sobota, 27 lutego 2021

Autosan na 121 w Łęgu

 

Ponownie prezentuję materiały z 2005 roku. Ostatnio pisałem o zimowej krakowskiej zajezdni Płaszów (tu link). Pozostając w śnieżnym klimacie zapraszam na pętlę linii 121. Teraz kursuje ona w relacji Borek Fałęcki – Kliny Poranne i jest to najnowsza trasa autobusowa w stolicy Małopolski. Uruchomiono ją 15 lutego 2021.

Wcześniej linia 121 obsługiwała zupełnie inny rejon Krakowa. W latach 1970 – 2012 łączyła ona pętle Plac Centralny i Łęg. Od 17 listopada 2012 zmieniono jej przebieg i końcówki – pojechała z pętli Czyżyny Dworzec do Lesiska. Był to jednak krótki epizod, bo w 2013 roku trasa ta przestała istnieć.

Prezentowane poniżej zdjęcie powstało 23 stycznia 2005. To była niedziela. Trwała piękna zima. Wówczas jedyną brygadę linii 121 obsługiwał Autosan H6-20 o numerze DA105. Rocznik 1996, pierwotnie o numerze 20105. Od nowości w zajezdni Wola Duchacka, dla której kierowców trasa ta była wielką egzotyką. 

Wsiadłem do niego na przystanku początkowym „Plac Centralny” przy al. Jana Pawła II. „Melon” stał tam dość długo, oczekując na godzinę odjazdu: 11:40. W notatce opisującej zdjęcie zapisałem sobie, że w jego wnętrzu „elementy metalowe były bardzo skorodowane”. Przyznam, że nie pamiętam, o co mi dokładnie chodziło, ale na pewno pojazd ten był już dość mocno wyeksploatowany. Od ul. Na Załęczu byłem jedynym pasażerem. Czas przejazdu całej trasy wyniósł około 15 minut.

Pętla Łęg znajdowała się na końcu ul. Na Załęczu. Dokładnie na wysokości chłodni kominowych położonej obok elektrociepłowni. Widać je na poniższym zdjęciu. 

Obecnie z tej pętli nie korzysta komunikacja miejska. Natomiast w miarę bliskiej odległości (około 400 m) od niej przebiega trasa linii 113 (Czyżyny Dworzec – EC Łęg), przez ul. Siwka.

W trakcie krótkiego postoju na pętli Łęg rozmawiałem z kierowcą. Powiedział mi, że tego dnia po raz pierwszy tu jeździ. Dwa poranne kursy wykonał całkowicie na pusto – nie było żadnego pasażera. Dowiedziałem się też od niego, że w zajezdni Wola Duchacka #DA105 uważany jest za najlepszego Autosana.



Autosan H6-20, MPK Kraków
Autosan H6-20 #DA105 na pętli linii 121 Łęg. W tle chłodnie kominowe elektrociepłowni. Na klapkowej tablicy kierunkowej podana jest już relacja powrotna do Placu Centralnego. 23.01.2005.


Jeszcze w 2005 roku prezentowany Autosan został przekazany do zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymał oznaczenie #BA105. Źródła internetowe podają, że pojazd ten wycofano z eksploatacji w roku 2007.

W dalszej części relacji z 2005 roku zaproszę na zimową pętlę autobusową Prądnik Czerwony w Krakowie. Tu link do tego materiału.




Wpisy z tagiem MPK Kraków


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz