niedziela, 22 listopada 2020

Prom Pallestrina


Już jakiś czas temu pisałem o niezwykłym mieście na wodzie, o Wenecji. Tu link. Ponownie zapraszam w ten rejon Europy. Tym razem zajmę się promem o nazwie Pallestrina. Pojawił się on już w Blogu Transportowym, jako bohater materiału o nowych filmach na kanale Lukaszwo – Transport Movies. Teraz pora na więcej informacji.

Prom Pallestrina pływa po Lagunie Weneckiej. Zazwyczaj łączy dwie wyspy oddzielające ją od Morza Adriatyckiego. To Pallestrina (której jednostka ta zawdzięcza swą nazwę) i Lido. 

Pallestrina została zwodowana w dniu 30 listopada 1971 w miejscowej stoczni De Poli. Jej identyfikator IMO to 8137988, a rejestracja VE 6650. Prom ten jest przystosowany także do przewozu autobusów i ciężarówek. Jego długość wynosi 41,98 m, a szerokość 9,42 m. Tonaż brutto 282,47 t (za www.naviecapitani.it). 

Jednostkę tę eksploatuje firma Actv, która obsługuje komunikację miejską w Wenecji i jej rejonie.



Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650
Prom Pallestrina właśnie rozpoczął kolejny rejs pomiędzy wyspami Pallestrina i Lido. 27.08.2015.


Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650
Rejon przystani promowej Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina. Charakterystyczne drewniane pale występują na całej Lagunie Weneckiej - wyznaczają szlaki wodne. 27.08.2015.
 

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650
Na pokładzie promu Pallestrina można dostrzec oprócz samochodów osobowych i ciężarówek autobus komunikacji miejskiej. Rejs pomiędzy wyspami to część trasy linii 11. W tym przypadku obsługuje ją BredaMenarinibus M240LU o numerze taborowym 394. To rocznik 2004. 


Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650

Prom Pallestrina, IMO 8137988, VE 6650
Jeszcze kilka ujęć promu Pallestrina w terminalu Santa Maria del Mare. Na pokładzie już inny zestaw pojazdów, których załadunek właśnie trwa. 27.08.2015.

Stałym zadaniem promu Pallestrina jest obsługa terminali Alberoni Rocchetta na wyspie Lido i Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina. Częstotliwość kursów z tych przystani wynosi 30 minut, a czas rejsu to około 10 minut. W Internecie można znaleźć także materiały prezentujące tę jednostkę w innych rejonach Laguny Weneckiej.

Obecnie Pallestrina jest wycofana z eksploatacji (od 23 lipca 2019). Najprawdopodobniej przechodzi remont. Zastąpił ją prom o nazwie Ammiana. Zwodowano go w 1964 roku.



Pallestrina i Lido, terminale promowe
Trasa pokonywana przez prom Pallestrina na mapie Google. Szarym znacznikiem wskazano terminal Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina, a czerwonym Alberoni Rocchetta na Lido. Trasa promu krzyżuje się ze szlakiem wodnym laguna - Adriatyk, z którego korzystają także dość duże jednostki. Źródło: Google Maps. 


Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie PallestrinaTerminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina
Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina. Widać przycumowany prom, najprawdopodobniej jest to właśnie jednostka o nazwie Pallestrina. Źródło: Google Maps. 


Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie PallestrinaTerminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina

Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie PallestrinaTerminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina

Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina
Tak wygląda przystań promowa Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina - widok od strony lądu. Na zdjęciach bohater wpisu, czyli prom Pallestrina. Sierpień 2013. Źródło: Google Street View.


Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie PallestrinaTerminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina

Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie PallestrinaTerminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina

Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie PallestrinaTerminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina

Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina
Terminal promowy Santa Maria del Mare na wyspie Pallestrina. Miejsce oczekiwania pojazdów. Jak widać, z promu pływającego pomiędzy wyspami Lido i Pallestrina korzystają także duże ciężarówki. Na zdjęciach rodzime włoskie produkty, czyli Iveco (wywrotka model Trakker, a laweta to Stralis). Pomiędzy nimi stary Fiat Ducato. Sierpień 2013. Źródło: Google Street View.


Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie LidoTerminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido
Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido. Mogą z niego jednocześnie korzystać dwa promy. Źródło: Google Maps. 


Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie LidoTerminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido

Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie LidoTerminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido

Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie LidoTerminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido
Tak wygląda przystań promowa Alberoni Rocchetta na wyspie Lido - widok od strony lądu. Maj 2011 i sierpień 2013. Źródło: Google Street View.


Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie LidoTerminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido

Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido
Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido. Miejsce oczekiwania pojazdów. Tu Google udokumentowało ciężarówkę Iveco-Magirus. Maj 2011. Źródło: Google Street View.


Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie LidoTerminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido

Terminal promowy Alberoni Rocchetta na wyspie Lido
Na wyspie Lido na prom czekają dwa ciągniki siodłowe z naczepami. Październik 2017. Źródło: Google Street View.


Ciekawostką promu kursującego pomiędzy Pallestriną i Lido jest obsługiwana przez Actv linia autobusowa nr 11, której trasa przebiega przez odcinek wodny. Łączy ona pętle Santa Maria Elisabetta na Lido i Pellestrina Cimitero. Rozkładowy czas przejazdu wynosi 43 minuty. Na rejs promem przewidziano 10 minut. Przykładowy płynący na pokładzie Pallestriny autobus pokazałem na zdjęciach powyżej.


Rozkład jazdy linia 11, Actv Wenecja
Rozkład jazdy linii 11 na dzień powszedni. Żródło: www.actv.avmspa.it.


BredaMenarinibus M240L, Actv Venezia
Jedyne sensowne zdjęcie autobusu linii 11, które udało mi się zrobić z pokładu statku płynącego wzdłuż wysp Lido i Pallestrina (w innych przypadkach zawsze w kadrze pojawiało się coś niechcianego - znak, drzewo). To BredaMenarinibus M240LU z Actv Venezia. Pojazd oznaczony numerem taborowym 390, rocznik 2004. Wyspa Pallestrina, kierunek Lido. 27.08.2015.


Tak prom Pallestrina wygląda w ruchu. Rozpoczyna on kolejny rejs pomiędzy wyspami Pallestrina i Lido. Stukanie, które słychać na nagraniu to dźwięki wydawane przez pracujący obok kafar. Jest on widoczny na nagraniu. Maszyna bierze udział w pracach utrzymaniowych szlaku wodnego przebiegającego wzdłuż laguny. 27 sierpnia 2015.




Codziennie po wodach Laguny Weneckiej pływa kilka promów pasażersko-samochodowych należących do Actv Wenecja. Pallestrina to niestety jedyna taka jednostka, którą udało mi się udokumentować.

W dalszej części wodnej relacji z tego rejonu Włoch przedstawię wrak statku Riva. Tu link do tego materiału.


Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 16 listopada 2020

Jelcz 642 żuraw

 

Jak już wiele razy pisałem, często fotografie ciekawych, wręcz unikatowych pojazdów wykonywałem czysto przypadkowo. Dotyczy to również bohatera tego wpisu. Na szczęście dostrzegłem go na tyle wcześnie, że zdążyłem wyjąć aparat fotograficzny.

Szedłem wówczas ulicą Obrońców Krzyża w Krakowie. Gdzieś na wysokości ul. Łyszkiewicza przyjechał piękny klasyk. To żuraw zabudowany na podwoziu Jelcz P642K. 

Jak pisze Wojciech Połomski w jednej ze swoich książek o historii Jelcza, mimo iż w ofercie handlowej Jelcza podwozia P642 znalazły się już pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku, ich seryjna produkcja rozpoczęła się dopiero na przełomie lat 1990 – 1991. Były one dedykowane pod zabudowę specjalistyczną.

Niestety nie ustaliłem, która firma wykonała prezentowany żuraw samojezdny. Nazwa producenta już dawno została zamalowana. Na zdjęciach doskonale widać tabliczkę znamionową, ale niestety ostrość przy powiększaniu nie pozwala na odczytanie jakichkolwiek zapisów.



Jelcz P642K żuraw

Jelcz P642K żuraw
Jelcz P642K z zabudową żurawia na ul. Obrońców Krzyża w Krakowie. 19.08.2016.


Jelcz P642K żuraw
Sesję fotograficzną pięknego Jelcza wydłużył przejazd karetki pogotowia ratunkowego. Wtedy żuraw zjechał do zatoki przystankowej. 19.08.2016.


Jelcz P642K żuraw

Jelcz P642K żuraw

Jelcz P642K żuraw
Jelcz przeszedł lekki tuning, np. otrzymał chlapacze z DAF-a. Niestety z żurawia zniknęła nazwa producenta wypisywana fabrycznie na ramieniu.


Niestety pokazany Jelcz już najprawdopodobniej nie jest eksploatowany. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podaje, że w listopadzie 2020 pojazd o rejestracji KR 692PH nie miał obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ewentualnie został sprzedany i teraz funkcjonuje pod inną rejestracją.

Inne dźwigi prezentowane w Blogu Transportowym do zobaczenia pod tagiem „żuraw” (tu link).


Wpisy z tagiem oldtimer

środa, 11 listopada 2020

Zimowo w zajezdni (2) – kolejne Scanie

 

Ponownie zapraszam do zimowej zajezdni autobusowej Płaszów w Krakowie, na spotkanie z tamtejszymi Scaniami. Tu link do wcześniejszego materiału.

Większość taboru wyjechała na miasto, a na pustym i dość mocno zaśnieżonym placu postojowym została samotna Scania CN113ALB o numerze PE098. To rocznik 1996. Początkowo z numerem 38028 (w nieistniejącej zajezdni Czyżyny). Sfotografowałem ją 27 stycznia 2005 (czwartek).

Eksploatacja tego przegubowca zakończyła się w roku 2011.



Scania CN113ALB, MPK Kraków
Zimowa Scania CN113ALB #PE098. W tle budynek warsztatu. 27.01.2005.


Drugie z prezentowanych zdjęć powstało kilka dni później, 3 lutego 2005 (także czwartek). Sceneria nadal mocno zimowa, ale jest już odwilż. Przy płocie równoległym do ul. Biskupińskiej stoją dwie Scanie OmniCity. To pojazdy oznaczone jako PS152 i PS147. Oba wyprodukowane w 2000 roku, pierwotnie eksploatowane przez zajezdnię Bieńczyce, ale dość szybko (bo już w 2001 roku) przekazane do Płaszowa.

Scania #PS147 została wycofana z eksploatacji w roku 2016. Natomiast #PS152 wytrwała dwa lata dłużej, do roku 2018. 


Scanie OmniCity, MPK Kraków
Scanie OmniCity. 3.02.2005.


W dalszej części fotograficznej relacji z 2005 roku nadal będzie zimowo. Tym razem pojawią się autobusy udokumentowane na mieście, w tym na nieistniejącej już pętli przy elektrociepłowni. Tu link do tego wpisu.




Wpisy z tagiem Solaris

sobota, 7 listopada 2020

Trolejbusy Solarisa w Bergen

 

We wtorek, 27 października 2020 firma Solaris poinformowała, że do miasta Bergen w Norwegii właśnie dostarczono cztery egzemplarze trolejbusów Solaris Trollino 18. 

To początek realizacji podpisanej w 2019 roku umowy z przewoźnikiem Keolis Norge AS, zgodnie z którą firma Solaris Bus & Coach sp. z o.o. dostarczy w tym roku do Bergen 10 przegubowych trolejbusów. Oficjalny wyjazd na linie wszystkich nowych pojazdów zaplanowano na początek grudnia.

Oto, co na temat tych pojazdów napisał producent:


Pierwsze trolejbusy Solarisa w Norwegii, przeznaczone są do obsługi jedynej zachowanej w Bergen linii trolejbusowej, której aktualna długość to 7,5 km. Podczas ceremonii powitania pierwszych Trollino obecni byli burmistrz okręgu Jon Askeland, przedstawiciel Rady Miasta Thor Håkon Bakke oraz Målfrid Sønstabø, Prezes Zarządu Skyss, instytucji zarządzającej lokalnym transportem publicznym.

Trollino 18 zamówione przez Keolis Norge AS, napędzane są elektrycznym silnikiem o mocy 240 kW i wyposażone w baterie trakcyjne o pojemności 55 kWh, dzięki którym możliwe jest pokonanie dystansu ponad 11 kilometrów bez konieczności korzystania z trakcji. Baterie ładowane są z wykorzystaniem technologii „in motion charging”, czyli możliwości ładowania baterii w czasie jazdy z wykorzystaniem trakcji trolejbusowej, poprzez zamontowane na pojeździe odbieraki prądu połączone z nadziemną siecią trakcyjną.

„Z ogromną satysfakcją powitałem nasze pierwsze trolejbusy w Norwegii. Trollino to najnowocześniejsze trolejbusy w Europie. Są łatwe w obsłudze, a za sprawą zainstalowanych baterii mogą funkcjonować również jako autobusy elektryczne. Już niedługo wszystkie 10 nowych pojazdów rozpocznie obsługę pasażerów, powiększając jednocześnie bezemisyjną flotę Solarisów w naszym kraju. Miasto Bergen i przewoźnik Keolis silnie inwestują w przyjazne środowisku rozwiązania w transporcie publicznym i lepszą jakość życia w naszych miastach” – powiedział Sverre Skaar, Dyrektor Zarządzający Solaris Norge AS.

Dzięki ergonomicznemu zagospodarowaniu przestrzeni pasażerskiej na pokładzie nowoczesnych trolejbusów Solaris Trollino 18 znajdują się aż 42 miejsca siedzące – wszystkie wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Wśród nich 10 miejsc dostępnych będzie z poziomu niskiej podłogi, co ułatwi zajęcie miejsca pasażerom o ograniczonej mobilności. Co ciekawe, jedno z siedzeń znajdujące się za kabiną kierowcy jest składane, co tworzy miejsce dedykowane dla psa przewodnika towarzyszącego w podróży osobom niewidomym. Z myślą o podróżujących z ograniczeniami ruchowymi i pasażerów z wózkami dziecięcymi przewidziano dwie zatoki wraz z pasami mocującymi. W drugich drzwiach każdego z pojazdów znajduje się ułatwiająca wjazd na pokład rampa. Trollino są w pełni niskopodłogowe i posiadają tzw. funkcję przyklęku, dodatkowo obniżającą prawą stronę trolejbusów o 7 cm podczas postoju na przystanku.

Producent zastosował w swych pojazdach szereg rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Wśród nich znajdują się m.in. klimatyzacja kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej oraz system informacji pasażerskiej z dwoma monitorami oraz głosową zapowiedzią przystanków. Trolejbusy są również wyposażone w monitoring wizyjny składający się z kamer monitorujących wnętrze pojazdu, kamer obszaru drzwi, kamery cofania oraz jednej umieszczonej na dachu, obserwującej pantograf. Nad drzwiami, zamontowanymi w układzie 2-2-2-2, znajdują się z kolei bramki liczące pasażerów.

Zamówione przez Keolis Norge AS trolejbusy posiadają wbudowany alkomat sprawdzający trzeźwość kierowcy przed uruchomieniem pojazdu. Wyposażone zostały również w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, który poprawia komfort cieplny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii przy ujemnych temperaturach powietrza. W jego skład wchodzą m.in. dodatkowa izolacja ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, a także podwójne szyby boczne. Pojazdy są ponadto przystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych.



Solaris Trollino 18, Keolis Norge AS

Solaris Trollino 18, Keolis Norge AS

Solaris Trollino 18, Keolis Norge AS
Solaris Trollino 18 dla Keolis Norge AS. Firma ta przejęła obsługę trolejbusów w Bergen. Wcześniej ich eksploatacją zajmował się przewoźnik o nazwie Tide Buss.


Solaris Trollino 18, Keolis Norge AS
Stanowisko pracy kierowcy w Trollino 18 dla Bergen.


Warto jeszcze dodać, że Bergen to jedno z dwóch miast w Skandynawii, które eksploatuje trolejbusy. Drugie to Landskrona w Szwecji. 

Eksploatacja trolejbusów w Bergen rozpoczęła się w roku 1950. Wówczas uruchomiono obsługiwaną przez nie linię nr 5. W roku 1957 dołączyła do niej trasa nr 2. 

W roku 1995 linia nr 5 została zawieszona na czas remontu infrastruktury drogowej. Niestety nie przywrócono już jej kursowania. Planowano również likwidację trasy nr 2, ale na szczęście władze miasta do tego nie dopuściły. 

Tabor trolejbusowy eksploatowany w Bergen nie jest zbyt liczny. To raptem sześć pojazdów (niektóre źródła podają, że od roku 2019 tylko cztery). Wszystkie to Neoplany N6221 z 2003 roku. Taka ilość trolejbusów powoduje, że często na linii 2 można zobaczyć autobusy. Po wprowadzeniu do ruchu nowych Solarisów, Neoplany zostaną wycofane.

Czas przejazdu całej trasy wynosi około 30 minut. Maksymalna częstotliwość to 10 minut w dzień roboczy.

Neoplany N6221 w Bergen udokumentowała firma Google. Można je zobaczyć korzystając z usługi Street View.



Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss
Pierwotnie Neoplany N6221 w Bergen były koloru żółtego. Ich obsługą zajmowała się miejscowa firma Tide Buss. Tu egzemplarz o numerze 6337 (od roku 2011 jako 8197) na pętli Birkelundstoppen. Lipiec 2009. Źródło: Google Street View.


Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss
Widok na pętlę linii 2 Birkelundstoppen z drugiej strony. Niestety oznaczenia taborowego Neoplana N6221 nie udało mi się ustalić. Maj 2009. Źródło: Google Street View.


Mercedes-Benz Citaro G i Neoplan N6221, Bergen, Tide BussMercedes-Benz Citaro G i Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss
Ponownie pętla Birkelundstoppen. Po lewej stronie obsługujący trolejbusową linię nr 2 autobus Mercedes-Benz Citaro G #8151 (rocznik 2011), a obok trolejbus Neoplan N6221 #8194 (ex 6334). Oba pojazdy należą do firmy Tide Buss. Mają one obecne barwy obowiązujące w sieci połączeń Skyss. Taki układ kolorów otrzymują Solarisy Trollino dla Bergen. Kwiecień 2019. Źródło: Google Street View.


Neoplan N6221, Bergen, Tide BussNeoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide BussNeoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide BussNeoplan N6221, Bergen, Tide Buss
Neoplan N6221 z Tide Buss na ulicy Nattlandsveien - końcowy, dość stromy odcinek linii nr 2 przed pętlą Birkelundstoppen. To pojazd o numerze 8198 (ex 6338). Malowanie Skyss. Listopad 2018. Źródło: Google Street View.


Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide BussNeoplan N6221, Bergen, Tide Buss
Ponownie cofamy się kilka lat wstecz - czerwiec 2009. Neoplan N6221 w dawnym, żółtym malowaniu. To pokazany powyżej ówczesny #6338 (czyli obecny #8198). Trolejbus zmierzając w stronę centrum Bergen zatrzymał się na przystanku „Haukeland sjukehus Sør”. Bezpośrednio za nim znajduje się tunel, który przebiega pod miejscowym szpitalem. Źródło: Google Street View.


Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss 

Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide BussNeoplan N6221, Bergen, Tide Buss
Druga pętla jedynej w Norwegii linii trolejbusowej: Strandkaiterminalen. Dawniej Sentrum, bo to centrum miasta. Tuż przy brzegu Zatoki Bergen. Po raz kolejny to znany z powyższych zdjęć Neoplan N6221 o numerze 8198. W części tylnej pojazdu widoczne informacje o przewoźniku: Tide Buss. Kwiecień 2019. Źródło: Google Street View.


Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide BussNeoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide BussNeoplan N6221, Bergen, Tide Buss

Neoplan N6221, Bergen, Tide Buss
Jeszcze raz pętla Strandkaiterminalen, ale wcześniej, w sierpniu 2014. Stoi na niej wówczas standardowo żółty Neoplan o numerze 8196 (ex 6336). Źródło: Google Street View.


Pozostając w temacie taboru trolejbusowego eksploatowanego w Bergen nie można nie wspomnieć o zakupionych w roku 1972 dwudziestu Škodach 9Tr. Sprowadzenie do kraju kapitalistycznego pojazdu zza „żelaznej kurtyny” to było wyjątkowe wydarzenie. Wycofano je z ruchu w roku 1986. Dwa egzemplarze (nr 302 i 306) zachowano jako muzealne.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

wtorek, 3 listopada 2020

Nowe filmy – październik 2020

 

Tradycyjnie raz w miesiącu zapraszam na kanał filmowy Lukaszwo – Transport Movies. W październiku 2020 opublikowałem na nim trzy filmy. Dwa tramwajowe i jeden poświęcony wodnemu środkowi transportu.

Zaczynam od tego ostatniego. Powstał on 27 sierpnia 2015 we Włoszech. Dokładnie na Lagunie Weneckiej. Kolejny rejs pomiędzy wyspami Pallestrina i Lido rozpoczyna prom o nazwie Pallestrina. Na jego pokładzie zobaczycie między innymi autobus komunikacji miejskiej – linia nr 11 ma na swojej trasie taką wodną atrakcję.

Prom należy do firmy Actv, która obsługuje komunikację miejską w Wenecji i jej rejonie. Więcej informacji o tej jednostce pływającej podam już wkrótce, w oddzielnym wpisie.

Stukanie, które słychać na nagraniu to dźwięki wydawane przez pracujący obok kafar. Jest on widoczny na nagraniu. Maszyna bierze udział w pracach utrzymaniowych szlaku wodnego przebiegającego wzdłuż laguny.





Drugie nagranie powstało we wrześniu 2020 w Krakowie. To trzecia część materiału prezentującego Krakowską Linię Muzealną. Na początek zapraszam Was w rejon Kazimierza. Na linii 0 jedzie trójwagonowy skład złożony z wagonów typu N. 

Potem zobaczycie różne tramwaje nagrane przy Kombinacie, a na koniec wzdłuż ul. Igołomskiej. „Gwiazdą” końcowej części filmu jest skład Konstal 2x105Na stylizowany na 105N. Nowość 2020 w obsłudze linii dedykowanych dla taboru historycznego. Trasa nr 15 została uruchomiona w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.  

Poszczególne pojazdy przedstawię dokładniej w oddzielnym materiale.





Ostatni październikowy film również powstał w Krakowie. Na nieużywanej liniowo pętli tramwajowej Rondo Hipokratesa (dawniej Bieńczyce). To druga część materiału prezentującego skierowane tam pojazdy. Ze względu na prace torowe przez kilka tygodni w miejscu tym kończyły trasy wszystkie tramwaje jeżdżące planowo do końcówek Osiedle Piastów i Mistrzejowice.

Nagranie powstało w dniu 21 kwietnia 2020 (jego ostatni fragment 23 kwietnia). Zobaczycie na nim np. Bombardiery NGT8 i wagon MAN/MPK N8C-NF.  





Powyższe tramwaje przedstawię dokładniej w oddzielnym wpisie.


Blog Transportowy na Twitterze

sobota, 31 października 2020

Czech Raildays 2019 (3) – Dragon

Po prezentacji pokazanych w Ostrawie pojazdów straży pożarnej (tu link) pora na drugi elektrowóz. To produkt polski, z firmy NEWAG. 

Dokładnie maszyna o nazwie handlowej Dragon i o oznaczeniu E6ACT-002. Rocznik 2013.

NEWAG na swojej stronie internetowej podaje, że ta jednosystemowa lokomotywa elektryczna to „pierwszy pojazd trakcyjny z platformy sześcioosiowych lokomotyw, w szczególności dostosowany do polskiego rynku. Charakteryzuje się siłą, bezpieczeństwem, atrakcyjną ceną, ekonomią użytkowania, bogatym wyposażeniem oraz przede wszystkim bezawaryjnością. Głównym atutem Dragona jest bardzo wysoka siła pociągowa o wartości do 374 kN, która w połączeniu z masą lokomotywy wynoszącą 119 t, nowoczesnym systemem antypoślizgowym oraz indywidualnym napędem na każdą oś, pozwala na prowadzenie ciężkich składów towarowych. Nacisk na oś poniżej 20 t oraz specjalnie zaprojektowane zawieszenie powodują, że Dragon jest doskonale przystosowany do trudnych warunków użytkowania i bardzo dobrze sprawdza się w polskich realiach”.

Lokomotywa E6ACT-002 to własność firmy Industrial Division z Wrocławia, która pod marką Cargounit oferuje wynajem lokomotyw. Obecnie to aż 175 lokomotyw, w tym 96 elektrowozów i 79 spalinowozów. 

Prezentowana lokomotywa została wynajęta polskiemu oddziałowi Kolei Czeskich, czyli ČD Cargo Poland, o czym informowały napisy na maszynie.


Dragon E6ACT-002, NEWAG, Industrial Division, Cargounit, ČD Cargo Poland

Dragon E6ACT-002, NEWAG, Industrial Division, Cargounit, ČD Cargo Poland

Dragon E6ACT-002, NEWAG, Industrial Division, Cargounit, ČD Cargo Poland

Dragon E6ACT-002, NEWAG, Industrial Division, Cargounit, ČD Cargo PolandDragon E6ACT-002, NEWAG, Industrial Division, Cargounit, ČD Cargo Poland
Jeden z dwóch pokazanych w Ostrawie elektrowozów. Dragon o oznaczeniu E6ACT-002. 11.06.2019.


Dragon E6ACT-002, NEWAG, Industrial Division, Cargounit, ČD Cargo Poland
Dragon pośród innych elementów targowej ekspozycji.


Oba pokazane na Czech Raildays 2019 elektrowozy rozdzielał zielony autobus szynowy, który będzie bohaterem czwartej części relacji z tych targów. Tu link do tego wpisu.





Sklep z akcesoriami transportowymi