niedziela, 16 listopada 2014

Sanos z Rybnika


Blog Transportowy na 5 lat


Jubileusz 5-lecia Bloga Transportowego to doskonała okazja do zamieszczenia starszych zdjęć. Rocznikowo może to jeszcze nie jest zbyt odległa historia, ale biorąc pod uwagę to, co prezentują, śmiało można stwierdzić, że są „historycznie wyjątkowe”.

Na początek zapraszam do Gliwic, na tamtejszy dworzec PKS. Tam udało mi się wykonać zdjęcie, z którego szczególnie po latach jestem bardzo zadowolony. Jego bohater to mocno skorodowany Sanos S14 z PKS Rybnik. Pojazd o rejestracji KAA 024S. Niestety nie udało mi się ustalić, jaki to rocznik, ani kiedy został zlikwidowany. Zdjęcie wykonałem dnia 27 marca 1999, o godzinie 17:46. Kierowca właśnie zmieniał tablicę kierunkową na relację powrotną, czyli Gliwice – Rybnik. W zasobach Internetu znajdziemy zdjęcie tego pojazdu wykonane także w roku 1999, ale trochę później. Jest on na nim przemalowany, biało-niebieski, czyli w ówczesnych barwach zakładowych przewoźnika.


Sanos S14, PKS Rybnik


Sanos S14 to autobus produkcji jugosłowiańskiej, którego finalny montaż odbywał się w miejscowości Skopje, czyli obecnej stolicy kraju o tej samej nazwie lub FYROM, co w tłumaczeniu z angielskiego oznacza Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii (potocznie Macedonia, choć prawdziwa Macedonia jest w Grecji, dlatego organizacje międzynarodowe uwzględniając protesty Greków stosują nazwę FYROM). Prezentowany na zdjęciu model lokalny był eksploatowany w wielu oddziałach PKS-u. Głównie w wersji dwudrzwiowej, choć dostępny był także model trójdrzwiowy (użytkowany np. przez PKS Zakopane). Autobusy te trafiały do Polski w latach 70-tych. Później sprowadzano nowsze modele. W dniu wykonania zdjęcia S14 był już coraz rzadszym przypadkiem na polskich drogach, szczególnie w wersji lokalnej. Osobiście zbyt często nie miałem okazji podróżować takim modelem autobusu. Lokalny S14 woził mnie po okolicach Zakopanego (PKS Zakopane), choć najbardziej w pamięci zapadł mi przejazd pojazdem PKS Kędzierzyn-Koźle. Na początku lat 90-tych taki biało-niebieski S14 wiózł mnie w relacji Kędzierzyn-Koźle – Góra Świętej Anny. Szczególnie widowiskowy był podjazd na końcowym odcinku trasy. Niestety Sanosów S14 z PKS Kędzierzyn-Koźle nie mam na zdjęciach.

Za prezentowanym lokalnym Sanosem S14 widać fragment Mercedesa O307 z PKS Racibórz. Niestety rejestracji nie udało mi się odczytać. Wówczas tabor PKS Racibórz składał się z wielu Mercedesów O305 i O307 oraz przeróżnych krótkich Ikarusów. Wszystkie żółto-niebieskie.


Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na You Tube, kanał Lukaszowo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz