piątek, 13 kwietnia 2018

Z Dubaju do Krakowa


Niedziela, 8 kwietnia 2018 to wyjątkowa data dla krakowskiego lotniska. Wówczas linie lotnicze flydubai  rozpoczęły realizację codziennych lotów na trasie Dubaj - Kraków. Rozkładowo samolot odlatuje z Emiratów o godzinie 18:30 czasu  miejscowego, aby wylądować w Małopolsce o 22:30 czasu polskiego (po planowo sześciogodzinnym locie).

W drogę powrotną wyrusza o 23:30, lądując o 7:05 czasu miejscowego w Dubaju. Dzięki współpracy flydubai z Emirates, pasażerowie mogą tam skorzystać z bogatej oferty połączeń do ponad 200 lokalizacji. Rezerwując bilety w ramach wspólnej obsługi połączeń, pasażerowie linii Emirates otrzymają dodatkowe posiłki oraz będą przysługiwać im limity bagażu rejestrowanego Emirates podczas lotów obsługiwanych przez flydubai, zarówno w klasie biznesowej, jak i ekonomicznej.

Dzięki portalowi Flightradar.com pierwszy przelot w relacji Dubaj – Kraków każda zainteresowana osoba mogła śledzić osobiście. Jednakże pewnym problemem było znalezienie właściwego samolotu. Na tablicy odlotów lotniska w Dubaju lot do Polski był zaznaczony, jednak szczegółowych danych o samolocie nie podano. Pośród licznych maszyn opuszczających ten port lotniczy bez rezultatu szukałem tej lecącej do Krakowa. Lot FZ787 nie był nigdzie wypisany.


Rozkład lotów - Dubaj
Tablica odlotów lotniska w Dubaju. O godzinie 18:30 (6:30 PM) startuje lot FZ787 do Krakowa. Tylko w jego przypadku brak jest szczegółowych danych obsługującego go samolotu. Jedynie ogólny zapis 737. Nazwa przewoźnika wypisana jest jako „FlyDubai”, czyli z użyciem wielkich liter. Natomiast same linie lotnicze nazywają się „flydubai” - wyłącznie małymi znakami. Źrodło: Flightradar.com.


Dubaj - ruch lotniczy
Zatłoczone niebo nad Dubajem. Niestety pośród samolotów odlatujących ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich nie znalazłem lotu FZ787. Źrodło: Flightradar.com.


Lotu nr FZ787 radar nie wskazywał. Nie mógł tego zrobić, bo samolot flydubai do Krakowa leciał jako rejs nr FDB9QM relacji Dubaj – N/A. Obsługiwał go Boeing 737 MAX 8 o dość oryginalnej rejestracji A6-MAX. Jako fabrycznie nowy do FlyDubai trafił w lipcu 2017. Co ciekawe, to pierwsza tego typu maszyna dostarczona przewoźnikowi z Bliskiego Wschodu. Z tego powodu Boeing poświęcił jej nawet oddzielną informację prasową.


Pierwszy lot Dubaj - Kraków
Pełen kamuflaż. Boeing 737 MAX 8 nr A6-MAX leci do Krakowa jako lot nr FDB9QM. Godzina 20:41 czasu polskiego. Maszyna przemieszcza się nad tureckim wybrzeżem, kierując się w stronę Bułgarii. Źrodło: Flightradar.com.


Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai
A6-MAX z flydubai, czyli pierwszy Boeing 737 MAX 8 dla przewoźnika z Bliskiego Wschodu. Maszyna startuje z lotniska w Seattle. 25.07.2017. Fot. Marian Lockhart, Boeing.


Pierwszy lot Dubaj - Kraków
Jest godzina 21:57 czasu polskiego. Samolot obsługujący pierwszy rejs z Dubaju do Krakowa przelatuje nad terytorium Węgier. Przed nim Słowacja. Źrodło: Flightradar.com.


Pierwszy lot Dubaj - Kraków
Już widać Kraków. Jest godzina 22:20 czasu polskiego. Źrodło: Flightradar.com.


Pierwszy lot Dubaj - Kraków
Godzina 22:28. A6-MAX wylądował.

Po wylądowaniu w Balicach pierwszy rejs flydubai został przywitany tradycyjnym salutem wodnym. Samolot przywiózł specjalną delegację w składzie: Jeyhun Efendi - wiceprezes ds. operacji handlowych (ZEA, Bliski Wschód, Europa i WNP) w spółce flydubai; Robert Rostek - polski ambasador w ZEA i Thierry Aucoc - wiceprezes ds. handlowych (Europa i Federacja Rosyjska) w Emirates. Na pokładzie Boeinga byli także przedstawiciele mediów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Delegację na lotnisku w Krakowie przywitał dr Yousif Eissa AlSabri - ambasador ZEA w Polsce, Radosław Włoszek - prezes Zarządu Kraków Airport  oraz Paweł Galiak - dyrektor handlowy Kraków Airport. Osoby te wspólnie przecięły symboliczną wstęgę, oficjalnie otwierając nowe połączenie linii flydubai. 


Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai

Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai

Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai
Uroczyste powitanie linii flydubai na płycie krakowskiego lotniska. Nocny salut wodny wyglądał niesamowicie. Fot. Kraków Airport.


Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai

Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai

Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai
Już po salucie. Końcowe kołowanieFot. Kraków Airport.


Boeing 737 MAX 8, A6-MAX, flydubai - inauguracja połączenia Dubaj - Kraków
Uroczyste przecięcie wstęgi.


Następnego dnia, 9 kwietnia 2018, w krakowskim hotelu Sheraton Grand Hotel odbyła się konferencja prasowa poświęcona inauguracji połączenia z Dubaju do Krakowa. Jej uczestnicy mogli między innymi obejrzeć film promujący Boeinga 737 MAX 8. To model przeznaczony do obsługi relacji Dubaj – Kraków. Wyposażony został on w rozkładane łóżka w klasie biznes, zapewniające komfort i spokojny sen podczas lotu. Natomiast w klasie ekonomicznej umieszczone zostały nowe fotele RECARO, zaprojektowane tak, by zoptymalizować przestrzeń i zapewnić wygodę pasażerom podczas lotu. Samoloty linii flydubai posiadają również ekrany full HD o przekątnej 30 cm, z możliwością wyświetlania ponad 1000 godzin filmów, programów telewizyjnych, muzyki i gier w języku angielskim, rosyjskim i arabskim.

W ramach wspólnej obsługi połączeń i współpracy między Emirates i flydubai na tej trasie, pasażerowie obu linii będą mogli dotrzeć do kilkuset miejsc na całym świecie z przesiadką w Dubaju.

Dzięki tej współpracy pasażerowie mogą w łatwy i wygodny sposób kontynuować podróż do ponad 90 lotnisk docelowych w ofercie flydubai, które uzupełniają sieć tras linii Emirates, obejmującą sześć kontynentów i ponad 80 krajów –  mówił Thierry Aucoc, wiceprezes ds. handlowych linii Emirates – Przez lata funkcjonowania obie linie lotnicze rozwijały się niezależnie i osiągały sukcesy. Ich współpraca i uzupełniające się modele biznesowe zapewnią wiele korzyści zarówno pasażerom, obu liniom lotniczym, jak i Dubajowi. Jesteśmy dumni z tego, że możemy być częścią tego przedsięwzięcia. Przewidujemy wielki sukces flydubai na polskim rynku – dodał.


Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa

Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa
Trwa konferencja. Od lewej siedzą: Robert Rostek - polski ambasador w ZEA; Jeyhun Efendi - wiceprezes ds. operacji handlowych w flydubai; Yousif Eissa AlSabri - ambasador ZEA w Polsce; Thierry Aucoc - wiceprezes ds. handlowych (Europa i Federacja Rosyjska) w Emirates i Radosław Włoszek - prezes Zarządu Kraków Airport.


Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa
Przemawia dr Yousif Eissa AlSabri.


Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa
Głos zabrał ambasador Robert Rostek.


Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa
Prezes Zarządu Kraków Airport - Radosław Włoszek.


Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa
Mówi Thierry Aucoc - wiceprezes ds. handlowych (Europa i Federacja Rosyjska) w Emirates.


Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa
Jako ostatni głos zabrał Jeyhun Efendi z flydubai.


Boeing 737-800, A6-FDA, flydubai
Na stole ustawiono model Boeinga 737-800 o rejestracji A6-FDA linii flydubai. Prawdziwy samolot o tym oznaczeniu to 2009 rocznik, obecnie eksploatowany przez tureckiego przewoźnika Corendon Airlines.

Emirates, flydubai, Kraków Airport - konferencja prasowa
Po konferencji przybyli goście udzielali wywiadów. Tu Jeyhun Efendi bierze udział w nagraniu dla jednej z ekip telewizyjnych, która przyleciała pierwszym lotem z Dubaju.


Zbliżające się uruchomienie lotów do Dubrownika w Chorwacji (w kwietniu) oraz do Katanii we Włoszech i do Salonik w Grecji (w czerwcu) spowoduje rozszerzenie sieci połączeń flydubai w Europie do 26 portów lotniczych i zwiększenie liczby lotów do 135 tygodniowo.

Ceny za loty w dwie strony w klasie biznesowej do Krakowa będą zaczynać się od 6755 AED / 8231 PLN, a w klasie ekonomicznej od 2325 AED / 1121 PLN brutto.


O flydubai

Linia lotnicza flydubai powstała w 2009 roku, rozwijając swoją sieć lotów z bazy macierzystej w Dubaju do ponad 90 lokalizacji. Plany flydubai zakładają powiększenie floty lotniczej do 296 samolotów. Od rozpoczęcia swojej działalności linia flydubai postawiła sobie za cel usunięcie przeszkód dla podróżujących, tworząc warunki do swobodnego przemieszczania się pasażerów w celach biznesowych i turystycznych oraz zbliżając do siebie różne kultury, dzięki stale rozwijającej się sieci połączeń.

Kluczowe fakty na temat flydubai: 

Rosnąca sieć: Linia stworzyła sieć ponad 90 połączeń do 47 państw w Afryce, Azji Środkowej, na Kaukazie, w Środkowej i Południowo-Wschodniej Europie, wśród krajów GCC (Rady Współpracy Zatoki Perskiej), na Bliskim Wschodzie i na Subkontynencie Indyjskim.
Otwarcie nieobsługiwanych dotąd rynków: Linia otworzyła 71 nowych tras, na których wcześniej nie realizowano bezpośrednich lotów do Dubaju lub które nie były obsługiwane przez narodowego przewoźnika ZEA z Dubaju.
Efektywna flota oparta na jednym modelu samolotu:  61 samolotów: Boeingów 737 MAX 8 i Boeingów NextGeneration 737-800.
Rekordowe zamówienia: Linia złożyła największe zamówienia na samoloty wąskokadłubowe w regionie podczas targów lotniczych Dubai Airshow w 2013 i 2017 roku.
Lepsza komunikacja: Od rozpoczęcia działalności w roku 2009 linia przewiozła ponad 50 milionów pasażerów.


O Kraków Airport

Kraków Airport jest jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce, które obsługuje powyżej 5 mln pasażerów w ciągu roku. W 2018 r. 21 przewoźników oferuje ponad 100 bezpośrednich połączeń regularnych prosto z Krakowa na 4 kontynenty - do: Europy, Azji, Ameryki Północnej i Afryki. Kraków Airport posiada zdywersyfikowaną siatkę połączeń lotniczych, dzięki czemu pasażerowie mogą korzystać z bogatej oferty przewozowej zarówno przewoźników tradycyjnych, jak i niskokosztowych. Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym do największych portów przesiadkowych w Europie, pasażerowie mogą dolecieć do każdego, nawet najbardziej odległego miejsca na świecie.

Inwestycje: Krakowskie lotnisko planuje zainwestować około miliard złotych w rozwój infrastruktury.  Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy nowych bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Małopolski i Krakowa. Najważniejszą inwestycją, która stoi przed krakowskim lotniskiem jest budowa nowej drogi startowej.


Materiał o pierwszym locie Chicago – Kraków dostępny pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone kolei

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz