piątek, 3 lipca 2015

Ciężarówkowo do Budapesztu


Niedawno opisywałem swój przejazd do Budapesztu. Link. Wówczas był to materiał autobusowy. Teraz skupię się na ciężarówkach. Jak już wspomniałem, na terenie Słowacji było dość sporo starych, kultowych już pojazdów rodem z Czechosłowacji. Najciekawsze z nich to moim zdaniem Škody serii 706 w różnych zabudowach. Niekiedy były to stojące przy drodze wraki, innym razem w pełni sprawne egzemplarze. Sfotografowałem dwa takie pojazdy, ale nie jestem z tych zdjęć zbyt zadowolony, choć i tak cieszę się, że cokolwiek wyszło, bo przecież „polowałem” z jadącego autobusu. W obu przypadkach były to szambiarki (fekálna cisterna), dokładniej model 706 MTSP 27 produkowany w zakładach Liaz. Napęd 4x4. Pojazdy te były wytwarzane na potrzeby rolnictwa. Produkcję rozpoczęto w roku 1979, a zakończono najprawdopodobniej pod koniec lat 80-tych.


Liaz 706 MTSP 27 fekálna cisterna
Liaz 706 MTSP 27 fekálna cisterna wraz z ciągnikiem rolniczym na poboczu trasy E77. Miejscowość Dudince w pobliżu węgierskiej granicy (dokładnie 17 km od niej). 1.05.2015.


Liaz 706 MTSP 27 fekálna cisterna
Inny Liaz 706 MTSP 27. Byłoby piękne ujęcie. Niestety zrobiłem zdjęcie dokładnie wtedy, gdy w kadrze pojawił się płot. Szkoda. Taki niezwykły pojazd. Ta fekálna cisterna stała 15 minut jazdy przed uchwyconą na wcześniejszym zdjęciu.


Inna kultowa czechosłowacka ciężarówka, obok której przejeżdżał nasz autobus to Tatra 148. W tym przypadku z zabudową dźwigu. Pojazd uchwycony gdzieś przed miejscowością Trstená (po polsku Trzciana). Ten model Tatry produkowano w latach 1972 - 1982.


Tatra 148
Tatra 148. Tablica rejestracyjna zaczynająca się literami RK wskazuje na powiat Różomberk (okres Ružomberok).


Autokarowa podróż do Budapesztu zaowocowała także dwoma zdjęciami Liaza 110. Ta ciężarówka była produkowana w latach 1984 – 1994). Jeszcze przy granicy z Polską utrwaliłem wersję skrzyniową, a już w głębi Słowacji polewaczkę. Przypominam, że większy materiał o polewaczkach Liaz zamieściłem w Blogu Transportowym w lutym 2012. Tu link


Liaz 110
Liaz 110 skrzyniowy.


Liaz 110
Liaz 110 polewaczka.


Powyższy Liaz polewaczka stał na końcu remontowanego odcinka trasy E77. To jej górski fragment pomiędzy miejscowościami Liptovská Osada, a Donovaly. Sfotografowałem tam także dość ciekawy sprzęt drogowców. Kilka jadących jedna za drugą maszyn wyglądało iście kosmicznie.


Maszyny drogowe

Maszyny drogowe

Maszyny drogowe
Iście kosmiczny widok, czyli asfaltowanie po słowacku.


Maszyny drogowe
Na dalszym fragmencie asfaltowanego odcinka widok był już standardowy - walce.


Maszyny drogowe
Nieco wcześniej, czyli przed iście kosmicznym sprzętem stała taka maszyna i wywrotka Tatra 815.


Już po wjechaniu do Węgier, blisko słowackiej granicy mijaliśmy piękną Pragę V3S. Niestety stał przy niej znak B-20 „Stop”, który lekko przysłaniając historyczny pojazd także znalazł się na poniższym zdjęciu. Ciężarówka ta miała węgierską rejestrację, a na masce napis po słowacku. Ewidentnie pochodziła z demobilu słowackiej armii.


Praga V3S
Praga V3S.


Mój przejazd do Budapesztu nie obfitował tylko w stare, ex czechosłowackie ciężarówki. Było także sporo nowszych pojazdów.


Mercedes-Benz Actros
Słowacki Mercedes-Benz Actros odpoczywa na poboczu trasy E77 w rejonie polskiej granicy.


Volvo FM12

Volvo FM12
Na prezentowanym powyżej remontowanym odcinku trasy stało Volvo FM12.


Iveco New Daily straż pożarna
W rejonie miejscowości Twardoszyn mijaliśmy się z dwoma pojazdami słowackiej straży pożarnej. Pierwszy to Iveco New Daily, czyli zdobywca tytułu „Van of the Year 2015”.


Renault Premium i Irisbus Crossway 10,6
Renault Premium i Irisbus Crossway 10,6 mijają się przed słowacką miejscowością Krivá.


Scania 124G 400
Scania 124G 400 na słowackim odcinku E77 przy granicy z Polską.


Iveco Stralis 430
Iveco Stralis 430 na rosyjskich tablicach rejestracyjnych. Parking na słowackiej stacji paliw, w rejonie granicy z Węgrami. Zestaw zarejestrowany jest w Moskwie.



Blog Transportowy na Google+

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 26 czerwca 2015

Przewozy Regionalne przejmowane przez ARP


W czwartek 25 czerwca 2015 dotarła do mnie krótka, ale bardzo ciekawa informacja prasowa przesłana przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Dotyczy ona Przewozów Regionalnych. To jej pełna treść:


Agencja Rozwoju Przemysłu SA podpisała z Marszałkami Województw oraz Przewozami Regionalnymi sp. z o.o. umowę wspólników. Jeśli wszystkie jej warunki zostaną spełnione, to jesienią ARP stanie się większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych.

- Podpisana umowa to szansa na restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Jednak aby proces naprawy spółki przyniósł oczekiwane rezultaty potrzebna jest dobra współpraca i zaangażowanie wszystkich partnerów, a także konsekwentna realizacja założonego harmonogramu projektu – powiedział Marek Szczepański, wiceprezes ARP SA.

Umowa określa szczegółowe warunki objęcia udziałów przez ARP. Są to m.in. przygotowanie przez Przewozy Regionalne planu restrukturyzacji spółki, otrzymanie przez ARP środków z budżetu na dokapitalizowanie spółki, a także wejście w życie zmiany ustawy o Funduszu Kolejowym przedłużającej jego funkcjonowanie do końca 2020 roku.

Po spełnieniu wszystkich warunków ARP obejmie większościowe udziały i dokapitalizuje PR kwotą co najmniej 770 mln zł. Środki te zostaną w większości przekazane na pokrycie przeterminowanych zobowiązań i umożliwią rozpoczęcie procesu restrukturyzacji PR.


SA103-003, Przewozy Regionalne, Kędzierzyn-Koźle
SA103-003 jako pociąg regio 64626 spółki Przewozy Regionalne na stacji Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Jego relacja to Brzeg - Nysa - Kędzierzyn-Koźle - Gliwice. Przejazd całą trasą wynosi ponad 3 godziny. 14.06.2015.


EN71-010, Przewozy Regionalne, Oświęcim
EN71-010 jako regio relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim na stacji końcowej, chwilę po wjeździe. 14.01.2015.


EN71-030, Przewozy Regionalne, Kraków Główny
EN71-030 z Przewozów Regionalnych jako interREGIO „Galicja” relacji Kraków Główny - Międzylesie. Jednostka w malowaniu województwa dolnośląskiego. Stacja początkowa, 29.11.2014.


Warto jeszcze dodać, czym jest Agencja Rozwoju Przemysłu. To spółka Skarbu Państwa. Od początku swojej działalności (1990 rok) odpowiada na najważniejsze potrzeby polskiej gospodarki. W okresie transformacji ARP SA uratowała tysiące miejsc pracy, unowocześniając duże i średnie przedsiębiorstwa. Jak podaje biuro prasowe spółki, obecnie strategia ARP SA opiera się na trzech równorzędnych filarach: innowacjach, restrukturyzacji i inwestycjach. Agencja aktywnie wspiera rozwój innowacyjnej gospodarki np. poprzez spółkę ARP Venture i Platformę Transferu Technologii. Udziela również pożyczek przedsiębiorcom (na zasadach komercyjnych). Portfel spółek ARP SA obejmuje m.in. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym, elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARP S.A. zarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE EURO-PARK MIELEC oraz TSSE EURO-PARK WISŁOSAN. Siedziba główna ARP SA znajduje się w Warszawie, a jej oddziały w Katowicach, Mielcu oraz Tarnobrzegu.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 24 czerwca 2015

Embraer z KLM na krakowskim lotnisku


W poniedziałek 18 maja 2015 na lotnisku w podkrakowskich Balicach zainaugurowano  obsługiwane przez holenderskie linie KLM połączenie Amsterdam – Kraków. Trochę wcześniej, 1 maja swój debiut miały linie British Airways z relacją do Londynu Heathrow, a 6 maja do Balic powrócił szwajcarski przewoźnik Swiss International Air Lines z lotami do Zurychu. Pojawiły się zatem trzy nowe powody, dla których warto fotograficzno-filmowo odwiedzić ten port lotniczy. Najciekawiej oczywiście było w trakcie pierwszych lądowań, kiedy to samoloty witano salutem wodnym. Niestety wtedy nie udało mi się tam trafić.

Na „fotograficzne łowy” wybrałem się dopiero w niedzielę 31 maja 2015. Niestety nie mogłem sobie pozwolić na dokumentowanie maszyn wszystkich nowych przewoźników. Na początek wybrałem więc niebiesko-białe barwy KLM Royal Dutch Airlines. Samolot linii KLM Cityhopper (wyodrębniony z KLM przewoźnik obsługujący połączenia krótkodystansowe) rejsy do Krakowa realizuje codziennie, o stałych godzinach. Rozkładowy przylot na 16:20, a odlot o 16:55. Stały przydział to Embraer ERJ-190. Jak podaje portal Planespotters.net, takich maszyn KLM Cityhopper ma aż 28. W okresie od 6 czerwca do 24 października 2015 rozkład lotów zakłada małą odmianę, czyli obsługę lotu Fokkerem F70. To jednak tylko w soboty.

Maszyna, którą udokumentowałem to Embraer ERJ-190 o rejestracji PH-EZD. Samolot rozpoczyna lot nr KL1996 do Amsterdamu. Wspomniany portal Planespotters.net podaje, że do przewoźnika trafił on w roku 2009. Jego stałym lotniskiem jest Amsterdam, skąd pod koniec maja 2015 latał do takich miejscowości jak np. Nicea (Francja), Zurych (Szwajcaria), Newcastle (Wielka Brytania), Bordo (Francja), Oslo (Norwegia), Praga (Czechy), czy Zagrzeb (Chorwacja).


Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper
Holenderski Embraer ERJ-190 w trakcie kołowania.


Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper
PH-EZD startuje.


Tak PH-EZD prezentował się w ruchu:




Przed niebiesko-białym Embraerem z Holandii startowała maszyna linii Lufthansa. Był to Airbus A319-100 o rejestracji D-AILW. Rocznik 1998. Samolot z około 10 minutowym opóźnieniem rozpoczynał lot nr LH1625 do Monachium. Według radaru lotniczego (Flightradar24) maszyna ta rozpoczęła loty po dłuższej przerwie, którą zakończyła 28 maja, lecąc do Oslo, a później do Londynu. Niestety miałem bardzo słaby akumulator w aparacie, więc powstały tylko zdjęcia.


Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport
Wspólne kołowanie - Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190.


Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport

Airbus A319-100, D-AILW, Lufthansa, Krakow Airport
Airbus z Lufthansy rozpędza się na pasie startowym.


Po odlocie Lufthansy Embraer z KLM nie mógł od razu wystartować. Czekał jeszcze na lądujący samolot LOT-u. Był to Embraer ERJ-175 nr SP-LIK. Rocznik 2009. Obsługiwał on lot nr LO 3923 z Warszawy.


Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT
LOT z Warszawy ląduje w podkrakowskich Balicach.


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 21 czerwca 2015

Przy lotnisku


Wracam do tematu modernizacji linii kolejowej do lotniska w podkrakowskich Balicach. Link do wcześniejszego wpisu. Zapraszam w rejon nowej stacji końcowej Kraków Balice. W okolice budowanego terminala dotarłem 10 maja 2015. Oba tory były już ułożone i przejezdne – stał na nich tabor techniczny. Ustawiono już także słupy trakcyjne. Poniżej kilka wykonanych wówczas zdjęć.


Linia kolejowa do Balic, stacja końcowa

Linia kolejowa do Balic, stacja końcowa

Linia kolejowa do Balic, stacja końcowa
Nowe torowisko przed stacją końcową Kraków Balice, której peron i budynek widać w tle.


Linia kolejowa do Balic
Nowe tory w stronę Krakowa. Fragment pomiędzy stacją przy terminalu lotniczym, a drogą nr 774. Linia będzie zelektryfikowana. Słupy trakcyjne już stoją.


Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336

Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336

Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336

Linia kolejowa do Balic, drezyna WM15A-336
Na budowanym odcinku pojawiły się już pierwsze pojazdy kolejowe. Przy drodze wojewódzkiej nr 774 stoi drezyna WM15A-336 z doczepioną platformą.


Linia kolejowa do Balic, koparka i platforma

Linia kolejowa do Balic, koparka i platforma
Na torze za drezyną stała także koparka i druga platforma.


Jak podają media, pociągi pasażerskie na lotnisko w Balicach powinny ruszyć już we wrześniu 2015.

Tu link do wpisu o uruchomieniu linii na lotnisko.


Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku