sobota, 4 marca 2023

Statki Rusałka, Goplana i Driada z Wrocławia

 

W sierpniu 2023 pisałem o wrocławskim Muzeum Odry (tu link). Teraz ponownie zapraszam w tamten rejon, ale na drugi brzeg Starej Odry. Przycumowały tam ciekawe statki pasażerskie. Rusałka, Goplana i Driada. 

Rusałka na stronie internetowej www.statekwroclaw.pl jest reklamowana jako jeden z największych statków pasażerskich we Wrocławiu. Podano tam, że: „posiada dwa pokłady: duży, półotwarty, słoneczny, z którego można podziwiać widoki, oraz zadaszony, który doskonale chroni przed ewentualnym wiatrem, deszczem i zimnem. Posiada duży salon, który można w kilka minut zmienić w salę konferencyjną z projektorem, ekranem i nagłośnieniem lub na parkiet taneczny. Statek posiada również salę gastronomiczną, bar i dwie toalety. Jednostka, dzięki swej konstrukcji pozwala na dowolną konfigurację eventową. Na statku do dyspozycji nagłośnienie i oświetlenie dyskotekowe.”

Rusałka to statek typu SP-150. Pod tym oznaczeniem kryje się 20 jednostek, które powstawały w latach 1958 – 1962 w Gdańskiej Stoczni Rzecznej. Ich przeznaczeniem były dzienne rejsy wycieczkowe (kilkugodzinne) w rejonie dużych aglomeracji miejskich, przeznaczone dla około 200 pasażerów. Na SP-150 zaprojektowano dwa rodzaje pokładów – główny, zadaszony, z charakterystycznymi dużymi oknami oraz górny – słoneczny, tylko z częściowym zadaszeniem. Przez lata eksploatacji, różni właściciele przebudowywali swoje SP-150, dlatego ich wnętrza odbiegają już od stanu pierwotnego, w jakim statki opuszczały gdańską stocznię.

Rusałka została zwodowana w 1959 roku, jako trzeci ze statków serii SP-150. Jej pierwszym właścicielem zostało Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze we Wrocławiu. W Internecie dostępne są zdjęcia prezentujące statek w początkowym okresie eksploatacji, np. wykonane przed mostem zwodzonym w Nowej Soli.

W roku 1992 Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze zostało przekształcone w spółkę Odratrans, która sprzedała Rusałkę do prywatnego właściciela o nazwie Przewozy Pasażerskie Statkami z Wrocławia. Następnie, w 1999 roku omawiana jednostka zmieniła rzekę eksploatacji z Odry na Wisłę, stając się własnością firmy z Płocka. Tak do 2014 roku, do kolejnej zmiany właściciela. Wiązało się to także z powrotem na Odrę, ale w pewnym oddaleniu od Wrocławia – na Opolszczyznę, a dokładniej do miejscowości Krapkowice. Rok później Rusałkę sprzedano do obecnego właściciela - spółka StatekWroclaw.pl, która w roku 2016 przeprowadziła remont – modernizację jednostki. Jak podano na stronie internetowej, „przeszła gruntowny remont techniczny i wizualny (między innymi wymiana silnika, powiększenie górnego pokładu i salonu, przebudowa sterówki)”.

„Na Rusałce odbywało się i nadal odbywa wiele ciekawych eventów i imprez oraz wydarzeń kulturalnych. Statek miał przyjemność gościć największych artystów Polskich i zagranicznych a także znanych ludzi kultury, polityki i biznesu”.



Statek SP-150, Rusałka, Wrocław

Statek SP-150, Rusałka, Wrocław

Statek SP-150, Rusałka, WrocławStatek SP-150, Rusałka, Wrocław

Statek SP-150, Rusałka, WrocławStatek SP-150, Rusałka, Wrocław

Statek SP-150, Rusałka, Wrocław
Statek SP-150 o nazwie Rusałka przycumowany do brzegu Starej Odry we Wrocławiu. Równolegle do Muzeum Odry. 13.06.2022.


Muzeum Odry we Wrocławiu i statek Rusałka
Ekspozycja wrocławskiego Muzeum odry (holownik parowy Nadbór i barka Ż-2107 „Irena”), a w tle statek Rusałka. 13.06.2022.


Statek SP-150, Rusałka
Cytat fotograficzny ze strony https://polska-org.pl/. Statek Rusałka w Nowej Soli. Rok 1961, czyli to jeszcze „pachnąca nowością jednostka. Link do strony prezentującej zdjęcie. Link do fotogalerii dotyczącej statku Rusałka na stronie polska-org.pl


W pobliżu Rusałki przycumował inny statek serii SP-150. Wyjątkowy, bo pierwszy z wyprodukowanych. To Goplana. Rocznik 1958. 

Ten prototyp jako jedyny miał zamontowany silnik produkcji zachodnioniemieckiej: Deutz Klöckner z Kolonii, typ Deutz SA8M 517. W pozostałych jednostkach stosowano wytwarzany w Polsce silnik Wola DM-150 (producent: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie). W roku 1976 wymieniono źródło mocy Goplany, silnik z RFN zastępując standardowym polskim Wola DM-150.

Goplana również pierwotnie była własnością Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga na Odrze (po przekształceniu jako Odratrans) i jak Rusałka trafiła do prywatnego właściciela - Przewozy Pasażerskie Statkami z Wrocławia. W roku 1999 statek przebudowano, montując już trzeci w jego historii silnik. Tym razem SW680 (Puckie Zakłady Mechaniczne). Przez lata zmieniali się właściciele Goplany. Obecnie jest nim Żegluga Pasażerska Wrocław Sp. z o.o. z siedzibą w Długołęce. 

Co ciekawe, za Goplaną przycumował inny przedstawiciel serii SP-150. To pomalowana na żółto Driada. Statek o tej nazwie powstał w kolejności jako dziewiąty. Rocznik 1960. Jego kariera rozpoczęła się również od Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga na Odrze we Wrocławiu. W roku 1993 został sprzedany do Holandii i tu niestety internetowy opis jego losów urywa się. 

Obecna wrocławska Driada to w rzeczywistości dawna Majka. Statek SP-150 zbudowany w kolejności jako dziesiąty z przeznaczeniem dla Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga Krakowska. Rocznik 1962. Od roku 1993 własność prywatnej firmy z Krakowa. Pod koniec lat 90-tych zmiana nazwy na Driada – po sprzedaży do stolicy Dolnego Śląska. Obecna własność firmy Żegluga Pasażerska Wrocław.



Statek SP-150, Goplana i Driada, Wrocław

Statek SP-150, Goplana i Driada, WrocławStatek SP-150, Goplana i Driada, Wrocław

Statek SP-150, Goplana i Driada, WrocławStatek SP-150, Goplana i Driada, Wrocław
Prototypowy statek wycieczkowy serii SP-150, czyli Goplana. Za nią żółta Driada, dawna krakowska Majka. Charakterystyczny budynek w tle to wieża ciśnień wrocławskich wodociągów. 13.06.2022.


Opisane powyżej statki Rusałka, Goplana i Driada są nadal w eksploatacji. Mimo różnych przeróbek to wciąż piękne świadectwo polskiej myśli technicznej z lat 50-tych ubiegłego wieku. Warto więc skorzystać z oferty wrocławskich armatorów i odbyć taką małą wodną podróż do przeszłości.

Na koniec jeszcze lista wszystkich statków wycieczkowych serii SP-150 (w kolejności produkcji i z miastem armatora w nawiasie): Goplana (Wrocław), Syrena (Warszawa), Rusałka (Wrocław), Wodnik (Warszawa), Nimfa (Kraków), Dziwożona (Bydgoszcz), Marzanna (Warszawa), Świtezianka (Warszawa), Driada (Wrocław), Majka (Kraków), Wars (Warszawa), Ondyna (Bydgoszcz), Nereida (Wrocław), Odetta (Warszawa), Odylia (Warszawa), Serwy (Giżycko), Wanda (Kraków), Dziewanna (Warszawa), Neptun (Wrocław) i Tryton (Wrocław).



Wpisy z tagiem oldtimer


sobota, 25 lutego 2023

Nowe filmy – styczeń 2023

 

W styczniu 2023 na kanale Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem tylko jeden film. Poświęcony jest on przede wszystkim wyjątkowemu tramwajowi, który trafił do Krakowa z Poznania. 

To Konstal 102N. Wagon ten na kilka miesięcy wypożyczyło (a w zasadzie wymieniło na inny zabytek) krakowskie MPK od swojego odpowiednika ze stolicy Wielkopolski. Pięknie odrestaurowany, zielony tramwaj otrzymał numer taborowy „1”. Wyprodukowano go w roku 1969. Na jego temat pisałem już w czerwcu 2022 (tu link). Wypożyczony oldtimer kursował po Krakowie przede wszystkim jako obsługa tras uruchamianych w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Na prezentowanym filmie zobaczycie także skład Konstal N + ND (przebudowa z 4N1) nr 26 + 502. Rocznik 1954 + 1959.



Konstal 102N, MPK Kraków, pl. Centralny

Konstal 102N, MPK Poznań, Kraków, pl. Centralny
Fragment filmu. Wypożyczony z Poznania Konstal 102N w trakcie obsługi Krakowskiej Linii Muzealnej. W tym przypadku to uruchomiona specjalnie dla taboru zabytkowego linia nr 15 z pętli Pleszów do Cichego Kącika. Przejazd przez pl. Centralny - z al. Solidarności w al. Jana Pawła II. 26.06.2022.


Konstal 102N, MPK Poznań, Kraków, ul. Lubicz
Fragment filmu. Ul. Lubicz. Zmierzający jako linia 15 w stronę Cichego Kącika poznański Konstal 102N wjeżdża pod wiadukt kolejowy. 26.06.2022.


Konstal 102N, MPK Poznań, Kraków, ul. Basztowa
Fragment filmu. Zmierzający jako linia 15 w stronę Cichego Kącika poznański Konstal 102N wjeżdża w ul. Basztową. 26.06.2022.


Konstal N + ND, MPK Kraków, Krakowska Linia Muzealna

Konstal N + ND, MPK Kraków, Krakowska Linia Muzealna
Fragment filmu. Konstal N + ND nr 26 + 502 jako linia turystyczna 0 w relacji Cichy Kącik - Dajwór. Skład przejeżdża z ul. Dominikańskiej w św. Gertrudy. Ten wariant trasy obowiązywał w związku z Dniem Otwartym Magistratu (zwykła trasa przez ul. Basztową). 5.06.2022.



Pierwsza scena:
Skrzyżowanie ul. św. Gertrudy i Dominikańskiej, 5.06.2022.
Konstal 102N jako linia 0 do pętli Cichy Kącik.
Konstal N + ND jako linia 0 do pętli Dajwór.

Druga scena:
Plac Centralny, 26.06.2022.
Konstal 102N jako linia 15 do pętli Cichy Kącik.

Trzecia scena:
Ul. Lubicz, przystanek Teatr Słowackiego, 26.06.2022.
Konstal 102N jako linia 15 do pętli Cichy Kącik.





Warto jeszcze dodać, że film ten ma nową czołówkę. Dokładnie jej odświeżoną wersję. Usunąłem ujęcia trzech pojazdów, wprowadzając nowe: jedyny w Albanii pociąg pasażerski prowadzony w tym przypadku lokomotywą T669 1041, teren miasta Durrës (11.09.2022); Autosan H9-21 z Veolii (ex PKS Kędzierzyn-Koźle) wyjeżdża z kozielskiej zajezdni (30.12.2011) i bohater prezentowanego styczniowego filmu, czyli goszczący w Krakowie poznański Konstal 102N (pl. Centralny, 26.06.2022).

Czołówka ta w najbliższych miesiącach będzie rozpoczynała wszystkie filmy publikowane na kanale Lukaszwo – Transport Movies.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies


sobota, 18 lutego 2023

Już bez TLK „Kormoran” na Magistrali Podsudeckiej

 

Wprowadzony 11 grudnia 2022 nowy rozkład jazdy pociągów (2022/2023) był dość powszechnie ogłaszany (przez media, przewoźników i polityków) jako wprowadzający bardzo dużo udogodnień dla pasażerów. Pojawiły się nowe relacje (np. do Chocianowa), zwiększono liczbę kursów. Nie było jednak głośno o działaniach odwrotnych, np. o zmianie trasy pociągu, którym chwalono się w 2020 i 2021 roku. 

Mowa o uruchamianym przez PKP Intercity pociągu TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Obok TLK „Sudety” był to drugi pociąg dalekobieżny, który po wielu latach powrócił na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką. Dodatkowe informacje na ten temat pod tym linkiem oraz pod tym.

Początkowo, w rozkładzie jazdy 2020/2021 TLK „Kormoran” kończył bieg w Katowicach. Dopiero od 10 stycznia 2021 rozpoczęto obsługę całej trasy, czyli przez Kędzierzyn-Koźle, Głogówek, Prudnik, Nysę, Kamieniec Ząbkowicki i Kłodzko do stacji Polanica-Zdrój. Na tym odcinku jechał już jednak tylko mały fragment pociągu, który wyruszał z Olsztyna Głównego. Dwa wagony prowadzone lokomotywą spalinową. Początkowo były to maszyny serii SU4210, a w końcowym okresie także SU4220 (pisałem o tych pojazdach tutaj). 

Po dotarciu do stacji końcowej Polanica-Zdrój „Kormoran” nie nocował tam. Skład stawał się TLK „Rozewie” i około godziny 22:00 (w zależności od obowiązującego rozkładu jazdy) wyruszał do Wrocławia Głównego, gdzie kończyła się praca lokomotywy spalinowej, a wagony wpinano do głównego składu, którego celem była Gdynia Główna. 

W przeciwnym kierunku sytuacja była odwrotna, czyli dwa wagony odłączone od TLK „Rozewie” do Krakowa Głównego jechały rano z SU4210 lub SU4220 z Wrocławia Głównego do Polanicy-Zdroju. Tam skład zmieniał się w TLK „Kormoran” i przez Magistralę Podsudecką docierał do Katowic. Spalinówka zjeżdżała na tor w rejonie zrujnowanej dawnej lokomotywowni, gdzie około kilkudziesięciu minut oczekiwała na „Kormorana” w przeciwnej relacji.



PKP Intercity, TLK „Kormoran”, EP07-1034
EP07-1034 z pociągiem TLK 56100 „Kormoran” z Olsztyna Głównego na stacji Katowice. Za chwilę elektrowóz odjedzie, a jego miejsce zajmie lokomotywa spalinowa serii SU4210. Z długiego składu w dalszą drogę wyruszą tylko dwa wagony.  Prezentowana maszyna to rocznik 1968, pierwotnie pod oznaczeniem EU07-028. W roku 2007 przeszła modernizację, wraz z którą przemianowano ją na EP07-1034. Data zdjęcia: 3.07.2021.


W niedzielę 12 grudnia 2021 zaczął obowiązywać nowy kolejowy rozkład jazdy. Przyniósł on zmianę w obsłudze pociągu TLK „Sudety” z Krakowa Głównego do Jeleniej Góry. Prowadzone czeską lokomotywą spalinową serii 754 składy wagonowe zastąpiono spalinowymi zespołami trakcyjnymi serii SN84 przewoźnika SKPL, który działa na zlecenie PKP Intercity. Wówczas TLK „Kormoran” stał się jedynym wagonowym pociągiem pasażerskim kursującym po niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej.



PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-004

PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-004
Kędzierzyn-Koźle Przystanek. Lokomotywa SU4210-004 przejeżdża bez zatrzymania z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. 3.06.2021.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-004
Kędzierzyn-Koźle. SU4210-004 z TLK „Kormoran” do Polanicy-Zdroju zbliża się do mostu na rzece Odrze. 3.06.2021.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003

PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003
SU4210-003 z pociągiem TLK 56100 „Kormoran” do Polanicy-Zdroju w trakcie postoju na stacji Kędzierzyn-Koźle. Tu kończy się odcinek „pod drutem”. Dalej niezelektryfikowana Magistrala Podsudecka. 16.10.2021.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003
SU4210-003 z pociągiem TLK 56100 „Kormoran” odjeżdża ze stacji Kędzierzyn-Koźle. 16.10.2021.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003

PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003
Racławice Śląskie. SU4210-003 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój wjeżdża w perony. Pociąg nie ma tu przewidzianego postoju. 19.03.2022 - wówczas był to już jedyny wagonowy pociąg dalekobieżny na niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4210-003
SU4210-003 z „Kormoranem” do Polanicy-Zdroju odjeżdża z Racławic Śląskich. 19.03.2022.


Sytuacja taka trwała do soboty, 10 grudnia 2022. Był to ostatni dzień kursowania TLK „Kormoran” przez Magistralę Podsudecką. Wyjątkowe, bo pożegnalne składy prowadziła lokomotywa SU4220-001. Na trasie pociągów gromadzili się miłośnicy kolei, którzy dokumentowali fotograficznie i filmowo to smutne w historii Magistrali Podsudeckiej wydarzenie. Nie brakowało także innych osób, którzy po prostu przyszli zobaczyć, jak po raz kolejny niszczy się kolej w tym rejonie Polski.



PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001
W perony stacji Kędzierzyn-Koźle po raz ostatni wjeżdża TLK „Kormoran” z Polanicy-Zdroju do Olsztyna Głównego. Prowadzi go SU4220-001. 10.12.2022.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001
Ostatni TLK „Kormoran” z Polanicy-Zdroju do Olsztyna Głównego na stacji Kędzierzyn-Koźle. Standardowo lokomotywa spalinowa prowadziła dwa wagony klasy drugiej, choć ponoć zdarzały się też przypadki trzech wagonów. 10.12.2022.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001

PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001
Stacja Kędzierzyn-Koźle. Na torze 4 przy peronie trzecim zatrzymał się ostatni TLK „Kormoran” z Polanicy-Zdroju do Olsztyna Głównego. Prowadząca go lokomotywa SU4220-001 powstała w roku 2022, ale jej historia sięga wielu lat wcześniej, bo to efekt przebudowy maszyny o oznaczeniu
SM42-033 z 1967 roku. 10.12.2022.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001
Odjazd ostatniego pociągu TLK „Kormoran” do Olsztyna Głównego ze stacji Kędzierzyn-Koźle. Na SU4220-001 naklejono herb Wrocławia, gdzie maszyna ma obecny przydział. 10.12.2022.


PKP Intercity, TLK „Kormoran”, SU4220-001
No i koniec. Ostatnie spojrzenie na „Kormorana” odjeżdżającego z Kędzierzyna-Koźla w stronę Katowic. SU4220-001 powróci tu jeszcze z pociągiem w relacji przeciwnej i tak po raz kolejny zakończy się era wagonowych pociągów dalekobieżnych na niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej. 10.12.2022.


Po likwidacji TLK „Kormoran”, na niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej pozostał tylko jeden codzienny pociąg dalekobieżny (TLK „Sudety”). W weekendy i święta uruchamiany jest także TLK „Wetlina” z Zagórza do Kłodzka Miasta (przez Opole Główne i Szydłów). Są one obsługiwane przez szt serii SN84.


SN84-004, TLK „Sudety”, SKPL, Świdnica Miasto
Od 11.12.2022 tak wyglądają wszystkie dalekobieżne pociągi pasażerskie kursujące po niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej. Tu SN84-004 „Przepiór” jako TLK „Sudety” w relacji Jelenia Góra - Kraków Główny. Stacja Świdnica Miasto, 22.10.2022.


Teraz zapraszam do obejrzenia filmowego materiału wspomnieniowego o TLK „Kormoran” na Magistrali Podsudeckiej. Oto, co zobaczycie:

- SU4220-001 z ostatnim pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Polanica-Zdrój - Olsztyn Główny na stacji Kędzierzyn-Koźle. 10.12.2022.

- SU4210-003 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Przejazd bez zatrzymania przez Racławice Śląskie. 19.03.2022.

- SU4210-003 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Odjazd ze stacji Kędzierzyn-Koźle. 16.10.2021.

- SU4210-004 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Kędzierzyn-Koźle Przystanek. 3.06.2021.

- EP07-1034 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Stacja Katowice. Lokomotywa odjeżdża od składu. Na dalszym odcinku pociąg będzie złożony tylko z dwóch wagonów i poprowadzi go maszyna serii SU4210. Niestety nie mogłem czekać na jej przyjazd. 3.07.2021.






Pociąg TLK „Kormoran” został usunięty z Magistrali Podsudeckiej mimo licznych głosów sprzeciwu, płynących chociażby od przedstawicieli władz lokalnych. W tej kwestii alarmowano również w sejmie. Jak podał portal Na Kolei, interpelację dotyczącą „Kormorana” złożyła posłanka Marcelina Zawisza. 

Do ministra infrastruktury skierowano wówczas takie pytania (cytat z interpelacji nr 36059 z 21.09.2022 opublikowanej na stronie Sejmu RP):

1. Jakie przesłanki uzasadniają decyzję o likwidacji wspomnianego połączenia?

2. Czy po likwidacji TLK Kormoran planowane jest uruchomienie nowego połączenia, które obejmie część dotychczasowej trasy? Jeśli tak, to przez jakie stacje będzie przebiegało?

3. Jaka alternatywa przewidziana jest dla dotychczasowych pasażerów?

4. Czy osoby mieszkające w okolicach odcinka od Kędzierzyna-Koźla do Polanicy-Zdrój mogą liczyć w bieżącym lub kolejnym roku na wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty kolejowej?

5. Czy istnieją plany rozbudowy połączenia, tak żeby pociąg dojeżdżał do Kudowy-Zdroju, zamiast urywać się przed końcem trasy?


Odpowiedzi udzielił Andrzej Bittel - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Pełna treść tego dokumentu pod tym linkiem.

Podano w nim, że zmiana ta jest podyktowana „ograniczoną dostępnością lokomotyw spalinowych PKP Intercity oraz planowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pracami na węźle katowickim oraz linii kolejowej nr 276”. 

Jednocześnie pojawiła się obietnica rozbudowy oferty przewozowej dla tego rejonu Polski w rozkładzie jazdy 2023/2024. Więcej szczegółów w poniższych cytatach odpowiedzi skierowanej do posłanki.

 „Uruchomienie ww. nowych pociągów będzie musiało zostać poprzedzone pracami poprawiającymi stan infrastruktury na linii nr 276. Według informacji otrzymywanych od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w ciągu roku 2023 prowadzone będą na linii nr 276 intensywne prace torowe. Z uwagi na plan obiegów oraz umiejscowienie punktów utrzymania lokomotyw spalinowych, w przypadku zamknięć na linii nr 276 nie będzie możliwa kontynuacja dotychczasowego przejścia obiegowego między pociągiem „Rozewie” a pociągiem „Kormoran” – lokomotywy serii SU4210 i SU4220 posiadają bowiem punkt utrzymania technicznego we Wrocławiu. Również w przyszłości, po zakończeniu prac, nie byłoby możliwe dostarczenie lokomotywy spalinowej z Wrocławia do obsługi pociągu „Kormoran”. W docelowym układzie, zgodnie z deklaracją partnera czeskiego od RRJ 2024/25, w miejsce dotychczasowego pociągu „Rozewie” dostarczającego lokomotywę, na odcinku Kłodzko – Wrocław w analogicznych godzinach pojawi się bowiem nowy pociąg relacji Praga – Kłodzko – Wrocław – Gdynia. Ponadto w rocznym rozkładzie jazdy 2022/23 PKP PLK planuje rozpoczęcie prac modernizacyjnych na węźle katowickim. Dotychczasowe manewry pociągu Kormoran na stacji Katowice, polegające na wymianie lokomotywy oraz przełączaniu wagonów, stałyby się w znacznym stopniu utrudnione. Wobec powyższego pociąg „Kormoran”, w ramach prac nad rozkładem jazdy 2022/23, zaplanowany został w zestawieniu z elektrycznego zespołu trakcyjnego ED160 w relacji Olsztyn – Katowice – Bielsko-Biała/Wisła Uzdrowisko.”

„Mając na uwadze powyższe, celem uzupełnienia oferty przewozowej dla powiatu kłodzkiego oraz ciągu miast przy linii nr 137, w tym Nysy, w kierunku Katowic i aglomeracji śląskiej, w ramach prac nad rocznym rozkładem jazdy 2023/24 Ministerstwo Infrastruktury jako organizator wraz z operatorem PKP Intercity S.A. zaplanują uruchomienie drugiej pary pociągów Jelenia Góra – Kraków. Obie pary pociągów relacji Jelenia Góra – Kraków zestawione będą ze spalinowych zespołów trakcyjnych. Jedna z dwóch par zaplanowana zostanie do kursowania przez Kłodzko.”


ED160-003, PKP Intercity
Obecnie pociąg TLK „Kormoran” jest obsługiwany przez elektryczne zespoły trakcyjne serii ED160. Produkt firmy Stadler. Tu przykładowy taki pojazd: ED160-003 z 2015 roku. Na zdjęciu w trakcie obsługi pociągu IC 3723 „Barbakan” relacji Kraków Główny - Poznań Główny przez Miechów, Tomaszów Mazowiecki, Łódź Widzew, Kutno. 15.06.2022.


ED160-003, PKP Intercity

ED160-003, PKP IntercityED160-003, PKP Intercity

ED160-003, PKP Intercity
Wnętrze przykładowego ED160, w tym widok na część barową. Tu ED160-003 w trakcie obsługi pociągu IC 3723 „Barbakan”. 15.06.2022.

 
„W kolejnych latach, po pozyskaniu przez PKP Intercity hybrydowych zespołów trakcyjnych, planowana jest stopniowa rozbudowa oferty przewozowej, która w docelowym kształcie zapewni podróżnym na linii podsudeckiej 2 pary połączeń relacji Jelenia Góra – Kraków przez Dzierżoniów i Nysę oraz 2 pary połączeń relacji Jelenia Góra – Warszawa przez Kłodzko, Nysę i Opole. Docelowo zatem linia nr 137 na odcinku Kamieniec Ząbkowicki – Nysa obsługiwana będzie 4 parami połączeń międzywojewódzkich.” 

Na temat wspomnianych w odpowiedzi, planowanych na Magistralę Podsudecką dwunapędowych zespołów trakcyjnych pisał już np. portal Rynek Kolejowy. Jak podano: „PKP Intercity rozpoczęło RFI (request for information – zapytanie o informację) w sprawie zakupu 35 zespołów trakcyjnych, które będą mogły poruszać się nie tylko pod trakcją elektryczną, ale także bez niej”.



Blog Transportowy na Facebooku