niedziela, 29 marca 2020

Avia odkurzacz do torowisk


Dawno już nie prezentowałem materiałów z wspaniałej imprezy zorganizowanej w Czechach z okazji 120-lecia komunikacji miejskiej w Ostrawie (13.09.2014) – tu przykładowy link do jednego z wpisów. Wracam zatem do tematu. Tym razem zajmę się jednym z kilku pokazanych pojazdów technicznych.

To pojazd wyjątkowy. Avia A31 z bardzo specjalistyczną zabudową do oczyszczania torowisk tramwajowych. Taki mobilny odkurzacz, który zasysa zanieczyszczenia, szczególnie z rowków szyn. 


Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava
Avia A31 na terenie warsztatów Martinov prezentuje swoje możliwości. Przyznam, że początkowo byłem przekonany, że to tradycyjna zamiatarka. Dopiero później okazało się, że jest odkurzaczem. W tle historyczne pojazdy pasażerskie. 13.09.2014.


Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava
Mobilny odkurzacz w całej okazałości. Nad każdą szyną ustawiona jest rura ssąca.


Oznaczona numerem taborowym 9254 Avia odkurzacz jeździła po całym terenie warsztatów Martinov, demonstrując w jaki sposób działa. Jeden z takich przejazdów udokumentowałem na poniższym nagraniu.




Niestety nie dotarłem do informacji, ile tego typu zabudów wykonano. Może to jakiś wynalazek miejscowych warsztatów naprawczych.

W roku 2019 Avia odkurzacz została zastąpiona nowym pojazdem. Więcej na jego temat napiszę w relacji z targów Czech Raildays 2019, którą już niedługo rozpocznę.


Wpisy poświęcone kolei

wtorek, 24 marca 2020

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (5) – Isuzu i MMI


Po prezentacji autobusów Mercedes-Benz (tu link) pora na Isuzu i MMI. Nim jednak zacznę je opisywać, bardzo ważna informacja dotycząca tegorocznej edycji targów SilesiaKOMUNIKACJA. Ze względu na epidemię koronawirusa SARS-CoV-2 pierwotny termin 22 - 23 kwietnia 2020 został zmieniony na 9-10 września 2020. Data ta nie jest zbyt korzystna, bo już 21-23.10.2020 odbędą się kieleckie targi TransExpo 2020. Impreza wielokrotnie większa, a to może niekorzystnie wpłynąć na ilość wystawców, których w Sosnowcu w roku 2019 było bardzo mało. Zabrakło także ekspozycji taboru zabytkowego, co z pewnością będzie ważnym czynnikiem w kwestii decyzji o uczestnictwie w edycji 2020 dla wielu osób. 

Turecki autobus marki Isuzu został pokazany na stoisku VBI Group. To blisko 8-metrowy model Novociti Life LE, którego premiera odbyła się w 2017 roku, w trakcie targów Busworld. Wystawiony w Sosnowcu egzemplarz to rocznik 2018. 

Autobusy Novociti Life LE są już eksploatowane w Polsce. Aż 24 egzemplarze w 2019 roku zasiliły tabor MPK Łódź. Cztery takie pojazdy posiada także Transgór Mysłowice.


Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Isuzu Novociti Life LE. 


Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Obok Novociti Life LE ustawiono stojak z folderami innych modeli Anadolu Isuzu. 



Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Isuzu Novociti Life LE - wnętrze.



Rafko E-bus i Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Obok Isuzu Novociti Life LE stał Rafko E-bus, o którym pisałem w pierwszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019.


Dawna Kapena, a obecnie MMI Urby CNG to jeden z elementów ekspozycji przewoźnika stale obecnego na targach SilesiaKOMUNIKACJA, czyli PKM Tychy. Autobus ten to rocznik 2019, oznaczony numerem taborowym 028. PKM obecnie posiada 10 takich autobusów.


MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Kiedyś Kapena, a teraz MMI Urby CNG dla PKM Tychy.


MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MMI Urby CNG - wnętrze.


MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Tabliczka znamionowa MMI Urby CNG. Na niej wyraźna informacja, że producentem jest teraz MMI, a nie Kapena.


Tyle w kwestii wystawionych autobusów. Więcej ich nie było. Niestety muszę przyznać, że to najsłabsza edycja tych targów, w której uczestniczyłem, a brałem udział we wszystkich. 

Przy wyjściu z terenu targowego, na parkingu stał jeszcze minibus na bazie Fiata Ducato. Nie był on częścią ekspozycji. Rejestracja z Namysłowa na Opolszczyźnie.


Fiat Ducato, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Fiat Ducato ustawiony przy wyjeździe z targowego parkingu. 16.04.2019.


W ostatnim wpisie prezentującym ekspozycję SilesiaKOMUNIKACJA 2019 zajmę się ciężarówkami. Tu link.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

sobota, 21 marca 2020

Puste niebo


W niedzielę, 15 marca 2020 nastąpił kolejny etap polskiej walki z koronawirusem SARS-CoV-2. Zawieszono pasażerski międzynarodowy ruch lotniczy z wyjątkiem czarterów. Sytuacja niesamowita, która nigdy wcześniej nie miała miejsca. Szokujące, ale niezbędne.

Moim najbliższym lotniskiem są podkrakowskie Balice, czyli Krakow Airport. Korzystające z niego samoloty to nieodzowny element Krakowa. Widać je w zasadzie z każdego rejonu miasta oraz doskonale słychać. To właśnie ten dźwięk jest dla wielu osób elementem dość utrudniającym życie. Inni go lubią. Nie ważne jednak, jak zapatrujemy się na hałas powodowany przez samoloty. W dniu 15 marca 2020 stało się coś niezwykłego. Nastała cisza.


Krakow Airport, odloty
Rozkład odlotów z podkrakowskiego lotniska w Balicach. Screen zestawienia na pierwszy dzień bez pasażerskich lotów międzynarodowych (15.03.2020). Wszystko odwołane.


Warsaw Chopin Airport, odloty
Rozkład odlotów z warszawskiego lotniska. Screen wykonany pierwszego dnia wstrzymania pasażerskiego międzynarodowego ruchu lotniczego (15.03.2020). Źródło: Flightradar24.com.


Krakow Airport, odloty

Szokujący widok. Tak imponująca siatka połączeń i wszystkie odwołane. Jeszcze dwa tygodnie temu chyba nikt nie dopuszczał takiej możliwości. Screen z 18.03.2020. Źródło: www.krakowairport.pl.


Jak to wszystko się zmieniło doskonale obrazuje portal Flightradar.24.com. Nad Polską zrobiło się pusto. Pozostały jedynie samoloty przelatujące nad naszym krajem oraz ruch krajowy, który obecnie także jest zawieszony.


Zakaz ruchu lotniczego
Poniedziałek, 16.03.2020. Lotniska w Pyrzowicach i Balicach - ruch samolotów zerowy. Czegoś takiego we współczesnym świecie jeszcze nie było. Latają jedynie prywatne małe maszyny oraz przewoźnicy przelatujący nad Polską, np. widoczny na screenie Airbus A321 linii Aeroflot jako rejs Moskwa - Barcelona. Źródło: Flightradar24.com.


Zakaz ruchu lotniczego
W ruchu międzynarodowym do Polski pozostały jedynie loty czarterowe. Tu LOT-owski Boeing 787-8 o rejestracji SP-LRB wracający z Malagi do Warszawy. 17.03.2020. Wcześniej wykonał cztery loty czarterowe do Londynu. Natomiast po powrocie z Malagi poleciał po Polaków do Mombasy w Kenii, potem jeszcze do Toronto, Delhi i Bangkoku. Źródło: Flightradar24.com.


Decyzja o wstrzymaniu lotów obowiązuje do 28 marca 2020 godz.23.59. Oczywistym jest jednak, że będzie przedłużona. Na jak długo? Na to pytanie obecnie nikt nie zna odpowiedzi.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

środa, 18 marca 2020

Bezpośrednio z Kędzierzyna do Kłodzka


Kiedy zbierałem materiały do wpisu na temat ustawionego jako pomnik parowozu Ty2-2118 (tu link) trafiłem także na teren dworca kolejowego Kędzierzyn-Koźle. 

Przyznam, że przeżyłem tam mały szok. Był on spowodowany przyjazdem pociągu z Kłodzka, który jechał Magistralą Podsudecką. Ostatnio nie śledziłem zmian kolejowych rozkładów jazdy dotyczących odcinka z Nysy w stronę Kamieńca Ząbkowickiego. Tymczasem okazało się, że to bezpośrednie połączenie funkcjonuje już od 2018 roku. Wspaniale, bo przecież przez tak długi okres czasu (10 lat) 38 kilometrowy odcinek Nysa – Kamieniec Ząbkowicki był pozbawiony pociągów pasażerskich. 

Jeszcze po roku 2000 bezpośrednie połączenie Kędzierzyna-Koźla z Kłodzkiem zapewniał pociąg z Lublina do Kudowy Zdroju. Co ciekawe, do początku lat 90-tych był on prowadzony parowozem (Pt47). To właśnie mając ten pociąg w pamięci miałem nadzieję, że z Kłodzka przyjedzie skład wagonowy. Niestety to było tylko marzenie. Obsługę zapewnił autobus szynowy. Pod żadnym pozorem jednak nie narzekam, bo przecież najważniejsze, że połączenie jest.

Dokładnie był to pociąg regio nr 64640 relacji Kłodzko Główne (9:08) – Kamieniec Ząbkowicki (9:27/28) – Nysa (10:16/17) – Głogówek (11:17/18) – Kędzierzyn-Koźle (11:46/47) – Gliwice (12:26).


SA134-009, Polregio, Kłodzko Główne - Gliwice, stacja Kędzierzyn-Koźle
Przy zmodernizowanym peronie trzecim stacji Kędzierzyn-Koźle stoi SA134-009 jako pociąg regio w relacji Kłodzko Główne - Gliwice. Pojazd ten to produkt bydgoskiej firmy PESA, rocznik 2008. 9.02.2020.


SA134-009, tablica kierunkowa
Boczna tablica kierunkowa SA134-009.


SA134-009, Polregio, Kłodzko Główne - Gliwice, stacja Kędzierzyn-Koźle
SA134-009 odjeżdża z Kędzierzyna-Koźla do Gliwic. To przejazd w całości „pod drutem”. Pojazd ten ma nowe malowanie, które zyskał w 2017 roku. Wcześniejszą wersję kolorystyczną można zobaczyć tutaj. 9.02.2020.


Połączenia z Kędzierzyna-Koźla do Kłodzka funkcjonują tylko w soboty, niedziele i święta. Obsługiwane są one przez Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Pierwszy pociąg (nr 46621) z Kędzierzyna-Koźla rusza o godzinie 5:58 i do Kłodzka Głównego dociera na 8:53. 

Drugi (nr 46641) to wersja wydłużona z Gliwic, skąd odjeżdża o 12:31. Biorąc pod uwagę, że autobus szynowy z Kłodzka przyjeżdża tam na 12:26, na zmianę kierunku jazdy i przygotowanie pojazdu do obsługi połączenia powrotnego jego obsługa ma raptem 5 minut. To bardzo mało jak na tak długą relację. Dlatego pracownicy Polregio dokładają wszelakich starań, aby wszystko było „on time”, czego osobiście doświadczyłem. Kiedy wszedłem na peron w Kędzierzynie, aby wykonać powyższe zdjęcia, natychmiast podeszła do mnie kierowniczka pociągu z pytaniem, czy jadę do Gliwic. Wszyscy jak najszybciej na pokład i odjazd J

Pociąg nr 46641 w Kędzierzynie-Koźlu jest o 13:06 i po minucie rusza w dalszą drogę, aby na 16:12 dotrzeć do Kłodzka Głównego.

Dwa pociągi powrotne z Kłodzka Głównego to opisany powyżej regio nr nr 64640 do Gliwic oraz nr 64642, który ze stacji początkowej rusza o 17:33, aby do celu podróży, Kędzierzyna-Koźla dotrzeć na 20:11.

W dni robocze połączenia pasażerskie pomiędzy Nysą i Kamieńcem Ząbkowickim nie funkcjonują. Co ciekawe, pociągi do Kłodzka mają wówczas inną relację. Z Nysy jadą do Brzegu przez Grodków Śląski. 

Wówczas regio nr 46621 z Kędzierzyna-Koźla rusza o godzinie 6:09. W Nysie jest o 7:45 i minutę później rusza przez Grodków Śląski (8:23) do Brzegu (8:55).

Drugi z pociągów weekendowych do Kłodzka, ten z Gliwic, w dni robocze również jeździ do Brzegu. Zmienia się jednak jego numer z 46641 na 46625. Gliwice (12:31) – Kędzierzyn-Koźle (13:06/07) – Nysa (14:42/43) – Grodków Śląski (15:20) – Brzeg (15:52).

Wracając jeszcze do kultowego pociągu pospiesznego Lublin – Kędzierzyn-Koźle i dalej jako osobowy do Kudowy Zdroju, to niestety nie mam żadnego zdjęcia go przedstawiającego. Powodem była wczesna pora odjazdu i późna powrotu z Kudowy do Kędzierzyna-Koźla, gdzie najczęściej fotografowałem pociągi. Innymi słowy było ciemno, a w dzień kursowały przecież inne ciekawe wagonowe składy pasażerskie (np. do Legnicy). Oczywiście pojawią się one w Blogu Transportowym.


Wpisy poświęcone autobusom

poniedziałek, 16 marca 2020

Kilka informacji od Airbusa


Pośród informacji prasowych publikowanych ostatnio przez Airbusa znalazły się materiały o nowo dostarczonych samolotach. Za godne uwagi uznałem cztery z nich. Zaczynam od modelu A350, o którym ostatnio pisałem tutaj

19 grudnia 2019 pierwszy Airbus A350-1000 (czyli największy z rodziny A350) trafił do Air Caraïbes z Gwadelupy (department zamorski Francji). To maszyna o rejestracji F-HMIL. Rocznik 2018 – egzemplarz testowy (demonstracyjny) Airbusa. Pierwotnie oznakowany jako F-WLXV. 

Linie Air Caraïbes (wchodzące w skład Groupe Dubreuil) stały się pierwszym francuskim przewoźnikiem eksploatującym tę wersję A350. Wnętrze samolotu zostało podzielone na trzy klasy: biznesową, ekonomiczną premium i ekoniczną. Łącznie 429 miejsc.

Nowy A350-1000 wraz z trzema A350-900 i sześcioma A330 stanowi podstawową obsługę połączeń Air Caraïbes z Gwadelupy do Paryża. Sprawdziłem na radarze lotniczym, który to potwierdził. W pierwszej połowie lutego 2020 maszyna F-HMIL latała prawie codziennie z miejscowości Pointe-à-Pitre (na Gwadelupie) do Paryża (Paris Orly Airport). Obsługiwała także rejsy z Paryża do Fort-de-France (stolica Martyniki, francuski departament zamorski) i powrotny.


Airbus A350-1000, F-HMIL, Air Caraïbes

Airbus A350-1000, F-HMIL, Air Caraïbes
Dawny tester, czyli Airbus A350-1000 linii Air Caraïbes.


Pierwszy Airbus A220 trafił 20 grudnia 2019 do Air Canada. Więcej o tym modelu pod tym linkiem. Dokładnie to wersja A220-300.

Linie Air Canada stały się w ten sposób pierwszym przewoźnikiem z Ameryki Północnej, który eksploatuje Airbusa A220-300. Maszyna ta została oznaczona rejestracją C-GROV. W pierwszej połowie lutego 2020 wykonywała loty wewnątrz Kanady, z Montrealu do Calgary i Toronto.


Airbus A220-300, C-GROV, Air Canada
Pierwszy Airbus A220-300 linii Air Canada.


Dnia 3 lutego 2020 pierwszy egzemplarz Airbusa A320neo został przekazany do linii Batik Air. To przewoźnik z Indonezji, należący do grupy Lion Air. 

Firma w swojej flocie posiada łącznie 46 Airbusów (wliczając bohatera tego wpisu), w tym 44 z rodziny A320 i jeden A330-300.

Omawiana maszyna otrzymała rejestrację PK-BDF. Jej wnętrze jest skonfigurowane do przewozu 156 pasażerów (12 miejsc biznesowych i 144 ekonomicznych).

Obecnie maszyna realizuje wyłącznie loty wewnątrz Indonezji, ze stolicy Dżakarty do miast Denpasar, Lombok i Manado.


Airbus A320neo, PK-BDF, Batik Air
Pierwszy Airbus A320neo dla Batik Air. Uroczyste przekazanie.


Pod koniec lutego 2020 pierwszy Airbus A350 trafił do rosyjskich linii lotniczych Aeroflot. Dokładnie model A350-900. 

Maszyna otrzymała rejestrację VQ-BFY i imię „P. Tchaikovsky / П. Чайковский”. Wyróżnia się ona nowym malowaniem.

Wnętrze samolotu przystosowano do przewozu 316 pasażerów, w tym 28 w prywatnych apartamentach klasy biznes, 24 na miejscach klasy komfort z dodatkową przestrzenią na nogi i 264 w klasie ekonomicznej.

Przewoźnik nową maszynę przeznaczy do obsługi rejsów długodystansowych, z Moskwy do Londynu, Dubaju, Nowego Jorku, Miami, Osaki i Pekinu.


Airbus A350-900, VQ-BFY, Aeroflot

Airbus A350-900, VQ-BFY, Aeroflot
Perwszy A350 dla rosyjskich linii lotniczych Aeroflot. 


Airbus A350-900, VQ-BFY, Aeroflot
Oficjalna prezentacja nowej maszyny Aeroflotu.


W trakcie pisania tego tekstu portal Flightradar24.com nie pokazywał żadnych lotów wykonywanych przez VQ-BFY. Najprawdopodobniej ma to związek z szerzącą się epidemią koronawirusa.


Wpisy z tagiem Solaris