piątek, 8 stycznia 2021

Już 20 tysięcy autobusów z Bolechowa oraz tekst o tysięcznym elektryku

 

Na łamach Bloga Transportowego już kilka razy pisałem o wyjątkowych (ze względu na ilość wyprodukowanych egzemplarzy) pojazdach marki Solaris, np. o trolejbusie nr 1001 (tu link), czy autobusie nr 10001 (tu link). W połowie grudnia 2020 producent poinformował o autobusie nr 20000. Szczegóły poniżej.



Z fabryki Solarisa w podpoznańskim Bolechowie wyjechał autobus z okrągłym numerem 20000. Od czasu pierwszego wyprodukowanego pojazdu w portfolio produktowym Solarisa dokonała się całkowita rewolucja. Dziś firma jest liderem wśród producentów autobusów elektrycznych w Europie. Jubileuszowy Solaris to przegubowy autobus elektryczny Urbino electric w barwach MZA Warszawa. To również ostatni pojazd w ramach ogromnego zamówienia stolicy na 130 elektrobusów.

Firma Solaris produkuje innowacyjne i ekologiczne autobusy od 1996 roku. Dziś na ulice Warszawy wyjechał 20 000 pojazd wyprodukowany w fabryce Solarisa. Jego numer w taborze MZA to 5999. To elektryczne Urbino 18, ciche, niezwykle komfortowe i nie generujące żadnych emisji. Autobus, który od dziś będzie woził mieszkańców stolicy, to ostatni pojazd dostarczony przez Solarisa z ogromnego zamówienia na 130 elektrobusów, jakie złożyła Warszawa w 2019 roku. MZA Warszawa to zdecydowanie największy, a także jeden z pierwszych klientów producenta. Miejski przewoźnik zakupił już ponad 1200 pojazdów marki Solaris różnych generacji, w tym aż 150 ultranowoczesnych elektryków.

„Miejskie Zakłady Autobusowe były w 1994 roku odbiorcą pierwszego autobusu ówczesnej firmy Neoplan Polska i od tego czasu fabryka w Bolechowie dostarczała nam kolejne generacje autobusów Neoplan i Solaris, które dobrze sprawdzały się w warszawskim transporcie miejskim. Jestem przekonany, że również 130 elektrycznych przegubowców będzie dobrze służyło warszawiakom” – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

„Jeśli spojrzy się dziś na pierwszą i ostatnią generację pojazdów marki Urbino, uderzający jest ogromny postęp, jaki dokonał się w obszarze transportu publicznego. Nie chodzi tu tylko o rozwój technologii i wzornictwo pojazdów, choć zmiany są tu imponujące. Dla firmy Solaris najistotniejsze, co wydarzyło się w całej branży w ciągu dwóch ostatnich dekad, to przeniesienie akcentu na czystość napędu i co za tym idzie – jakość życia mieszkańców miast”, powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu firmy Solaris.



Solaris Urbino 18 electric, MZA Warszawa

Solaris Urbino 18 electric, MZA Warszawa

Solaris Urbino 18 electric, MZA Warszawa
Solaris Urbino 18 electric #5999 z MZA Warszawa. To jubileuszowy autobus. 20-tysięczny wyprodukowany w Bolechowie. Fot. Solaris.


W napędach elektrycznych producent upatrywał przyszłości na długo przed premierą pierwszego autobusu elektrycznego. Od 2001 roku Solaris produkuje bezemisyjne trolejbusy. Doświadczenie konstrukcji  ponad 1600 sztuk Trollino, które jeżdżą dziś w kilkudziesięciu miastach, stawia firmę w europejskiej czołówce producentów tego typu pojazdów. 2006 rok wyznacza kolejny krok na ścieżce rozwoju. To data premiery autobusu hybrydowego Urbino hybrid – pierwszego seryjnie produkowanego na starym kontynencie. Kamieniem milowym w historii firmy jest rok 2011, kiedy Solaris pokazuje pierwsze Urbino electric, co sytuuje go wśród pionierów w branży i dookreśla DNA firmy, która od tej chwili inwestuje przede wszystkim w doskonalenie rozwiązań bezemisyjnych.

Dziś, kiedy firma produkuje ponad 1500 autobusów rocznie, niemal połowa z nich posiada napędy elektryczne, z czego zdecydowana większość nie emituje spalin. Z każdym rokiem też firma umacnia swoją pozycję lidera elektromobilności w transporcie publicznym w Europie. W trzech pierwszych kwartałach 2020 roku Solaris był największym producentem autobusów bateryjnych. Flagowy model, Urbino 12 electric jest też zdobywcą prestiżowego tytułu „Bus of the Year 2017”.

Jubileuszowe Urbino również jest elektryczne. Dwudziestotysięczny Solaris będzie jeździć na linii 503, obsługiwanej wyłącznie przez tabor bezemisyjny. Pojazd w czerwono-żółtych barwach MZA będzie stacjonował w zajezdni Stalowa, gdzie nocą będą ładowane jego baterie.

Ostatni ze 130 elektrobusów nie kończy imponujących decyzji zakupowych MZA. Zgodnie z planami przewoźnika, w 2027 roku aż połowa spośród 1,5 tysiąca warszawskich autobusów ma być nisko- albo zeroemisyjna. I choć warszawiacy zdążyli już przywyknąć do cichych i nowoczesnych elektrobusów w swoim mieście, warto tu podkreślić, że transformacja komunikacji miejskiej, jaka odbywa się w Warszawie, jest jedną z najbardziej dynamicznych i największych w Europie.

20000 pojazdów wyjechało z fabryki Solarisa do 32 państw Europy i nie tylko. Jest to możliwe dzięki zaufaniu klientów i zaangażowaniu jego pracowników. Działania firmy na rzecz rozwoju nowoczesnej i czystej komunikacji miejskiej mają jeden cel – w sposób realny wpływać na wzrost jakości życia w miastach. Kolejnymi tysiącami pojazdów Solaris chce zmieniać oblicze transportu publicznego jako fundamentu nowoczesnych, zrównoważonych metropolii.



Pozostając w temacie jubileuszowych pojazdów Solarisa, warto jeszcze zapoznać się z materiałem dotyczącym tysięcznego elektrycznego autobusu tego producenta. Opublikowano go w listopadzie 2020. To jego treść.



Mediolański przewoźnik ATM zdecydował o zamówieniu kolejnych 100 autobusów elektrycznych od firmy Solaris, realizując kolejną transzę umowy ramowej na 250 pojazdów. Pierwsza partia 40 elektrycznych Urbino z tego ogromnego kontraktu została już dostarczona.

Zgodnie z treścią umowy ramowej przewoźnik z Mediolanu zlecił firmie Solaris realizację kolejnej partii zamówienia – 100 zeroemisyjnych elektrycznych autobusów o długości 12 metrów. Razem z już dostarczonymi 40 Urbino electric, które ATM Milano zakupiło w 2019 roku, daje to łącznie 140 autobusów. Nowo zamówione 100 pojazdów Solaris dostarczy do włoskiej stolicy mody w pierwszej połowie 2021 roku. Po wypełnieniu całej umowy ramowej transport w Mediolanie będzie obsługiwać łącznie nawet 275 zeroemisyjnych Solarisów. Pierwsze autobusy elektryczne – 25 Urbino 12 electric – pojawiły się w metropolii już w 2018 i 2019 roku.

– Bardzo nas cieszy możliwość dostarczenia ATM Milano kolejnych elektrycznych Solarisów. To ogromna inwestycja nie tylko w nowoczesny, bezpieczny i komfortowy transport miejski, ale nade wszystko w czyste powietrze i lepszą jakość życia – mówi Alberto Fiore, Dyrektor Zarządzający Solaris Italia.


Solaris Urbino 12 electric, ATM Milano

Solaris Urbino 12 electric, ATM Milano
Już eksploatowane w Mediolanie Solarisy Urbino 12 electric. Na górnym zdjęciu pojazd o numerze 2027, a poniżej 2016. Fot. Solaris.


ATM Milano zdecydowało o doposażeniu autobusów w dwa innowacyjne rozwiązania. Pierwsze z nich to Mobileye Shield+, system ostrzegający – zarówno akustycznie, jak i wizualnie – przed obiektami znajdującymi się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy, w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez sygnalizacji czy też przy braku zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Drugim jest MirrorEye, który – w celach testowych – zostanie zaimplementowany w jednym autobusie elektrycznym dla Mediolanu. Rozwiązanie to polega na zastąpieniu lusterek bocznych kamerami zapewniającymi znacznie lepszą widoczność, szczególnie w nocy i trudnych warunkach pogodowych.

Sukcesywna realizacja przetargu na dostawę 250 autobusów elektrycznych dla ATM Milano stanowi potwierdzenie wcześniejszych deklaracji tego włoskiego przewoźnika, zgodnie z którymi do końca 2030 roku planuje on całkowicie zrezygnować z autobusów z silnikami diesla. Współpraca Solarisa i ATM Milano rozpoczęła się w 2014 roku. W tym czasie producent dostarczył już 200 pojazdów, w tym 25 autobusów elektrycznych.

– Możliwość współpracy z tak profesjonalnym przewoźnikiem, jakim jest ATM Mediolan, jest dla nas bezcennym doświadczeniem. To zaszczyt zostać po raz kolejny zaproszonym do współtworzenia wolnej od zanieczyszczeń i hałasu przyszłości transportu publicznego Mediolanu – mówi Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o. odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Co warte odnotowania, wśród 100 nowo zamówionych Urbino 12 electric do Mediolanu, znajdzie się tysięczny e-bus, który wyjedzie z fabryki Solarisa. Pierwszy bateryjny autobus Urbino electric został zaprezentowany w roku 2011. Od tamtej chwili do dziś, elektryczne Solarisy zostały zamówione przez niemal 100 klientów z 18 krajów.  


Wpisy poświęcone kolei

środa, 6 stycznia 2021

B777 dla China Airlines

 

W cyklu „Dużo cargo na niebie” piszę o wzmożonym ruchu samolotów transportowych w czasach koronawirusa (link do wpisu). Również producenci w tym okresie odnotowują większe zainteresowanie maszynami innymi niż pasażerskie.

W połowie grudnia 2020 Boeing poinformował o dostarczeniu dla linii China Airlines pierwszego przedstawiciela modelu 777 Freighters. Łącznie ma być ich sześć. Jest to już 20. przewoźnik, który eksploatuje takie samoloty. 

Popyt na samoloty cargo wzrósł w świetle globalnej pandemii i odegrał kluczową rolę w utrzymaniu rentowności wielu linii lotniczych, pomimo spadku ruchu pasażerskiego. Tak było również w przypadku China Airlines, co podkreślił podczas prezentacji maszyny prezes tych linii - Hsieh Su-Chien. Przewoźnik ten zamierza zwiększyć swoją zdolność przewozową o 15% w 2021 roku i w związku z tym planuje eksploatować Boeingi 777 Freighter na trasach z Tajwanu do Ameryki Północnej – to kluczowy rynek o dużym wzroście przewozów i rosnących zyskach.  



Boeing 777F, B-18771, China Airlines
Najnowszy nabytek linii lotniczych China Airlines, czyli Boeing 777F o rejestracji B-18771. Fot. Boeing - mat. prasowe. 


Nowa maszyna cargo otrzymała rejestrację B-18771. Jej lotniskiem bazowym jest Tajpej na Tajwanie. Pod koniec grudnia 2020 ten Boeing 777F nie wykonywał zapowiadanych lotów do Ameryki Północnej. Najczęściej obsługiwał relacje do Hanoi w Wietnamie i do Christchurch w Nowej Zelandii. Był także w Japonii, w Tokio.

Co ciekawe, nowy B777 rejestrację B-18771 otrzymał po wycofanym z eksploatacji Boeingu 747-200F.

Jak podaje producent, Boeing 777 Freighter jest największym na świecie, najdłuższym i najbardziej wydajnym dwusilnikowym frachtowcem. Samolot ten ma zasięg 9200 km (4970 mil morskich) i może przewozić ładunki o maksymalnej masie 102010 kg (224900 funtów). Pozwoli on China Airlines na wykonywanie mniejszej liczby międzylądowań na trasach długodystansowych, a w związku z tym przyniesie oszczędności w kwestii dodatkowych opłat za lądowanie, co zapewni najniższy koszt podróży tego dużego transportowca.

Warto jeszcze dodać, że linie China Airlines wbrew nazwie to przewoźnik tajwański, a nie chiński. Jego główna siedziba mieści się w stolicy Tajwanu, w Tajpej. 



Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 3 stycznia 2021

Elektryczny gimbus

 

Kolejne wieści od Solarisa. Tym razem dotyczące elektrycznego gimbusa. Poniżej prasówka od producenta, która została opublikowana pod koniec listopada 2020.


Drugi z zakupionych w Polsce szkolnych autobusów elektrycznych został dostarczony na miejsce. Od kilku dni Gmina Gręboszów może pochwalić się innowacyjnym Solarisem Urbino 12 electric dostosowanym do przewozu uczniów zarówno po drogach miejskich, jak i lokalnych. Zakup ekologicznego pojazdu został dofinansowany przez Narodowy Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), w ramach programu „Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”.

Program „Kangur” to fundusz utworzony w ramach Systemu Zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), dzięki któremu szereg miejscowości w Polsce otrzymało dofinansowanie na zakupu bateryjnych autobusów szkolnych. Wsparcie finansowe otrzymała również Gmina Gręboszów, do której w ostatnich dniach firma Solaris dostarczyła elektrycznego „gimbusa”. To już drugi tego typu pojazd w Polsce i jeden z nielicznych szkolnych e-busów tej klasy, jakie można spotkać na europejskich drogach.

Urbino 12 electric w pomarańczowych barwach zostało zaopatrzone w tablice informujące o przewozie dzieci, znajdujące się na przedniej i tylnej ścianie pojazdu. Dostęp na pokład umożliwiają dwa wejścia w układzie 2-2-0, których otwarciu towarzyszy sygnał akustyczny. Dodatkowo z tyłu autobusu, na dachu, zamontowane zostały pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie przy otwarciu drzwi. W pojeździe znajduje się 41 miejsc siedzących, z których każde posiada pasy bezpieczeństwa.



Szkolny Solaris Urbino 12 electric

Szkolny Solaris Urbino 12 electric

Szkolny Solaris Urbino 12 electric
Szkolny Solaris Urbino 12 electric dla Gminy Gręboszów. Fot. Solaris.


Szkolny Solaris Urbino 12 electric
Fragment wnętrza szkolnego Solarisa Urbino 12 electric. Miejsca siedzące wyposażono w pasy bezpieczeństwa. Fot. Solaris.


Szkolny Solaris Urbino 12 electric
Stanowisko pracy kierowcy w szkolnym Urbino 12 electric. Fot. Solaris.


Autobus jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Przy drugich drzwiach przewidziano rampę ułatwiającą wjazd na pokład, a po zdemontowaniu podestu naprzeciw drzwi możliwy jest przewóz wózka inwalidzkiego, pozostawiając w pojeździe do dyspozycji 37 miejsc siedzących. Podróżujący uczniowie będą mieć możliwość naładowania swoich urządzeń elektrycznych dzięki podwójnym gniazdom USB zamontowanym na ścianach bocznych autobusu. Ponadto komfortową podróż zapewni klimatyzacja z potencjometrem umożliwiającym ręczne zaprogramowanie temperatury w przestrzeni pasażerskiej oraz kabinie kierowcy. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących, e-gimbus zaopatrzono w system monitoringu z możliwością nadawania komunikatów głosowych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Zamontowany został również automatyczny dozownik do płynu antybakteryjnego.

Dzięki elektrycznemu napędowi, autobus nie będzie emitował do otoczenia żadnych szkodliwych spalin. W „e-gimbusie” zastosowano innowacyjne baterie Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. Z kolei za napęd odpowiada oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Autobus będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki o mocy 40 kW, która była częścią zamówienia.

Solaris jest jednym z czołowych producentów autobusów elektrycznych w Europie. Portfel zamówień obejmuje w tej chwili blisko 1000 zeroemisyjnych pojazdów, które zakupiły już miasta w 18 państwach. Wsparcie od NFOŚiGW na zakup premierowych w Polsce elektrycznych „gimbusów” otrzymały cztery gminy. Trzy z nich zdecydowały się na wybór w przetargu zeroemisyjnych autobusów Solarisa. Zakupiony przez Gminę Gręboszów autobus szkolny jest drugim, dostarczonym przez producenta, elektrycznym pojazdem w specyfikacji dostosowanej do przewozów dzieci i młodzieży szkolnej. Pierwszy taki autobus szkolny jeździ już po drogach Gminy Godzianów. Z kolei trzeci zamówiony u producenta e-gimbus zostanie dostarczony pod koniec roku 2020 do Gminy Bielany.


Blog Transportowy na Twitterze

piątek, 1 stycznia 2021

Dwuprzegubowe Trollino w Bratysławie

 

Na początku marca 2020 pisałem o poznańskiej nagrodzie Top Design Award, jaką otrzymał trolejbus Trollino 24 MetroStyle. Tu link. Ten niezwykły pojazd był bohaterem kolejnej informacji prasowej Solarisa.

Powód to listopadowe testy w stolicy Słowacji. Oto, co jeszcze przed ich rozpoczęciem napisał producent.


Przewoźnik Dopravný Podnik Bratislava sprawdzi Trollino 24 na wszystkich liniach, ale przede wszystkim na trasie 201. Na linii tej rokrocznie rośnie liczba pasażerów, dlatego też operator planuje zwiększenie jej możliwości, być może poprzez zastąpienie dotychczasowych 18-metrowych pojazdów dłuższymi modelami. Na pokładzie Trollino 24 może podróżować ponad 200 osób, dlatego pojazd jest idealnym rozwiązaniem dla metropolii z trasami o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego.



Solaris Trollino 24 MetroStyle, Bratysława

Solaris Trollino 24 MetroStyle, Bratysława
Solaris Trollino 24 MetroStyle w trakcie testów w Bratysławie. Fot. Solaris - mat. prasowe.


Solaris Trollino 24 MetroStyle, Bratysława
Wnętrze testowego dwuprzegubowca. Fot. Solaris - mat. prasowe.


19.11.2020 przewoźnik Dopravný Podnik Bratislava zorganizował także gościnną wizytę przewoźników słowackich z Preszowa, Żyliny, Koszyc i Bańskiej Bystrzycy, którzy posiadają w swoich flotach trolejbusy, aby mogli sprawdzić możliwości innowacyjnego pojazdu. Prezentacja Trollino 24 obejmowała także przejazd linią 201.

„Dziękujemy za wypożyczenie pojazdu. Cieszymy się, że jazdy próbne pozwoliły nam wypróbować tego typu trolejbus w prawdziwym ruchu miejskim. Testy pokazały nam, że nawet prawie 25-metrowy trolejbus może mieć zastosowanie na ulicach Bratysławy. W warunkach komunikacji miejskiej w stolicy Słowacji postrzegamy go jako przyszłość transportu ekologicznego”, powiedział Martin Rybanský, Prezes Zarządu DP Bratislava.

„Trollino 24 to pojazd absolutnie wyjątkowy nie tylko pod względem designu i imponującej pojemności pasażerskiej. Trolejbus jest wyposażony w szereg nowoczesnych rozwiązań, które zapewniają bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, nie emituje przy tym żadnych szkodliwych emisji. To rozwiązanie idealne dla nowoczesnych przewoźników, stawiających bezpieczeństwo i jakość życia mieszkańców na pierwszym miejscu, a niewątpliwie takim przewoźnikiem jest Dopravný Podnik Bratislava. Niezwykle cieszę się, że stołeczny operator zainteresował się Trollino 24 i że testy wypadły pomyślnie”, powiedział Lubomir Melichar, Dyrektor Zarządzający spółką Solaris Slovakia.


Bratysławskie testy Trollino 24 MetroStyle odbywały się w regularnym ruchu miejskim, jednak bez pasażerów.


Wpisy z tagiem oldtimer

środa, 30 grudnia 2020

Uganda Airlines z nowym A330neo

 

Mimo znacznego spadku pasażerskich przewozów lotniczych, co związane jest z pandemią COVID-19, producenci samolotów czasami informują o dostarczeniu przewoźnikom nowych maszyn. Tych informacji jest znacznie mniej niż przed wystąpieniem problemu z koronawirusem. Pojawiają się tylko sporadycznie.

Taką nieliczną informację 21 grudnia 2020 ogłosił Airbus. Dotyczyła ona przekazania pierwszego egzemplarza modelu A330neo dla Uganda Airlines. To pierwszy samolot Airbusa dostarczony do tego nowego afrykańskiego przewoźnika, który został reaktywowany w roku 2019, jako następca ugandyjskiej linii lotniczej zlikwidowanej w roku 2001. 

Jak podał Airbus, dzięki pojemności maszyny i jej zasięgowi, A330neo jest uważany za idealny samolot do operowania w ramach odbudowy po COVID-19. 

Omawiana maszyna została oznaczona rejestracją 5X-NIL. Jej wnętrze przystosowano do przewozu 258 pasażerów, w tym 210 w klasie ekonomicznej, 28 w klasie ekonomicznej premium i 20 w biznesowej.

A330neo to samolot nowej generacji, powstały na bazie popularnego A330 i wykorzystujący technologię opracowaną dla A350. Jest napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i wyposażony w nowe skrzydła o zwiększonej rozpiętości, inspirowane A350 Sharklet. Samolot ten spala o 25% mniej paliwa (w przeliczeniu na jedno miejsce) niż konkurenci poprzedniej generacji. Kabina A330neo zapewnia pasażerom wyjątkowe wrażenia, większą przestrzeń osobistą oraz systemem rozrywki pokładowej najnowszej generacji. 



Airbus A330neo (A330-800), 5X-NIL, Uganda Airlines

Airbus A330neo (A330-800), 5X-NIL, Uganda Airlines
Pierwszy Airbus A330neo (A330-800) dla Uganda Airlines. Zdjęcia z przekazania samolotu w Tuluzie. Maseczki na twarzach przypominają, że to trudny czas epidemii. Pośród zgromadzonych jest także ugandyjski minister Robót i Transportu: Edward Katumba-Wamala. Fot. Airbus.


Airbus A330neo (A330-800), 5X-NIL, Uganda Airlines
Grafika przedstawiająca zalety Airbusa A330neo. Materiały prasowe Airbusa.


Radar lotniczy podaje, że Airbus A330-800 linii Uganda Airlines (5X-NIL ) wykonał tylko jeden lot – 22.12.2020 z Tuluzy do Entebbe w Ugandzie. Znajduje się tam największy w tym kraju port lotniczy. Było o nim głośno w roku 1976, w związku z izraelską akcją odbicia pasażerów porwanego samolotu. 

Z tamtego lotniska w roku 1952 do Anglii odleciała Elżbieta II, gdy dowiedziała się o śmierci ojca, a jednocześnie o tym,  że została królową Wielkiej Brytanii.      

Linie Uganda Airlines zakontraktowały także drugiego A330neo.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

czwartek, 24 grudnia 2020

TLK „Sudety” – dalekobieżne powróciły na podsudecką

 

Zgodnie z obietnicą (link) wracam do tematu tak oczekiwanego powrotu dalekobieżnych pociągów pasażerskich na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką. Pierwotnie wydarzenie to planowano na 13 grudnia, jednak ostatecznie datę zmieniono.

Nowy termin to wtorek, 22 grudnia 2020. Wówczas PKP Intercity uruchomiło pociąg TLK „Sudety” z Krakowa Głównego do Jeleniej Góry. Odjazd ze stacji początkowej o godzinie 6:42. Wydarzenie wyjątkowe, więc nie mogłem go przegapić.

Na dworzec Kraków Główny dotarłem około 6:20. Kiedy byłem w przejściu podziemnym, rozległ się cudowny dźwięk silnika spalinowego. Niestety, gdy znalazłem się na peronie trzecim, z którego zaplanowano odjazd TLK „Sudety”, lokomotywa odjechała. Kilka minut wcześniej od strony ul. Prądnickiej przyprowadziła trzy wagony. Teraz wykonywała ich oblot. Na szczęście zdążyłem udokumentować jej przejazd wzdłuż wagonów. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, była to maszyna czeskich kolei České dráhy (ČD). Popularny „nurek” lub jak mawiają Czesi „brejlovec”. Dokładnie lokomotywa o oznaczeniu 754 015-6. Rocznik 1979.



TLK „Sudety”TLK „Sudety”
Wagony pociągu TLK „Sudety” stojące  przy peronie trzecim stacji Kraków Główny. Lokomotywa po przyprowadzeniu ich z bazy PKP Intercity w rejonie ul. Prądnickiej wykonuje oblot składu. Jako ostatni wagon o oznaczeniu B10ou nr 505120-08723-2 ze stacji Przemyśl. To typ 111Ah. Takie pojazdy w ilości 538 egzemplarzy w latach 1979-1986 do PKP dostarczył wrocławski Pafawag. Ostatnia naprawa P5 (inaczej naprawa główna) opisywanego wagonu miała miejsce 17.10.2002 w firmie Tabor Szynowy z Opola, dawne ZNTK. 22.12.2020.


Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”
Lokomotywa 754 015-6 w trakcie oblotu składu TLK „Sudety”. 22.12.2020.


Manewry czeskiej spalinówki, postój pociągu i jego odjazd były dokumentowane przez wiele osób. Także przez pracowników kolei. Pierwszy dzień kursowania TLK „Sudety” był wszakże wyjątkowym wydarzeniem, a w zasadzie zestawieniem kilku ważnych zdarzeń. Oczywiście najważniejszym jest powrót dalekobieżnych pociągów pasażerskich na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Nysa nie było ich od 2007 roku. Dodatkowo należy podkreślić, że w tej części Polski spalinowe lokomotywy czeskiego przewoźnika nigdy wcześniej nie prowadziły pociągów pasażerskich. 

Uruchomienie TLK „Sudety” to także wyjątkowe wydarzenie dla Krakowa, gdzie planowe składy wagonowe prowadzone lokomotywą spalinową powróciły najprawdopodobniej pierwszy raz od zakończenia elektryfikacji ostatniej z wiodących do stolicy Małopolski linii. Tu pojawia się jednak pytanie, czy wtedy nie była to trakcja parowa. 

Inny ewenement tego pociągu to fakt, że mimo sporego zelektryfikowanego odcinka, na całej trasie jest on prowadzony lokomotywą spalinową. 


Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”
TLK „Sudety” z czeską lokomotywa 754 015-6 w trakcie oczekiwania na godzinę odjazdu z Krakowa Głównego.


Jak był zestawiony TLK „Sudety” pierwszego dnia (i przypuszczalnie w dniach kolejnych)? Do „nurka” 754 015-6 w aktualnym malowaniu przewoźnika České dráhy podpięto trzy należące do PKP Intercity wagony. Starsze, można powiedzieć klasyka polskiej kolei. Wszystkie klasy drugiej.

Pierwszy z nich, ze stacji Gdynia, miał oznaczenie B10ou nr 505120-08781-0. Drugi to B9ouv nr 505129-78025-8 z Przemyśla. Na końcu pociągu B10ou nr 505120-08723-2, także z Przemyśla.


TLK „Sudety”
TLK „Sudety” w oczekiwaniu na podczepienie lokomotywy. Widok na pierwszy wagon, czyli B10ou nr 505120-08781-0 ze stacji Gdynia. Ostatnią naprawę P5 przeszedł on 12.03.2001 w Ostrowie Wielkopolskim. W inauguracyjnym przejeździe tego tak oczekiwanego pociągu brały udział także zwierzęta, a przynajmniej jedno - pewnie kot. Na powyższym zdjęciu widoczna pasażerka z transporterem.


TLK „Sudety”
Tablica kierunkowa umieszczona na drzwiach środkowego wagonu.


TLK „Sudety”
Relacja TLK „Sudety” podana na jednej z kilku peronowych tablic informacyjnych. Co ciekawe, miejscowości pośrednie kończą się na Zabrzu. Dalszych stacji nie podano, skupiając się tylko na początkowym odcinku biegu pociągu.


Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”

Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”
Lokomotywa 754 015-6 kończy oblot TLK „Sudety”, podjeżdżając do odstawionych wagonów.


Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”
Koniec oblotu składu. „Brejlovec” podjeżdża do wagonów. Na boku hasło promocyjne czeskiego przewoźnika:  „Národní dopravce”, czyli „Narodowy przewoźnik”.


Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”

Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”

Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”
Kilka ujęć lokomotywy 754 015-6 z TLK „Sudety”.


Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”
Co jakiś czas do pociągu ktoś wsiadał. Nie było tłoku, ale zainteresowanie pasażerów nowym połączeniem już od stacji początkowej było widoczne. Duża torba tego podróżnego może sugerować, że jedzie on w dłuższą podróż, może do którejś z miejscowości położonych przy niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej.


Tabliczka znamionowa, lokomotywa 754 015-6
Tabliczka znamionowa lokomotywy 754 015-6.


Pociąg TLK „Sudety”Pociąg TLK „Sudety”

Pociąg TLK „Sudety”Pociąg TLK „Sudety”

Pociąg TLK „Sudety”Pociąg TLK „Sudety”

Pociąg TLK „Sudety”
Różne ujęcia pociąg TLK „Sudety” czekającego na odjazd ze stacji początkowej Kraków Główny. 


Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”

Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”Lokomotywa 754 015-6, TLK „Sudety”
Minęła 6:42. Właśnie rozpoczął się powrót dalekobieżnych pociągów pasażerskich na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką. Lokomotywa 754 015-6 ze składem TLK „Sudety” rusza z Krakowa Głównego do Jeleniej Góry. 22.12.2020.


Manewry „brejlovca” i pierwszy odjazd TLK „Sudety” udokumentowałem także filmowo. Doskonale słychać piękne dźwięki silnika Diesla.




Na całej trasie pierwszy przejazd TLK „Sudety” był bardzo intensywnie dokumentowany. W serwisie YouTube szybko pojawiły się nagrania z różnych miejsc. Bez wątpienia w transportowym kalendarzu Polski, dzień 22 grudnia 2020 należał do „nurka” 754 015-6 z trzema wagonami. 

Mimo trwającej pandemii COVID-19, już pierwszego dnia widać było zainteresowanie pasażerów nowym połączeniem. Mam nadzieję, że nie było to związane tylko z okresem przedświątecznym, kiedy to ilość podróżnych wzrasta. Oby pociąg TLK „Sudety” został już na stałe w rozkładzie jazdy. 

Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to od 10 stycznia po Magistrali Podsudeckiej będzie kursował jeszcze jeden pociąg dalekobieżny, TLK „Kormoran” z Olsztyna Głównego do Polanicy-Zdroju.


Sklep z gadżetami transportowymi