piątek, 22 listopada 2024

Nowy kontrakt Mobilisa w Krakowie

 

Od 19 października firma Mobilis realizuje w Krakowie nowy kontrakt na obsługę komunikacji miejskiej. To już trzeci z kolei. Ma on obowiązywać przez 10 lat.

Autobusy wprowadzane do ruchu w trakcie jego realizacji wyróżniają się nowym schematem malowania. Są jak przed laty niebieskie, choć nie jest to ten odcień, który znamy z Jelczy M-11 i Ikarusów. Kontrakt zakłada łącznie aż 151 nowych pojazdów. Największą grupę mają stanowić przegubowce. Dokładnie 91 MAN-ów Lion`s City 18 CNG. Będzie także dość sporo hiszpańskich autobusów marki Castrosua. Dokładnie 43 egzemplarze 12 metrowego modelu New City CNG oraz 6 w wersji krótszej, 10,6 metrowej. Najmniejszy tabor reprezentują pojazdy marki MMI, czyli następcy upadłej Kapeny ze Słupska. Pięć elektrycznych MMI Urby LE Electric i sześć spalinowych MMI Urby LE.

Obowiązywanie nowego kontraktu nie oznacza, że Mobilis na linie wysyła wyłącznie wypisane powyżej autobusy. W ruchu wciąż pozostają pojazdy z wcześniejszej umowy, czyli Mercedesy, AMZ i Autosan. Zmieni się to po dostarczeniu przez producentów wszystkich zamówionych egzemplarzy.  

Nowy kontrakt Mobilisa to obsługa dotychczasowych tras oraz przejętych od MPK Kraków i nowoutworzonych linii. Są to: 102 (Krowodrza Górka P+R – Bielany), 103 (Aleja Przyjaźni – Lesisko), 106 (Łagiewniki - Skotniki Szkoła), 109 (Cichy Kącik – Bielany), 110 (Aleja Przyjaźni – Węgrzynowice), 113 (Czyżyny Dworzec – Elektrociepłownia), 126 (nowa linia, Bronowice Małe - Os. Podwawelskie), 129 (Czyżyny Dworzec - Dworzec Główny Zachód), 136 (Łagiewniki - Os. Pod Fortem), 142 (Czyżyny Dworzec - Os. Na Stoku), 147 (nowa linia, Nowy Kleparz – Żabiniec), 152 (Czyżyny Dworzec - Cmentarz Olszanica), 159 (Os. Piastów - Cichy Kącik), 163 (Szpital Rydygiera - Miejskie Centrum Opieki), 178 (Mistrzejowice – Łagiewniki), 184 (Cmentarz Prądnik Czerwony – Starowiślna), 189 (Plac Centralny im. R.Reagana - Nowy Kleparz), 193 (Lesisko - Górka Narodowa P+R), 196 (Łagiewniki – Kozienicka), 413 (Na Załęczu - Rondo Czyżyńskie), 442 (Cmentarz Prądnik Czerwony - Os. Na Stoku), 496 (Łagiewniki - Kostrze OSP), 501 (Bulwarowa - Chełmońskiego Pętla), 511 (Os. Na Stoku - Chełmońskiego Pętla) i 578 (Mistrzejowice - Czerwone Maki P+R). Mobilis obsługuje także nocne linie 603 (Na Załęczu - Czyżyny Dworzec) i 612 (Os. Podwawelskie – Tyniec).

W przypadku tras już funkcjonujących wprowadzono także różne korekty przebiegu, dotyczące kilku z nich. Np. dla linii 152 zlikwidowano obsługę popularnego węzła przesiadkowego „DH Wanda”. 

Z dotychczas obsługiwanych linii, od 19 października trasę 192 (Dworzec Główny Wschód - Olszanica Bory) Mobilis przekazał do MPK Kraków.

Od 19 października 2024 w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie można usłyszeć nowego lektora, w którego rolę wcielił się Robert Makłowicz (znany dziennikarz, krytyk kulinarny, pisarz, publicysta i podróżnik, twórca i prowadzący cyklu programów kulinarnych). Zapowiada on przystanki w taborze firmy Mobilis i MPK. 

Poniżej krótki fotoreportaż przedstawiający autobusy firmy Mobilis w początkowym okresie realizowania nowego kontraktu.



MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
MAN Lion`s City 18 CNG nr MM862 jako linia 511 odpoczywa i pozuje do zdjęć na pętli Osiedle Na Stoku. Z końcówki tej korzysta również MPK Kraków - widoczny fragment Solarisa Urbino 18 nr BR575 na linii 182 (Os. Na Stoku - Dworzec Główny Wschód). 31.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Przez ul. Architektów w jesiennej scenerii przejeżdża MAN Lion`s City 18 CNG nr MM839 na linii 511. Nowiutki przegubowiec dojeżdża do pętli Osiedle Na Stoku. 31.10.2024.

 
Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków
Jedną z linii, które firma Mobilis przejęła od MPK Kraków jest 184. Do jej obsługi na razie przewoźnik wysyła tabor z wcześniejszego kontraktu. Na końcówce Starowiślna do odjazdu w stronę pętli Prądnik Czerwony szykuje się Mercedes-Benz Conecto G nr MC314. To 2014 rocznik. 24.10.2024.


AMZ CS12LF, Mobilis Kraków
Jest godzina 6:00. Mobilis rozpoczyna pierwszy dzień realizacji nowego krakowskiego kontraktu. Przyznam, że liczyłem wówczas wyłącznie na najnowszy tabor. Taki jest z przodu - MAN Lion`s City 18 CNG na linii 189. Za nim krążący po Krakowie od dziesięciolecia AMZ CS12LF nr MZ019 na linii 142 (kierunek Czyżyny Dworzec). Przystanek „DH Wanda” na al. Andersa. 19.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Linia 152 jest obsługiwana najnowszym taborem. Tu MAN Lion`s City 18 CNG nr MM842 w stronę pętli Cmentarz Olszanica. Ulica Lubicz, postój na przystanku o tej samej nazwie. 27.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Ulica Lubicz, skrzyżowanie z ul. Rakowicką. MAN Lion`s City 18 CNG nr MM808 na linii 152 do Olszanicy. 28.10.2024.


Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków
Dzięki firmie Mobilis na polskich drogach pojawiły się fabrycznie nowe autobusy marki Castrosua. Tu model New City CNG na początku ul. Zakopiańskiej. To pojazd nr MS617, który właśnie wyruszył z pętli Łagiewniki, obsługując linię 196. 22.10.2024.

   
Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków
Pętla Czyżyny Dworzec. Przystanek początkowy linii 113. Do zdjęć pozuje Castrosua New City CNG nr MS605. Autobus ten był prezentowany w Kielcach, w trakcie targów Transexpo 2024. 3.11.2024.


Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków
Wnętrze Castrosuy nr MS605 wraz z elementem informacji pasażerskiej - wyświetlacz zawieszony pod sufitem. 3.11.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Linia 129 od nowego kontraktu również jest obsługiwana przez firmę Mobilis. Na zdjęciach MAN Lion`s City 18 CNG nr MM808 podstawiony na pętli Czyżyny Dworzec. Także widok na fragment wnętrza i kontrowersyjną półkę na bagaż, która likwiduje dwa miejsca siedzące, a dostęp do niej jest ograniczony przez szybę. 26.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
MAN Lion`s City 18 CNG nr MM832 podstawiony na przystanku początkowym linii 152. Pętla Czyżyny Dworzec. 3.11.2024.


Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków

Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis KrakówMercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków
W okresie Wszystkich Świętych krakowski Mobilis obsługiwał również linie cmentarne. Nowym i starym taborem. Tu Mercedes-Benz Conecto G nr MC312 na linii 842 do Osiedla Na Stoku. Czyżyny Dworzec, postój i odjazd z pętli. 3.11.2024.


Mercedes-Benz Conecto G, MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

Mercedes-Benz Conecto G, MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Pętla Czyżyny Dworzec. Porównanie starego i nowego taboru przegubowego firmy Mobilis. W roli tego pierwszego Mercedes-Benz Conecto G nr MC312 na linii 842. Nowy to (od góry) MAN Lion`s City 18 CNG nr MM832 podstawiony jako linia 152 i MM849 po zakończonym kursie linii 129. 3.11.2024.


Autosan M12LF, Mobilis Kraków

Autosan M12LF, Mobilis KrakówAutosan M12LF, Mobilis Kraków
Po Krakowie wciąż kursuje Autosan M12LF nr MA203. To rocznik 2016, pierwotnie jako autobus testowy. Przez kilka lat był on eksploatowany razem z innym Autosanem tego typu, nr MA202, który 17 sierpnia 2024 spłonął na ul. Monte Cassino. Tu w trakcie obsługi linii 103 do pętli Lesisko, zjeżdża z al. Pokoju w ul. Centralną. 22.10.2024.


MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków

MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków

MMI Urby LE Electric, Mobilis KrakówMMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków

MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków
Pętla Nowy Kleparz, z której korzysta nowa linia 147. Obsługuje ją najmniejszy tabor firmy Mobilis. Do zdjęć pozuje MMI Urby LE Electric nr MB451. Autobus po wykonaniu fotografii zjechał do zajezdni. 31.10.2024.


MMI Urby LE, Mobilis Kraków

MMI Urby LE, Mobilis Kraków

MMI Urby LE, Mobilis KrakówMMI Urby LE, Mobilis Kraków

MMI Urby LE, Mobilis KrakówMMI Urby LE, Mobilis Kraków
W godzinach szczytu nowa linia 147 kursuje co 10 minut. W pozostałym czasie odjeżdża co 15 minut, a w soboty i święta co 20 minut. Oprócz MMI w wersji elektrycznej, do obsługi tej trasy Mobilis wykorzystuje także swoje jedyne w tym kontrakcie autobusy zasilane Dieslem. To MMI Urby LE. Na zdjęciach pojazd o oznaczeniu MB401. Pętla Nowy Kleparz. 31.10.2024.


MMI Urby LE, Mobilis Kraków
Wnętrze MMI Urby LE nr MB401. Postój na pętli Nowy Kleparz. 31.10.2024.


MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków
MMI Urby LE Electric nr MB452 w trakcie obsługi przystanku „Szpital Narutowicza” przy ul. Doktora Twardego. Linia 147, kierunek Nowy Kleparz. 31.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
MAN Lion`s City 18 CNG nr MM836 podstawiony na przystanku początkowym linii 129. Pętla Czyżyny Dworzec. 3.11.2024.


AMZ CS12LF, Mobilis Kraków
AMZ CS12LF nr MZ015 jako linia 142 w kierunku pętli Osiedle Na Stoku. Aleja Andersa, przystanek „DH Wanda”. 30.10.2024.


Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków
Jedna z tras, które przejął Mobilis to 163. Wysyłany jest na nią tabor z wcześniejszego kontraktu. Tu Mercedes-Benz Conecto G nr MC310 na przystanku „Arka”. Kierunek Szpital Rydygiera. 21.10.2024.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Przejęcie przez firmę Mobilis linii obsługiwanych przez MPK nie oznacza masowych kasacji taboru miejskiego przewoźnika. Pozyskane autobusy zostały wykorzystane do obsługi nowych tras podmiejskich lub wzmocnienia już istniejących. W ruchu nadal pozostają nawet najstarsze roczniki. Tu przykładowy Solaris Urbino 18 nr BR741 z 2009 roku. Pojazd obsługuje linię cmentarną 801 do pętli  Rząska Cmentarz. Postój na przystanku „Biskupa Prandoty” na al. 29 Listopada. 1.11.2024.


Nowy tabor firmy Mobilis udokumentowałem także filmowo. W tym nagraniu zająłem się wyłącznie przegubowcami. Oto, które pojazdy na nim zobaczycie:

- MM853 na linii 152, al. Andersa przy DH Wanda;

- MM826 na linii 189, al. Andersa, DH Wanda;

- MM808 na linii 129, odjazd z pętli Czyżyny Dworzec;

- MM851 na linii 129, przyjazd na pętlę Czyżyny Dworzec;

- MM842 na linii 152, ul. Lubicz;

- MM862 na linii 511, odjazd z pętli Os. Na Stoku;

- MM821 na linii 129, ul. Pawia przy politechnice.





Pozostałe nagrania to krótkie filmy typu „shorts”. 

Z pętli autobusowej Nowy Kleparz odjeżdża MMI Urby LF Electric nr MB451. Pojazd zjeżdża do zajezdni. Najprawdopodobniej nastąpiła jakaś awaria, bo chwilę wcześniej był oznakowany jaki linia 147 do Żabińca. 31.10.2024.






Aleja Andersa. Autobusy MAN Lion`s City 18 CNG nr MM809 na linii 152 i MM823 na linii 189. 20.10.2024.





Najnowszy tabor firmy Mobilis prezentowałem także w pierwszej części relacji z targów Transexpo 2024 – tu link.

W ramach przypomnienia o wcześniejszym kontrakcie firmy Mobilis w Krakowie, link do materiału na ten temat z 2014 roku.

Już w trakcie przygotowania do publikacji tego wpisu, wprowadzono pewne zmiany dotyczące nowego kontraktu firmy Mobilis. W związku z brakiem kierowców i wynikającym z tego problemem z realizacją wszystkich kursów, linię 511 przejęło ponownie MPK Kraków. Nowe przegubowce ją obsługujące zostały skierowane na linię 163, z której wycofano Mercedesy z wcześniejszej umowy.



Blog Transportowy na Facebooku


niedziela, 17 listopada 2024

Krakowskie tramwaje powróciły w rejon pętli Wzgórza Krzesławickie

 

W styczniu 2020 roku zamieściłem historyczny materiał o krakowskich tramwajach udokumentowanych pomiędzy przystankami „Darwina” i „Wiadukty”, gdzie znajdowały się kultowe sploty szyn na dwóch wiaduktach wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej. Tu link

Piszę w czasie przeszłym, bo tego ciekawego miejsca już nie ma. W związku z budową trasy S7 linia tramwajowa do Wzgórz Krzesławickich została na wiele miesięcy zamknięta (od 15 lipca 2023) i dość mocno przebudowana. Trasy kursujących tam linii 1 i 4 skrócono, a nr 5 zawieszono. Wprowadzono także zastępczą komunikację autobusową.

Korzystając z dodatkowo zamontowanego rozjazdu, tramwaje pozostawiono możliwie najbliżej wyłączonego odcinka. Początkowo była to tylko obsługiwana wyłącznie taborem dwukierunkowym linia 1 kursująca do tymczasowej końcówki Wańkowicza. Po otwarciu przebudowanego torowiska przy ul. Łowińskiego, tramwaje zaczęły dojeżdżać do przystanku Elektromontaż (od 6 maja 2024). Wówczas była już przywrócona linia nr 5.

W końcu, 31 października 2024 tramwaje korzystając z nowego torowiska przekroczyły ul. Łowińskiego i wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej dotarły w rejon pętli Wzgórza Krzesławickie, choć niebezpośrednio do niej. Linie 1 i 5 mają teraz końcówkę jeden przystanek wcześniej – Jarzębiny. Nadal dojeżdżają tam wyłącznie wagony dwukierunkowe.

Data 31 października nie była przypadkowa. Trasa tramwajowa do Wzgórz Krzesławickich obsługuje wielki Cmentarz Grębałów. Czas zatem gonił, a jak podają media było w związku z tym trochę improwizacji (pospiesznie wprowadzana tymczasowa infrastruktura), ale cel najważniejszy osiągnięto. 

Poniżej kilka zdjęć pokazujących rejon tymczasowej końcówki Jarzębiny.



Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
31 października 2024 - powrót tramwajów w rejon pętli Wzgórza Krzesławickie. Tymczasowa końcówka Jarzębiny widziana z ul. Kocmyrzowskiej. Wokoło trwają prace budowlane. Na przystanku początkowym stoi obsługujący linię nr 1 do Cichego Kącika wagon Duewag GT8N nr RF316. To rocznik 1974. Pierwotnie jako model GT8S nr 3049 w Rheinbahn Düsseldorf. Z tym samym numerem w MPK Kraków od 2010 do 2015 roku, później pod oznaczeniem RF312 i pod obecnym RF316 od 2020 roku. Przebudowa na GT8N w 2019 roku.


Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Duewag GT8C nr RF312 jako linia nr 1. Tymczasowa końcówka Jarzębiny. Wagon wysadził pasażerów i zmierzając w stronę wciąż przebudowywanej pętli Wzgórza Krzesławickie wjeżdża na sąsiedni tor, aby zmienić kierunek jazdy. To rocznik 1974, początkowo oznaczony jako 3040. Z tym numerem w Krakowie w latach 2010 - 2015, potem funkcjonujący jako RF303, a od 2021 roku z obecnym numerem RF312. Przenumerowanie było związane z wyznaczeniem danej grupy oznaczeń dla modelu GT8C, którym pojazd ten stał się w 2021 roku. 1.11.2024.


Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Duewag GT8N nr RF318 jako linia nr 5. Tymczasowa końcówka Jarzębiny. Wagon oczekuje na zwolnienie przystanku początkowego. Wokoło dużo tymczasowych rozwiązań (np. wygrodzenia), ale główny cel osiągnięto - obsługa tramwajami Cmentarza Grębałów. To rocznik 1975. W Rheinbahn Düsseldorf pod numerem 3055 i tak samo oznaczony przez MPK Kraków w latach 2011 - 2015, początkowo wypożyczony do MPK Poznań. Od roku 2015 pod obecnym numerem RF318, przebudowa na GT8N w 2019 roku. 1.11.2024.


Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
W dniu 1 listopada 2024 krótkie wagony dwukierunkowe były mocno napełnione. Przystanek dla wsiadających końcówki Jarzębiny, który jest zlokalizowany przy jednym z dojść do Cmentarza Grębałów. Ruch pieszych był bardzo intensywny, dlatego bezpieczeństwa pilnował pracownik MPK. Postój na zatłoczonym przystanku i odjazd z niego linii nr 1, w której rolę wcielił się Duewag GT8N nr RF302. To rocznik 1974. Pierwotne, niemieckie oznaczenie to 3039, którego używało również MPK Kraków w latach 2010 - 2015. Następnie wagon stał się RF302, a na wersję GT8N przebudowano go w 2021 roku. 


Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Z górki na szczycie której znajduje się przebudowywana pętla Wzgórza Krzesławickie zjeżdża Duewag GT8C nr RF312. Wprawdzie zmienił on już kierunek jazdy, ale na wyświetlaczu wciąż widnieje końcówka Jarzębiny. 1.11.2024.


Pętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie

Pętla tramwajowa Wzgórza KrzesławickiePętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie

Pętla tramwajowa Wzgórza KrzesławickiePętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie
Przebudowywana pętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie. Stan na dzień 18.09.2024.


Wiadukt tramwajowy, Wzgórza Krzesławickie
Nowy wiadukt tramwajowy, prowadzący do pętli Wzgórza Krzesławickie, nad budowaną trasą S7. 20.09.2024.


Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Przed uruchomieniem torowiska do Jarzębiny, linie 1 i 5 jeździły wzdłuż ul. Łowińskiego do końcówki Elektromontaż. Właśnie z niej wyruszył Duewag GT8N nr RF318, który jako „jedynka” zbliża się do przystanku „Grodzki Urząd Pracy”. 20.09.2024.


Warto także dodać, że w rejon Wzgórz Krzesławickich powróciła także linia nr 4. Wprawdzie nie przekracza ona ul. Łowińskiego, ale jedzie wzdłuż niej, zapewniając obsługę przystanku „Grodzki Urząd Pracy”.



Wpisy dotyczące MPK Kraków


poniedziałek, 11 listopada 2024

Blog Transportowy ma już 15 lat

 

11 listopada 2009 roku Blog Transportowy oficjalnie pojawił się w Internecie. Opublikowałem wówczas pierwszy wpis. Był on poświęcony „zemunowi”, czyli jugosłowiańskiemu Ikarusowi. Tu link do tego materiału. Zatem z przyjemnością informuję, że od tego wydarzenia minęło już 15 lat.



Blog Transportowy - pierwszy wpis
Blog Transportowy - pierwszy wpis, którego bohaterami były jugosłowiańskie Ikarusy. Wygląd obecny. Wersja pierwotna w serwisie Blox miała inną szatę graficzną.


Wówczas działałem na platformie Blox, która po kilku latach przestała istnieć. Pod nazwą Blog Transportowy nie funkcjonowała wtedy żadna inna strona. Z upływem lat nagle zaczęły się pojawiać inne Blogi Transportowe. Ich autorzy nie zadali sobie trudu, aby wymyślić nową nazwę, lecz powielali to, co już znaleźli w sieci. Takie niezbyt sympatyczne działanie. Niestety różnych plagiatorów wciąż przybywa i obecnie mój (jedyny oryginalny i najstarszy) dosłownie tonie w morzu innych Blogów Transportowych. Dla ułatwienia znajdywania bloga, wprowadziłem nawet dodatkowy, prostszy adres, bo ten oryginalny jest dość długi. To www.blogtransportowy.eu – przekierowanie na www.blogtransportowy1.blogspot.com. 

Każda rocznica to pora na różne podsumowania. Zatem przedstawię Bloga Transportowego w liczbach. Na ten moment zamieściłem 1200 postów – mam więc dodatkowy jubileusz. Ten jest 1201. Najczęściej publikuję w dziale Autobusy, aż 466 wpisów. Na drugim miejscu jest Kolej (245 wpisów), a podium zamykają Ciężarówki (194 wpisy). Dalej plasują się Tramwaje (185), Różne (162), Lotnictwo (69), Trolejbusy (64) i Osobówki (30). Najmniej wpisów dotyczy działów Wodne (tylko 19) i Metro (18). Tu warto dodać, że suma ilości wpisów w poszczególnych działach jest wyższa niż 1200. Wynika to z tego, że czasami jeden post dotyczy dwóch, a nawet większej ilości działów (np. comiesięczne informacje o nowych filmach na kanale YouTube).

Pośród marek pojazdów pojawiających się w Blogu Transportowym przoduje Solaris (189 postów). Drugie miejsce przypadło Jelczowi (130), a trzecie zajmuje MAN (119).

Blog Transportowy to przede wszystkim materiały z Polski, ale sporo piszę także o innych krajach. Wygrywają Czechy, do których staram się jeździć dość często (99 postów). Drugie miejsce to Niemcy (57 wpisów), a trzecie piastuje Austria (39). 

Najczęściej używanym tagiem, który nie dotyczy marek i państw jest „MPK Kraków”. Pojawia się on aż 224 razy. Posiadany przez MPK tabor jest szczególnie ciekawy, tym bardziej w kontekście pojazdów historycznych.

Pośród pozostałych tagów przoduje „oldtimer”. Pojawia się on aż 167 razy. Tag ten dotyczy materiałów, w których występują starsze pojazdy. 

Blog Transportowy to także relacje z różnych imprez targowych. Dlatego tag „targi” pojawia się 124 razy i systematycznie go przybywa.

Aż 101 razy zobaczycie posty z tagiem „spalinówka”, który pojawia się, gdy bohaterem jest lokomotywa spalinowa.

Tyle w temacie liczb i podsumowań. Oczywiście bardzo cieszę się, że Wy – Czytelnicy regularnie zaglądacie do Bloga Transportowego. Piszecie, komentujecie, czasami uzupełniacie jakieś informację. Dziękuję i zapraszam do lektury kolejnych wpisów.

Na jubileusz przydałoby się coś wyjątkowego. Kiedy Blog Transportowy obchodził 5-lecie, zamieściłem zdjęcie Sanosa S14 z PKS Rybnik. Tu link do tego materiału. Zatem i tym razem opublikuję „starocia”. Zapraszam do Kędzierzyna-Koźla, na spotkanie z dawnym taborem tamtejszego MZK. Jelcz M-11 nr 428 z 1989 roku. Pojawił się on już w Blogu Transportowym w tym wpisie

Jest on tam przedstawiony w oryginalnym, fabrycznym malowaniu, z naklejoną reklamą. To był rok 1998. Ten wpis przenosi nas do 9 maja 2000. Wówczas 428 był cały „oreklamowany”. Promował firmę „Maraton”. Przyznam, że reklama ta nie zapadła mi jakoś szczególnie w pamięci, stąd wniosek, że Jelcz ten nie woził jej zbyt długo. W Internecie nie natrafiłem na inne zdjęcia prezentujące go w takiej wersji kolorystycznej.

Na poniższych fotografiach 428 przejeżdża przez ul. Szymanowskiego, łączącą Kłodnicę z Koźlem Portem. Górne zdjęcia to kierunek Rogi Stocznia, dolne Osiedle Piastów. Było wtedy dość ciepło, bo otwarta jest połówka drzwi do kabiny kierowcy.

Ostrość niestety nie jest idealna, bo to nie był aparat z najwyższej półki (pstrykawka Minolta), a skan nie jest z negatywu, lecz z odbitki sprzed 20 lat.



Jelcz M-11, MZK Kędzierzyn-Koźle, 428

Jelcz M-11, MZK Kędzierzyn-Koźle, 428

Jelcz M-11, MZK Kędzierzyn-Koźle, 428

Jelcz M-11, MZK Kędzierzyn-Koźle, 428
Jelcz M-11 nr 428 z  MZK Kędzierzyn-Koźle.


Starsze zdjęcia stopniowo są publikowane w Blogu Transportowym. Zamieszczam np. kolejowo-autobusową relację z przejazdu Magistralą Podsudecką w 2000 roku (tu link). 

Jeżeli przeglądacie Blog Transportowy tylko na telefonie komórkowym, czasami warto otworzyć wersję „na komputer”. Wówczas pojawia się lista dostępnych tagów, co pozwala na znalezienie innych mogących Was zainteresować treści.



Blog Transportowy na dawnym Twitterze, czyli na obecnym Portalu X