W
piątek 1 sierpnia 2014 firma Mobilis rozpoczęła realizację nowego,
10-letniego kontraktu na obsługę wybranych linii komunikacji miejskiej w
Krakowie. Tu link do
wcześniejszego tekstu na temat tego przetargu. Przypomnę, że zgodnie z
ustaleniami, Mobilis powinien obsługiwać linie nr: 102, 120, 138, 142,
152, 159, 168, 178, 182, 352, 482 i 502. Ostatecznie wprowadzono jednak
drobne zmiany. MPK Kraków pozostało na liniach 168, 182 i 482, natomiast
oddało trasy nr 109 (Cracovia Stadion – Bielany), 153 (Osiedle Piastów –
Lesisko) i 193 (Czyżyny Dworzec – Wieczysta).
Nowy
kontrakt to nowe autobusy w nowych barwach, zgodnych z Księgą
Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie
(więcej na ten temat pod tym linkiem).
Łącznie przedstawiciele dwóch marek i trzech modeli. AMZ CS10LF, AMZ
CS12LF i Mercedes Conecto G. W sumie aż 67 nowych autobusów.
Najliczniejsza grupa to przegubowce (38 egzemplarzy), na drugim miejscu
klasyfikują się 12-metrowe AMZ-ty (24 sztuki), a na końcu najmniejsze
pojazdy, czyli CS10LF, tylko 5 egzemplarzy.
AMZ CS12LF #MZ018 jako linia 138. Przystanek początkowy na pętli Kombinat. 1.09.2014.
Mercedes Conecto G #MC302 jako linia 152 w stronę Olszanicy. Aleja Focha, 2.08.2014.
AMZ
CS12LF #MZ009 skręca z al. Bora-Komorowskiego w ul. Wiślicką. To po
trasie linii 159, ale autobus nie obsługiwał jej. Najprawdopodobniej był
to jakiś przejazd zamknięty. 27.08.2014.
Mercedes
Conecto G #MC323 jako linia 502 objeżdża plac Centralny. To przejazd
bez pasażerów pomiędzy przystankiem końcowym i początkowym pętli Plac
Centralny. Obecnie ten odcinek jest nieprzejezdny - trwa remont
kapitalny. 1.08.2014, czyli pierwszy dzień obsługi nowych linii przez
Mobilisa.
AMZ
CS12LF #MZ008 na pętli Czyżyny Dworzec. Na wyświetlaczu niepoprawny
kierunek, bo autobus jest już podstawiony jako kurs do końcówki Osiedle
Na Stoku. 31.08.2014.
Na
pętli Cracovia Stadion stoi Mercedes Conecto G #MC317. Linia 502 do
Placu Centralnego im. R. Reagana - tak brzmi pełna nazwa tej końcówki.
Jej długość jest sporym utrudnieniem, bo np. nie mieści się w całości na
wyświetlaczach i znacznie wydłuża głosowe zapowiedzi tego przystanku.
To „udogodnienie” stosowane
jest dopiero od jakiegoś czasu. Wcześniej było prościej - tylko Plac
Centralny. Zdjęcie wykonałem drugiego dnia realizacji nowego kontraktu,
czyli 2.08.2014. Panował wtedy wielki upał, a wydajna klimatyzacja
nowego Conecto dawała upragniony chłód.
Na
pętli Bielany na powrotny kurs linii 109 oczekuje AMZ CS12LF #MZ017.
Końcówka o dość lotniczym charakterze - obok stoi wojskowy samolot.
3.08.2014.
Wnętrze
Mercedesa Conecto G #MC320. Linia 152. Postój na przystanku początkowym
pętli Aleja Przyjaźni. Jeszcze dzień wcześniej linię tę obsługiwały
wyłącznie żółte Solarisy Urbino 18. 1.08.2014.
Taką tapicerkę siedzeń ma najnowszy krakowski tabor Mobilisa. Tu Conecto G #MC320. 1.08.2014.
W bocznej części pętli Czyżyny Dworzec na kolejny kurs jako linia 142 czeka AMZ CS12LF #MZ021. 9.09.2014.
Warto
jeszcze przypomnieć, że po Krakowie nadal jeździ stary tabor Mobilisa.
Wprawdzie realizujące poprzedni kontrakt żółte Solarisy, Irisbusy i
MAZ-y już zniknęły z ulic miasta, ale nadal pozostały na nich
sprowadzone z Warszawy Solarisy Urbinetto 10. Pierwotnie kursujące na
czasowej linii 704 do Ronda Mogilskiego, teraz obsługujące dwie inne
linie zastępcze: 714 i 774. Na zdjęciu autobusy o numerach A309 i A319
jako linia 714 (Czyżyny Dworzec - Ofiar Dąbia), a za nimi AMZ CS12LF
#MZ021 na 142. Pętla Czyżyny Dworzec, 9.09.2014.
Wszystkie
autobusy Mobilisa zostały wyposażone w nowy rodzaj automatów
biletowych. Są one mniejsze, niż te stosowane wcześniej. Jest to
związane z rezygnacją z operacji gotówkowych. W tych urządzeniach
zapłacimy tylko kartą.
Takie
automaty biletowe zamontowano w nowych autobusach Mobilisa. Producent
to firma Mera-Systemy z Grodziska Mazowieckiego. Brak możliwości
płacenia gotówką początkowo był sporym zaskoczeniem dla wielu pasażerów.
Nowy
tabor został wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej
wyprodukowany przez Zakład Elektroniczny SiMS z Bydgoszczy. Jego
elementy to między innymi kasowniki, tablice kierunkowe i umieszczone
pod sufitem monitory oraz urządzenia związane z zapowiedziami głosowymi.
Zauważalną dla przeciętnego pasażera nowością jest wyświetlanie
szacunkowego czasu przejazdu do wszystkich kolejnych przystanków. Tej
opcji nie było wcześniej w krakowskich pojazdach.
Kasowniki
firmy SiMS dodatkowo pokazują także wszystkie przystanki na trasie oraz
czas, w którym autobus do nich dojedzie. Wystarczy nacisnąć przycisk
Info.
Wewnętrzna
tablica kierunkowa na bieżąco podaje położenie autobusu oraz czas
pozostały na dotarcie do poszczególnych przystanków. Rozwiązanie
szczególnie przydatne osobom, które nie znają miasta.
Przykładowe rozmieszczenie monitorów, kasowników i automatu biletowego we wnętrzu Mercedesa Conecto G.
Film przedstawiający najnowszy tabor Mobilisa w Krakowie zamieściłem już wcześniej. Tu link.