czwartek, 8 sierpnia 2019

Nowe filmy – lipiec 2019


W lipcu 2019 opublikowałem trzy nowe fimy. Dwa autobusowe i jeden lotniczy. Zaczynam od materiału z Katowic, który powstał 24 kwietnia 2018 na al. Korfantego, a jego dalsza część na ul. Piotra Skargi. 

Przejazdy autobusów kilku przewoźników, np. Solarisy Urbino 18 z PKM Gliwice, czy Solarisy Urbino 15 z PKM Sosnowiec. Ostatni fragment to Jelcz M181MB3 z PKM Katowice w trakcie jazdy przez plac Wolności (w dniu 2 maja 2018).

Film ten jest kontynuacją nagrania z Katowic, które opisałem pod tym linkiem




Drugi z lipcowych filmów powstał 23 czerwca 2019 w trakcie XV Małopolskiego Pikniku Lotniczego. To pierwsza część materiału, w którym zobaczycie fragmenty pokazów. Brał w nich udział np. wiatrakowiec, czy dwupłatowiec OM-M399, czyli replika Nieuporta 17, francuskiego myśliwca z czasów I wojny światowej. Pojawiają się one na początku nagrania.

Potem zobaczycie inscenizację walk z okresu II wojny światowej – pomiędzy lotnictwem niemieckim i radzieckim. Brał w niej także udział pojawiający się na końcu filmu Antonov An-2 o rejestracji OM-RST z aeroklubu w słowackich Koszycach. W rolę pozostałych radzieckich i niemieckich maszyn wcieliły się np. samoloty Zlín.




Ostatni film jest już znany czytelnikom Bloga Transportowego. To nagranie z dnia 21 lipca 2019. Kraków, pętla Mistrzejowice. Autobusy obsługujące trasę nr 188 uruchomioną w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Jelcz 120M oraz Ikarusy 260 i 620.




Więcej informacji o specjalnej krakowskiej linii 188 pod tym linkiem.


Wpisy z tagiem MPK Kraków

wtorek, 6 sierpnia 2019

Samoloty z Mistrzejowic


Ostatnio pisałem o premierze kolejnego krakowskiego zabytku autobusowego – Jelcz 120M (tu link). Materiał do tamtego wpisu zbierałem na pętli Mistrzejowice. Miejsce ciekawe transportowo, ale nie tylko z powodu taboru komunikacji miejskiej. To także dobra lokalizacja do fotografowania samolotów, które podchodzą do lądowania, a zatem lecą już dość nisko.

Różnych maszyn przelatywało całkiem sporo. Szczególną uwagę zwróciłem na samolot linii flydubai. Artykuł o premierze połączenia ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich opublikowałem w kwietniu 2018 (tu link). Pisałem w nim między innymi o tym, że do obsługi tej relacji wyznaczono najnowsze Boeingi 737 MAX 8. Po katastrofach z udziałem tego modelu wszyscy jego przedstawiciele zostali uziemieni. Do Krakowa zaczęły zatem latać maszyny, które nie były przewidziane do obsługi opisywanego połączenia.

W dniu 21 lipca 2019 była to maszyna o rejestracji A6-FES. Boeing 737-800 z 2014 roku. Od nowości u tego przewoźnika. Na poniższym zdjęciu podchodzi do lądowania kończąc rejs z Dubaju.

Samolot ten nie ma stałego przydziału na loty do Krakowa. Przed przylotem do stolicy Małopolski latał z Dubaju między innymi do takich miejscowości jak: Praga (tu nawet lądował dość często), Amman (Jordania), Tivat (Czarnogóra), Zanzibar (Tanzania), Salala (Oman), Bukareszt (Rumunia), Helsinki (Finlandia), czy do Kuwejt.


Boeing 737-800, A6-FES, flydubai

Boeing 737-800, A6-FES, flydubai
Z Dubaju do Krakowa. Boeing 737-800 nr A6-FES nad pętlą autobusową Mistrzejowice. 21.07.2019.


Nad głowami osób podziwiających odrestaurowanego Jelcza 120M przelatywały także maszyny linii Wizz Air. W tym Airbus A321-200 o rejestracji HA-LTA. Rocznik 2018. Od nowości u tego przewoźnika.

O przewoźniku tym warto wspomnieć ponieważ regularnie korzysta on z Krakowskiego lotniska dopiero od pierwszej połowy 2019 roku. 


Airbus A321-200, HA-LTA, Wizz Air
Airbus A321-200 nr HA-LTA. Maszyny linii Wizz Air od 2019 roku są stałymi bywalcami na krakowskim lotnisku.


Omawiany Airbus kończył wtedy lot z lotniska Londyn Luton. Obecnie maszyna ta ma stały przydział do Krakowa. Wcześniej jej lotniskiem bazowym była Warszawa, z której latała również do Londynu, a także np. do takich miast jak: Larnaka (Cypr), Luqa (Malta), Wiedeń, Barcelona, czy Marrakesz (Maroko).


Wpisy poświęcone autobusom

piątek, 2 sierpnia 2019

Krakowski powrót Jelcza 120M


Niedawno pisałem, że krakowskie MPK odrestaurowało kolejny historyczny autobus - MAN SG242. Debiutował on na specjalnej linii „A” w dniu 23 czerwca 2019 (tu link). Niespełna miesiąc później przewoźnik zaprezentował kolejny element swojej już dość sporej kolekcji taboru zabytkowego.

To Jelcz 120M. Autobusy tego typu oficjalnie zostały wycofane z obsługi krakowskiej komunikacji miejskiej w dniu 25 marca 2009. Wówczas na terenie MPK przy ul. Brożka odbyła się uroczystość pożegnania tych kursujących po mieście od 1993 roku pojazdów (w sumie zakupiono 130 egzemplarzy) . Łącznie uczestniczyły w niej trzy Jelcze 120M. 

Głównym bohaterem tamtego wydarzenia był Jelcz #BF301, który bezpośrednio przed pożegnaniem brał udział w pokazie ratownictwa drogowego. Według scenariusza wypełniony pasażerami autobus zderzył się z ciężarówką i przewrócił się na dwa samochody osobowe. Rocznik 1994, który pracę w MPK zaczął z numerem 21001 (pierwszy Jelcz 120M w zajezdni Wola Duchacka).

Na końcu placu, na którym żegnano „stodwudziestki”, a wcześniej realizowano pokaz ratownictwa, stał Jelcz oznaczony jako OF308. Także rocznik 1994, pełniący wówczas funkcję nauki jazdy, a do roku 2007 eksploatowany liniowo.

Jako zabytek nie miał być jednak zachowany żaden z tych dwóch autobusów. Był pośród nich jeszcze Jelcz #BF304 i to on opuścił miejsce pożegnania jako przyszły egzemplarz historyczny. Również z 1994 roku. I tak na 10 lat zniknął na terenie zajezdni Wola Duchacka.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Jelcz 120M #OF308 jako nauka jazdy. 25.03.2009.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Jelcz 120M #BF301 bierze udział w pokazie ratownictwa drogowego na terenie krakowskiego MPK przy ul. Brożka. 25.03.2009.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Już po pokazie. Sfatygowany Jelcz #BF301 gotowy do opuszczenia terenu MPK. Wcześniej jednak będzie uczestniczył w oficjalnym pożegnaniu modelu 120M.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Orkiestra gra. Pożegnanie Jelczy 120M trwa. Na pierwszym planie BF304. 25.03.2009.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Oto on - przyszły autobus historyczny, Jelcz 120M #BF304.


Jelcz 120M #BF304 powrócił ponad 10 lat później. Odrestaurowany. Niczym fabrycznie nowy. Oznaczony pierwotnym numerem taborowym 21004. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce w niedzielę, 21 lipca 2019. Około godziny 9:30 przyjechał na pętlę Mistrzejowice. Tam przez około 30 minut można było go oglądać, również wewnątrz. O dziejach Jelczy 120M opowiadał znany z zamiłowania do historii taboru Jacek Kołodziej (MPK Kraków). Przygotowano także okolicznościowe ulotki poświęcone Jelczom 120M. 

Uczestnicy prezentacji zapozowali do wspólnego zdjęcia i „bohater dnia” podstawił się na początkowy przystanek uruchomionej tego dnia linii 188. To istniejąca przed laty trasa łącząca pętle Mistrzejowice i Dworzec Główny Wschód, reaktywowana na potrzeby Krakowskiej Linii Muzealnej. Jej podstawową obsługą były właśnie Jelcze 120M.


Jelcz 120M, MPK Kraków

Jelcz 120M, MPK Kraków
Kolejny krakowski autobus historyczny. Teraz pod numerem taborowym 21004. Jelcz pozuje do zdjęć. 21.07.2019.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Wnętrze historycznego Jelcza 120M. Tu jeszcze w trakcie prezentacji.


Jelcz 120M, MPK Kraków

Jelcz 120M, MPK Kraków
Historyczny Jelcz 120M był dość intensywnie fotografowany i oglądany. Nawet od strony podwozia.


Jelcz 120M, MPK KrakówJelcz 120M, MPK Kraków
Detale Jelcza.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Pamiątkowe zdjęcie uczestników prezentacji na tle Jelcza #21004.


Jelcz 120M, MPK Kraków
Prezentacja zakończona. Jelcz za chwilę podstawi się na przystanek początkowy linii 188. Kierowca właśnie ustawia tablice kierunkowe.


Jelcz 120M, MPK Kraków

Jelcz 120M, MPK Kraków
Bohater dnia podstawia się na pierwszy z Mistrzejowic kurs linii 188. Odjazd o godzinie 10:00.


Jelcz 120M, MPK Kraków

Jelcz 120M, MPK Kraków
Jelcz już podstawiony. Pierwszy po 10 latach kurs czas zacząć.


Jelcz 120M, MPK Kraków

Jelcz 120M, MPK Kraków

Jelcz 120M, MPK Kraków

Jelcz 120M, MPK Kraków
 Najnowszy historyczny krakowski autobus opuszcza pętlę Mistrzejowice jako pierwszy kurs linii 188 w stronę centrum.


Obsługiwana historycznym taborem linia 188 kursowała w godzinach 10:00 – 17:00 z częstotliwością co 30 minut. Zabytkowe autobusy z pętli Mistrzejowice jeździły przez ul. Jancarza, Wiślicką, Okulickiego, Dobrego Pasterza, Lublańską, Młyńską, Pilotów, Olszyny, Brodowicza i Lubomirskiego do przystanku Dworzec Główny Wschód.


Rozkład jazdy, Krakowska Linia Muzealna

Rozkład jazdy, Krakowska Linia Muzealna
Rozkład jazdy uruchomionej na jeden dzień linii 188. Cytat ze strony www.mpk.krakow.pl.


Oprócz Jelcza 120M linię 188 obsługiwały także dwa inne historyczne autobusy. Ikarus 260 i Ikarus 620. Ich kursy także cieszyły się dużym zainteresowaniem.


Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna

Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna
Należący do Muzeum Inżynierii Miejskiej Ikarus 260 obsługiwał następną brygadę specjalnej linii 188.


Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna

Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna

Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna
Stanowisko pracy kierowcy i wnętrze Ikarusa 260. Postój na pętli Mistrzejowice.


Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna

Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna

Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Krakowska Linia Muzealna
Ikarus 260 rozpoczyna kolejny kurs linii 188.


Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków
Ikarus 620 wjeżdża na pętlę Mistrzejowice.


Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków
Trzeci i jednocześnie najstarszy autobus obsługujący linię 188 podstawiony przy nieużywanym liniowo peronie pętli Mistrzejowice.


Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków
Stanowisko pracy kierowcy i wnętrze Ikarusa 620. Postój na pętli Mistrzejowice.


Premierowego Jelcza 120M udokumentowałem także filmowo. Na poniższym nagraniu zobaczycie jego przejazd z miejsca prezentacji na pętli Mistrzejowice na początkowy przystanek linii 188. Potem autobus wyrusza w pierwszy od ponad 10 lat kurs.

Drugi bohater filmu to Ikarus 260 #45151 w trakcie wjazdu na pętlę Mistrzejowice (bez pasażerów – wyjazd na linię) i odjazdu z niej. Jako ostatni pojawia się najstarszy autobus obsługujący linię 188, czyli Ikarus 620 #118 (z 1964 roku).




Po raz kolejny historyczne autobusy wyjadą na ulice Krakowa w dniu 15 sierpnia 2019.


Blog Transportowy na Facebooku

środa, 24 lipca 2019

Czech Raildays 2018 (12) – SŽDC


Pisałem już o pokazanych w Ostrawie pojazdach straży pożarnej. Był to tabor jednostki wchodzącej w skład SŽDC (Správa Železniční Dopravní Cesty), czyli z zakładowej straży pożarnej podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie państwową siecią kolejową w Czechach. Odpowiednik Polskich Linii Kolejowych. 

Na terenie targowym wystawiono także tabor szynowy SŽDC. Wszystkie pojazdy w charakterystycznym żółtym malowaniu.

Moim zdaniem najciekawszy był wagon pomiarowy nr 60 54 99-29 131-4, który powstał na bazie doczepnego wagonu pasażerskiego dawnej serii 050 (obecnie Bmx765) dedykowanego do wagonów motorowych serii 850.


SŽDC, wagon pomiarowy nr 60 54 99-29 131-4

SŽDC, wagon pomiarowy nr 60 54 99-29 131-4

SŽDC, wagon pomiarowy nr 60 54 99-29 131-4
Dawny wagon pasażerski po tuningu (ach te niebieskie okna), czyli SŽDC nr 60 54 99-29 131-4.


SŽDC, wagon platforma, Czech Raildays 2018
Bezpośrednio przy wagonie nr 60 54 99-29 131-4 ustawiono małą platformę. Nie mam jednak pewności, czy to na pewno ekspozycja SŽDC, choć żółty kolor ładunku o tym świadczył.


Inny wagon techniczny przerobiony z pasażerskiego to pojazd oznaczony jako 99 54 9 362 002-6. Jego zadanie to diagnostyka cyfrowych i analogowych systemów łączności.


SŽDC, wagon pomiarowy nr 99 54 9 362 002-6

SŽDC, wagon pomiarowy nr 99 54 9 362 002-6

SŽDC, wagon pomiarowy nr 99 54 9 362 002-6

SŽDC, wagon pomiarowy nr 99 54 9 362 002-6

SŽDC, wagon pomiarowy nr 99 54 9 362 002-6
Drugi z dawnych wagonów pasażerskich należących do SŽDC. Pomiarowy nr 99 54 9 362 002-6.


SŽDC pokazało także uniwersalną drezynę spalinową MUV 75. Dokładnie egzemplarz numer 004. To produkt czeskiej firmy CZ LOKO z miejscowości Česká Třebová.


SŽDC, MUV 75, Czech Raildays 2018

SŽDC, MUV 75, Czech Raildays 2018

SŽDC, MUV 75, Czech Raildays 2018
Drezyna MUV 75 004. Obok wagon nr 60 54 99-29 131-4.


Inny produkt firmy CZ LOKO to pojazd MMD.2 nr 01. Drezyna pomiarowa do diagnostyki parametrów geometrycznych torów. Rocznik 2017.


SŽDC, MMD.2, Czech Raildays 2018

SŽDC, MMD.2, Czech Raildays 2018

SŽDC, MMD.2, Czech Raildays 2018
Drezyna MMD.2 nr 01.


SŽDC, MMD.2, Czech Raildays 2018
Tabliczka znamionowa MMD.2 nr 01.


W kolejnym wpisie o Czech Raildays 2018 przedstawię pokazane wagony towarowe. Tu link do tego materiału.


Bezpłatne info o nowych wpisach