31 października 2019 miasto Kędzierzyn-Koźle zyskało bardzo charakterystyczną atrakcję turystyczną. To parowóz. Został on wówczas ustawiony na fragmencie toru przy al. Jana Pawła II, w rejonie dworca kolejowego.
Maszyna ta ma przypominać o historii miasta, która ściśle związana jest z koleją. To właśnie dzięki niej (1845 rok: linia Opole – Gliwice, później kolejne) gospodarczo rozwinął się nie tylko Kędzierzyn, ale i cały region.
Parowóz ten to Ty2-2118. Rocznik 1943. Pierwotnie eksploatowany przez Deutsche Reichsbahn (jako seria 52), potem na sieci PKP, a od 1963 roku w Przedsiębiorstwie Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, czyli w służbie kolei piaskowych. Finalnie w Kopalni Piasku Kotlarnia.
Po wycofaniu z eksploatacji Ty2-2118 stał odstawiony w Kotlarni, przed siedzibą kopalni. W miejscu ogólnodostępnym. Maszynie towarzyszyły dwa inne parowozy, a pierwotnie także elektrowozy. Mam je udokumentowane, więc będą tematem któregoś z późniejszych wpisów.
Temat parowozu pomnika w Kędzierzynie-Koźlu pojawiał się w lokalnych mediach już wiele lat temu. Wówczas chodziło jednak o inną maszynę: Ty45. Wszystko się przeciągało, ale na szczęście cel osiągnięto. Kolejna lokomotywa została uratowana, a miasto zyskało atrakcję turystyczną.
Dodatkowe informacje o kolei w Kędzierzynie-Koźlu pod tym linkiem.
Parowóz ten to Ty2-2118. Rocznik 1943. Pierwotnie eksploatowany przez Deutsche Reichsbahn (jako seria 52), potem na sieci PKP, a od 1963 roku w Przedsiębiorstwie Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, czyli w służbie kolei piaskowych. Finalnie w Kopalni Piasku Kotlarnia.
Po wycofaniu z eksploatacji Ty2-2118 stał odstawiony w Kotlarni, przed siedzibą kopalni. W miejscu ogólnodostępnym. Maszynie towarzyszyły dwa inne parowozy, a pierwotnie także elektrowozy. Mam je udokumentowane, więc będą tematem któregoś z późniejszych wpisów.
Ty2-2118 jako pomnik w Kędzierzynie-Koźlu. Niestety te ujęcia były mocno pod słońce. 9.02.2020.
To był bardzo dobry pomysł. Piękna maszyna została odrestaurowana i zachowana dla przyszłych pokoleń. Oby tylko nie padła ofiarą wandali. W tle charakterystyczna nastawnia bramowa KKA. Ciekawe, czy parowóz ten kiedyś o własnych siłach przejeżdżał przez tę stację. Jeżeli tak, to raczej w służbie kolei DR. 9.02.2020.
Ty2-2118 pozuje z budynkiem dworca Kędzierzyn-Koźle w tle. Zabudowa ta przeszła niedawno remont kapitalny. Obecnie prace budowlane realizowane są na peronach.
Detale parowozu pomnika. Oznaczenie tendra 32D43 niestety bez numeru pojazdu. Obok maszyny ustawiono informację o możliwości skorzystania z multimediów dotyczących lokomotywy.
Jeszcze kilka ujęć kędzierzyńskiego Ty2-2118. Renowację parowozu przeprowadziła firma Bud-Kor z Kędzierzyna-Koźla, która specjalizuje się w kompleksowych zabezpieczeniach antykorozyjnych i ognioochronnych.
Temat parowozu pomnika w Kędzierzynie-Koźlu pojawiał się w lokalnych mediach już wiele lat temu. Wówczas chodziło jednak o inną maszynę: Ty45. Wszystko się przeciągało, ale na szczęście cel osiągnięto. Kolejna lokomotywa została uratowana, a miasto zyskało atrakcję turystyczną.
Dodatkowe informacje o kolei w Kędzierzynie-Koźlu pod tym linkiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz