacząłem od jego przejazdu przez Kędzierzyn-Koźle. Tu link do tego materiału.





W maju 2022 na kanale filmowym Bloga Transportowego zamieściłem także nagranie prezentujące autobusy elektryczne MZK Kędzierzyn-Koźle. Są to dwa MAN-y Lion`s City 12 E, które obsługują specjalnie dla nich zmodyfikowaną linię nr 3 w nowej relacji Partyzantów – Osiedle Piastów.



MAN Lion`s City 12 E, MZK Kędzierzyn-Koźle
Fragment filmu. Elektryczny autobus MAN Lion`s City 12 E #102 z MZK Kędzierzyn-Koźle obsługując linię 3 skręca z ul. Grunwaldzkiej w kierunku zespołu przystanków „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. 1.05.2022.


Poniższe nagranie powstało 30 kwietnia i 1 maja 2022.





Już niedługo dokładniej zajmę się tematem nowej linii 3 w Kędzierzynie-Koźlu. Tu link do tego materiału.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies


czwartek, 23 czerwca 2022

Star podnośnik z Oświęcimia

 

Minęło już kilka lat od czasu, gdy PKSiS Oświęcim SA przestał istnieć. Od tamtego czasu teren dawnego dworca autobusowego przy ul. Chemików zmienił się znacznie. Przykładowo na części placu postojowego powstał sklep Biedronka. 

W maju 2022 były prowadzone prace remontowe dawnego budynku dworcowego. Brał w nich udział Star 200 podnośnik. Udało mi się go udokumentować, gdy był odstawiony w miejscu, w którym kiedyś parkowały autobusy.

Ciężarówka należy do firmy Sprzętex z Oświęcimia. Jak podano na jej stronie internetowej: „Firma „Sprzętex” istnieje na rynku od 2003 roku. Specjalizujemy się w wykonywaniu kompleksowych usług dźwigowych, robotach budowlanych sprzętem ciężkim i transporcie. Wieloletnie doświadczenie w tych branżach pozwala nam na świadczenie usług na najwyższym poziomie.”

Obecnie ciemnopomarańczowy Star pierwotnie był żółty (w tej wersji można go zobaczyć na stronie właściciela). Zabudowa podnośnika powstała w Fabryce Maszyn Budowlanych Bumar – Koszalin w 1990 roku. To model P184H.



Star 200, podnośnik, Bumar - Koszalin, P184H

Star 200, podnośnik, Bumar - Koszalin, P184H

Star 200, podnośnik, Bumar - Koszalin, P184HStar 200, podnośnik, Bumar - Koszalin, P184H

Star 200, podnośnik, Bumar - Koszalin, P184H
Star 200 podnośnik zaparkowany na terenie dawnego dworca autobusowego w Oświęcimiu przy ul. Chemików. Pojazd ma nadany numer taborowy 1. 6.05.2022.


Star 200, podnośnik, Bumar - Koszalin, P184H, tabliczka znamionowa
Tabliczka znamionowa umieszczona na podnośniku.


Firma Sprzętex na swojej stronie podaje także informację, że posiada również podnośnik na bazie Stara 266. Ma także ciekawe żurawie z Fabloku. Link do strony.

Inne materiały dotyczące ciężarówek ze Starachowic pod tagiem Star.



Blog Transportowy na Twitterze


niedziela, 19 czerwca 2022

Solarisy z Krakowa dla Lwowa (2)

 

Wracam do tematu Solarisów Urbino 12 przekazanych przez Kraków dla Lwowa. Tu link do pierwszej części tego materiału.

Teraz prezentuję wykonane w Krakowie zdjęcia ostatnich dwóch z tych pojazdów. To egzemplarze o oznaczeniach BU889 i BU890.



Solaris Urbino 12, MPK KrakówSolaris Urbino 12, MPK Kraków
Trochę przekrzywiony Solaris Urbino 12 #BU889 odstawiony na terenie pętli Czyżyny Dworzec. 29.03.2016.


Solaris Urbino 12, MPK KrakówPętla autobusowa Azory, MPK Kraków, Mobilis
Solaris #BU889 na pętli Azory pośród innych autobusów. Od lewej strony stoją: Solaris Urbino 12 #BU897, Mercedes-Benz Citaro G #DC519, AMZ CS12LF #MZ002 z firmy Mobilis, #BU889 i Jelcz M181MB #DD450. 23.01.2015.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris #BU889 udokumentowany na al. Andersa, przed rondem Kocmyrzowskim. Autobus obsługuje linię przyspieszoną 522 w relacji Bieżanów Nowy - Plac Centralny. 13.06.2010.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris #BU889 oklejony czerwoną reklamą informującą, że 19 października zostanie otwarte centrum outletowe Factory. Pętla Kombinat, plac postojowy. Przed nim nieokreślony Jelcz M181MB. Przedmiot reklamy już otwarty, bo zdjęcie wykonałem 19.10.2011.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solarisy Urbino 12 odstawione na pętli Czyżyny Dworzec. Na pierwszym planie #BU889, a za nim #BU864 z 2008 roku. 28.04.2020.


Solaris Urbino 12, MPK KrakówSolaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris #BU889 w trakcie obsługi uruchomionej w związku z przebudową al. Jana Pawła II i ul. Mogilskiej linii czasowej 744 w relacji Czyżyny Dworzec - Cracovia Stadion. Przystanek „Czyżyny”. 1.02.2014.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków; Solaris Urbinetto 10, Mobilis
Aleja Jana Pawła II przy rondzie Czyżyńskim. Solaris Urbino 12 #BU889 jako linia czasowa 744 (Cracovia Stadion - Czyżyny Dworzec) przejeżdża obok Solarisa Urbinetto 10 z firmy Mobilis na linii czasowej 704 (Czyżyny Dworzec - Rondo Mogilskie). 1.02.2014.


Solaris Urbino 12, MPK KrakówSolaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU890 w trakcie postoju i odjazdu z pętli Azory jako czasowa linia 772 do Bronowic Małych. Obok widoczny fragment Jelcza M181MB/3 #DD459. 7.01.2011.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU890 na al. Powstania Warszawskiego, przed rondem Grzegórzeckim. Autobus obsługuje linię 184 jeszcze w jej pierwotnej wersji, czyli z Prądnika Czerwonego do Osiedla Kurdwanów. Niestety wyświetlacz nie chciał ze mną współpracować i na tym zdjęciu nie pokazał relacji pojazdu. 2.07.2011.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris #BU890 na pętli Czyżyny Dworzec. Autobus podstawiony jako linia aglomeracyjna nr 232 do Goszczy. 28.12.2015.


MAN Lion`s City, Solaris Urbino 12, MPK KrakówMAN Lion`s City, Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Pętla Mistrzejowice. Przerwa międzyszczytowa. Obok przekazanego do Lwowa Solarisa Urbino 12 #BU890 stoi MAN Lion's City #PM143. Rocznik 2011. Autobus czasowo eksploatowany przez MPK Kraków, finalnie trafił do MZK Konin, a pierwotnie kursował po szwajcarskiej Genewie. Za #BU890 widać fragment tak samo pomalowanego #BU892. 12.12.2018.

 
Warto jeszcze dodać, że na apel władz Lwowa odpowiedziały również inne polskie miasta, przekazując łącznie ponad 30 pojazdów. Były to np. Poznań, Katowice, Sosnowiec, Białystok, czy Jaworzno. 


Autobusy przekazane z Polski do Lwowa
Autobusy przekazane z Polski do Lwowa. Screen z ukraińskiej strony https://city-adm.lviv.ua. Na zdjęciu od lewej strony stoją: Mercedes-Benz Citaro K (ex #244 z PKM Katowice), Solaris Urbino 12 (ex #BU886 z MPK Kraków) i Scania OmniCity (ex #268 z PKM Jaworzno). Materiał z dnia 25.03.2022.


Film prezentujący przekazane z Polski autobusy dostępny pod tym linkiem.


Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 13 czerwca 2022

Pociągiem do Baborowa i Kietrza (1) – Kędzierzyn

 

Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl już od wielu lat organizuje specjalne przejazdy pociągów po liniach kolejowych, na których od dawna nie pojawiają się pociągi pasażerskie lub ich planowy ruch nie był tam nigdy prowadzony. 

Te budzące wielkie zainteresowanie przejazdy znacznie ograniczyła pandemia COVID-19. Na szczęście obecnie ten czynnik nie zakłóca już organizacji takich imprez (niestety powoli zastępuje go inny - galopujące ceny paliwa) i specjalne pociągi TurKol.pl pojawiają się w wielu rejonach Polski.

W majowy weekend 2022 TurKol.pl zorganizował wyjątkowy przejazd przez trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie. Przyznam, że dla mnie najciekawsza okazała się oferta na pierwszy dzień tych podróży. Wtedy skład pasażerski miał dotrzeć do Baborowa i Kietrza. To wyjątkowe wydarzenie, bo regularny ruch osobowy zakończył się tam wiele lat temu, a towarowy to niezbyt częsty widok. Do historycznych szczegółów powrócę jednak później.

Kolejowo-turystyczną majówkę w zasadzie rozpoczęto już 30 kwietnia 2022. Wtedy został uruchomiony pociąg „Hefajstos” z Wrocławia Głównego do Wolsztyna i powrotny oraz „Zbyszek” (Wolsztyn – Zbąszynek – Wolsztyn) i „Nikodem” (Wolsztyn – Nowawieś Mochy – Wolsztyn). Natomiast w dniu 1 maja 2022 w trasę wyruszył skład przemierzający Opolszczyznę i województwo śląskie. Bieg rozpoczął on na stacji Wrocław Główny, jako pociąg „Sztygar”. Odjazd o 8:17. Nie jechał najkrótszą trasą w stronę Opola Głównego, tylko przez Jelcz-Laskowice. Dokładnie zatrzymywał się w następujących lokalizacjach: Wrocław Nadodrze (8:29/8:30), Jelcz-Laskowice (9:07/9:10), Opole Wschodnie (10:22/10:25), Kędzierzyn-Koźle (11:14/11:15), Rudziniec Gliwicki (11:29/11:30), Toszek Północ (11:56/12:11), Pyskowice (12:23/12:24), Gliwice Łabędy (12:31/12:32), aby na 12:40 dotrzeć do Gliwic. 

Skład zestawiono z lokomotywy SM42-742 oraz czterech oliwkowych wagonów: „dwójka”, barowy Wars i dwie „jedynki”. Spalinówka także była w historycznym malowaniu, więc powstał pociąg warty dokumentowania w wielu lokalizacjach. 

SM42-742 to rocznik 1975. Własność PKP Cargo. Przez większą część swojego istnienia lokomotywa ta była związana z rejonem Gdyni, a w roku 2019 przypisano ją do Południowego Zakładu Spółki z siedzibą w Katowicach. Ze wzglądu na zachowane dawne barwy (remont w 2018 roku), co jakiś czas jej zadaniem było prowadzenie pociągów retro w rejonie Chabówki.

Z żoną jako pierwsze miejsce dokumentowania tego wyjątkowego pociągu wybraliśmy stację Kędzierzyn-Koźle. Są tam cztery perony. Niestety na elektronicznej tablicy przyjazdów/odjazdów nie było na jego temat żadnej informacji. Postanowiłem więc zapytać w kasie biletowej. Takie wydarzenie, po tylu latach pociąg pasażerski pojedzie do Baborowa, więc na pewno pracownicy znają szczegóły. Okazało się, że jednak nie – kasjerka była wyjątkowo zdziwiona, gdy usłyszała nazwę Baborów.

Finalnie trafiliśmy do biura dyżurnego ruchu. Tam na słowo Baborów również spore zdziwienie. Okazało się, że w Kędzierzynie-Koźlu pociąg ten ma podaną relację do Toszka. Dla mnie najistotniejsze było, że poznałem peron i tor, na którym ma się zjawić (peron 3, tor 4).

Na krótko przed wjazdem „Sztygara” na peronie pojawiło się kilka osób. Poniżej wykonane wówczas zdjęcia.



TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-KoźleTurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Oto i on. Pociąg specjalny do Baborowa i Kietrza wjeżdża na peron 3 tor 4. Niestety żadnego komunikatu głosowego ani tekstowego nie było. SM42-742 skład przyprowadziła w pełni anonimowo. Stacja Kędzierzyn-Koźle przeszła modernizację. Większość elementów jest nowa, czysta, choć pozostały też części stare, teraz mocno kontrastujący z tymi zmienionymi, np. widoczna na pierwszym zdjęciu bramownica. 1.05.2022.


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
SM42-742 w trakcie wjazdu z pociągiem „Sztygar” na stację Kędzierzyn-Koźle. 1.05.2022.


TurKol.pl, tablica kierunkowa na wagonie
Tablica kierunkowa pociągu „Sztygar” umieszczona na jednym z wagonów. 


SM42-742, PKP Cargo, tabliczka znamionowa
Tabliczka znamionowa lokomotywy SM42-742.


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-KoźleTurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Pociąg specjalny „Sztygar” w trakcie postoju na stacji Kędzierzyn-Koźle. 1.05.2022.


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-KoźleTurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Odjazd z Kędzierzyna-Koźla. SM42-742 pięknie zakopciła. 


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Jeszcze raz „Sztygar” w trakcie odjazdu z Kędzierzyna-Koźla. W trakcie remontu stacji widoczny peron trzeci wydłużono w kierunku Gliwic, ale tylko dla toru nr 4. 


EN57-1423, Polregio
W trakcie przejazdu specjalnego „Sztygara”, przy peronie drugim stał podstawiony pociąg regio nr 94922 relacji Kędzierzyn-Koźle (11:33) - Gliwice (12:09). To eksploatowana przez Polregio w miarę klasyczna jednostka, EN57-1423. Rocznik 1981. Pojazd głównie pracował w rejonie Łodzi, a od roku 2018 jeździ po Opolszczyźnie i okolicy.


Z Kędzierzyna do Gliwic pociąg retro pojechał dość nietypową trasą, bo przez Toszek, czyli korzystając z linii po której jest prowadzony tylko ruch towarowy. My natomiast za jakiś czas wyruszyliśmy do Baborowa. Relację z tamtego miejsca przedstawię w drugiej części tego materiału. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku