sobota, 30 listopada 2019

Autobusowa parada MPK Kraków – ciąg dalszy (7.10.2018)




Opisywanie wielkiej parady MPK Kraków zakończyłem na Ikarusie 260.04 #45151. Tu link do tego materiału. Za nim jechało jeszcze dość sporo pojazdów. Oto one.

Bez wątpienia ciekawostką tej parady był niedawno odrestaurowany pojazd pogotowia technicznego na bazie Ikarusa 280. Oznaczono go numerem taborowym 856.

Za nim przemieszczał się Jelcz M-11 #12240. Więcej informacji na jego temat tutaj

Następnie jechał kolejny przegubowy element kolekcji historycznego taboru MPK, czyli Scania CN113ALB #38030. W 2015 roku ten autobus oficjalnie kończył liniową eksploatację „ALB” w Krakowie. Tu link do materiału na ten temat. 


Pogotowie techniczne Ikarus 280/A, MPK Kraków

Pogotowie techniczne Ikarus 280/A, MPK Kraków


Pogotowie techniczne Ikarus 280/A, MPK Kraków

Pogotowie techniczne Ikarus 280/A, MPK Kraków
Wyjątkowy element kolekcji historycznego taboru MPK Kraków. Nowość roku 2018. Pogotowie techniczne powstałe na bazie dawnego przegubowca, czyli tak zwany Ikarus 280/A. Rocznik 1984. 


Jelcz M-11, MPK Kraków
Jelcz M-11 #12240.


Scania CN113ALB, MPK Kraków

Scania CN113ALB, MPK Kraków

Scania CN113ALB, MPK Kraków
Scania CN113ALB z przywróconym pierwotnym numerem 38030. Pierwsza cyfra 3 oznacza dawną zajezdnię Czyżyny.


Za przegubową Scanią paradował mniejszy przedstawiciel historycznego taboru MPK Kraków. „Melon”, czyli Autosan H6-20.02 z roku 1996. Od roku 2010 już jako pojazd muzealny z przywróconym historycznym (pierwotnym) numerem 10108 (przez wiele lat był oznaczony jako BA108).

Następnie jechała Scania CN113CLL #PS001. Pisałem już o niej tutaj i tutaj


Autosan H6-20.02, MPK Kraków

Autosan H6-20.02, MPK Kraków

Autosan H6-20.02, MPK Kraków
Autosan H6-20.02 o numerze 10108, czyli kolejny mały uczestnik wielkiej parady.


Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK Kraków
Pierwsza krakowska Scania CN113CLL. Rocznik 1994. To kolejny autobus historyczny w bogatej kolekcji MPK.


Kolejny z paradujących autobusów to Jelcz M121MB. Egzemplarz z 2002 roku, który został oznaczony jako DJ680. 

Za nim jechał inny Jelcz. Przegubowy typu M181MB3. Rocznik 2007, o numerze taborowym DD493.

Następny z pojazdów to przedstawiciel również wycofywanej z eksploatacji serii autobusów – jeden z pierwszych 50 Solarisów Urbino 12. Rocznik 2004, oznaczony jako BU820.


Jelcz M121MB, MPK Kraków

Jelcz M121MB, MPK Kraków
Jelcz M121MB #DJ680.


Jelcz M181MB3, MPK Kraków
„Tantus”, czyli Jelcz M181MB3.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 #BU820. MPK Kraków eksploatowało 50 takich autobusów.


Za Solarisem Urbino 12 jechał Jelcz M081MB3 #BH395. Rocznik 2007.

Następnie przemieszczał się również wycofywany z eksploatacji Jelcz M083C #DA101. Rocznik 2008. W późniejszym czasie został on sprzedany do MPK Tarnobrzeg.


Jelcz M081MB3, MPK Kraków
Jelcz M081MB3 o numerze BH395. Kolejny przedstawiciel wycofywanej marki i modelu. 


Jelcz M083C, MPK Kraków

Jelcz M083C, MPK Kraków
Jelcz M083C o numerze taborowym DA101. Model ten występował w Krakowie jedynie w ilości 5 egzemplarzy. Wszystkie kupione w 2008 roku i zgromadzone w zajezdni Wola Duchacka. Przykładowy Jelcz M083C w ruchu pod tym linkiem.


Kolejne paradujące autobusy to przedstawiciele taboru eksploatowanego obecnie przez MPK Kraków. Jako pierwszy jechał przegubowy Mercedes-Benz Citaro o numerze DC731. Rocznik 2011.

Za nim przemieszczał się jego solowy odpowiednik, który został oznaczony jako DO212. Także rocznik 2011. Na temat tych Mercedesów pisałem tutaj.


Mercedes-Benz Citaro G, MPK Kraków
Mercedes-Benz Citaro G. Takich pojazdów MPK Kraków posiada aż 31. Po prawej na linii turystycznej po Krakowie jedzie Indcar Mago 2 z firmy Jordan.


Mercedes-Benz Citaro, MPK Kraków
Mercedes-Benz Citaro. Takich autobusów MPK ma tylko osiem.


Za Mercedesami jechał Autosan M09LE. Jego i kolejne paradujące autobusy przedstawię w następnym, już ostatnim wpisie dotyczącym tego niesamowitego przejazdu.


Prenumerata Bloga Transportowego

wtorek, 26 listopada 2019

Airbus A220




Airbus A220 to najnowszy element oferty Airbusa. W sumie pojawił się nagle, bez specjalnej kampanii, jak to było np. przy modelu A350. Wówczas w informacjach prasowych producent regularnie informował o postępach w budowie, o testach, czy o pierwszych nabywcach.

Powód tego jest bardzo prosty. Airbus A220 nie jest samolotem opracowanym przez Airbusa. To Bombardier serii C. 

W październiku 2017 roku Airbus nabył 50,01% udziałów w programie CSeries. Transakcję zamknięto w lipcu 2018. W posiadaniu Bombardiera pozostało 31% udziałów w samolocie, zaś Investissement Québec otrzymał 19%.

Samolot oferowany wcześniej jako Bombardier CS100 (ilość miejsc od 108 do 133) to obecnie Airbus A220-100. Natomiast Bombardier CS300 (ilość miejsc od 130 do 160) to teraz Airbus A220-300.

W lipcu 2019 pierwszy pomalowany w barwy firmowe Airbusa przedstawiciel modelu A220-300 wyruszył w trasę testową po Azji. To maszyna o rejestracji C-FFDO, wcześniej w malowaniu promocyjnym Bombardiera. Rocznik 2016.


Airbus A220-300, C-FFDO
Airbus A220-300 o rejestracji C-FFDO. Maszyna demonstracyjna, wcześniej pokazywana jako Bombardier CS300. Fot. Airbus.


Po postoju na lotnisku Incheon w Seulu, testowy samolot poleciał do Jangon (Birma). Następnie odwiedził Hanoi (Wietnam), Bangkok (Tajlandia) i Kuala Lumpur (Malezja), finalnie trafiając do Nagoi (Japonia).

Obecnie odbywa on loty demonstracyjne po USA. W połowie listopada lądował w takich miastach jak: White Plains (stan Nowy Jork), Fort Lauderdale (stan Floryda), Boston, Wichita (stan Kansas) i Nowy Jork.

Prezentacje trwają, a pierwsze egzemplarze A220 już się sprzedały. Przykładowo we wrześniu 2019 Airbus dostarczył pierwszego z dwunastu A220-300 dla Egiptu. Do linii EgyptAir Express trafiła maszyna o rejestracji SU-GEY (wcześniej pod czasowym oznaczeniem C-FPBE). EgyptAir Express to przewoźnik wyodrębniony w 2007 roku ze struktur EgyptAir do obsługi połączeń lokalnych. Pozostałe A220 trafiają zarówno do głównego przewoźnik, czyli EgyptAir oraz do EgyptAir Express.


Airbus A220-300, SU-GEY, EgyptAir Express

Airbus A220-300, SU-GEY, EgyptAir Express

Airbus A220-300, SU-GEY, EgyptAir Express
Airbus A220-300 o rejestracji SU-GEY , czyli pierwszy z 12 takich samolotów dla Egiptu w trakcie lotów testowych w Kanadzie. Sierpień 2019. Fot. Airbus.


W połowie listopada 2019 maszyna o rejestracji SU-GEY głównie latała z Kairu do Asuanu oraz rzadziej do Luksoru i Hurgady. Obsłużyła także międzynarodowe rejsy do Dubaju i Stambułu.


Blog Transportowy na Twitterze

sobota, 23 listopada 2019

Palermo – łódź z uniwersytetu




Od ostatniego wpisu dotyczącego Sycylii minęło już dość sporo czasu. Pora zatem nadrobić zaległości. Wówczas prezentowałem Fiata, model Campagnola (tu link). Udokumentowałem go w Palermo, w tamtejszym porcie. 

Ponownie zapraszam w tamtą lokalizację. Przyznam, że na porcie bardzo się zawiodłem. Z żoną pokonaliśmy dość sporą odległość, aby do niego dotrzeć (przy okazji uciekając z przejścia dla pieszych, na którym mieliśmy zielone światło – tamtejszym kierowcom nie przeszkadzało to w dość szybkiej jeździe, a w dodatku trąbili na nas). Miały być duże statki, a niestety czekał na nas tylko małe jednostki pływające, czyli kutry i jachty. To, co mnie najbardziej interesowało było w części zamkniętej portu. Niestety.

Pośród tych małych jednostek wyróżniała się jedna. Biała z charakterystycznym pomarańczowym pasem. Byłem przekonany, że to straż ochrony wybrzeża. Choć trochę nie pasowały mi gabaryty tej łodzi – zbyt mała. 

Później okazało się, że należy ona do Uniwersytetu w Palermo. Widoczny na burcie napis LEA to skrót od Laboratorio di Ecologia Acquatica, czyli po polsku Laboratorium Ekologii Wodnej. Powstało ono w 1985 roku i obecnie ma siedzibę na Wydziale Nauk o Ziemi i Morzu.

Omawiana łódź badawcza nazywa się Antonino Borzì. Niestety nie ustaliłem, w którym roku powstała. Uniwersytet na swojej stronie podaje, że ma ona parametry techniczne, dzięki którym może działać w skali śródziemnomorskiej. Posiada nowoczesny sprzęt naukowy. 

Uczelnia pisze, że Antonino Borzì jest jednym z najlepiej wyposażonych statków badawczych w regionie Morza Śródziemnego. Zakres badań, do których wykorzystuje się tę łódź jest dość spory. To przede wszystkim działania dotyczące ekologii oraz archeologii. Realizuje także cele komercyjne, np. wsparcie dla prac dotyczących podwodnego układania rurociągów i kabli, czy różnego rodzaju oględzin dotyczących funkcjonowania portów.


Antonino Borzì, Laboratorio di Ecologia Acquatica, Palermo

Antonino Borzì, Laboratorio di Ecologia Acquatica, Palermo

Antonino Borzì, Laboratorio di Ecologia Acquatica, Palermo
Antonino Borzì, czyli Laboratorio di Ecologia Acquatica. Port w Palermo. 7.09.2016.


Za jakiś czas zamieszczę kolejne materiały z tej największej włoskiej wyspy, a jednocześnie największej wyspy Morza Śródziemnego.

Wcześniejsze wpisy dotyczące Sycylii dostępne są pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

środa, 20 listopada 2019

Airbusy A350 dla Fiji Airways i Air France


Blog Transportowy ma już 10 lat


Wracam do tematu Airbusa A350. Od ostatniego wpisu poświęconemu temu modelowi samolotu minęło już dość sporo czasu (tu link). Maszyny te cały czas są dostarczane kolejnym przewoźnikom. Regularnie informuje o tym producent.

Przykładowo 15 listopada 2019 Airbus opublikował materiał o uroczystym przekazaniu pierwszego z dwóch zamówionych A350 XWB dla linii Fiji Airways. To prowadzący działalność od 1951 roku przewoźnik lotniczy z Fidżi (państwo wyspiarskie położone w południowo-zachodniej części Oceanu Spokojnego). Maszyna ta otrzymała rejestrację DQ-FAI i imię „Island of Viti Levu” na cześć największej wyspy Fidżi. To wersja A350-900.

Fiji Airways stało się zatem pierwszą linią lotniczą z regionu Południowego Pacyfiku, która rozpocznie eksploatację Airbusa A350 XWB. Zarówno DQ-FAI, jak i egzemplarz planowany do dostarczenia nie są własnością przewoźnika z Fidżi. Są wynajmowane od DAE Capital z siedzibą w Dubaju. 

Airbusy A350 XWB będą obsługiwać połączenia z Fidżi, z miejscowości Nadi do USA (Los Angeles) i Australii (Sydney). Opisywana maszyna DQ-FAI w dniu 15 listopada 2019 odbyła pierwszy przelot z Tuluzy do Dubaju. Flightradar nie podaje informacji o dalszych lotach samolotu, zatem do Fidżi jeszcze nie dotarł. Jak później ustaliłem, był on częścią ekspozycji Airbusa na Dubai Airshow 2019.

Wnętrze obu maszyn konfigurowano w układzie dwóch klas, łącznie z 334 miejscami. W tym 33 w klasie biznes i 301 miejsc w klasie ekonomicznej (z tego 39 oznaczonych jako „BULA SPACE” - z dodatkową przestrzenią na nogi).


Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways
Airbus A350-900 nr DQ-FAI dla Fiji Airways w Tuluzie. Uroczyste przekazanie maszyny. Przedstawiciele Fidżi również w charakterystycznych strojach ludowych. W garniturach między innymi władze przewoźnika (np. Rajesh Punja - prezes zarządu Fiji Airways) i prokurator generalny i jednocześnie minister odpowiedzialny za lotnictwo cywilne Fidżi (Aiyaz Sayed-Khaiyum). 15.11.2019. Fot. Airbus.


Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways
Airbus A350-900 nr DQ-FAI pozuje do zdjęcia już bez oficjeli. Fot. Airbus.



Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways
Fragment wnętrza Airbusa A350-900 dla Fiji Airways. Na pierwszym planie, po prawej stronie Rajesh Punja - prezes zarządu Fiji Airways, a obok Andries Viljoen - dyrektor generalny Fiji Airways. Fot. Airbus.


Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways

Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways
Pierwszy Airbus A350-900 dla linii Fiji Airways odlatuje z Tuluzy do Dubaju. Fot. Airbus.


Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways
Pierwszy A350 dla Fidżi prezentowany w trakcie Dubai Airshow 2019. Po lewej transportowy Airbus A400M z Royal Air Force. 17.11.2019. Fot. Airbus.


Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways

Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways

Airbus A350-900, DQ-FAI, Fiji Airways
Detale prezentowanego w Dubaju Airbusa A350-900 z Fiji Airways. Na górnym zdjęciu widać przelatującego Airbusa A330neo, a na środkowym A380. 17.11.2019. Fot. Airbus.


Nieco wcześniej, 27 września pierwszego Airbusa A350 odebrał inny, już nie egzotyczny przewoźnik - Air France. To maszyna o rejestracji F-HTYA. Otrzymała imię „Toulouse”.

Samolot obecnie obsługuje rejsy z Paryża. W połowie listopada 2019 latał stamtąd regularnie do Toronto. Zdarzył mu się także przelot do Bamako – stolica Mali.

W listopadzie do opisywanego samolotu dołączył drugi Airbus A350-900. Oznaczono go jako F-HTYB i nadano imię „Lyon”.


Airbus A350-900, F-HTYB, Air France
Pierwszy Airbus A350-900 dla Air France. Uroczystość przekazania w Tuluzie (przypuszczalnie właśnie dlatego maszyna otrzymała imię Tuluza), 27.09.2019. Warto dodać, że Air France jako pierwszy przewoźnik na świecie rozpoczął eksploatację samolotu marki Airbus. Był to model A300 w 1974 roku. Fot. Airbus.


Airbus A350-900, F-HTYB, Air France
Wnętrze F-HTYB, a w nim władze Air France i Air France-KLM Group. Od lewej siedzą: Anne Rigail (dyrektor generalny Air France), Benjamin Smith (dyrektor generalny Air France-KLM) i Anne-Marie Couderc (przewodnicząca zarządu Air France-KLM Group). 27.09.2019. Fot. Airbus.


Airbus A350-900, F-HTYB, Air France

Airbus A350-900, F-HTYB, Air France

Airbus A350-900, F-HTYB, Air France
Airbus A350-900 nr F-HTYB z Air France. Górne zdjęcie to odlot z Tuluzy do Paryża, pozostałe dwie fotografie to najprawdopodobniej również dokumentacja tego przelotu. Maszyna została przystosowana do przewozu 324 pasażerów. Jej wnętrze podzielono na trzy klasy (34 miejsca w klasie biznes, 24 w ekonomicznej premium i 266 w ekonomicznej). Fot. Airbus.


Wpisy dotyczące Airbusów A350 dostępne są pod tym linkiem.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies