środa, 4 grudnia 2024

Pogórze 2023, impreza z SU46 (3) – z Katowic do Gliwic

 

Blog Transportowy zawiera relacje z różnych imprez transportowych. Jedną z nich było „Pogórze 2023”. W roli głównej wystąpiła wówczas lokomotywa SU46-029. Niestety z końcem 2023 roku maszyna ta została wycofana z eksploatacji. Ponieważ była to ostatnia czynna przedstawicielka serii SU46, zakończył się wówczas kolejny, blisko 50 letni etap historii polskiej kolei. Ze względu na złą kondycję finansową właściciela tych lokomotyw – PKP Cargo, prawdopodobieństwo naprawy którejkolwiek z tych maszyn jest bliskie zeru. Niestety.

Jak już wcześniej pisałem, lokomotywy SU46 zawsze były mi bardzo bliskie, bo kontakt z nimi miałem już od dziecka. Łącznie PKP eksploatowały 54 takie maszyny. Wszystkie wyprodukowane w Zakładach im. Hipolita Cegielskiego z Poznania. Bohaterka tej relacji, SU46-029 to rocznik 1977. Od nowości do 1989 roku przypisana do lokomotywowni w Słupsku. Tamtejsze maszyny w okresie letnim prowadziły pociągi kolonijne do stacji Darłowo. To taka ciekawostka, bo planowo taki tabor nie był wykorzystywany na linii ze Sławna do Darłowa. Pociągi te liczyły około 6 – 10 wagonów i zdarzały się kilka razy w tygodniu. Czasami łączono je z pociągami planowymi. Dwa wagony na początku składu, a dalej część kolonijna. Raz nawet miałem okazję jechać takim „dziwnym” pociągiem. Jakoś pod koniec lat 80-tych. Pociąg do Darłowa standardowo miał tylko dwa wagony, a tu tyle „pudeł” i trzeba było jeszcze tak daleko iść. To była jazda z przesiadką, czasu mało, więc konieczny był bieg, który w moim przypadku zakończył się spektakularnym upadkiem. Na szczęście nic mi się nie stało, przetrwały także przewożone rybki akwariowe. To taka ciekawostka, bo bardzo prawdopodobne jest, że SU46-029 również choć raz dotarła z pociągiem kolonijnym do Darłowa. Niestety nie mam żadnych zdjęć z tamtego okresu, a jedyny kolonijny sfotografowany przeze mnie w Darłowie przyprowadziła niezidentyfikowana SP42, ale to już były lata 90-te i mało wagonów „na haku”. Opisany kolonijny „z upadkiem” w Sławnie był prowadzony przez ST44.

Po Słupsku SU46-029 miała przydział do Poznania, potem do Żagania. W swojej historii zmieniała później kilkukrotnie miejsca stacjonowania (np. delegacje do Lublina i Gdyni), finalnie utykając na terenie lokomotywowni PKP Cargo w Węglińcu. Tam wykonano najnowsze dostępne w Internecie zdjęcie, z 6.10.2024. Tu link do niego. Zatem fizycznie nadal istnieje i wygląda całkiem dobrze.

Tyle w temacie historii. Wracam do relacji z imprezy, w trakcie której była to czynna maszyna. Tu link do wcześniejszego wpisu.

Jak już pisałem, na około 10 minut przed zaplanowanym odjazdem „Ślązaka” na stacji rozległy się krzyki. „Suka jedzie!!!”. Zaczęło się wtedy dość spore zamieszanie. Jego głównymi twórcami byli młodzi miłośnicy, którzy biegali w różne strony po peronach stacji Katowice. Budziło to oczywiście wielkie zdziwienie „zwykłych” pasażerów oczekujących na swój pociąg. 

Każdy chciał zająć dobre miejsce do dokumentacji tej wyjątkowej lokomotywy. Ze składem czterech oliwkowych wagonów podstawiła się ona od strony Krakowa, na peron nr 2.



SU46-029, PKP Cargo, Turkol, stacja Katowice
Imprezę czas zacząć. SU46-029 z PKP Cargo podstawia się z pociągiem specjalnym „Ślązak” na peron drugi stacji Katowice. 1.09.2023.


SU46-029, PKP Cargo, Turkol; EU07-131, Wiskol, stacja Katowice

SU46-029, PKP Cargo, Turkol; EU07-131, Wiskol, stacja Katowice

SU46-029, PKP Cargo, Turkol, stacja Katowice

SU46-029, PKP Cargo, Turkol, stacja Katowice

SU46-029, PKP Cargo, Turkol; EU07-131, Wiskol, stacja Katowice

SU46-029, PKP Cargo, Turkol; EU07-131, Wiskol, stacja Katowice

SU46-029, PKP Cargo, Turkol; EU07-131, Wiskol, stacja Katowice
SU46-029 z pociągiem specjalnym „Ślązak” przy peronie drugim stacji Katowice. Maszynę fotografowało sporo młodych osób, które najprawdopodobniej nigdy wcześniej nie widziały takiego pojazdu na żywo. Obok ustawiła się lokomotywa EU07-131 eksploatowana przez firmę Wiskol. To rocznik 1970. 1.09.2023.


SU46-029, PKP Cargo, Turkol, stacja Katowice
Kilka detali SU46-029, np. w oknie charakterystyczne zasłonki PKP. 


Przy pociągu, a w szczególności obok lokomotywy zrobiło się dość tłoczno. Zdjęcia, filmy. Każdy chciał udokumentować tego niecodziennego gościa. 

Myślałem więc, że pociąg będzie pełny. Okazało się jednak, że spora część osób z peronu nie podróżowała specjalnym „Ślązakiem”. Szczególnie dotyczyło to najmłodszych miłośników kolei. 

W pociągach specjalnych organizowanych przez Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl miejsc nie wybiera się samemu. Wskazujemy tylko klasę i pociąg, którym chcemy jechać. Gdzie dokładnie będziemy siedzieć dowiemy się później, z informacji e-mail. Jeżeli planujemy podróż różnymi pociągami, należy o tym od razu poinformować rezerwując miejsca, aby cały czas mieć przydzielone to samo siedzenie, a nie krążyć później po pociągu.

Mi trafił się ostatni wagon. Klasa druga, ale w rzeczywistości to dawna „jedynka”. Seria A9ouy nr 50 51 19-08 172-5 ze stacji Toruń. Typ 112Ag z roku 1984. Producent ten sam, co lokomotyw SU46, czyli Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski – Poznań. Własność firmy Migro.



Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol

Zdeklasowany wagon klasy 1, Migro, Turkol
Ostatni wagon pociągu, czyli dawna klasa pierwsza, którą podróżowałem. Detale wnętrza i strony zewnętrznej, w tym tabliczka znamionowa i charakterystyczna lampka montowana nad każdym siedzeniem. 


Pociąg specjalny „Ślązak”, Turkol, stacja Katowice
Na tablicach peronowych „Ślązaka” wyświetlano jako pociąg okazjonalny nr IR 46101do Nysy.  


Odjazd pociągu „Ślązak” nastąpił planowo, o godzinie 9:00. Pierwszy postój został przewidziany w Gliwicach. Tamtejsza stacja w ostatnich latach przeszła wielką metamorfozę, zyskując halę peronową dość ciekawej, nowoczesnej konstrukcji. 

W trakcie jazdy obsługa rozdawała bilety. Wyjątkowe, bo jak za dawnych lat kartonikowe. 



Turkol, bilet kartonikowyTurkol, bilet kartonikowy
Wyjątkowe, kartonikowe bilety na pociąg „Ślązak” z Katowic do stacji Świdnica Miasto. Co ciekawe, to właśnie w Świdnicy na początku lat 90-tych kupiłem swój ostatni bilet kartonikowy. Potem były już tylko papierowe wydruki. 


Jak na pociąg imprezowy przystało, większość okien w trakcie jazdy było otwartych. Podróżni podziwiali widoki, wsłuchując się w dźwięki wydawane przez SU46. Niektórzy wypatrywali ciekawych pojazdów wartych udokumentowania. Mi tuż przed stacją Gliwice udało się sfotografować pięknie błyszczącą świeżą farbą SM42-749 z PKP Cargo. Kilka dni wcześniej zakończyła się jej naprawa P4. Rocznik 1975, więc to lokomotywa o dwa lata starsza od imprezowej „suki”. Większą część swojego istnienia przepracowała ona w Małopolsce, a od 2014 roku przydzielono ją do Południowego Zakładu Spółki w Katowicach. 



SM42-749 z PKP Cargo, Gliwice

SM42-749 z PKP Cargo, Gliwice
SM42-749 z PKP Cargo. Świeżo po remoncie. Jak nówka, tylko nie ten kolor. 1.09.2023.


Stacja Gliwice
Ciekawa konstrukcja nowej hali peronowej na stacji Gliwice.


Poniżej film przedstawiający SU46-029 w trakcie podstawiania się na peron nr 2 stacji Katowice oraz w innych lokalizacjach, które będą dokładniej opisane w dalszej części tego reportażu.





Planowy przyjazd na stację Gliwice wyznaczono na godzinę 9:22. Dosiadło się tam jeszcze kilka osób i o 9:26 „Ślązak” wyruszył w dalszą podróż. Kolejny postój w Kędzierzynie-Koźlu. Będzie to temat następnej części relacji z tej ciekawej imprezy.

Tu link do pierwszego wpisu.



Wpisy dotyczące kolei


czwartek, 28 listopada 2024

Nowe filmy – październik 2024

 

Pora na comiesięczną porcję nowych filmów na kanale YouTube Bloga Transportowego. W październiku 2024 było ich osiem. Wszystkie krótkie, czyli tak zwane „shortsy”. Poświęcone autobusom i tramwajom.

Zaczynam od Jelcza M-11 nr 12240 z MPK Kraków, który w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej obsługuje trasę specjalną „B”. Jej relacja to Olszanica Bory - Prądnik Czerwony. Tu przejazd przez ul. Basztową przy pl. Matejki. 22.09.2024.



Jelcz M-11, film shorts
Zdjęcie to link do filmu. Jelcz M-11.


Teraz zapraszam do Rygi, stolicy Łotwy. Na spotkanie z przedstawicielem tamtejszego najnowszego taboru tramwajowego. To Škoda 15T2 nr 57528 z 2017 roku. Wagon obsługuje linię 11 w kierunku pętli Ausekļa iela. Wjazd na przystanek „Nacionālā opera” przy operze. 3.10.2024.



Škoda 15T2, film shorts
Zdjęcie to link do filmu. Škoda 15T2, Ryga.


Kolejny film również powstał w Rydze, także jest tramwajowy, ale dla odmiany prezentuje przedstawiciela najstarszego taboru kursującego obecnie po mieście. To skład wagonów Tatra T3A. Zjazd do zajezdni. Tramwaj przejeżdża z Akmens tilts (Most Kamienny) i zatrzymuje się na przystanku „Grēcinieku iela”. Drugi wagon to nr 30318 z 1985 roku. Numeru pierwszego niestety nie ustaliłem. Warto zwrócić uwagę na charakterystyczne odbieraki pałąkowe. Wyposażone są w nie wszystkie ryskie Tatry. 2.10.2024.



Tatra T3A, film shorts
Zdjęcie to link do filmu. Tatra T3A, Ryga.


Kolejne filmy to autobusy z krakowskiego oddziału firmy Mobilis. Zaczynam od taboru z kontraktu zakończonego 18 października 2024, ale wciąż używanego w początkowym okresie nowej umowy. To Mercedes-Benz Conecto G nr MC330, który jako linia 152 zmierza w kierunku pętli Czyżyny Dworzec. Ulica Basztowa. 22.09.2024.



Mercedes-Benz Conecto G, film shorts
Zdjęcie to link do filmu. Mercedes-Benz Conecto G.


Ten film jest już znany czytelnikom Bloga Transportowego. To prezentacja nowego autobusu dla Krakowa. MAN Lion's City G CNG z firmy Mobilis nr MM865 na targach TransExpo 2024 w Kielcach. 16.10.2024.





Druga kielecka prezentacja. Castrosua New City CNG nr MS605. 16.10.2024.





Pozostając w temacie krakowskiego oddziału firmy Mobilis i nowego kontraktu, pora na „świeżynki” w ruchu. Aleja Andersa. Autobusy MAN Lion`s City 18 CNG nr MM809 na linii 152 i MM823 na linii 189. 20.10.2024.





Ostatni z październikowych filmów powstał w Katowicach, na ul. 3 Maja, przed pl. Wolności. Jego bohaterem jest tramwaj PESA Twist 2017N nr 1039 na linii 20. To rocznik 2021. 20.10.2024.





Temat tramwajów w Rydze już wkrótce zostanie szczegółowiej opisany w Blogu Transportowym. Wcześniej zamieszczę film 4K poświęcony tym pojazdom.



Blog Transportowy na YouTube (kanał Lukaszwo - Transport Movies)


piątek, 22 listopada 2024

Nowy kontrakt Mobilisa w Krakowie

 

Od 19 października firma Mobilis realizuje w Krakowie nowy kontrakt na obsługę komunikacji miejskiej. To już trzeci z kolei. Ma on obowiązywać przez 10 lat.

Autobusy wprowadzane do ruchu w trakcie jego realizacji wyróżniają się nowym schematem malowania. Są jak przed laty niebieskie, choć nie jest to ten odcień, który znamy z Jelczy M-11 i Ikarusów. Kontrakt zakłada łącznie aż 151 nowych pojazdów. Największą grupę mają stanowić przegubowce. Dokładnie 91 MAN-ów Lion`s City 18 CNG. Będzie także dość sporo hiszpańskich autobusów marki Castrosua. Dokładnie 43 egzemplarze 12 metrowego modelu New City CNG oraz 6 w wersji krótszej, 10,6 metrowej. Najmniejszy tabor reprezentują pojazdy marki MMI, czyli następcy upadłej Kapeny ze Słupska. Pięć elektrycznych MMI Urby LE Electric i sześć spalinowych MMI Urby LE.

Obowiązywanie nowego kontraktu nie oznacza, że Mobilis na linie wysyła wyłącznie wypisane powyżej autobusy. W ruchu wciąż pozostają pojazdy z wcześniejszej umowy, czyli Mercedesy, AMZ i Autosan. Zmieni się to po dostarczeniu przez producentów wszystkich zamówionych egzemplarzy.  

Nowy kontrakt Mobilisa to obsługa dotychczasowych tras oraz przejętych od MPK Kraków i nowoutworzonych linii. Są to: 102 (Krowodrza Górka P+R – Bielany), 103 (Aleja Przyjaźni – Lesisko), 106 (Łagiewniki - Skotniki Szkoła), 109 (Cichy Kącik – Bielany), 110 (Aleja Przyjaźni – Węgrzynowice), 113 (Czyżyny Dworzec – Elektrociepłownia), 126 (nowa linia, Bronowice Małe - Os. Podwawelskie), 129 (Czyżyny Dworzec - Dworzec Główny Zachód), 136 (Łagiewniki - Os. Pod Fortem), 142 (Czyżyny Dworzec - Os. Na Stoku), 147 (nowa linia, Nowy Kleparz – Żabiniec), 152 (Czyżyny Dworzec - Cmentarz Olszanica), 159 (Os. Piastów - Cichy Kącik), 163 (Szpital Rydygiera - Miejskie Centrum Opieki), 178 (Mistrzejowice – Łagiewniki), 184 (Cmentarz Prądnik Czerwony – Starowiślna), 189 (Plac Centralny im. R.Reagana - Nowy Kleparz), 193 (Lesisko - Górka Narodowa P+R), 196 (Łagiewniki – Kozienicka), 413 (Na Załęczu - Rondo Czyżyńskie), 442 (Cmentarz Prądnik Czerwony - Os. Na Stoku), 496 (Łagiewniki - Kostrze OSP), 501 (Bulwarowa - Chełmońskiego Pętla), 511 (Os. Na Stoku - Chełmońskiego Pętla) i 578 (Mistrzejowice - Czerwone Maki P+R). Mobilis obsługuje także nocne linie 603 (Na Załęczu - Czyżyny Dworzec) i 612 (Os. Podwawelskie – Tyniec).

W przypadku tras już funkcjonujących wprowadzono także różne korekty przebiegu, dotyczące kilku z nich. Np. dla linii 152 zlikwidowano obsługę popularnego węzła przesiadkowego „DH Wanda”. 

Z dotychczas obsługiwanych linii, od 19 października trasę 192 (Dworzec Główny Wschód - Olszanica Bory) Mobilis przekazał do MPK Kraków.

Od 19 października 2024 w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie można usłyszeć nowego lektora, w którego rolę wcielił się Robert Makłowicz (znany dziennikarz, krytyk kulinarny, pisarz, publicysta i podróżnik, twórca i prowadzący cyklu programów kulinarnych). Zapowiada on przystanki w taborze firmy Mobilis i MPK. 

Poniżej krótki fotoreportaż przedstawiający autobusy firmy Mobilis w początkowym okresie realizowania nowego kontraktu.



MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
MAN Lion`s City 18 CNG nr MM862 jako linia 511 odpoczywa i pozuje do zdjęć na pętli Osiedle Na Stoku. Z końcówki tej korzysta również MPK Kraków - widoczny fragment Solarisa Urbino 18 nr BR575 na linii 182 (Os. Na Stoku - Dworzec Główny Wschód). 31.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Przez ul. Architektów w jesiennej scenerii przejeżdża MAN Lion`s City 18 CNG nr MM839 na linii 511. Nowiutki przegubowiec dojeżdża do pętli Osiedle Na Stoku. 31.10.2024.

 
Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków
Jedną z linii, które firma Mobilis przejęła od MPK Kraków jest 184. Do jej obsługi na razie przewoźnik wysyła tabor z wcześniejszego kontraktu. Na końcówce Starowiślna do odjazdu w stronę pętli Prądnik Czerwony szykuje się Mercedes-Benz Conecto G nr MC314. To 2014 rocznik. 24.10.2024.


AMZ CS12LF, Mobilis Kraków
Jest godzina 6:00. Mobilis rozpoczyna pierwszy dzień realizacji nowego krakowskiego kontraktu. Przyznam, że liczyłem wówczas wyłącznie na najnowszy tabor. Taki jest z przodu - MAN Lion`s City 18 CNG na linii 189. Za nim krążący po Krakowie od dziesięciolecia AMZ CS12LF nr MZ019 na linii 142 (kierunek Czyżyny Dworzec). Przystanek „DH Wanda” na al. Andersa. 19.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Linia 152 jest obsługiwana najnowszym taborem. Tu MAN Lion`s City 18 CNG nr MM842 w stronę pętli Cmentarz Olszanica. Ulica Lubicz, postój na przystanku o tej samej nazwie. 27.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Ulica Lubicz, skrzyżowanie z ul. Rakowicką. MAN Lion`s City 18 CNG nr MM808 na linii 152 do Olszanicy. 28.10.2024.


Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków
Dzięki firmie Mobilis na polskich drogach pojawiły się fabrycznie nowe autobusy marki Castrosua. Tu model New City CNG na początku ul. Zakopiańskiej. To pojazd nr MS617, który właśnie wyruszył z pętli Łagiewniki, obsługując linię 196. 22.10.2024.

   
Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków
Pętla Czyżyny Dworzec. Przystanek początkowy linii 113. Do zdjęć pozuje Castrosua New City CNG nr MS605. Autobus ten był prezentowany w Kielcach, w trakcie targów Transexpo 2024. 3.11.2024.


Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków
Wnętrze Castrosuy nr MS605 wraz z elementem informacji pasażerskiej - wyświetlacz zawieszony pod sufitem. 3.11.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Linia 129 od nowego kontraktu również jest obsługiwana przez firmę Mobilis. Na zdjęciach MAN Lion`s City 18 CNG nr MM808 podstawiony na pętli Czyżyny Dworzec. Także widok na fragment wnętrza i kontrowersyjną półkę na bagaż, która likwiduje dwa miejsca siedzące, a dostęp do niej jest ograniczony przez szybę. 26.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
MAN Lion`s City 18 CNG nr MM832 podstawiony na przystanku początkowym linii 152. Pętla Czyżyny Dworzec. 3.11.2024.


Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków

Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis KrakówMercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków
W okresie Wszystkich Świętych krakowski Mobilis obsługiwał również linie cmentarne. Nowym i starym taborem. Tu Mercedes-Benz Conecto G nr MC312 na linii 842 do Osiedla Na Stoku. Czyżyny Dworzec, postój i odjazd z pętli. 3.11.2024.


Mercedes-Benz Conecto G, MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków

Mercedes-Benz Conecto G, MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
Pętla Czyżyny Dworzec. Porównanie starego i nowego taboru przegubowego firmy Mobilis. W roli tego pierwszego Mercedes-Benz Conecto G nr MC312 na linii 842. Nowy to (od góry) MAN Lion`s City 18 CNG nr MM832 podstawiony jako linia 152 i MM849 po zakończonym kursie linii 129. 3.11.2024.


Autosan M12LF, Mobilis Kraków

Autosan M12LF, Mobilis KrakówAutosan M12LF, Mobilis Kraków
Po Krakowie wciąż kursuje Autosan M12LF nr MA203. To rocznik 2016, pierwotnie jako autobus testowy. Przez kilka lat był on eksploatowany razem z innym Autosanem tego typu, nr MA202, który 17 sierpnia 2024 spłonął na ul. Monte Cassino. Tu w trakcie obsługi linii 103 do pętli Lesisko, zjeżdża z al. Pokoju w ul. Centralną. 22.10.2024.


MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków

MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków

MMI Urby LE Electric, Mobilis KrakówMMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków

MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków
Pętla Nowy Kleparz, z której korzysta nowa linia 147. Obsługuje ją najmniejszy tabor firmy Mobilis. Do zdjęć pozuje MMI Urby LE Electric nr MB451. Autobus po wykonaniu fotografii zjechał do zajezdni. 31.10.2024.


MMI Urby LE, Mobilis Kraków

MMI Urby LE, Mobilis Kraków

MMI Urby LE, Mobilis KrakówMMI Urby LE, Mobilis Kraków

MMI Urby LE, Mobilis KrakówMMI Urby LE, Mobilis Kraków
W godzinach szczytu nowa linia 147 kursuje co 10 minut. W pozostałym czasie odjeżdża co 15 minut, a w soboty i święta co 20 minut. Oprócz MMI w wersji elektrycznej, do obsługi tej trasy Mobilis wykorzystuje także swoje jedyne w tym kontrakcie autobusy zasilane Dieslem. To MMI Urby LE. Na zdjęciach pojazd o oznaczeniu MB401. Pętla Nowy Kleparz. 31.10.2024.


MMI Urby LE, Mobilis Kraków
Wnętrze MMI Urby LE nr MB401. Postój na pętli Nowy Kleparz. 31.10.2024.


MMI Urby LE Electric, Mobilis Kraków
MMI Urby LE Electric nr MB452 w trakcie obsługi przystanku „Szpital Narutowicza” przy ul. Doktora Twardego. Linia 147, kierunek Nowy Kleparz. 31.10.2024.


MAN Lion`s City 18 CNG, Mobilis Kraków
MAN Lion`s City 18 CNG nr MM836 podstawiony na przystanku początkowym linii 129. Pętla Czyżyny Dworzec. 3.11.2024.


AMZ CS12LF, Mobilis Kraków
AMZ CS12LF nr MZ015 jako linia 142 w kierunku pętli Osiedle Na Stoku. Aleja Andersa, przystanek „DH Wanda”. 30.10.2024.


Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków
Jedna z tras, które przejął Mobilis to 163. Wysyłany jest na nią tabor z wcześniejszego kontraktu. Tu Mercedes-Benz Conecto G nr MC310 na przystanku „Arka”. Kierunek Szpital Rydygiera. 21.10.2024.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Przejęcie przez firmę Mobilis linii obsługiwanych przez MPK nie oznacza masowych kasacji taboru miejskiego przewoźnika. Pozyskane autobusy zostały wykorzystane do obsługi nowych tras podmiejskich lub wzmocnienia już istniejących. W ruchu nadal pozostają nawet najstarsze roczniki. Tu przykładowy Solaris Urbino 18 nr BR741 z 2009 roku. Pojazd obsługuje linię cmentarną 801 do pętli  Rząska Cmentarz. Postój na przystanku „Biskupa Prandoty” na al. 29 Listopada. 1.11.2024.


Nowy tabor firmy Mobilis udokumentowałem także filmowo. W tym nagraniu zająłem się wyłącznie przegubowcami. Oto, które pojazdy na nim zobaczycie:

- MM853 na linii 152, al. Andersa przy DH Wanda;

- MM826 na linii 189, al. Andersa, DH Wanda;

- MM808 na linii 129, odjazd z pętli Czyżyny Dworzec;

- MM851 na linii 129, przyjazd na pętlę Czyżyny Dworzec;

- MM842 na linii 152, ul. Lubicz;

- MM862 na linii 511, odjazd z pętli Os. Na Stoku;

- MM821 na linii 129, ul. Pawia przy politechnice.





Pozostałe nagrania to krótkie filmy typu „shorts”. 

Z pętli autobusowej Nowy Kleparz odjeżdża MMI Urby LF Electric nr MB451. Pojazd zjeżdża do zajezdni. Najprawdopodobniej nastąpiła jakaś awaria, bo chwilę wcześniej był oznakowany jaki linia 147 do Żabińca. 31.10.2024.






Aleja Andersa. Autobusy MAN Lion`s City 18 CNG nr MM809 na linii 152 i MM823 na linii 189. 20.10.2024.





Najnowszy tabor firmy Mobilis prezentowałem także w pierwszej części relacji z targów Transexpo 2024 – tu link.

W ramach przypomnienia o wcześniejszym kontrakcie firmy Mobilis w Krakowie, link do materiału na ten temat z 2014 roku.

Już w trakcie przygotowania do publikacji tego wpisu, wprowadzono pewne zmiany dotyczące nowego kontraktu firmy Mobilis. W związku z brakiem kierowców i wynikającym z tego problemem z realizacją wszystkich kursów, linię 511 przejęło ponownie MPK Kraków. Nowe przegubowce ją obsługujące zostały skierowane na linię 163, z której wycofano Mercedesy z wcześniejszej umowy.



Blog Transportowy na Facebooku