niedziela, 24 stycznia 2021

Czech Raildays 2019 (4) – Siemens-Duewag RegioSprinter

 

Po prezentacji polskiego elektrowozu Dragon (tu link) pora na obiecany zielony autobus szynowy.

To RegioSprinter. Trójczłonowy pojazd wyprodukowany przez niemiecką firmę Siemens-Duewag. Czyli dawny Duewag przejęty przez Siemensa. W latach 1995 – 1999 powstało 39 egzemplarzy. Obecnie są one eksploatowane w Niemczech, Austrii, Danii i Czechach.

Pojazd pokazany w Ostrawie oznaczono jako 654 005-7. Rocznik 1995. To własność firmy AŽD Praha, która od 15 grudnia 2019 obsługuje linię kolejową U10, będącą częścią Zintegrowanego Systemu Transportowego kraju usteckiego (stolica Ústí nad Labem). Prezentacja na targach była elementem promującym nowego przewoźnika. Linia U10 łączy miejscowości Most i Litoměřice. Jej długość to 51 km, które pokonywane są w czasie około godziny i 10 minut. Częstotliwość kursów: raz na godzinę.

Regularne pociągi pasażerskie na trasę Most - Litoměřice horní nádraží ostatni raz wyjechały w 2007 roku. Potem pojawiały się tam tylko pociągi o charakterze turystycznym o różnej częstotliwości kursowania. Linia ta określana jest jako Švestková dráha, czyli „Śliwkowa kolej”. Nazwa ta wywodzi się z okresu przed drugą wojną światową, kiedy w rejonie przebiegu tej linii kolejowej znajdowały się liczne sady śliwkowe i obsadzone tymi drzewami aleje. 

AŽD Praha użytkuje łącznie cztery RegioSprintery. Oprócz pokazanego w Ostrawie 654 005-7, są to także pojazdy o numerach 654 007-3, 654 008-1 i 654 010-7. Wszystkie pierwotnie były eksploatowane w Niemczech.

Pojazdy te są przystosowane do przewozu 165 pasażerów, w tym 100 na miejscach siedzących i 65 stojących. Prędkość maksymalna: 100 km/h.



RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019

RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019

RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019

RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019
Zmodernizowany RegioSprinter nr 654 005-7 dla AŽD Praha. 11.06.2019.


RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019
Wnętrze kabiny maszynisty w RegioSprinterze. 


RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019
RegioSprinter nr 654 005-7, wnętrze pojazdu.


RegioSprinter, 654 005-7, AŽD Praha, Švestková dráha, Czech Raildays 2019
Plakat reklamujący „Śliwkową kolej” umieszczony wewnątrz RegioSprintera. Film prezentujący te pojazdy w ruchu dostępny pod tym linkiem.


Kończąc wpis o RegioSprinterach nie mogę pominąć informacji o moim zdaniem najciekawszym wykorzystaniu tych autobusów szynowych. Dotyczy ono taboru eksploatowanego przez niemieckiego przewoźnika Vogtlandbahn. Pojazdy te wjeżdżają do centrum miasta Zwickau, korzystając z torowiska tramwajowego (splot trzech szyn, bo tramwaje mają tam rozstaw szyn 1000 mm). 

W roku 2019 obchodzono dwudziestą rocznicę uruchomienia tego kolejowo-tramwajowego rozwiązania. W inauguracji wziął udział między innymi skład złożony z dwóch sprzęgniętych RegioSprinterów (tu link do filmu).

Około 10 lat temu byłem w Zwickau, ale niestety mimo podjętej próby, nie udało mi się znaleźć przystanku, z którego odjeżdżają autobusy szynowe – wtedy jeszcze Internet za granicą był dość drogi, papierowej mapy nie miałem, a o tym, że będę w centrum tej miejscowości dowiedziałem się dosłownie w ostatniej chwili. Na szczęście zgromadziłem materiały tramwajowe i autobusowe.

W kolejnej części relacji z ostrawskich targów pokażę lokomotywę serii 744. Tu link do tego materiału.




Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz