środa, 13 sierpnia 2025

Parada autobusów w Krakowie, 150 lat komunikacji miejskiej (2) – dokończenie

 

Zgodnie z zapowiedzią, wracam do tematu parady autobusów w Krakowie, a w zasadzie do imprezy, którą zorganizowano po jej zakończeniu, na terenie zajezdni Bieńczyce. Tu link do wcześniejszego wpisu

Można tam było obejrzeć pojazdy, które brały udział w paradzie. Niektóre z nich obsługiwały specjalną linię 150 do pętli Czyżyny Dworzec. Zainteresowanie przejażdżkami było bardzo duże, więc niekiedy w trasę jednocześnie wyruszały po dwa pojazdy. 

Z pokładu autobusu można było także zwiedzać zajezdnię Bieńczyce, której większa część była zagrodzona i niedostępna dla pieszego oglądania. Po terenie bazy odwiedzających przewoził jeden z najnowszych Solarisów Urbino 12 mild hybrid oraz historyczny „Melon”, czyli Autosan H6-20.

Zainteresowanie imprezą było ogromne. W związku z tym wykonanie zdjęć bez kogoś w kadrze graniczyło z cudem. Poniżej kilka fotografii wykonanych wówczas na terenie zajezdni Bieńczyce.



MAN SL200, Scania CN113CLL, MPK Kraków

MAN SL200, Scania CN113CLL, MPK Kraków
Przy bramie zajezdni Bieńczyce zlokalizowano przystanek początkowy specjalnej linii 150 do pętli Czyżyny Dworzec. Na odjazd oczekują MAN SL200 i Scania CN113CLL. Rozkład jazdy umieszczono na charakterystycznym, dawnym słupku przystankowym. 29.06.2025.


Scania CN113CLL, MPK Kraków
Pierwsza krakowska Scania CN113CLL (nr PS001) oczekuje na kurs linii 150 z zajezdni Bieńczyce.


San H01B, MPK Kraków

San H01B, MPK Kraków
Linię 150 obsługiwał bardzo zróżnicowany tabor. Tu San H01B. 


Autosan H6-20, MPK Kraków
„Melon”, czyli historyczny Autosan H6-20 za chwilę rozpocznie kolejną przejażdżkę po zajezdni. 


Solaris Urbino 12 mild hybrid, MPK Kraków
Po terenie zajezdni oprócz widocznego w tle Autosana, gości woził także jeden z najnowszych nabytków MPK, Solaris Urbino 12 mild hybrid. W tym przypadku pojazd o oznaczeniu BU350. 


Solaris Urbino 12 mild hybrid, MPK Kraków
Pozostałe bieńczyckie Solarisy Urbino 12 mild hybrid parkowały na terenie wyłączonym ze zwiedzania. Tu autobusy nr BU353 i BU371. Przyznam, że bardzo podoba mi się obecnie obowiązujący wzór malowania pojazdów obsługujących krakowską komunikację miejską. 


Ikarus 260 pogotowie autobusowe + przyczepa Karosa B40 „vlečka”, MPK Kraków

Ikarus 260 pogotowie autobusowe + przyczepa Karosa B40 „vlečka”, MPK Kraków

Ikarus 260 pogotowie autobusowe + przyczepa Karosa B40 „vlečka”, MPK KrakówIkarus 260 pogotowie autobusowe + przyczepa Karosa B40 „vlečka”, MPK Kraków

Ikarus 260 pogotowie autobusowe + przyczepa Karosa B40 „vlečka”, MPK Kraków
W rejonie wejścia do zajezdni ustawiono taki ciekawy zestaw. Ikarus 260 pogotowie autobusowe + przyczepa Karosa B40 „vlečka” w malowaniu charakterystycznym dla czechosłowackiego ČSAD-u, czyli odpowiednika polskiego PKS-u. Tu warto dodać, że to już druga przyczepa Karosa B40 w kolekcji MPK Kraków. Pierwsza, czerwona, również brała udział w paradzie.


Scania CR111, MPK Kraków

Scania CR111, MPK Kraków
Scania CR111. Jeden z najnowszych elementów pięknej kolekcji historycznego taboru. 


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 nr BU820. To już także autobus historyczny. Jeden z młodszych w kolekcji - rocznik 2004.


Jelcz 120M, MPK KrakówJelcz 120M, MPK Kraków
Jelcz 120M nr 21004. Obok widać fragment przyczepy autobusowej Gottfried Lindner.


Mercedes-Benz Sprinter / Automet Cityliner, TeleBus, MPK Kraków
Połączenia w ramach usługi TeleBus oraz linie o mniejszej frekwencji lub o trudnych warunkach terenowych (wąskie ulice) obsługują między innymi takie pojazdy. Tu Automet Cityliner powstały na bazie Mercedesa-Benza Sprintera. Autobus o oznaczeniu PA105. Rocznik 2018.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Solaris Urbino 18, czyli model dość licznie występujący na krakowskich ulicach. Tu autobus nr DR514. Rocznik 2018.


Pozostałe zdjęcia powstały na pętli Czyżyny Dworzec, gdzie 29 czerwca 2025 docierała specjalna linia 150.



MAN SL200, MPK Kraków

MAN SL200, MPK KrakówMAN SL200, MPK Kraków

MAN SL200, MPK Kraków
MAN SL200 nr 16605 w trakcie obsługi linii 150. Zainteresowanie przejażdżką zabytkowym autobusem było na tyle duże, że oldtimery jeździły dosłownie jeden za drugim. Za MAN-em widoczna Scania CN113CLL, a przed nim odjeżdżający Ikarus 280.


MAN SL200, MPK KrakówMAN SL200, MPK Kraków
MAN SL200 podstawiony na przystanku początkowym pętli Czyżyny Dworzec.


Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK KrakówScania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK Kraków
Kilka ujęć pierwszej krakowskiej Scanii CN113CLL na linii specjalnej 150.


Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis KrakówCastrosua New City CNG, Mobilis Kraków

Castrosua New City CNG, Mobilis Kraków
Na pętli Czyżyny Dworzec oldtimerom z MPK towarzyszył najnowszy tabor firmy Mobilis. Tu Castrosua New City CNG nr MS601 jako autobus rezerwowy. 


Castrosua New City CNG; Scania CN113CLL; Kraków

Castrosua New City CNG; Scania CN113CLL; Kraków
Porównanie dwóch autobusów ze znaczkiem SCANIA. Muzealna Scania CN113CLL nr PS001 i eksploatowana liniowo Castrosua New City CNG nr MS601. Tu warto dodać, że na tym drugim pojeździe informacja o Scanii dotyczy podwozia, bo producentem autobusu jest hiszpańska firma Carrocera Castrosua. 


Irisbus Récréo, Aga BusIrisbus Récréo, Aga Bus
Ciekawostka niezwiązana z obchodami 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie. Na pętli Czyżyny Dworzec przez pewien czas stał taki autobus z firmy Aga Bus, która obsługuje linię do Koszyc w powiecie proszowickim (czyli kolejny przewoźnik po upadłej, słynnej firmie CB). To Irisbus Récréo o rejestracji TKA 56YG. Rocznik 2002. Pod tą nazwą były oferowane autobusy produkowane wcześniej jako Karosa C955 - specjalna szkolna wersja autobusów międzymiastowych. 


Teraz pora na pojazdy w ruchu. Na początek Autosan H6-20.02 nr 10108, który wyrusza w kolejny kurs po zajezdni.





Autobus San H01B opuszcza zajezdnię Bieńczyce, obsługując specjalną linię 150 do pętli Czyżyny Dworzec.





Specjalną linię 150 obsługuje Jelcz 021. Autobus skręca z ulicy Makuszyńskiego w ul. Nad Dłubnią.





Tyle w kwestii relacji z wydarzeń po paradzie. Teraz wracam jeszcze do przejazdu tej wyjątkowej kolumny. Poniżej inne nagranie prezentujące historyczne i współczesne pojazdy MPK Kraków.

Parada wyjeżdża z ul. Nad Dłubnią i skręca w ul. Makuszyńskiego.





Parady autobusów co jakiś czas przejeżdżają przez Kraków, a relacje z tych wydarzeń pojawiają się w Blogu Transportowym. Tu przykład jednej z nich – rok 2018.



Blog Transportowy na Facebooku


środa, 6 sierpnia 2025

ST44 z AI, pojęcie sztucznej inteligencji o pociągach

 

Al, czyli sztuczna inteligencja (skrótowiec z angielskiego „artificial intelligence”), to coraz częściej twórca wielu zdjęć i filmów dostępnych w Internecie. Takich materiałów stale przybywa, np. na YouTube, czy Instagramie. Niekiedy są one bardzo dobrej jakości i ciężko jest ustalić, że to tylko elektroniczna fikcja. 

Do AI dostęp jest już praktycznie nieograniczony. Czy to w formie płatnej, czy darmowej. Dotyczy to także grafiki. To właśnie tworzenie obrazów przez sztuczną inteligencję postanowiłem przetestować. Moim narzędziem stało się Gemini od Google. 

Jak już pewnie kiedyś wspominałem, moją ulubioną lokomotywą jest ST44, czyli „Gagarin”. To właśnie taka maszyna stała się bohaterką mojego eksperymentu z AI. 

Wymyśliłem sytuację bezsensowną, ale moim zdaniem wymagającą większego działania. Wpisałem hasło wraku lokomotywy M62 na plaży. Pojazd miał być częściowo zalany wodą.

AI stworzyło grafikę w kilka sekund. Przyznam, że całkiem ciekawą. Jednak nie z „Gagarinem”. Dla sztucznej inteligencji hasło lokomotywa wiązało się z parowozem i to właśnie taka maszyna została wygenerowana. Są jednak na niej napisy „M62”.



Parowóz, AI
Dla AI pojęcie „lokomotywa” jest tożsame ze słowem „parowóz”. Powstało M62 w wersji parowej.


Doprecyzowałem więc polecenie, podkreślając, że to spalinówka. Dodałem też zapis o serii ST44 na PKP. 

Powstało coś ciekawego. Faktycznie jest to już „Gagarin”. Zatopiony wrak „ST444”. AI zadbało nawet o dodatkowe detale – na dachu siedzą mewy.



Lokomotywa M62 zatopiona w morzu, AI
Lokomotywa M62 zatopiona w morzu.


Ciekawe, ale takie postapokaliptyczne. Chciałem coś ładnego i z ST44. 

Poprosiłem więc o obraz przedstawiający nową, błyszczącą świeżą, zieloną farbą lokomotywę spalinową serii ST44 (PKP). Sceneria polskiej stacji kolejowej lat 80-tych.

Powstało coś takiego.



Lokomotywa ST44, lata 80-te, AI
Gdzieś w Polsce w latach 80-tych według AI. Napisy na peronie w niezidentyfikowanym języku, choć wydaje mi się, że bazą był niemiecki.


Kolejny pomysł to pociąg w mieście. Miałem na myśli fikcję w postaci toru na ulicy, jak np. w Kołobrzegu przy porcie. Sceneria lat 80-tych.

AI mnie nie zrozumiało. Wygenerowało całkiem ładnego ST44, lecz na torowisku obok ulicy.



Lokomotywa ST44, AI
Miała być lokomotywa na ulicy, a wyszła obok niej. W sumie powstał dość ciekawy „Gagarin”.


Doprecyzowałem więc, że tor ma być ułożony na ulicy. Dodatkowo poprosiłem o wagon towarowy i o zdziwionych przechodniów. 

Wyszło coś dość ciekawego, ale lokomotywa to nie „Gagarin”. Jakaś pochodna od TEM2 (SM48). Widzę nawet podobieństwo do polskiej serii SM15 (Fablok 12D).



Pociąg w mieście, lata 80-te, AI
Pociąg w mieście. Wprawdzie miała być inna lokomotywa, ale też wyszło ciekawie. 


Zmieniłem więc dane lokomotywy, zostawiając pozostały opis (lata 80-te). Poprosiłem o SM48. 

Dostałem zupełnie inne zdjęcie, ze spalinowym dziwolągiem podpisanym jako SM48. Ludzie patrzą się tak, jakby pociąg miał w coś uderzyć.

Poniższe i powyższe zdjęcie w poleceniu do AI różni tylko nazwą lokomotywy.



Pociąg w mieście, lata 80-te, AI
Druga wariacja AI na temat pociągu w mieście. Na co patrzą się przechodnie?


Temat pociągu na ulicy spodobał mi się, więc postanowiłem go rozszerzać. Skupiałem się dalej na M62, a wagon towarowy zastąpiłem pasażerskim, z którego wygląda roześmiana młodzież (tak mi się skojarzyło z pociągiem kolonijnym do Darłowa). Lokomotywa miała być zużyta.

W tym przypadku AI zaszalało całkowicie. Zamiast radzieckiej maszyny pojawiła się brytyjska spalinówka (nawet jest odpowiednie logo). Jakaś wariacja na temat kilku serii lokomotyw, np. Class 46. 

Pasażerowie wyglądają nie z wagonu, a z lokomotywy. 



Pociąg w mieście, lata 80-te, AI
Miała być radziecka M62, wyszła wariacja na temat różnych brytyjskich spalinówek. W dodatku pasażerowie wyglądają z wnętrza lokomotywy. 


Aby AI zrozumiało, o jaką lokomotywę mi chodzi, podkreśliłem, że ma to być radziecka M62. 

Zadziałało, ale również wyszło dość ekstremalnie. Użyłem słowa „zużyta”, które w tym obrazie stało się najważniejsze. Wyszła znowu jakaś postapokaliptyczna sytuacja.



Pociąg w mieście, lokomotywa M62, lata 80-te, AI
Wrak z wagonem porzucony na torach w centrum miasta. Nie takiego efektu oczekiwałem.


Oj dość tej brzydoty. Na kolejnym zdjęciu miało być coś ładnego. 

Przedstaw piękną plażę, na niej tor kolejowy, przez który jedzie radziecka lokomotywa spalinowa serii M62. Lokomotywa jest zielona, ma nowy świeży lakier. Tor, po którym jedzie jest lekko oblewany przez morze.

No i wyszło takie cudo. Mocno sztuczne. Tor jak na niemieckie wyspy bałtyckie. Tylko tam jest wąski.



Lokomotywa M62, AI
„Gagarin” prosto z morza. 


Do tematu grafik wykonywanych przez AI jeszcze powrócę.

Na potwierdzenie, że AI nie bardzo radzi sobie w tematyce kolejowej, cytat z wyszukiwarki Google. Mega problem z odróżnieniem spalinówki od parowozu. 

Szukałem hasła „lokomotywa SM25”. Taką odpowiedź otrzymałem: „Lokomotywa spalinowa SM25 to polski parowóz wyprodukowany w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1961-1963”.


Ciąg dalszy tematu AI - autobusy.



Blog Transportowy na Facebooku


środa, 30 lipca 2025

Nowe filmy – czerwiec 2025

 

Tradycyjnie raz w miesiącu zamieszczam zestawienie nowych filmów opublikowanych na kanale YouTube Bloga Transportowego (Lukaszwo – Transport Movies). W czerwcu 2025 było to siedem nagrań. Jeden duży film 4K, a pozostałe krótkie typu „shorts”. Materiały o tematyce autobusowej i tramwajowej.

Zaczynam od dłuższego nagrania z Krakowa. Przedstawia ono wyjątkowe autobusy na wyjątkowej linii. To trasa oznaczona jako „PR”, obsługiwana wyłącznie Jelczami PR-110. Pisałem o niej już tutaj



Blog Transportowy. Jelcz PR-110, Kraków
Fragment filmu. Jelcze PR-110 z Krakowa i Poznania. 


Na filmie zobaczycie wszystkie Jelcze PR-110, które obsługiwały linię „PR”. Są to autobusy z Wrocławia, Poznania i Rzeszowa oraz dwa egzemplarze z Warszawy. Nagrywałem na pętli Aleja Przyjaźni oraz w jej bezpośredniej okolicy.

Jako pierwsza pojawia się „peerka” z Poznania (nr 1383), która kończy trasę, ustawiając się za krakowskim Jelczem nr 21205. Potem widać odjazd pojazdu z Wielkopolski.

Drugi bohater nagrania to warszawski Jelcz nr 4617. Następnie zobaczycie „peerkę” z Rzeszowa (nr 442) i drugiego Jelcza z Warszawy (5299). 

Film kończy krótki pokaz zdjęć Jelczy z Krakowa i Wrocławia. 31 maja 2025.





Pozostając w temacie wyjątkowej linii autobusowej „PR”, przechodzę do czerwcowych filmów typu  „shorts”. Bohaterem pierwszego z tych nagrań jest Jelcz PR-110U nr 442 z MPK Rzeszów. Rocznik 1982. 

Autobus skręca z al. Andersa w al. Przyjaźni, na której skończy kurs. 31 maja 2025.





Kolejne autobusy, lecz tym razem w zupełnie innej lokalizacji. Egipt, rejon Marsa Alam. Dokładniej miejscowość Hamata. 

Po pustynnej drodze, z miejscowego portu (cumują tam statki wycieczkowe na pobliskie rafy koralowe) odjeżdżają autobusy Toyota HiAce i Toyota Coaster. To bardzo popularne w Egipcie małe autobusy. 

Smażąc się w pełnym słońcu, nagrywałem dnia 12.06.2025.





Ponownie Kraków. Ulica Dajwór, po której ruch tramwajowy prowadzony jest okazjonalnie, np. przejazdy taboru zabytkowego. 

W związku z remontem mostu Grunwaldzkiego i zamknięciem ul. Franciszkańskiej, skierowano tu czasową linię 71 w relacji Elektromontaż - Dajwór. Na filmie wagon EU8N nr HL440. Dodatkowe informacje pod tym linkiem.

Nagrywałem 21.05.2025.





Już od kilku lat w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, stolica Małopolski wymienia się z innymi miastami historycznymi tramwajami. W tym roku do Krakowa przyjechał z Poznania wyjątkowy skład złożony z wagonu silnikowego Bergische Stahlindustrie Typ I nr 15 (na bazie oryginału z 1898 roku) i doczepnego Carl Weyer nr 305 (na bazie oryginału z 1905 roku).

Udokumentowałem go w trakcie obsługi linii 0. Tramwaj z pewnymi problemami wyjeżdża z ulicy św. Wawrzyńca w ul. Starowiślną. 22.06.2025.





Kolejna „peerka” obsługująca wyjątkową krakowską linię „PR”. 

Na nagraniu warszawski Jelcz PR-110U nr 5299 z 1978 roku, który właśnie kończy kurs z Nowego Kleparza.  31.05.2025.





Czerwiec 2025 na kanale Lukaszwo – Transport Movies obfitował w tabor historyczny. Ostatnie, siódme nagranie również go prezentuje.

Obchody 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie. Specjalną linię 150 w relacji Zajezdnia Bieńczyce - Czyżyny Dworzec obsługuje wyjątkowy zabytek, Jelcz 021. Autobus skręca z ulicy Makuszyńskiego w ul. Nad Dłubnią. 29.06.2025.





Oddzielny materiał dotyczący obchodów 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie dostępny pod tym linkiem.



Blog Transportowy na YouTube. Kanał Lukaszwo - Transport Movies