czwartek, 9 lipca 2020

Jelcz 325 szambiarka z Gródka nad Dunajcem


Wędrując po Polsce z Google Street View trafiłem do Gródka nad Dunajcem. To wieś w województwie małopolskim, w rejonie Nowego Sącza. 

Tuż przy wjeździe do Gródka, na drodze wojewódzkiej nr 975 (od strony Tarnowa) Google sfotografowało klasyka polskiej motoryzacji. To Jelcz 325. Zabudowa szambiarki i dość oryginalne malowanie.


Jelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325 w zabudowie asenizacyjnej pozuje przy wjeździe do popularnego wśród turystów Gródka nad Dunajcem. Źródło: Google Street View.


Piękny pojazd. Powyższe zdjęcia Google wykonało w lipcu 2013. Minęło więc już siedem lat. Co ciekawe, ten Jelcz nadal istnieje i wygląda na to, że jest czynny.

Widziałem go na początku lipca 2020. W tym rejonie, w którym uwieczniło go Google. Obecnie trwa tam przebudowa drogi, więc Jelcz nie mógł stać na poboczu, ale był zaparkowany po drugiej stronie jezdni. Na terenie prywatnym, ale niezagrodzonym. Niestety zobaczyłem go dosłownie w ostatniej chwili, a ze względu na prace budowlane nie mogłem zaparkować w pobliżu. Szkoda, ale i tak szambiarka była źle ustawiona do zdjęć – kabiną przy ścianie. Google miało najlepsze ujęcia.

Prezentowany Jelcz 325 jest eksploatowany w dość trudnych warunkach. Gródek nad Dunajcem leży w górach, więc dość strome podjazdy i trudne manewry to dla tego wozu codzienność. Miło wiedzieć, że takie klasyki są jeszcze czynne.


Zamów bezpłatny newsletter

poniedziałek, 6 lipca 2020

Nowe filmy – czerwiec 2020


W czerwcu 2020 na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem trzy filmy. Jako pierwszy pojawił się materiał autobusowy. Nagrałem go w Warszawie, 7 września 2013. Przez ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście przejeżdżają różne pojazdy obsługujące komunikację miejską. Jest ich całkiem sporo. Zobaczycie wśród nich np. Scanię OmniCity nr A590 z PKS Grodzisk Mazowiecki, Solbusa SM12 nr 1218 z MZA i z tej samej firmy Jelcza M181M nr 7970.




Drugi film jest już znany czytelnikom Bloga Transportowego. Prezentuje on maszynę wyburzeniową Liebherr 960 Demolition przygotowującą się do pracy w Sosnowcu. To nagranie nie jest ogólnodostępne – można je obejrzeć tylko na blogu lub posiadając link.




Trzecie nagranie powstało w Krakowie. To druga część materiału z dnia 23 czerwca 2019, prezentującego maszyny uczestniczące w pikniku lotniczym (XV Małopolski Piknik Lotniczy).

Zobaczycie na nim np. samoloty: Harvard 4M, AN-2 „Wiedeńczyk”, czy podniebną amfibię Consolidated PBY-5 Catalina. Generalnie pojawia się dużo maszyn (w tym wykonujący rewelacyjne akrobacje helikopter). 




Ze względu na koronawirusa SARS-CoV-2 w roku 2020 krakowski piknik nie odbył się. 


Wpisy poświęcone autobusom

czwartek, 2 lipca 2020

Trolejbusy we Lwowie (6) – jeszcze Škoda 14Tr


Prezentując lwowskie trolejbusy (link do ostatniego wpisu), wracam do Škód 14Tr. Przeglądając swoje archiwa znalazłem kilka nieopublikowanych jeszcze zdjęć. 

Na początek ponownie zapraszam w rejon pętli Uniwersytet. Stoi tam trolejbus #550 na linii 10. Prezentowałem go już w pierwszym wpisie o lwowskich trolejbusach (link). Piękna ruinka. Szczególnie warto zwrócić uwagę na tylne okna. Rocznik 1989. Według źródeł internetowych nadal jest czynny.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Škoda 14Tr o numerze 550 na ul. Uniwersyteckiej, czyli na pętli ulicznej Uniwersytet. Linia nr 10. Jak w wielu lwowskich Škodach wycieraczka jest tylko na szybie przed stanowiskiem pracy kierowcy. Na drugą brak funduszy. 2.05.2013.


Teraz przeniesiemy się na inną pętlę – Plac Petruszewycza. Tam udokumentowałem dwa trolejbusy linii 11 kursującej do Szpitala Pulmonologicznego. To obecnie trasa nr 31. Na początek Škoda 14Tr02 #512, która właśnie rozpoczyna kurs. Rocznik 1988, od początku we Lwowie. Nadal czynna. To obecnie najniższy numer taborowy modelu 14Tr eksploatowanego w tym mieście.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ ЛьвівŠkoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Weteranka lwowskich dróg, czyli Škoda 14Tr02 #512 wyrusza z pętli Plac Petruszewycza do Szpitala Pulmonologicznego. 3.05.2013.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Potwierdzenie, że Škoda 14Tr02 #512 jest nadal eksploatowana. Screen ze strony  https://www.eway.in.ua/ pokazującej lwowskie pojazdy komunikacji miejskiej online. W dniu 29 czerwca 2020 trolejbus ten kursował na linii 29 do Aeroportu.


Na pętli Plac Petruszewycza stała także odstawiona (opuszczone pantografy) Škoda 14Tr #555. Rocznik 1989, od początku w ЛЕТ Львів. Także w otablicowaniu linii 11. Trolejbus pozował na tle kwitnących drzew owocowych.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Niesamowicie wyglądały te kwitnące na różowo drzewa. Škoda o charakterystycznym numerze 555 odpoczywa pomiędzy godzinami szczytu. 3.05.2013. Według źródeł internetowych nadal jest czynna.


To zdjęcie zrobiłem z jadącego tramwaju. Škoda 14Tr o numerze 524 jako linia nr 2 na ul. Metropolity Angełłowicza. To rocznik 1988, od początku w ЛЕТ Львів. Nadal eksploatowana.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Škoda 14Tr #524 na linii 2 (obecna trasa nr 22). W tle z opuszczonymi pantografami inna 14Tr, o numerze 557. 3.05.2020.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Potwierdzenie, że trolejbus #524 nadal jest eksploatowany. W ruchu jest także inna 14Tr, o niskim numerze - 516. Screen ze strony  https://www.eway.in.ua/. W dniu 29 czerwca 2020 obsługiwały one linię nr 23, czyli dawną trasę nr 3 do Stryjskiego Dworca Autobusowego.


Kolejna przedstawicielka lwowskich trolejbusów Škoda 14Tr to nr 557. Czytelnicy Bloga Transportowego już znają ten pojazd. To zdjęcie pominąłem jednak we wcześniejszej publikacji. Niezwykły odcinek lwowskiej sieci trolejbusowej – wspinaczka brukowaną ul. Czynu Listopadowego. Linia nr 9 do pętli Aeroport. Škoda jest z 1989 roku. W Internecie można znaleźć zdjęcia przedstawiające jej kasację na terenie zajezdni w 2015 roku.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Škoda 14Tr o numerze 557 wspina się brukowaną ul. Czynu Listopadowego. 1.05.2013.


Również na ul. Czynu Listopadowego, ale trochę niżej (bliżej pętli Uniwersytet) sfotografowałem Škodę 14Tr #541 na linii 2. To rocznik 1989. Trolejbus kilka lat później przeszedł dość oryginalną modernizację (np. otrzymał wklejane szyby) i nadal jest czynny.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Trolejbus nr 541 jako linia 2 rozpoczyna wspinaczkę po bruku ul. Czynu Listopadowego. 29.04.2013.


W dalszej części materiału o lwowskich trolejbusach LAZ (ЛАЗ) 52522. Tu link.


Lwów 2013

piątek, 26 czerwca 2020

SOR NS12 na testach w Krakowie


Krakowski oddział firmy Mobilis co jakiś czas testuje różne pojazdy. Przykładowo w sierpniu 2013 pisałem o autobusie SOR NB18 City (tu link). W czerwcu 2020 na ulice stolicy Małopolski wyjechał inny produkt tego czeskiego producenta.

To model NS12. Rocznik 2019, który był już testowany w takich miastach jak np. Wrocław i Elbląg. Krakowski Mobilis nadał mu tymczasowy numer taborowy MM396.

W dniu 26 czerwca 2020 (piątek) udało mi się go sfotografować na ul. Dąbrowskiej. Obsługiwał on linię 142 w relacji Osiedle Na Stoku – Czyżyny Dworzec.


SOR NS12

SOR NS12
SOR NS12 o tymczasowym numerze MM396 na ul. Marii Dąbrowskiej w Krakowie. 26.06.2020.


Pozostałe wpisy dotyczące firmy Mobilis pod tym linkiem.


Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 22 czerwca 2020

Stacja Muzeum Czernichów – Ls60


Na początku marca 2020 przy drodze wojewódzkiej nr 780 łączącej Kraków z Chełmem Śląskim ustawiono dwa kolejowe pomniki. W obu przypadkach były to lokomotywy serii Ls60. Co ciekawe, pojawiły się one w miejscach, do których pociągi nigdy nie docierały.

Te małe spalinówki mają za zadanie promować prywatne muzeum kolei z Czernichowa. Nazywa się ono Stacja Muzeum Czernichów Główny. W zbiorach znajduje się kilka lokomotyw i wagonów.  

Obie lokomotywy zostały pozyskane z Agencji Rezerw Materiałowych. Na stronie internetowej tej jednostki znajdziemy między innymi informację, że: „W ramach rezerw strategicznych technicznych utrzymywane są ciężkie maszyny budowlane, stalowe konstrukcje składanych mostów kolejowych i drogowych oraz elementy infrastruktury kolejowej, agregaty prądotwórcze, mosty pływające i inny sprzęt związany z transportem wodnym.” Omawiane pojazdy tą rezerwą przestały już być i stały się reklamami – pomnikami. Przyznam, że bardzo podoba mi się ten pomysł. Niestety ustawienie lokomotyw pechowo zbiegło się w czasie z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, więc zwiedzanie muzeum nie było możliwe.

W miejscowości Liszki, przy składzie budowlanym ustawiono lokomotywę Ls60-050. To rocznik 1965. Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego „Zastal” z Zielonej Góry. W przetargu ustalono cenę wywoławczą 23000 zł brutto. Niestety nie udało mi się ustalić, kto był wcześniejszym właścicielem lokomotywy.


Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Lokomotywę Ls60-050 ustawiono w Liszkach. Niestety przysłaniają ją materiały budowlane.


Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Tak Ls60-050 prezentuje się od strony potoku o nazwie Sanka.


Druga z małych spalinówek została ustawiona pomiędzy miejscowościami Czółówek i Przeginia Duchowna, obok restauracji Kasztel Kajasówka. To Ls60-246. Rocznik 1964, również wyprodukowany w Zielonej Górze. Tu cena wywoławcza była wyższa: 27000 zł brutto. W tym przypadku także nie ustaliłem jej wcześniejszego pochodzenia.


Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Lokomotywę Ls60-246 ustawiono w znacznie lepszej lokalizacji. Tu nic jej nie zasłaniało, a za tło do zdjęć służył Kasztel Kajasówka. Szkoda, że to tylko pomnik, że nie ma tu kolei.


Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Lokomotywy Ls60-246 prawie nic nie zasłaniało. Trochę tylko przeszkadzał baner reklamujący muzeum.


Ls60, Agencja Rezerw MateriałowychLs60, Agencja Rezerw Materiałowych
Informacje o lokomotywach Ls60-050 i Ls60-246 zamieszczone na stronie internetowej Agencji Rezerw Materiałowych. To na tej podstawie podałem lata produkcji małych spalinówek. Co ciekawe, maszyna o wyższym numerze jest młodsza od tej o niższym. Dlaczego? Nie mam najmniejszego pojęcia.


Lokomotywy Ls60-050 i Ls60-246 były sprzedawane z magazynu w wielkopolskim Strzałkowie. W marcu 2020 z magazynu w Nowym Sączu sprzedawano Ls60-328 (rocznik 1971). W porównaniu do maszyn z Czernichowa taniej, bo tylko 17220 złotych brutto. Pytanie tylko, w jakim była stanie technicznym. Ciekawe, gdzie trafiła. Być może (niestety) na złom.


Blog Transportowy na Twitterze