niedziela, 17 czerwca 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2018 – Solaris i PKM Tychy


Prezentowałem już elektryczny autobus firmy Automet wystawiony w Sosnowcu na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2018 (tu link). Zgodnie z zapowiedzią z tamtego wpisu – pora na Solarisa i PKM Tychy.

Ekspozycję Solarisa stanowiły dwa 12-metrowe pojazdy czwartej generacji. Elektryczny i CNG. Ten pierwszy przeznaczony dla PKM Sosnowiec, gdzie otrzymał numer taborowy 797. Rocznik 2018.

Natomiast niebieski gazowiec to własność firmy Transgór Mysłowice, która oznaczyła go numerem 23. To także pojazd fabrycznie nowy, rocznik 2018. Jego zadanie to obsługa linii w sieci ZKKM Chrzanów.


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Solaris Urbino 12 CNG z firmy Transgór Mysłowice.


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Wnętrze Solarisa Urbino 12 CNG z Transgóru Mysłowice. Tu również jest niebiesko.


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Detale gazowego Urbino.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec

Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec

Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec
Solaris Urbino 12 electric z PKM Sosnowiec.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec
Wnętrze Solarisa Urbino 12 electric z PKM Sosnowiec.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec

Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec
Detale elektrycznego Urbino.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec i Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Widok ogólny na stoisko Solarisa.


Trzeci z pokazanych na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2018 Solarisów to własność PKM Tychy. Egzemplarz wystawiony na stoisku tego przewoźnika, jednocześnie jedyny przegubowiec uczestniczący w tegorocznej imprezie, czyli model Urbino 18 LE CNG. To rocznik 2011. W Sosnowcu zaprezentowano go już po raz drugi (tu link do materiału z 2016 roku).


Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy
Jedyny przegubowiec na targach, czyli Solaris Urbino 18 LE CNG z PKM Tychy.


Obok przegubowca ustawiono innego gazowca z PKM Tychy - MAN Lion`s City CNG o numerze taborowym 397. Rocznik 2015. On także na targach SilesiaKOMUNIKACJA pojawił się już po raz drugi (wcześniej w 2017 roku – link).


MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy

MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy
MAN Lion`s City CNG z PKM Tychy.


Solaris Urbino 18 LE CNG i MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy
Solaris Urbino 18 LE CNG i MAN Lion`s City CNG z PKM Tychy


Trzeci z tyskich autobusów, również gazowiec, to już stały bywalec targów w Sosnowcu. Mercedes-Benz Sprinter, czyli CUBY City Line produkcji firmy Auto-CUBY. Rocznik 2014, oznaczony numerem taborowym 3. Materiał o nim również pod powyższym linkiem.


Mercedes-Benz Sprinter CNG, CUBY City Line, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter CNG, CUBY City Line, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter CNG, CUBY City Line, PKM Tychy
Mercedes-Benz Sprinter zasilany CNG, czyli CUBY City Line z PKM Tychy.


W dalszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2018 przedstawię Forda i MAN-a. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 13 czerwca 2018

Parada tramwajów na rozpoczęcie sezonu


W niedzielę, 10 czerwca 2018 kolejny sezon rozpoczęła Krakowska Linia Muzealna. Z tej okazji, jeszcze przed pierwszymi liniowymi kursami, zorganizowano paradę taboru zabytkowego. Wyruszyła ona o godzinie 12:00 z zajezdni Nowa Huta, która przez godzinę była dostępna dla zwiedzających. Kolumna historycznych tramwajów przejechała wzdłuż ulic: Ujastek, Łowińskiego, Kocmyrzowska, Bieńczycka, al. Jana Pawła II, Mogilska, Lubicz, Westerplatte, Starowiślna i Dajwór, kończąc tę niezwykła podróż na ul. św. Wawrzyńca.

Piękne zabytki postanowiłem udokumentować w rejonie przystanków „Wiadukty”. Było tam już kilka osób, ale na szczęście wszyscy ustawili się tak, że można było pojazdy fotografować i nagrywać bez przeszkód. Niestety, gdy historyczna kolumna pojawiła się, przybył też dość niezdyscyplinowany miłośnik. O tym jednak później.

Poniżej kilka zdjęć wykonanych wówczas w rejonie przystanków „Wiadukty”. Tramwaje przedstawiam w kolejności przejazdu.


Sanok SN1 + PN3, MPK Kraków
Kolumnę historycznego taboru prowadził Sanok SN1 #37 z 1912 roku z doczepą PN3 #555 (replika wagonu z 1909 roku oddana do eksploatacji w 2009 roku). Torowisko z lewej strony prowadzi do pętli Wzgórza Krzesławickie.


Konstal N + ND, MPK Kraków
Na drugiej pozycji jechał Konstal N #20 (rocznik 1954) z doczepą ND #511 (rocznik 1952). 


Ring + Konstal ND, MPK Kraków
Jedyny skład koloru czerwonego, czyli gdański Ring (Tw269) #272 z 1930 roku i doczepa Konstal ND #538. 


Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków
Sanok SN2 #87 (rocznik 1939) z doczepą PN2 #530 (rocznik 1938).


Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków
Piąty, ostatni i jednocześnie najmłodszy i najdłuższy skład uczestniczący w paradzie, nowość w roku 2018, czyli Konstal 102Na #210 (rocznik 1970) + Konstal 102NaD #155 (rocznik 1970).


Ponieważ kolumna historycznych wagonów przemieszczała się dość wolno, zdążyłem liniowym tramwajem dojechać do skrzyżowania ulic Dietla i Westerplatte. Tam wykonałem kolejne zdjęcia.


Sanok SN1 + PN3, MPK Kraków
Sanok SN1 + PN3 przy przystanku „Starowiślna” na ul. Starowiślnej.


Konstal N + ND, MPK Kraków
Konstal N + ND.


Ring + Konstal ND, MPK Kraków

Ring + Konstal ND, MPK Kraków
Ring + Konstal ND.


Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków

Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków
Sanok SN2 + PN2.


Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków

Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków
Konstal 102Na + 102NaD.


Nagrałem także sześciominutowy materiał filmowy. Niestety w części pierwszej, czyli dotyczącej rejonu przystanków „Wiadukty”, pojawia się wspomniany powyżej niezdyscyplinowany miłośnik. W pewnym momencie, przed przejazdem sprzęgniętych przegubowców, staje się on nawet głównym bohaterem nagrania. Niestety.

Druga część to ul. Starowiślna. Oprócz zabytków na filmie pojawia się także słynny „tramwaj papieski”, czyli PESA 2014N #RG914. 




Warto jeszcze podkreślić, że w tym roku Krakowska Linia Muzealna rozpoczęła kursowanie bardzo wcześnie, bo już na początku czerwca. Historyczne tramwaje na ulice stolicy Małopolski będą wyjeżdżały w każdą niedzielę i w dni świąteczne, aż do 23 września 2018. Dodatkowo, w wybrane dni pojawią się także zabytkowe autobusy. Będzie więc ciekawie.


Wpisy poświęcone autobusom

piątek, 8 czerwca 2018

Jelcz z krakowskich wodociągów


Stara S2000 z Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji prezentowałem we wrześniu 2016. Była to cysterna przeznaczona do transportu wody pitnej, która do zdjęć pozowała na Rynku Głównym. (tu link). Teraz zapraszam na spotkanie z innym pojazdem tej firmy. Utrwaliłem go w rejonie Krakowa znacznie oddalonym od centrum. Było to na ul. Okulickiego, przy skrzyżowaniu z ulicami Mistrzejowicką i Fatimską. Niestety wykonałem tylko jedno zdjęcie.

Mowa o Jelczu 422 (dokładniej P422K) o rejestracji KVX 4841. Od jego właściciela, czyli MPWiK w Krakowie otrzymałem informację, że to rocznik 1999. Jego zabudowa WUKO – „beczka”, wykorzystywana jest do pompowania szlamu z wykopów podczas usuwania awarii wodociągowych. Właśnie w trakcie takiej pracy utrwaliłem tego pięknego polskiego klasyka.


Jelcz P422K, MPWiK SA w Krakowie
Jelcz P422K z MPWiK SA w Krakowie w trakcie pracy na ul. Okulickiego. 12.05.2018.


Co ciekawe, krakowskie MPWiK w swoim taborze posiada jeszcze jednego Jelcza. To również model P422K. Także „beczka” WUKO, ale młodsza – z 2000 roku (rejestracja KVA 972N). Pojazd służy do pompowania ścieków z szamb przy obiektach MPWiK. Jego stały przydział to miejscowość Dobczyce i tamtejszy Zakład Uzdatniania Wody Raba.


Blog Transportowy na Google +

niedziela, 3 czerwca 2018

Ermewa – wagony Uacns w Skawinie


W grudniu 2017 pisałem o zorganizowanej przez Koleje Małopolskie promocji nowego połączenia z Krakowa Głównego do Skawiny (tu link). Zająłem się wówczas jedynie pociągami pasażerskimi. Na uwagę zasługiwał jednak także tabor towarowy.

W Skawinie stały wówczas dwa składy towarowe. Oba zwrócone w stronę Krakowa. Pierwszy złożony z pustych węglarek i prowadzony przez EU07 z PKP Cargo. Drugi, który uznałem za znacznie ciekawszy, to lokomotywa serii S200 z firmy Kolprem (obsługującej kolejowe przewozy ArcelorMittal Poland) i wagony do przewozu materiałów sypkich.

Niestety ze względu na małą ilość czasu nie mogłem odejść od pociągu specjalnego, aby sfotografować wspomniane lokomotywy. Zdążyłem jedynie udokumentować wagony. To pojazdy serii Uacns, przeznaczone do przewozu materiałów sypkich. Ich producentem jest niemiecka firma Feldbinder. Takie silosy nadal znajdują się w produkcji. Ich podstawowe przeznaczenie to transport pyłu węgla brunatnego. Te stojące w Skawinie właśnie do takiego celu były wykorzystywane, o czym świadczyły odpowiednie oznaczenia ADR (40/1361).

Oto, co na temat swojej oferty serii Uacns pisze producent: „Stosowane w naszych wagonach zbiorniki ciśnieniowe w połączeniu z nowoczesnymi pneumatycznymi systemami rozluźniania oraz zoptymalizowanym i łatwym pod kątem czyszczeniem prowadzeniem materiału zapewniają ponadto najkrótsze czasy rozładunku. Prosta obsługa podczas rozładunku jest ponadto możliwa dzięki przejrzystemu rozmieszczeniu całej armatury z obydwu stron. W zależności od celu zastosowania wagony FFB typu silos wyposażone są w następujące systemy rozluźniania – aluminiowy, ze stali szlachetnej, szczelinowy i marki Solimar”.

Pył węgla brunatnego „jest idealnym paliwem do technologii przerobu i produkcji cementu i wapna” – jak podaje jeden z producentów. Można zatem przypuszczać, że punktem docelowym tego transportu była Cementownia Kraków Nowa Huta.

Wszystkie te wagony to własność firmy Ermewa. W tym przypadku jej niemieckiego oddziału. Ermewa zajmuje się wynajmowaniem wagonów towarowych różnego przeznaczenia.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Składy węglarek i silosów do transportu pyłu węgla brunatnego na stacji Skawina. Przy budynku dworcowym EN79-002 z Kolei Małopolskich. 2.12.2017.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Skład wagonów serii Uacns.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Ostatni wagon składu przewożącego pył węgla brunatnego. Jego oznaczenie to: 37 80 9327 935-4. Symbol przewoźnika: D-ERMD.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Inny przykład wagonu serii Uacns. Jego oznaczenie to: 37 80 9327 903-2. 


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Logotyp producenta umieszczony na jednym z silosów serii Uacns.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Opisy techniczne umieszczone na jednym z wagonów serii Uacns.


Prezentowane wagony silosy Feldbinder to typ BEUT 112.4-6/1 RID o pojemności ok. 112 m³. Długość każdego to 20.840 mm (z buforami). Promień łuku toru: 75 m.


Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 28 maja 2018

Nowe filmy – maj 2018


W maju 2018 na YouTube, na kanale Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem trzy nowe filmy. Pierwszy z nich jest już znany czytelnikom Bloga Transportowego. To materiał z dziesiątej edycji Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2018, które odbyły się w dniach 24-25 kwietnia 2018 roku w Sosnowcu (tu link). Zobaczycie na nim wystawione wówczas autobusy. Poszczególne pojazdy będę dokładniej prezentował w kolejnych wpisach.




Drugi z filmów to również tematyka autobusowa. Tym razem pojazdy pokazane dynamicznie. Trzy Solarisy Urbino 12 z MZK Kędzierzyn-Koźle. Dokładniej egzemplarze o numerach taborowych 172 (jako linia nr 2 na ul. Kochanowskiego, 14.01.2018), 151 (jako linia nr 2 na ul. Piastowskiej, 11.02.2018) i 164 (jako linia nr 13 na al. Jana Pawła II, 14.04.2018). 




Ostatnie nagranie prezentuje tabor Tramwajów Śląskich. Różne wagony utrwaliłem w centrum Katowic. Jest to tabor liniowy, a także historyczny (np. Konstal 13N). Kwiecień i maj 2018.




W najbliższym czasie planuję opublikować inny materiał nagrany w centrum Katowic. Będzie on poświęcony przejeżdżającym tamtędy autobusom.


Zestawienie imprez transportowych

środa, 23 maja 2018

Elektryczne Solarisy dostarczone do Włoch i zamówienie z Hamburga


W maju 2018 Solaris zakończył dostawy 10 autobusów elektrycznych do Mediolanu. Tamtejszy przewoźnik ATM już skorzystał z opcji i zamówił kolejnych 15 pojazdów. Zatem liczba elektrycznych Solarisów dostarczonych w tym roku do włoskich klientów wzrosła do 22 egzemplarzy. Poniżej materiał prasowy na ten temat.

– W Mediolanie mamy łącznie już blisko 150 autobusów. Kolejne składane zamówienia są dowodem zaufania klienta do naszej marki. Cieszmy się, że możemy dostarczać bezemisyjne pojazdy wyposażone w najnowocześniejsze technologie. Elektromobilność to przyszłość transportu miejskiego – mówi Alberto Fiore, Dyrektor Zarządzający Solaris Italia S.r.I.

Mediolańskie Urbino electric są napędzane osiami ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 125 kW każdy. Energia elektryczna magazynowana jest w zestawie baterii typu Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh, a jej uzupełnianie odbywa się poprzez ładowarkę zabudowaną w pojeździe o mocy 70 kW. Przewoźnik zamówił już kolejnych 15 autobusów z identyczną konfiguracją. Ich dostawa planowana jest na koniec bieżącego roku.

Klient ATM Milano skonfigurował swój pojazd w taki sposób, że znalazło się w nim 26 miejsc siedzących, z czego aż 14 dostępnych jest z niskiej podłogi. Wszystkim podróżującym komfort zapewnia wydajna klimatyzacja. Jednym z elementów podnoszących standardy bezpieczeństwa jest rozbudowany system gaśniczy Fire Trace, obejmujący między innymi możliwość automatycznego gaszenia kontenera trakcyjnego. Przewoźnik z Mediolanu zamówił bardzo zaawansowany system monitoringu. W jego skład wchodzi 9 kamer oraz kamera wsteczna, 10” monitor na konsoli środkowej oraz rejestrator. Dodatkowo pojazd wyposażono w system liczenia pasażerów.


Solaris Urbino 12 electric, ATM Milano
Solaris Urbino 12 electric #2010 dla ATM Milano.


W lutym tego roku polski producent dostarczył 12 elektrycznych Urbino 12 do Bergamo. Tym samym liczba napędzanych energią elektryczną bezemisyjnych Solarisów dostarczonych do Włoch wynosi 22.

Dla firmy Solaris, która do tej pory dostarczyła do Włoch ponad 900 pojazdów, zamówienia z Bergamo i Mediolanu to kolejny dowód na uznanie jakim cieszy się na tamtejszym rynku. Przypomnijmy, że to właśnie z Półwyspu Apenińskiego polski producent uzyskał największe w swej dotychczasowej historii zamówienie na  360 pojazdów InterUrbino dla firmy Cotral z rejonu Lacjum.

Tu link do materiału o Solarisach dla firmy Cotral.

Solarisy Urbino 12 electric trafią także do Niemiec. Dziesięć takich pojazdów zasili flotę hamburskiego operatora transportu publicznego HOCHBAHN. Zgodnie z umową dwa z zamówionych autobusów zostaną dostarczone jeszcze jesienią tego roku. Pozostałe mają być przekazane we wrześniu 2019. Poniżej materiał prasowy na ten temat.

Senat miasta Hamburg podjął decyzję, aby od 2020 roku wszystkie autobusy kupowane przez lokalnych przewoźników były bezemisyjnymi pojazdami elektrycznymi. Tym samym zamówienie bateryjnych Solarisów Urbino 12 electric wpisuje się w politykę miasta i stanowi kamień milowy na jego drodze do zbudowania ekologicznej floty autobusowej.

Zamówione pojazdy o długości 12 metrów będą mogły przewozić do 70 pasażerów, z czego 25 na miejscach siedzących. Ładowanie autobusów odbywać się będzie na terenie zajezdni, za pomocą złącza typu Plug-in. W pojazdach zostaną zamontowane baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. Jednostkę napędową będzie stanowić oś ze zintegrowanymi  silnikami elektrycznymi. Oświetlenie autobusu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz zostanie wykonane w technologii LED.


Solaris Urbino 12 electric, HOCHBAHN

Solaris Urbino 12 electric, HOCHBAHN
Solaris Urbino 12 electric z HOCHBAHN. Oznaczony numerem taborowym 1691 egzemplarz z 2016 roku.


Autobusy z logo zielonego jamnika są już dobrze znane mieszkańcom Hamburga. Polski producent dostarcza je już bowiem od 2006 roku, realizując wygrany kontrakt na konwencjonalnie napędzane Solarisy Urbino 12. Obecnie po hamburskich ulicach jeździ 30 autobusów wyprodukowanych w Bolechowie, w tym pięć autobusów elektrycznych. Dwa z dostarczonych w 2014 roku Solarisów Urbino electric o długości 18,75 m to nowatorskie pojazdy elektryczne zasilane ogniwem wodorowym. Pojazdy elektryczne marki Solaris kursują w Hamburgu przede wszystkim na linii 109, na której przewoźnik zdecydował się wykorzystać wyłącznie pojazdy nisko i bezemisyjne.


Wpisy poświęcone kolei