Jak co miesiąc prezentuję nowe filmy opublikowane na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies, który jest filmową wersją Bloga Transportowego.
W czerwcu 2022 były to dwa nagrania. Tramwajowe i autobusowe. To pierwsze powstało we Wrocławiu, na ul. Szewskiej. Moim zdaniem niezwykle klimatyczne miejsce do dokumentowania taboru komunikacji miejskiej. Przebiega tam tylko pojedynczy tor, po którym ruch prowadzony jest jednokierunkowo. W trakcie mojej wizyty w stolicy Dolnego Śląska jeździło po nim dość sporo tramwajów – ze względu na wprowadzone trasy objazdowe.
Fragment filmu. Škoda 16T #3014 (rocznik 2007) na linii 7 przemieszcza się przez początkowy odcinek ul. Szewskiej.
Fragment filmu. Na tle Katedry św. Marii Magdaleny przejeżdża Protram 205WrAs #2721 (rocznik 2011, w 2021 modernizacja w Modertrans) na linii 15.
Nagrywałem wzdłuż całej ulicy, przemieszczając się zgodnie z kierunkiem jazdy. 5 maja 2022. Tego dnia powstały także inne materiały tramwajowe, które systematycznie będę publikował.
Drugie czerwcowe nagranie to tematyka autobusowa. Kilka historycznych pojazdów nagranych w trakcie obsługi Krakowskiej Linii Muzealnej. W tym przypadku była to pospieszna trasa oznaczona symbolem E, łącząca pętle Borek Fałęcki i Mistrzejowice.
Fragment filmu. Obsługując linię specjalną E do Borku Fałęckiego, Jelcz 120M #21004 przejeżdża przez ul. Broniewskiego. To rocznik 1994.
Fragment filmu. Obsługując linię specjalną E do Borku Fałęckiego, Ikarus 280 #24575 stoi na przystanku „Rondo Czyżyńskie” na początku al. Pokoju. To rocznik 1988. Autobus wcześniej użytkowany przez MPK Siedlce.
Specjalna linia E kursowała tylko w dniu 19 czerwca 2022. Prezentowane poniżej autobusy nagrywałem na ul. Broniewskiego, al. Andersa, al. Pokoju i na rondzie Czyżyńskim.
W lipcu opublikuję między innymi nagranie prezentujące tramwaje w Łodzi.
Pod koniec czerwca 2022 firma Stadler ogłosiła, że niemieckie miasto Rostock zamówiło 28 tramwajów. Będą to przedstawiciele najnowszego modelu o nazwie TINA. Jest to skrótowiec od niemieckiego „Total Integrierter Niederflur-Antrieb”, czyli tłumacząc (za Google): „Całkowicie zintegrowany napęd niskopodłogowy”.
Nowe wagony dla Rostocker Strassenbahn AG będą trójczłonowe o długości 32 metrów. Ich wnętrze zostanie przystosowane do przewiezienia 221 pasażerów, w tym 75 na miejscach siedzących.
Podróżni będą mogli oglądać trasę przejazdu przez charakterystyczne panoramiczne okna. Dla spragnionych kontaktu ze smartfonem zostanie wprowadzone bezpłatne Wi-Fi oraz będą zamontowane ładowarki USB, które w zasadzie są już standardem we wszystkich nowych pojazdach. Tramwaje TINA zostaną także wyposażone w zintegrowany system ostrzegania przed kolizją.
Pierwsze z zamówionych wagonów mają trafić do miasta Rostock pod koniec 2024 roku. Pasażerów zaczną jednak wozić dopiero w 2025 roku.
Wizualizacja tramwaju Stadler TINA dla Rostocker Strassenbahn AG. Źródło: Stadler - materiały prasowe.
Nowe Stadlery zastąpią część z blisko 30-letnich wagonów DWA 6NGTWDE (lub krótsze określenie 6N1), które dostarczano w latach 1994 – 1996.
Co ciekawe, już od wielu miesięcy tramwaj TINA jest testowany w Krakowie. Pomalowany na niebiesko wagon krąży po mieście. Jest on bardzo podobny do jeżdżących liniowo „Lajkoników” (Stadler Tango). Wyróżnia go zastosowanie pomarańczowego „koguta” na dachu. Ma także zaklejone okna, więc nie można zajrzeć do jego wnętrza.
Tabor elektryczny stopniowo trafia do coraz większej liczby przewoźników. W marcu 2022 do tego grona dołączyło także MZK Kędzierzyn-Koźle.
Zakupiono dwa autobusy MAN-y Lion`s City 12 E, które otrzymały numery taborowe 101 i 102. Co ciekawe, takie same oznaczenia miały także pierwsze pojazdy marki MAN eksploatowane przez kędzierzyńskie MZK. Były to wówczas modele NL222 z 2000 roku. Oba wycofano w 2015 roku.
Warto także dodać, że „elektryki” z Kędzierzyna to pierwsze w Polsce egzemplarze modelu Lion`s City 12 E. Jak podał na swojej stronie internetowej przewoźnik, pojazdy te zostały kupione w ramach projektu o nazwie „Zakup 2 autobusów elektrycznych zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów, celem zapewnienia obsługi obszaru śródmiejskiego w Kędzierzynie-Koźlu”, prowadzonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.
Oficjalna prezentacja nowego taboru odbyła się 30 marca 2022 na terenie zajezdni MZK przy ul. Kozielskiej. Regularne kursy z pasażerami „elektryki” rozpoczęły dwa dni później, w piątek, 1 kwietnia 2022. Skierowano je wyłącznie do obsługi linii 3.
Pierwotna trasa linii 3 przebiegała w relacji Blachownia Elektrownia – Biurowiec Zakładów Chemicznych – Osiedle Piastów – Pionierów – Kuźniczka (z wariantami pod cmentarz). Kilka lat temu „trójka” zaczęła także wjeżdżać na osiedle Lenartowice. Dla potrzeb autobusów elektrycznych jej trasę bardzo mocno zmieniono. Zakończono obsługę Lenartowic i Blachowni, a poszerzono o Pogorzelec. Nowa relacja to Osiedle Piastów – Partyzantów.
Końcówka Osiedle Piastów zlokalizowana przy ul. Królowej Jadwigi od lat była wykorzystywana przez linie 2 i 12, a w okresie 1 listopada przez dodatkową trasę 3 BIS do cmentarza na Kuźniczce. Teraz jest to stały początek i koniec trasy dla nowej „trójki” (przystanek „Osiedle Piastów III). Jak przed zmianami linia 3 z ul. Królowej Jadwigi wjeżdża w ul. Bolesława Krzywoustego i dalej już po nowemu (jak linia 13) aleją Lisa do Wojska Polskiego. Tam nie wjeżdża jednak jak trasy 1 i 13 w ul. Harcerską, ale jedzie prosto i skręca w prawo, w ul. Pionierów. Na tym fragmencie (pomiędzy ul. Wojska Polskiego i Kosmonautów) komunikacji miejskiej nie ma już od wielu lat. Jeżeli dobrze pamiętam, to przetrasowanie na ul. Wojska Polskiego nastąpiło pod koniec lat 90-tych, gdy powstała tam droga dwujezdniowa. Wcześniej z tego odcinka korzystały linie 2, 3, 5, 8 i 12, a przystanki znajdowały się na wysokości obecnego sklepu Netto.
Dalsza trasa linii 3 to już całkowita nowość. Z ul. Pionierów skręca w prawo, w ul. Kosmonautów. Na tym odcinku kędzierzyńskiej komunikacji miejskiej nigdy nie było. Tak dojeżdża do ul. Harcerskiej, którą przejeżdża prostopadle przez ul. Wojska Polskiego, wjeżdżając na trasę linii 1 i 13. Potem ul. 1 Maja, z której w lewo w ul. Damrota (powrót na starą trasę linii 3) i przez Karola Miarki wjazd na przystanek „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. Stamtąd po obrocie na rondzie przez ul. Grunwaldzką do osiedla Kuźniczka. Tam następują różne warianty przejazdu – przez cmentarz lub przez kapliczkę. Jest też kilka kursów pomijających osiedle Kuźniczka.
Przyznam, że powrót linii 3 z Kuźniczki początkowo był dla mnie zagadką. Dawniej autobusy z ul. Grunwaldzkiej przejeżdżały przez jednokierunkową ul. Głowackiego. Teraz na opublikowanej przez MZK mapce zaznaczono przejazd przez ul. Doktora Judyma i pl. Wolności, a potem Damrota, Miarki i ponownie przystanek „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. Strasznie naokoło.
Po drugiej wizycie pod dworcem kolejowym „elektryk” linii 3 przejeżdża pod wiaduktem i jedzie ul. Kozielską. Potem skręca pod galerię handlową i wraca na ul. Kozielską. Przejeżdża przez ul. Kilińskiego (powrót Moniuszki) – to kolejny nowy odcinek w sieci MZK Kędzierzyn-Koźle. Potem ul. Kościuszki i Żwirki i Wigury – na niej znajdował się (chyba do końca lat 90-tych) przystanek końcowy i postojowy Pogorzelec dla linii 5 i 8. Na rozpoczęcie kolejnego kursu czasami czekały na nim aż trzy autobusy (w tym przegubowce). Kawał historii, do którego mam nadzieję powrócę za jakiś czas.
Linia nr 3 z ul. Żwirki i Wigury skręca w lewo, w Piotra Skargi, a z niej w ul. Bławatków i finalnie w al. Partyzantów, gdzie przy skrzyżowaniu z ul. Bema zlokalizowano końcówkę Partyzantów.
Zgodnie z zaznaczoną przez MZK na mapie trasą, w stronę Osiedla Piastów linia 3 z ul. Bławatków przejeżdża przez ul. Piotra Skargi, a następnie przez ul. Elsnera (tędy też nie kursowały autobusy) i dalej ulicą Kościuszki, skręcając w Moniuszki.
Wraz z modyfikacją linii 3, w Kędzierzynie-Koźlu pojawił się nowy wzór rozkładów jazdy. Nad godzinami odjazdów wypisane są kolejne przystanki. W związku z dość sporym „zakręceniem” trasy przejazdu, jest to bardzo istotna informacja.
Nowa trasa linii 3 wprowadziła komunikację miejską na ulice, po których autobusy wcześniej nie kursowały lub powróciły po wielu latach przerwy. Jednak nie w każdym przypadku zwiększyła się jej dostępność (np. ul. Elsnera) – nie wszędzie pojawiły się nowe przystanki.
MAN-y Lion`s City 12 E o numerze 102 skręca z ul. Grunwaldzkiej na przystanek „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. To kurs linii 3 w kierunku końcówki Partyzantów. W tej relacji taki przejazd wykonywany jest dwukrotnie - przed wyruszeniem do Kuźniczki i po powrocie z tego osiedla. 30.04.2022.
MAN #102 opuszcza zespół przystanków „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy” i zmierza pod wiadukt, a następnie będzie kluczył ulicami dzielnicy Pogorzelec. W tle kolejowe symbole Kędzierzyna-Koźla: charakterystyczna wieża ciśnień i pomnik parowóz Ty2-2118. 30.04.2022.
Ponownie #102 skręcający z ul. Grunwaldzkiej na przystanek „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. Tym razem to jednak inna relacja: Partyzantów - Osiedle Piastów przez „Kuźniczka Kapliczka”. 30.04.2022.
Kontynuacja powyższych zdjęć. MAN #102 realizując kurs do pętli Osiedle Piastów stoi na przystanku „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. 30.04.2022.
Tak wygląda nowy wzór rozkładu jazdy MZK Kędzierzyn-Koźle. W tym przypadku dla linii 3 z nowego, a w zasadzie przywróconego po latach przystanku „Pionierów” na ulicy o tej samej nazwie. 30.04.2022.
MAN Lion`s City 12 E #101 na al. Partyzantów zbliża się do przystanku końcowego. W tym przypadku pasażerów nie było. 1.05.2022, godzina 10:40.
MAN #101 oczekuje na kolejny kurs z końcówki Partyzantów. Ulica Bema, w którą wjechał cofając. 1.05.2022.
Widok na wnętrze MAN-a nr 101. 1.05.2022.
Schemat trasy nowej, „elektrycznej” linii 3 zamieszczony na stronie internetowej MZK Kędzierzyn-Koźle.
Dawna trasa linii nr 3 wypisana na bocznym filmie kierunkowym stosowanym w Jelczach i Ikarusach. Na górze fragment opisu trasy linii 12, a pod spodem nr 4. Wówczas nie było jeszcze przejazdów przez Lenartowice.
Na linii nr 3 przed nastaniem „elektryków” kursował także najmniejszy tabor. Tu SOR BN8,5 o numerze 8. Co ciekawe, w tylnej szybie numer taborowy wygląda jak oznaczenie trasy, którą obsługuje i na przystankach wspólnych z linią 8 mógł wprowadzać pasażerów w błąd. Pojazd wjeżdża na przystanek na terenie dawnego dworca autobusowego PKS przy ul. Grunwaldzkiej. Było tu kilka zadaszonych peronów. Obecnie przystanek ten nie istnieje (przeniesiony do zespołu przystanków „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”), a w miejscu tym funkcjonuje parking. 17.04.2011.
Starą trasę linii nr 3 (Kuźniczka - Blachownia Elektrownia) obsługuje Solaris Urbino 12 #152. Rocznik 2004. Autobus z ul. Pionierów skręca w lewo, w Wojska Polskiego. Jeszcze w latach 90-tych wszystkie linie jechały z tego miejsca na wprost, po odcinku na który teraz powróciła „elektryczna trójka”. 19.04.2011.
Elektryczne MAN-y otrzymały numery 101 i 102 po pierwszych autobusach marki MAN eksploatowanych przez przewoźnika. Były to widoczne na zdjęciu modele NL222. Tu oprócz omawianych 101 i 102 stoi także młodszy od nich o rok 103 (rocznik 2001). Zajezdnia MZK Kędzierzyn-Koźle przy ul. Kozielskiej. 21.05.2011. Najprawdopodobniej numery 101 i 102 były po raz pierwszy w historii tamtejszej komunikacji miejskiej przypisane Jelczom PR-110U.
Warto jeszcze dodać, że oprócz dwóch autobusów elektrycznych, MZK Kędzierzyn-Koźle ma w swoim spalinowym taborze także jedną hybrydę. To Volvo 7900 Hybrid o dość nietypowym oznaczeniu taborowym: 50 (numer nawiązuje do jubileuszu 50-lecia komunikacji miejskiej w mieście). Rocznik 2019. Autobus stoi na przystanku „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy” obsługując linię nr 13 (kierunek Koźle Dworzec Kolejowy). 30.04.2022.
Oprócz dokumentacji fotograficznej, wykonałem także materiał filmowy. Zobaczycie na nim oba elektryczne MAN-y.
Początek nagrania to autobus #102 udokumentowany w rejonie zespołu przystanków „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. Data: 30.04.2022.
Druga część to #101 dojeżdżający do końcówki na al. Partyzantów i wycofujący w „ślepy” fragment ul. Bema. Data: 1.05.2022.
„Elektryczna” linia nr 3 kursuje przez cały tydzień. Z Partyzantów każdego dnia wyrusza po raz pierwszy o godzinie 5:10 (kurs przez przystanek „Kuźniczka Kapliczka”). Ostatni kurs do Osiedla Piastów w dzień roboczy rozpoczyna się o 21:05 (bez wjazdu na os. Kuźniczka), a w soboty, niedziele i święta o 20:40 (kurs przez przystanek „Kuźniczka Kapliczka”). Czas przejazdu całej trasy wynosi około 30 minut.
Pierwszy kurs „trójki” z Osiedla Piastów wyznaczono na 5:45 każdego dnia (kurs przez przystanek „Kuźniczka Kapliczka”). Ostatni na 21:32 w dni robocze i 21:14 w soboty, niedziele i święta. W obu przypadkach to kurs przez przystanek „Kuźniczka Kapliczka”, skrócony do dworca kolejowego (zjazd do zajezdni).
Zmiana trasy linii nr 3, a dokładnie skrócenie jej do Osiedla Piastów, wymusiła korektę rozkładu jazdy linii 8. Jak pamiętam, „ósemka” zawsze była trasą kursującą tylko w dni robocze, w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym, w relacji Pogorzelec – Blachownia Elektrownia. Od 1 kwietnia 2022 wyjeżdża ona na miasto także w soboty, niedziele i święta. Najmniej kursów wykonuje na odcinku Partyzantów – „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”, bo tylko dwa (i tylko w dni robocze). Oba skrócone do pętli Blachownia Berger. Wszystkie warianty zakładają obsługę Lenartowic.
Wprowadzona 12 czerwca 2022 korekta kolejowego rozkładu jazdy przyniosła kilka istotnych zmian. Przykładowo w Krakowie zwiększono wówczas ilość pociągów dojeżdżających do głównego dworca (po otwarciu drugiego toru przeprawy przez Wisłę).
Data ta jest szczególnie ważna w historii kolei województwa dolnośląskiego. Wówczas po 22 latach przerwy powróciły regularne pociągi pasażerskie na linię nr 285 Wrocław Główny - Świdnica Kraszowice, która przebiega między innymi przez Sobótkę.
Linia została poddana rewitalizacji, której koszt wyniósł niemal 217 milionów zł. Nadal pozostała niezelektryfikowana. Kursujące przez nią pociągi pasażerskie są obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie. Kilkanaście par, które mają różne relacje i czasy przejazdu oraz terminy kursowania. Stały odcinek to Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica Miasto (60 km), a dalsze relacje to np. do Jawora, Bielawy Zachodniej, czy Trzebnicy.
Do roku 2000 obsługę pasażerską na tej linii zapewniała lokomotywa spalinowa + wagony (osobiście w połowie lat 90-tych jechałem składem prowadzonym przez SP42 lub SM42, bo było to lato; w Internecie jest dostępnych kilka zdjęć prezentujących na tej trasie SP32). Teraz jest to autobus szynowy lub hybrydowy zespół trakcyjny.
Zgodnie z obowiązującym od 12.06.2022 rozkładem jazdy, pierwszy pociąg z Wrocławia Głównego na linię nr 285 wyrusza o godzinie 6:32 (nr 60201). Kursuje on tylko od poniedziałku do piątku z wyłączeniem świąt, dodatkowo jedzie też 3 września. W Sobótce Zachodniej jest na 7:20, a o 7:42 kończy bieg na stacji Świdnica Miasto.
Drugi to kursujący codziennie pociąg przyspieszony 60111 „Radunia” w relacji Wrocław Główny (7:33) – Bielany Wrocławskie (7:46) – Kobierzyce (7:53) – Sobótka (8:09) – Marcinowice Świdnickie (8:21) – Świdnica Przedmieście (8:29/30) – Świdnica Miasto (8:34). Postój tylko w wypisanych lokalizacjach, dzięki czemu udało się osiągnąć czas przejazdu wynoszący godzinę i jedną minutę.
Trzeci pociąg to przyspieszony sezonowy 66101, który kursuje tylko w soboty i niedziele w okresie 2 lipca – 3 września 2022 oraz w dniu 15 sierpnia. Początek na stacji Wrocław Główny (8:50), a koniec na Świdnica Przedmieście (10:07).
Jako czwarty w rozkładzie jazdy podany jest osobowy nr 60273/2. Kursujący codziennie w wydłużonej relacji. Wrocław Główny (9:44) – Sobótka Zachodnia (10:32/38) – Świdnica Miasto (11:00). Zmiana kierunku jazdy i o 11:10 odjazd przez Dzierżoniów Śląski (11:32/33) do Bielawy Zachodniej (11:41).
Kolejnych połączeń nie wypisuję już szczegółowo. Na pewno ciekawym przypadkiem jest pociąg „Ślęża”, który w zależności od daty jedzie o różnych godzinach i ma też inne trasy. Jego warianty to Wrocław Główny (10:30) – Sobótka Zachodnia (11:15). W takich godzinach kursuje w soboty i niedziele w dniach 2 - 10.07; 17.07 - 28.08.2022 oraz 15.08.2022. Dodatkowo w dniu 16.07.2022 pociąg 66131 „Ślęża” pojedzie w innych godzinach: Wrocław Główny (11:28) – Sobótka Zachodnia (12:07). W okresie 1 – 2.09.2022 „Ślęża” zmieni numer na 60113/2 i pojedzie aż do Bielawy Zachodniej.
Moim zdaniem najciekawszym pociągiem na linii przez Sobótkę (ze względu na obustronne wydłużenia trasy) jest osobowy 69918 w relacji Trzebnica (15:38) – Wrocław Psie Pole (16:04) – Wrocław Główny (16:27/31) – Sobótka (17:14/15) – Świdnica Miasto (17:42/44) – Jaworzyna Śląska (17:56) – Strzegom (18:09/10) – Jawor (18:26).
Dzień na linii 285 kończy codzienny osobowy nr 60213/2 w relacji Wrocław Główny (22:40) – Sobótka (23:23) – Świdnica Miasto (23:48/58) – Dzierżoniów Śląski (0:19/20) – Bielawa Zachodnia (0:28).
Jak podałem, pociągów jest kilkanaście – uwzględniłem wszystkie, też sezonowe i różne warianty wypisane w udostępnionej przez Koleje Dolnośląskie tabeli. Oficjalne komunikaty publikowane przez media w związku z otwarciem linii informują, że w dni robocze par pociągów jest teraz osiem.
Jeszcze ogólne informacje o relacji powrotnej. Najwcześniej w stronę Wrocławia pociąg wyruszy ze Świdnicy Miasta o godzinie 5:12. Ale co ciekawe, zdarzy się to tylko w dniach 1 - 3.09.2022. Będzie to osobowy 602850 z Jaworzyny Śląskiej do Wrocławia Głównego (na 6:19). Stała godzina odjazdu pierwszego pociągu w stronę Sobótki to 6:12 (ze stacji Świdnica Miasto). Jego podstawowa relacja to Jawor (5:20) – Wrocław Główny (7:22), ale 28.07.2022 pojedzie on wyjątkowo z Bielawy Zachodniej.
Ostatni pociąg przez Sobótkę do Wrocławia Głównego (nr 69968) przewidziany jest na godzinę 20:07 ze stacji początkowej Świdnica Miasto. Kursuje on w dniach 12.06 - 26.07; 28.07 - 03.09.2022 i ma wydłużoną relację z Wrocławia Głównego (21:22/25) do Trzebnicy (22:10). Wyjątek to dzień 27.07.2022, w którym nie ma pociągu do Trzebnicy, a zastępuje go osobowy pod tym samym numerem, ale w innej i późniejszej relacji: Bielawa Zachodnia (21:20) – Dzierżoniów Śląski (21:28) – Świdnica Miasto (21:48/58) – Sobótka (22:24) – Wrocław Główny (23:13).
Przy peronie piątym stacji Wrocław Główny stoi PESA Link Kolei Dolnośląskich o oznaczeniu SA139-013. To pociąg nr 60273/2 relacji Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica Miasto - Bielawa Zachodnia. Drugi dzień planowej obsługi linii przez Sobótkę (jednocześnie pierwszy roboczy), 13.06.2022.
Pociągi jadące przez Sobótkę z peronu piątego wrocławskiego dworca głównego korzystały także przed zawieszeniem kursowania w 2000 roku. Wówczas jednak to miejsce wyglądało inaczej. Nie było peronu nr 6, który powstał dopiero w roku 2020. Tu właśnie korzysta z niego NEWAG Impuls Kolei Dolnośląskich o oznaczeniu 45WE-025. Rocznik 2017. Obsługuje on pociąg nr 69557 relacji Wrocław Główny (9:42) - Środa Śląska (10:13/14) - Legnica (10:36/37) - Chojnów (10:53) - Bolesławiec (11:11/12) - Węgliniec (11:30/34) - Zgorzelec (11:57). SA139-013 to rocznik 2015.
SA139-013 jako pociąg nr 60273/2 do Bielawy Zachodniej przez Sobótkę odjeżdża z peronu piątego stacji Wrocław Główny, mijając maszynę torową. 13.06.2022.
Najdłuższa trasa pociągu przejeżdżającego przez reaktywowaną linię kolejową nr 285. Dokładnie 129,5 km w relacji Trzebnica - Jawor. Czas podróży: 2 godziny i 48 minut. Pociąg nr 69918 w tym przypadku obsługuje hybrydowy zespół trakcyjny NEWAG Impuls II o oznaczeniu 36WEh-013. Rocznik 2021. Na zdjęciu jeszcze jest podpięty do sieci elektrycznej. Po chwili pantograf zostanie opuszczony i uruchomi się silnik spalinowy. Stacja Wrocław Główny. 13.06.2022.
Hybryda 36WEh-013 korzystając z silnika spalinowego opuszcza peron trzeci stacji Wrocław Główny kierując się na niezelektryfikowaną linię nr 285. Cel podróży: Jawor. 13.06.2022.
Fragment rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich przejeżdżających linią 285 przez Sobótkę. Źródło: www.kolejedolnoslaskie.pl.
Warto jeszcze dodać, że linia kolejowa nr 285 nie kończy się w Świdnicy. Prowadzi ona jeszcze ponad 20 kilometrów dalej, do Jedliny-Zdroju. Tamten odcinek także jest poddawany rewitalizacji.
Na linii przez Sobótkę Koleje Dolnośląskie już od lipca 2022 planują wprowadzić wagony rowerowe powstałe na bazie krytych wagonów towarowych serii Gbs.
Wizualizacja wagonu rowerowego Kolei Dolnośląskich serii Gbs. Fragment strony internetowej przewoźnika. Źródło: www.kolejedolnoslaskie.pl.
Niedługo opiszę, jak wyglądał pasażerski ruch kolejowy przez Sobótkę na początku lat 80-tych. Moim źródłem będzie tabela 223 rozkładu z 1981 roku.
Pociągi z powyższych zdjęć udokumentowałem także w ruchu. Nagranie to zamieszczę za jakiś czas przy większym materiale ze stacji Wrocław Główny.
Maj 2022 zakończył się dość oryginalną liczbą filmów opublikowanych w całej historii istnienia kanału YouTube Lukaszwo – Transport Movies. Było ich 555.
Pod tym numerem zamieściłem materiał poświęcony trolejbusom w czeskim mieście Ústí nad Labem (po polsku Uście nad Łabą). Ponad 10 minut nagrania prezentującego tamtejsze elektryczne przegubowce, bo zasilany z sieci tabor klasy mega to podstawa miejscowej komunikacji miejskiej.
Przede wszystkim zobaczycie różne Škody 15Tr. Udokumentowałem również przedstawicielki innych modeli tej marki: 22Tr i 25Tr Irisbus.
Fragment filmu. Trolejbusy Škoda 15Tr w centrum Ústí nad Labem. 15.08.2012.
Fragment filmu. Škoda 22Tr #602 obsługująca linię 60 dojeżdża do przystanku „Hraničář”, ulica Masarykova. Po prawej fragment Škody 15Tr #551.
Poniższy film nagrałem 15.08.2012 w różnych rejonach Ústí nad Labem. Do tematu tamtejszych trolejbusów powrócę jeszcze w oddzielnym materiale.
W maju 2022 zamieściłem także materiał kolejowy. Przedstawia on wyjątkowy pociąg pasażerski zorganizowany przez Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl, który między innymi dotarł do Baborowa i Kietrza na Opolszczyźnie. Regularny ruch pasażerski zamarł tam już wiele lat temu, a towarowy nie jest zbyt duży.
Pociąg ten był prowadzony lokomotywą SM42-742 w dawnym zielonym malowaniu. W połączeniu z oliwkowymi wagonami powstał piękny skład retro.
Fragment filmu. Lokomotywa SM42-742 z PKP Cargo manewruje na terenie stacji Baborów (oblot składu). 1.05.2022.
Temat pociągu specjalnego w Baborowie i Kietrzu już jest szerzej opisywany w Blogu Transportowym. Zacząłem od jego przejazdu przez Kędzierzyn-Koźle. Tu link do tego materiału.
W maju 2022 na kanale filmowym Bloga Transportowego zamieściłem także nagranie prezentujące autobusy elektryczne MZK Kędzierzyn-Koźle. Są to dwa MAN-y Lion`s City 12 E, które obsługują specjalnie dla nich zmodyfikowaną linię nr 3 w nowej relacji Partyzantów – Osiedle Piastów.
Fragment filmu. Elektryczny autobus MAN Lion`s City 12 E #102 z MZK Kędzierzyn-Koźle obsługując linię 3 skręca z ul. Grunwaldzkiej w kierunku zespołu przystanków „Kędzierzyn Dworzec Kolejowy”. 1.05.2022.
Poniższe nagranie powstało 30 kwietnia i 1 maja 2022.
Już niedługo dokładniej zajmę się tematem nowej linii 3 w Kędzierzynie-Koźlu. Tu link do tego materiału.
Minęło już kilka lat od czasu, gdy PKSiS Oświęcim SA przestał istnieć. Od tamtego czasu teren dawnego dworca autobusowego przy ul. Chemików zmienił się znacznie. Przykładowo na części placu postojowego powstał sklep Biedronka.
W maju 2022 były prowadzone prace remontowe dawnego budynku dworcowego. Brał w nich udział Star 200 podnośnik. Udało mi się go udokumentować, gdy był odstawiony w miejscu, w którym kiedyś parkowały autobusy.
Ciężarówka należy do firmy Sprzętex z Oświęcimia. Jak podano na jej stronie internetowej: „Firma „Sprzętex” istnieje na rynku od 2003 roku. Specjalizujemy się w wykonywaniu kompleksowych usług dźwigowych, robotach budowlanych sprzętem ciężkim i transporcie. Wieloletnie doświadczenie w tych branżach pozwala nam na świadczenie usług na najwyższym poziomie.”
Obecnie ciemnopomarańczowy Star pierwotnie był żółty (w tej wersji można go zobaczyć na stronie właściciela). Zabudowa podnośnika powstała w Fabryce Maszyn Budowlanych Bumar – Koszalin w 1990 roku. To model P184H.
Star 200 podnośnik zaparkowany na terenie dawnego dworca autobusowego w Oświęcimiu przy ul. Chemików. Pojazd ma nadany numer taborowy 1. 6.05.2022.
Tabliczka znamionowa umieszczona na podnośniku.
Firma Sprzętex na swojej stronie podaje także informację, że posiada również podnośnik na bazie Stara 266. Ma także ciekawe żurawie z Fabloku. Link do strony.
Inne materiały dotyczące ciężarówek ze Starachowic pod tagiem Star.